XPENG
צילום: אתר החברה

אקספנג משיקה טכנולוגיה חדשה לנהיגה אוטונומית - המניה מזנקת ב-5%

המתחרה הסינית של טסלה תאפשר נהיגה 'עצמית מסייעת' בארבע ערים בסין, כולל בבייגינג'. מניית החברה משלימה עליה של 24% בשבוע האחרון, אבל היא עדיין נמוכה ב-58% מאשר לפני שנה, בעיקר בגלל החולשה במכירות; "למערכת שלנו יש יכולות מקבילות לנהג מתחיל" אמרה החברה
נחמן שפירא |

 

חברת Xpeng XPENG אחת המתחרות הסיניות של טסלה, השיקה טכנולוגיה חדשה לנהיגה אוטונומית בדגמי החברה P7i Max ו-G9 Max. רשמית לא מדובר על נהיגה אוטונומית אלא "עצמית", כזו ש"תסייע לנהג". מדובר בסוג ניסיון של החברות להתנער מתביעות עתידיות אם אנשים יתנו לכלי הרכב 'לנהוג' בעצמם. על פי החברה, גם בשימוש בטכנולוגיה החדשה "על הנהגים יהיה לשים לב לכביש".

בכל מקרה, אקספנג השיקה את הטכנולוגיה בעיר הבירה בייג'ינג' וכן בערים בשנגחאי, שנזן וגואנגג'ואו. אקספנג גם מתכננת להשיק את הטכנולוגיה בהמשך השנה בעשרות ערים נוספות במדינה.

בתגובה, מניית אקספנג עולה ב-5% במסחר בוול סטריט ומשלימה עלייה של 24% בשבוע באחרון.

החברה היא  הראשונה שהוציאה מערכת מתקדמת לסיוע לנהגים (ADAS) בבייג'ין לאחר שאושרה לשימוש בכבישים טבעתיים וכבישים מהירים בעיר הבירה. באקספנג הסבירו כי מערכת City NGP (ניווט מודרך טייס) שלה דומה לתכונת FSD (נהיגה עצמית מלאה) של טסלה.

מניית החברה נסחרת בבורסה בארצות הברית במחיר של 11.4 דולר ולפי שווי שוק של 9.8 מיליארד דולר. מניית החברה אומנם זינקה בימים האחרונים, אבל עדיין מדובר בירידה של 58% בשנה האחרונה בעיקר בגלל הירידה במכירות החברה.

באקספנג כאמור רוצים להרחיב את פעילות המערכת לעשרות ערים נוספות בסין בהמשך השנה הנוכחית, כאשר המערכת לנהיגה עצמית שלהם יכולה לבצע הרבה מהמשימות שמבצע נהג אנושי. 

"נכון לעכשיו, למערכת שלנו יש יכולות נהיגה שמקבילות לנהג מתחיל", אמר המייסד והמנכ"ל Xiaopeng He בשיחת לאחר פרסום הדוחות של החברה ברבעון הראשון במאי. "בהמשך, ונתמך על ידי מערך הנתונים בקנה מידה גדול שנוצר בסביבת נהיגה עירונית ומערכות אימון אחוריות חזקות בלולאה סגורה, אנו מצפים להציג למשתמשים עדכונים רבעוניים".

נתונים, הדרכה ועדכוני תוכנה נשמעים כמו האופן שבו טסלה משפרת את תכונות הסיוע לנהגים שלה. הנהלת XPeng והמשקיעים מקווים ששיפור תכונות הסיוע לנהג יוביל לצמיחה במכירות. מניית אקספנג זינקה כבר בתחילת השבוע לאחר שהודיעה כי רכב השטח החדש שלה G6 קיבל 25,000 הזמנות מראש תוך 72 שעות בלבד.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

במהלך 12 החודשים האחרונים, XPeng מכרה כ-100,000 כלי רכב, ירידה של יותר מ-20% ביחס לתקופה הקודמת, וזאת לעומת המכירות בחברות המתחרות NIO ו-Li Auto שהמשיכו לגדול באותו זמן. NIO מכרה כ-128,000 כלי רכב, עלייה של 35%. לי אוטו סיפקה יותר מ-190,000 כלי רכב, עלייה של כ-67%. 

לשם השוואה - טסלה מסרה ברבעון האחרון 422,875 כלי רכב, כ-36% יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. ב-2023 כולה צופה טסלה מסירה של 1.8 מיליון כלי רכב, עלייה של כ-40% ביחס לשנה שעברה. 

כיום יש בעולם רק כ-20 מיליון כלי רכב חשמליים, רק כ-1% מתוך כ-2 מיליארד כלי רכב בעולם. אבל על פי מחלקת המחקר לאנרגיה מתחדשת של בלומברג - הצפי הוא ל-730 מיליון רכבים חשמליים בכבישים ברחבי העולם עד שנת 2040. בממוצע, לרכב חשמלי יש אורך חיים של קצת יותר מ-15 שנים ואם נכלול בספירה גם את הרכבים שייצאו משימוש בשנים הבאות עקב גילם, בין 800 ל-900 מיליון רכבים חשמליים צפויים להימכר במהלך 17 השנים הבאות.

במחלקת המחקר צופים כי רק באמריקה הרכבים החשמליים יהוו 28% מהמכירות של מכוניות חדשות עד 2026, מה שאומר שהמכירות של החשמליות צפויות להגיע לבין 4 ל-4.5 מיליון רכבים, לעומת כ-800 אלף שנמכרו ב-2022. כאשר כל יצרניות הרכבים החשמליים פועלות במרץ על מנת להצליח לייצר כמה שיותר רכבים, זה עלול לגרום לעודף היצע בשוק. האנליסט מייק וורד אמר כי יצרניות ה-EV בצפון אמריקה יצליחו לייצר 2.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-4.5 מיליון עד 2030 וזה עוד בלי טסלה. עם טסלה הייצור יעמוד על 4.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-7 מיליון עד 2030 וזה רק מייצור, אל תשכחו שיש גם ייבוא של רכבים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולסג'נסיס GV70 ספורט. צילום יואב פולס

ג'נסיס GV70 ספורט - קרוסאובר פרימיום מפנק ומחבק

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של מותג הפרימיום בצפון אמריקה. 

אהבנו: מנוע, בטיחות, מחיר ביחס לתחרות

פחות אהבנו: צריכת דלק, מחיר אבסולוטי

ציון מסכם 4.6 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה ג'נסיס GV70

ה GV70 של ג'נסיס הוא הדגם הנמכר ביותר של המותג בצפון אמריקה, ומשכך חשיבותו גבוהה. לפני כשלושה חודשים עבר ה GV70 עדכון, מתיחת פנים קלה, סיבה מצוינת (שלא לומר תירוץ נהדר), לבקש אותו למבחן.

תעודת חובה        
קטגוריה                 קרוסאובר פרימיום D-Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.725 /רוחב 1.91 /גובה 1.63 /בסיס גלגלים 2.875
מספר מושבים            חמישה
הנעה                    טורבו בנזין, 2.5 ליטר / טורבו בנזין 3.5 ליטר V6. הנעה כפולה AWD
הספק ומומנט            300 כ"ס, 43 קג"מ / 375 כ"ס, 54 קג"מ
צריכת דלק              9.8 ק"מ לליטר / 8.9 ק"מ לליטר.  נתוני יצרן
בטיחות            ציון אבזור בטיחות 8.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                החל ב 400.0 אש"ח עד 540.0 אש"ח


למבחן מתייצבת ה GV70 בגירסתה הבכירה, Sport, עם מנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, ואבזור שכולל בערך הכל.

עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני שבהתחלה היה מצריך הסתגלות קצרה, כבר עובר חלק, והרכב השחור מושך לא מעט מבטים. ללא ביצוע מדגם מייצג, לא מעט מהמבטים היו בזכות העיצוב, ואני סבור שמעטים מהמתבוננים ידעו לומר 'זו ג'נסיס'. היא פשוט נראית גדולה, שחורה, גריל גדול ומרשים, סאונד עמוק מהמפלטים, כלומר זה בטוח רכב יוקרה.

בחזית כאמור גריל גדול ועמוק, ויחידות תאורה בקצוות המורכבות משני פסים אופקיים. סמל ג'נסיס גדול במרכז מכסה המנוע הגדול. מהצד ניתן להבחין במעט כרום מוברש עדין, ומאחור שוב אותן שני פסי תאורה מקבילים בכל צד.