
הסוף למלחמת המחירים? ממשל סין מזהיר את חברות ה-EV
על רקע הורדות המחירים האגרסיביות של חברות ה-EV הסיניות, ממשל סין זימן את בכירי החברות לשיחת נזיפה בה הורה להן "לרסן את עצמן"; בנוסף, דוחות מבקרים חושפים שהחברות משתמשות בפרקטיקות שנויות במחלוקת בכדי לנפח את המספרים, כשלפי אחד הדוחות BYD אף מסתירה חוב גבוה פי 10 ממה שמוצג בדוחות; האם זה יביא לסוף מלחמת המחירים ואיך זה ישפיע על טסלה?
ממשלת סין זימנה השבוע את ראשי החברות המובילות בתעשיית הרכב החשמלי, ובהן BYD, ג'ילי ושיאומי, למפגש בבייג'ינג, בעקבות מלחמת המחירים המתמשכת בענף. הפגישה לוותה באזהרה חריגה: החברות נדרשות "לרסן את עצמן" ולא למכור רכבים במחירי הפסד או בהנחות קיצוניות. בנוסף,
הובע חשש מתופעות כמו מכירת רכבים חדשים בעלי אפס קילומטראז' לגופי מימון כתחליף לעמידה ביעדי מכירה - תופעה שמנפחת נתוני המכירות אך מסלפת את המציאות.
המהלך משקף את הדאגה ההולכת וגוברת בצמרת הסינית מפני תוצאות שליליות של התחרות העזה
- קריסת שחקניות חלשות, עומס יתר של שרשרת האספקה, והתבססות של פרקטיקות עסקיות שנויות במחלוקת. אף שהמפגש לא הוביל להוראות מחייבות, הוא שולח מסר ברור: השלטון מוכן להתערב בנעשה בענף שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הסינית.
התרגילים של החברות הסיניות
כתוצאה מהסלמת התחרות, יצרניות כמו BYD החלו לדחות תשלומים לספקים ואף לדרוש מהם לקצץ במחירים - מהלך שלמעשה הופך את הספקים למממני הפעילות. לפי דו"ח של GMT Research, החברה מסתירה חוב אמיתי של מעל 320 מיליארד יואן - פי 10 מהחוב בדוחות
הכספיים - באמצעות מניפולציות של מימון ספקים. גם פרקטיקות כמו מכירת רכבים ל"מתווכים" מבלי שאלו הגיעו לידי הלקוח הסופי מאפשרות לחברות לרשום את העסקאות כהכנסות, אף שהן אינן משקפות מכירות אמיתיות.
הרקע המיידי לזימון היה סבב נוסף של הורדות
מחירים מצד BYD, שהציעה הנחות של עד 34% על דגמים מובילים - כולל מכוניות שנמכרות כעת בפחות מ-8,000 דולר. צעדים כאלה ספגו ביקורת חריפה מצד איגודים מקצועיים ומצד התקשורת, שטענו כי המהלך מוביל ל"פאניקת הנחות" ומכניס את הענף כולו לסחרור של תחרות הרסנית. לפי איגוד
יצרני הרכב הסיני, הנחות לא מבוקרות "מזיקות לרווחיות, משבשות את הסדר בענף ומאיימות על בטחון שרשרת האספקה".
העיתונים המרכזיים של המפלגה הקומוניסטית – כמו "פיפל'ס דיילי" וסוכנות שינחואה פרסמו קריאות נחרצות להפסיק את ההנחות ולהחזיר
את היציבות לשוק. הם אף הזהירו שהמשך המגמה יוביל לירידה באיכות המוצרים ולפגיעה במוניטין של תעשיית הרכב הסינית בשוק הבינלאומי.
טסלה עשויה להרוויח
עבור טסלה, שפועלת תחת לחץ הולך וגובר בסין, התערבות ממשלתית להגבלת הורדות המחירים
עשויה להיות דווקא חדשות טובות. טסלה מתקשה להתמודד עם המחירים הנמוכים שמכתיבות המתחרות הסיניות. בעוד BYD הציגה בחודש מאי עלייה של 14.1% במסירות עולמיות, כולל חדירה עמוקה לשוק האירופי, טסלה מתקשה לשמור על נתח השוק שלה, כשבחודש מאי טסלה רשמה ירידה של 15% במסירות
רכבים מתוצרת מקומית (מודלים 3 ו-Y) בהשוואה לשנה שעברה.
יצרניות סיניות אחרות כמו NIO, XPeng ו-Li Auto מדווחות אף הן על זינוקים דו-ספרתיים במסירות, ומובילות את שוק הרכב המקומי. בנוסף, הכניסה של שיאומי לתחום עם רכב מתקדם בטווח נסיעה
של 740 ק"מ ובמחיר תחרותי ישירות מול ה-Model Y של טסלה, מציבה בפני החברה אתגר חדש נוסף.
- מאזדה מחמשת את ה - 3 וה - CX5 במנועי 2.5 ליטר
- ג'נסיס משיקה גירסאות כניסה חדשות ל-G80 ול-GV80
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
למרות האתגרים, המשקיעים בטסלה עדיין אופטימיים, בעיקר בזכות הפיתוחים העתידיים שמאפילים על הדשדוש בעסקי הליבה היום. האנליסט דן אייבס מ-Wedbush,
למשל, העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה מ-350 ל-500 דולר, אפסייד של 45%, בטענה שהחברה היא "הימור זול על בינה מלאכותית" בזכות השימוש שלה באלגוריתמים מתקדמים לאימון מערכות הרובוטקסי.