BYD  חדש
צילום: יצרן

הסוף למלחמת המחירים? ממשל סין מזהיר את חברות ה-EV

על רקע הורדות המחירים האגרסיביות של חברות ה-EV הסיניות, ממשל סין זימן את בכירי החברות לשיחת נזיפה בה הורה להן "לרסן את עצמן"; בנוסף, דוחות מבקרים חושפים שהחברות משתמשות בפרקטיקות שנויות במחלוקת בכדי לנפח את המספרים, כשלפי אחד הדוחות BYD אף מסתירה חוב גבוה פי 10 ממה שמוצג בדוחות; האם זה יביא לסוף מלחמת המחירים ואיך זה ישפיע על טסלה?

רוי שיינמן |

ממשלת סין זימנה השבוע את ראשי החברות המובילות בתעשיית הרכב החשמלי, ובהן BYD, ג'ילי ושיאומי, למפגש בבייג'ינג, בעקבות מלחמת המחירים המתמשכת בענף. הפגישה לוותה באזהרה חריגה: החברות נדרשות "לרסן את עצמן" ולא למכור רכבים במחירי הפסד או בהנחות קיצוניות. בנוסף, הובע חשש מתופעות כמו מכירת רכבים חדשים בעלי אפס קילומטראז' לגופי מימון כתחליף לעמידה ביעדי מכירה - תופעה שמנפחת נתוני המכירות אך מסלפת את המציאות.


המהלך משקף את הדאגה ההולכת וגוברת בצמרת הסינית מפני תוצאות שליליות של התחרות העזה - קריסת שחקניות חלשות, עומס יתר של שרשרת האספקה, והתבססות של פרקטיקות עסקיות שנויות במחלוקת. אף שהמפגש לא הוביל להוראות מחייבות, הוא שולח מסר ברור: השלטון מוכן להתערב בנעשה בענף שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הסינית.


התרגילים של החברות הסיניות

כתוצאה מהסלמת התחרות, יצרניות כמו BYD החלו לדחות תשלומים לספקים ואף לדרוש מהם לקצץ במחירים - מהלך שלמעשה הופך את הספקים למממני הפעילות. לפי דו"ח של GMT Research, החברה מסתירה חוב אמיתי של מעל 320 מיליארד יואן - פי 10 מהחוב בדוחות הכספיים - באמצעות מניפולציות של מימון ספקים. גם פרקטיקות כמו מכירת רכבים ל"מתווכים" מבלי שאלו הגיעו לידי הלקוח הסופי מאפשרות לחברות לרשום את העסקאות כהכנסות, אף שהן אינן משקפות מכירות אמיתיות.


הרקע המיידי לזימון היה סבב נוסף של הורדות מחירים מצד BYD, שהציעה הנחות של עד 34% על דגמים מובילים - כולל מכוניות שנמכרות כעת בפחות מ-8,000 דולר. צעדים כאלה ספגו ביקורת חריפה מצד איגודים מקצועיים ומצד התקשורת, שטענו כי המהלך מוביל ל"פאניקת הנחות" ומכניס את הענף כולו לסחרור של תחרות הרסנית. לפי איגוד יצרני הרכב הסיני, הנחות לא מבוקרות "מזיקות לרווחיות, משבשות את הסדר בענף ומאיימות על בטחון שרשרת האספקה".


העיתונים המרכזיים של המפלגה הקומוניסטית – כמו "פיפל'ס דיילי" וסוכנות שינחואה פרסמו קריאות נחרצות להפסיק את ההנחות ולהחזיר את היציבות לשוק. הם אף הזהירו שהמשך המגמה יוביל לירידה באיכות המוצרים ולפגיעה במוניטין של תעשיית הרכב הסינית בשוק הבינלאומי.


טסלה עשויה להרוויח

עבור טסלה, שפועלת תחת לחץ הולך וגובר בסין, התערבות ממשלתית להגבלת הורדות המחירים עשויה להיות דווקא חדשות טובות. טסלה מתקשה להתמודד עם המחירים הנמוכים שמכתיבות המתחרות הסיניות. בעוד BYD הציגה בחודש מאי עלייה של 14.1% במסירות עולמיות, כולל חדירה עמוקה לשוק האירופי, טסלה מתקשה לשמור על נתח השוק שלה, כשבחודש מאי טסלה רשמה ירידה של 15% במסירות רכבים מתוצרת מקומית (מודלים 3 ו-Y) בהשוואה לשנה שעברה. 


יצרניות סיניות אחרות כמו NIO, XPeng ו-Li Auto מדווחות אף הן על זינוקים דו-ספרתיים במסירות, ומובילות את שוק הרכב המקומי. בנוסף, הכניסה של שיאומי לתחום עם רכב מתקדם בטווח נסיעה של 740 ק"מ ובמחיר תחרותי ישירות מול ה-Model Y של טסלה, מציבה בפני החברה אתגר חדש נוסף.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


למרות האתגרים, המשקיעים בטסלה עדיין אופטימיים, בעיקר בזכות הפיתוחים העתידיים שמאפילים על הדשדוש בעסקי הליבה היום. האנליסט דן אייבס מ-Wedbush, למשל, העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה מ-350 ל-500 דולר, אפסייד של 45%, בטענה שהחברה היא "הימור זול על בינה מלאכותית" בזכות השימוש שלה באלגוריתמים מתקדמים לאימון מערכות הרובוטקסי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05. צילום יצרן

דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון

מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח. 

יואב פולס |

מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.

הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07  המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.

העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.


דיפאל S05 סביבת נהג. צילום יצרן

תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.

המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולסג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אש"ח. צילום יואב פולס

ג'ילי Starray EM-i החל מ 170.0 אלף ש"ח

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל החלה בשיווק הג'ילי Starray EM-i עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 170.0 אש"ח לדגם PRO ו - 176.0 אש"ח לדגם TECH

בכוונת היבואנית לייבא גם את הג'ילי EX2 החשמלית הקומפקטית, במהלך 2026

יואב פולס |

ג'יאו מוביליטי יבואנית דגמי ג'ילי לישראל השיקה את הג'ילי Starray EM-i דגם הפלאג אין הייבריד החדש של היצרנית. אם משהו מצלצל לכם מוכר אתם לא טועים, כבר בתחילת נובמבר פרסמנו ממש כאן במדור אודות תחילת הייבוא של הרכב, עם הפרטים הטכניים שהיו ברשותנו.

הג'ילי Starray EM-i הוא קרוסאובר בסגמנט C-Suv העושה שימוש בפלטפורמה GEA של היצרנית, אותה פלטפורמה בה עושה שימוש גם הקרוסאובר החשמלי של היצרנית ה EX5. עד כדי כך הפלטפורמות זהות, שחלק מהתמונות של ה Starray EM-i שהגיעו מהיצרנית נשאו את השם EX5 EM-i.

ה Starray EM-i עושה שימוש בהנעת פלאג אין הייבריד מהדור החדש בה הנעת הרכב מבוצעת על ידי המנוע החשמלי, ומנוע הבנזין משמש לטעינת הסוללה ויכול גם לספק חשמל ישירות למנוע החשמלי.

המימדים של הג'ילי Starray EM-i מציבים בחלק העליון של הסגמנט בהיבט המימדים עם אורך כולל של 4.74 מטר, רוחב של 1.905 מטר, גובה של 1.685 מטר ובסיס גלגלים של 2.755 מטר, כאמור מהגדולים שבקטגוריית ה C-Suv.

ג'ילי Starray EM-i סביבת נהג. צילום יואב פולס