רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

כמה מהרכבים שיימכרו ב-2030 יהיו חשמליים? האינפלציה משפיעה גם על זה

אם לפני שנה מנהלים צפו ש-65% מכלל כלי הרכב שיימכרו בארה"ב יהיו חשמליים, היום הם כבר מדברים אחרת. וגם - כמה מהם בטוחים שגם אפל תהיה יצרנית מובילה בתחום?
נתנאל אריאל | (1)

אם חשבתם שאימוץ הרכבים החשמליים יקרה מהר יותר - תחשבו שוב. 900 בכירים בתעשייה נשמעים היום הרבה פחות בטוחים מאשר לפני שנה ביחס לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים. לפני שנה, הם האמינו שעד שנת 2030 לפחות 65% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארה"ב יהיו כלי רכב חשמליים. היום, שנה אחרי, שנה של ירידות בשווקים ועלייה חדה באינפלציה - הם צופים שיהיה מדובר על 35% מכלי הרכב, נפילה די מרשימה בהתייחס לכך שמדובר על תחזית לעוד 7 שנים קדימה. לא מחר או בעוד שנה, כלומר הם לפחות לכאורה היו אמורים לקחת בחשבון שמדובר על פרק זמן משמעותי  שבו הכלכלה העולמית כבר אמורה להתאושש במידה זו או אחרת, גם אם בשנה הבאה יהיה מיתון. אבל זה לא קורה, הפסימיות שיש כעת בשווקים משפיעה עליהם וגורמת להם לחתוך בחדות את התחזיות.

לא מיותר לציין שהמספר החדש הוא הרבה מתחת היעד של 50% שהציב הממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסקר החדש משקף את החשש מהעלות הגבוהה של חומרי הגלם לייצור כלי רכב חשמליים, במקביל כמובן לבעיות שנובעות מהריבית והאינפלציה. מדובר על סקר שנתי של פירמת רואי החשבון KPNG. ביחס לאחוז של מכירת כלי הרכב בעולם ב-2030, הם צופים כעת טווח של 10% עד 40% מכלל המכירות, בעוד בשנה שעברה הם צפו 20% עד 70%.

ומה לגבי השנה הקרובה? 76% מהבכירים סבורים שהעסקים שלהם ייפגעו. בארה"ב החשש עולה ל-84%. לגבי השנים הבאות הם אופטימיים יותר - 83% מהם "בטוחים" שהרווחים יהיו גבוהים יותר בחמש השנים הבאות - לעומת 53% בשנה שעברה. בארה"ב, 82% מהמנהלים אמרו שהם "בטוחים" בצמיחה ברווחים בחמש השנים הקרובות, לעומת 67% ב-2021.

אפל תיכנס למירוץ ותהיה גם יצרנית כלי רכב חשמליים?

באופן לא מפתיע, המנהלים שוריים ביותר על טסלה שנמצאת במקום הראשון עם 233 קולות (שומרת על המיקום בצמרת. עם זאת, מדובר בירידה משמעותית לעומת 418 בשנה שעברה). במקום השני אאודי עם 206 קולות (לא הופיעה ב-10 הגדולות בשנה שעברה), השלישית היא BMW עם 196 קולות (ירידה לעומת 238 בשנה שעברה. ירידה במיקום לעומת 2 בשנה שעברה).

מי שמזנקת למקום הרביעי היא אפל, יצרנית האייפונים והמחשבים, שעל פי השמועות מפתחת רכב כבר שנים. אפל לא מאשרת בינתיים שהיא נכנסת לתחום, אבל 133 מנהלים בכירים בטוחים שהיא תהיה שם ובגדול (לעומת 91 בשנה שעברה, מקום 8). ייתכן שהסיבה להייפ סביב אפל היא שילוב של המותג שלה, הניסיון בייצור המוני ואולי בעיקר - פוקסקון, שמייצרת כיום את מכשירי האייפון של אפל ונכנסה לאחרונה לתעשיית הרכב. היא בונה טנדר חשמלי באוהיו.

אחרי אפל ברשימה: פורד, הונדה, BYD שמוחזקת ע"י וורן באפט ומייצרת נכון להיום הכי הרבה כלי רכב חשמליים - יותר מפי 2 מטסלה. בהמשך, יונדאי, מרצדס, טויוטה, באידו ופיסקר.

מעניין לציין כי המנהלים לא נותנים קרדיט לג'נרל מוטורס. אף אחד מהמותגים שלה לא נכנס ל-12 המקומות הראשונים, זאת למרות שיצרנית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים בטכנולוגיות והיא נכנסת בצורה חזקה לתחום, עם יעדי מכירות עד 2035.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

"עדיין יש תחושה של אופטימיות לטווח ארוך, ובכל זאת, והכי חשוב, יש תחושה של ריאליזם בטווח הקרוב. אתה רואה את הריאליזם הזה לאורך כל הסקר", אמר גארי סילברג, ראש תחום הרכב העולמי של KPMG. "אתה יכול להיות אופטימי לטווח ארוך, אבל בטווח הקרוב, אתה צריך להיות מאוד מציאותי. זה כבר לא קשתות ופרפרים ואופוריה - זה המשחק".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מראה מה רמת ההבנה של ה "בכירים" האלה (ל"ת)
    יי 21/12/2022 11:14
    הגב לתגובה זו
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.



מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?