חוק ההסדרים – המדיניות הכלכלית לשנת 2006

ביום 10.5.2006, עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006), התשס"ו-2006 (להלן - הצעת החוק). הצעת החוק מתקנת חוקים שונים וקובעת הוראות נוספות, במטרה להשיג את יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006. להלן עיקרי הצעת החוק, בכל הנוגע לתחום המיסוי והביטוח הלאומי.
עו"ד לילך דניאל |

מוצע לקבוע כי תחילת החוק תהא מיום 1.1.2006, אלא אם נקבע בו אחרת.

מס הכנסה אי התרת הוצאות לימודים המקנים יתרון של קבע כיום, לא מותרים מהכנסתו החייבת של אדם, ניכויים בשל הוצאות לימוד, שהן הוצאות לרכישת מקצוע, או לרכישת השכלה אקדמית, אלא אם כן הן הוצאות לשמירה על הקיים, שאינן מקנות ללומד יתרון של קבע. למען הסר ספק, מוצע לקבוע זאת במפורש בסעיף 32(15) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], התשכ"א-1961 (להלן - הפקודה).

מחצית נקודת זיכוי ליחיד שסיים לימודי מקצוע בחוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 147), התשס"ה-2005, הוסף סעיף 40ד לפקודה ונקבעה בו, החל בשנת המס 2006, זכאות למחצית נקודת זיכוי ליחיד שסיים לימודי הוראה, בשנות מס שמספרן כמספר שנות לימודי ההוראה, אך לא יותר משלוש שנות מס, החל בשנת המס שלאחר שנת המס שבה הסתיימו לימודי ההוראה.

מוצע לשנות את תחולת הסעיף, כך שיחול לגבי לימודים לרכישת מקצוע, בהיקף של 1,700 שעות אקדמיות לפחות, אם היחיד זכאי לתעודת מקצוע, הניתנת בסיום לימודיו והמוכרת על ידי משרד ממשלתי.

ביטול הזיכוי ממס בגין תשלומים למדינה לשמירת זכויות פנסיה סעיף 45א(ב) לפקודה קובע, כי יחיד יזוכה מהמס בשיעור של 35%, מן הסכומים ששילמו לקופת גמל לקצבה, הוא, בן זוגו, ילדו או הורהו, במסגרת תכנית לפנסיה מקיפה, או ששילמו כאמור למדינה, לרשות מקומית או לגוף אחר שקבע שר האוצר, לשם שמירת זכויות הפנסיה של כל אחד מהם.

מוצע לבטל את הענקת הזיכוי, לגבי תשלומים כאמור המשולמים למדינה, לרשות מקומית או לגוף אחר שקבע שר האוצר.

חישוב נפרד לבני זוג החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הוראת שעה), התשס"א-2000, אפשר במשך שלוש שנות מס, שתחילתן בשנת המס 2004, לקבוע חישוב נפרד לגבי הכנסתם של בני זוג העובדים בעסק המשותף להם, אם מתקיימים לגביהם התנאים הקבועים בחוק האמור. בשנת המס 2004, רשאים בני זוג לבקש חישוב נפרד, לגבי סכום הכנסה כאמור שלא עלה על 23,040 ש"ח ולגבי שנת המס 2005, לגבי סכום הכנסה כאמור שלא עלה על 25,008 ש"ח**. מוצע לקבוע כי החוק האמור יחול כהוראת קבע, לגבי סכום הכנסה של עד 30,000 ש"ח בשנה, שיעודכן אחת לשנה לפי סעיף 120א לפקודה.

מוצע לתקן בהתאם את הוראות סעיף 57(ב) לפקודה, לענין חישוב מס נפרד של בני זוג חברי קיבוץ.

ביטוח לאומי

שינוי שיטת עדכון קצבאות הילדים עד שנת 2010 במסגרת חוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003, שונה מנגנון ההצמדה שהיה קבוע בחוק הביטוח הלאומי ]נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן - חוק הביטוח הלאומי), ונקבע כי החל ביום 1.1.2006 ואילך, יעודכנו הגמלאות המשולמות לפי חוק הביטוח הלאומי בהתאם לשיעור העליה במדד המחירים לצרכן.

מוצע לקבוע כי החל מיום 1.1.2006 ועד יום 31.12.2009, לא תעודכן קצבת הילדים בהתאם לשיעור העלייה במדד המחירים לצרכן, והיא תעודכן בכפוף למנגנון העדכון הקבוע בחוק ההסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2002), התשס"ב-2002. לפי מנגנון זה, במקרה של עלייה במדד המחירים לצרכן, בכל אחת מן השנים 2006 עד 2009, בשיעור הגבוה מ-5%, תעודכן קצבת הילדים בשיעור עליית המדד בניכוי חמש נקודות האחוז.

הארכת הקיצוץ בקצבאות הילדים בשנים 2006-2009 בחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו-2004), התשס"ג-2003, נקבע כי קצבת הילד תשולם בלא קשר למספרו הסידורי במשפחה, והיא תעמוד על 144 שקלים חדשים. במקביל נקבע, כי לענין קצבאות הילדים המשולמות בעד ילד שנולד לפני 1.6.2003 והוא הילד השלישי במנין ילדיו של ההורה, תבוצע הפחתת הקצבאות באופן מדורג, כקבוע בלוח ד' לחוק הביטוח הלאומי.

בחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004 (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2004, תוקן לוח ד' וכן נקבעה הוראת שעה לשנים 2004 ו-2005, הקובעת את הפחתת קצבאות הילדים המשתלמות בעד אותה תקופה.

מוצע לקבוע כי בתקופה שמיום 1.1.2006 ועד יום 31.12.2009, יופחתו קצבאות הילדים המשתלמות בעד אותה תקופה, כדלהלן: 1. קצבה חודשית המשתלמת בעד ילד שנולד ביום 1.6.2003 ואילך, בלא קשר למספרו הסידורי במשפחה, תופחת בסכום של 24 שקלים חדשים. 2. קצבה חודשית המשתלמת בעד ילד שנולד לפני 1.6.2003: אם הוא הילד השלישי במנין ילדיו של ההורה, תופחת בסכום של 24 שקלים חדשים; אם הוא הילד הרביעי ואילך במנין ילדיו של ההורה, תופחת בסכום של 4 שקלים חדשים.

החל משנת 2010 יושוו כל קצבאות כל ילד במשפחה, בלא קשר לתאריך הולדתו או למספרו הסידורי במשפחה, והוא יעמוד על 144 שקלים חדשים.

תקופת אכשרה של חייל לקבלת דמי אבטלה סעיף 161 לחוק הביטוח הלאומי קובע, כי ימי שירות סדיר על פי חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986 (להלן - חוק שירות ביטחון), ייכללו בתקופת האכשרה של מובטל לקבלת דמי אבטלה.

מוצע לקבוע, כי ימי שירות סדיר על פי חוק שירות ביטחון ייכללו בתקופת האכשרה, במספר ימים שלא יעלה על 180 יום.

במקביל, מוצע לתקן את סעיפים 173 ו-174 לחוק הביטוח הלאומי, כדי להבהיר שאין בתיקון כדי לפגוע בזכאותו של חייל משוחרר למענק בעד עבודה מועדפת או נדרשת וכן בזכאות לדמי אבטלה למי שנמצא בהכשרה מקצועית.

מוצע לקבוע כי התיקון יחול על מי שהשתחרר משירות סדיר ביום 1.1.2006 ואילך.

הקטנת דמי אבטלה לעובד בעבודה שאינה מתאימה סעיף 176(ב) לחוק הביטוח הלאומי קובע, כי אדם הזכאי לדמי אבטלה, העובד בעבודה שבה שכרו נמוך משכרו ערב האבטלה ועל כן היא מוגדרת כעבודה שאינה מתאימה, יקבל דמי אבטלה השווים להפרש שבין שכרו מהעבודה לבין סכום השווה ל-75% משכרו ערב האבטלה.

מוצע לקבוע, כי דמי האבטלה של זכאי לדמי אבטלה, העובד בעבודה שאינה עבודה מתאימה, יהיו שווים להפרש שבין דמי האבטלה שהיו מגיעים לו אילולא עבד, לבין מחצית שכרו בעבודה הלא מתאימה, ובלבד שהסכום המצטבר של הכנסתו מהעבודה הבלתי מתאימה ודמי האבטלה שלהם יהיה זכאי, לא יעלה על שכרו ערב האבטלה.

מוצע לקבוע כי הוראה זו תחול על מי שהחל לעבוד בעבודה שאינה מתאימה ביום 1.1.2006 ואילך.

החלת הוראות מחוק הביטוח הלאומי על מי שנכנס לישראל לפי חוק הכניסה לישראל בחוק הביטוח הלאומי ישנן מספר הוראות המתייחסות למי שעלה לישראל לפי חוק השבות, התש"י-1950 (להלן - חוק השבות). הוראות אלה אינן חלות על מי שנכנס לישראל לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952 (להלן - חוק הכניסה לישראל), אף אם במועד מאוחר יותר ניתן לו מעמד של עולה לפי חוק השבות והוא זכאי לסל קליטה. מוצע לקבוע, כי סעיף 197 לחוק הביטוח הלאומי, בענין קצבת נכות כללית, סעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי, בענין גמלת סיעוד, סעיף 351(יא) לחוק הביטוח הלאומי, בענין פטור מתשלום דמי ביטוח, סעיף 378 לחוק הביטוח הלאומי, בענין תושב ישראל באזור וסעיף 406 לחוק הביטוח הלאומי, הכולל הוראות מיוחדות לענין הסכם לפי סעיף 9 לחוק הביטוח הלאומי, יחולו גם על מי שבידו אשרה ורישיון לישיבת קבע, או אשרה ורישיון לישיבת ארעי מסוג א/5, לפי חוק הכניסה לישראל, שניתן לו סל קליטה מהמשרד לקליטת העליה.

מוצע לקבוע כי התיקון יחול על גמלאות ודמי ביטוח המשתלמים בעד יום 1.1.2006 ואילך.

* הודעה על פרסום הצעת החוק ברשומות ועיקרי הצעת החוק, פורסמו בגליון FAX TAX מס' 206 מיום 10.11.2005. ** ביום 14.3.2006 פרסמה רשות המסים בישראל הודעה, לפיה המצב החוקי נכון להיום, בנוגע לחישוב נפרד לבני זוג שעובדים במקום עיסוק קבוע, הוא כי סעיף 66(ה) לפקודה אינו מוגבל בסכום הכנסה בשנת המס 2006. עיקרי ההודעה פורסמו בגליון FAX TAX מס' 228 מיום 11.4.2006.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה