הסוף למלחמת המחירים? ממשל סין מזהיר את חברות ה-EV

על רקע הורדות המחירים האגרסיביות של חברות ה-EV הסיניות, ממשל סין זימן את בכירי החברות לשיחת נזיפה בה הורה להן "לרסן את עצמן"; בנוסף, דוחות מבקרים חושפים שהחברות משתמשות בפרקטיקות שנויות במחלוקת בכדי לנפח את המספרים, כשלפי אחד הדוחות BYD אף מסתירה חוב גבוה פי 10 ממה שמוצג בדוחות; האם זה יביא לסוף מלחמת המחירים ואיך זה ישפיע על טסלה?

רוי שיינמן |

ממשלת סין זימנה השבוע את ראשי החברות המובילות בתעשיית הרכב החשמלי, ובהן BYD, ג'ילי ושיאומי, למפגש בבייג'ינג, בעקבות מלחמת המחירים המתמשכת בענף. הפגישה לוותה באזהרה חריגה: החברות נדרשות "לרסן את עצמן" ולא למכור רכבים במחירי הפסד או בהנחות קיצוניות. בנוסף, הובע חשש מתופעות כמו מכירת רכבים חדשים בעלי אפס קילומטראז' לגופי מימון כתחליף לעמידה ביעדי מכירה - תופעה שמנפחת נתוני המכירות אך מסלפת את המציאות.


המהלך משקף את הדאגה ההולכת וגוברת בצמרת הסינית מפני תוצאות שליליות של התחרות העזה - קריסת שחקניות חלשות, עומס יתר של שרשרת האספקה, והתבססות של פרקטיקות עסקיות שנויות במחלוקת. אף שהמפגש לא הוביל להוראות מחייבות, הוא שולח מסר ברור: השלטון מוכן להתערב בנעשה בענף שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הסינית.


התרגילים של החברות הסיניות

כתוצאה מהסלמת התחרות, יצרניות כמו BYD החלו לדחות תשלומים לספקים ואף לדרוש מהם לקצץ במחירים - מהלך שלמעשה הופך את הספקים למממני הפעילות. לפי דו"ח של GMT Research, החברה מסתירה חוב אמיתי של מעל 320 מיליארד יואן - פי 10 מהחוב בדוחות הכספיים - באמצעות מניפולציות של מימון ספקים. גם פרקטיקות כמו מכירת רכבים ל"מתווכים" מבלי שאלו הגיעו לידי הלקוח הסופי מאפשרות לחברות לרשום את העסקאות כהכנסות, אף שהן אינן משקפות מכירות אמיתיות.


הרקע המיידי לזימון היה סבב נוסף של הורדות מחירים מצד BYD, שהציעה הנחות של עד 34% על דגמים מובילים - כולל מכוניות שנמכרות כעת בפחות מ-8,000 דולר. צעדים כאלה ספגו ביקורת חריפה מצד איגודים מקצועיים ומצד התקשורת, שטענו כי המהלך מוביל ל"פאניקת הנחות" ומכניס את הענף כולו לסחרור של תחרות הרסנית. לפי איגוד יצרני הרכב הסיני, הנחות לא מבוקרות "מזיקות לרווחיות, משבשות את הסדר בענף ומאיימות על בטחון שרשרת האספקה".


העיתונים המרכזיים של המפלגה הקומוניסטית – כמו "פיפל'ס דיילי" וסוכנות שינחואה פרסמו קריאות נחרצות להפסיק את ההנחות ולהחזיר את היציבות לשוק. הם אף הזהירו שהמשך המגמה יוביל לירידה באיכות המוצרים ולפגיעה במוניטין של תעשיית הרכב הסינית בשוק הבינלאומי.


טסלה עשויה להרוויח

עבור טסלה, שפועלת תחת לחץ הולך וגובר בסין, התערבות ממשלתית להגבלת הורדות המחירים עשויה להיות דווקא חדשות טובות. טסלה מתקשה להתמודד עם המחירים הנמוכים שמכתיבות המתחרות הסיניות. בעוד BYD הציגה בחודש מאי עלייה של 14.1% במסירות עולמיות, כולל חדירה עמוקה לשוק האירופי, טסלה מתקשה לשמור על נתח השוק שלה, כשבחודש מאי טסלה רשמה ירידה של 15% במסירות רכבים מתוצרת מקומית (מודלים 3 ו-Y) בהשוואה לשנה שעברה. 


יצרניות סיניות אחרות כמו NIO, XPeng ו-Li Auto מדווחות אף הן על זינוקים דו-ספרתיים במסירות, ומובילות את שוק הרכב המקומי. בנוסף, הכניסה של שיאומי לתחום עם רכב מתקדם בטווח נסיעה של 740 ק"מ ובמחיר תחרותי ישירות מול ה-Model Y של טסלה, מציבה בפני החברה אתגר חדש נוסף.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


למרות האתגרים, המשקיעים בטסלה עדיין אופטימיים, בעיקר בזכות הפיתוחים העתידיים שמאפילים על הדשדוש בעסקי הליבה היום. האנליסט דן אייבס מ-Wedbush, למשל, העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה מ-350 ל-500 דולר, אפסייד של 45%, בטענה שהחברה היא "הימור זול על בינה מלאכותית" בזכות השימוש שלה באלגוריתמים מתקדמים לאימון מערכות הרובוטקסי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןצ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה צ'רי FX

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.

מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ-  14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.

ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.

ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

הונגצ'י EHS7. צילום יואב פולסהונגצ'י EHS7. צילום יואב פולס

הונגצ'י EHS7 – מבטיח הרבה האם גם מקיים?

ההונגצ'י EHS7 מצטיינת באולם התצוגה עם מפרט טכני מרשים ואבזור נדיב. על הכביש היא פחות מרשימה.

אהבנו: אבזור, סוללה, מרווח פנימי

פחות אהבנו: היגוי, התנהגות כביש, גג פנורמי ללא וילון, צריכת חשמל בפועל, ממשק משתמש

ציון מסכם 3.7 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה הונגצ'י EHS7

בתחילת השנה השיקה קבוצת סמלת את שני הדגמים החדשים של מותג הונגצ'י מבית FAW – המשפחתית EH7 והקרוסאובר EHS7. את הידיעה על תחילת השיווק פרסמנו כאן בביזפורטל וגם רשמנו "...ותהייה יחידה היא לגבי הגג הפנורמי בשמש של אוגוסט". אז אוגוסט הגיע עם גל חום קיצוני, וגם אלינו הגיעה ההונגצ'י EHS7 הקרוסאובר.

הונגצ'י - 'דגל אדום' בסינית, היא מותג הפרימיום של קונצרן FAW הסיני. אני יודע שנמאס לכם לשמוע על מותגים ויצרנים שעד אתמול לא ידענו על קיומם, אבל כן חשוב לדעת שלא מדובר ביצרן קטן אלא בקונצרן שבשנת 2024 ייצר מעל 3.3 מיליון כלי רכב. כלומר לא מדובר בסטארטאפ כזה או אחר, והונגצ'י הוא מותג הייצוא שלו לשווקים מערביים.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – D-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.925 /רוחב 1.95 /גובה 1.68 /בסיס גלגלים 3.0
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    חשמלית אחורית ב Core וב LR / חשמלית כפולה בדגם Performance
הספק ומומנט            340 כ"ס, 45.9 קג"מ ב Core וב LR / 610 כ"ס ו 77.1 קג"מ ב Performance
סוללה וטעינה            85Kwh ב Core / 111Kwh ב LR וב Performance. טעינה AC 11Kw, DC 250Kw
טווח ותקן                475 ק"מ ב Core / 600 ק"מ ב LR / 540 ק"מ ב Performance. תקן יצרן
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 7. כרגע ללא מבחן ב EuroNcap
מחיר                230.0 אש"ח ל Core, 260.0 אש"ח ל LR, ו- 290.0 אש"ח ל Performance


     

 עיצוב חיצוני ופנימי

העיצוב החיצוני של ההונגצ'י EHS7 מעט שונה ממה שהתרגלנו לקבל היום, בעיקר מהמזרח. החזית אטומה, עם יחידות תאורה ראשיות שממש נבלעות בתוך הפגוש של רכב המבחן שבצבע שחור. בצבעים האחרים של הרכב, ובעיקר בלבן הן משמעותית יותר בולטות. פס כרום בולט במרכז החזית נמתח לאחור על מכסה המנוע, כשמרכזו בצבע אדום (דגל אדום או לא דגל אדום). ידיות הדלתות שקועות, ומאחור שוב סידור תאורה מעט שונה, עם יחידות תאורה אחוריות שמזכירות לי בומרנג, ומחוברות ביניהם עם תאורת לד אדומה. עד רגע זה אני לא יודע אם אני אוהב את העיצוב או לא, ואולי דווקא מה שמפריע לי הוא הצבע השחור.