BYD  חדש
צילום: יצרן

הסוף למלחמת המחירים? ממשל סין מזהיר את חברות ה-EV

על רקע הורדות המחירים האגרסיביות של חברות ה-EV הסיניות, ממשל סין זימן את בכירי החברות לשיחת נזיפה בה הורה להן "לרסן את עצמן"; בנוסף, דוחות מבקרים חושפים שהחברות משתמשות בפרקטיקות שנויות במחלוקת בכדי לנפח את המספרים, כשלפי אחד הדוחות BYD אף מסתירה חוב גבוה פי 10 ממה שמוצג בדוחות; האם זה יביא לסוף מלחמת המחירים ואיך זה ישפיע על טסלה?

רוי שיינמן |

ממשלת סין זימנה השבוע את ראשי החברות המובילות בתעשיית הרכב החשמלי, ובהן BYD, ג'ילי ושיאומי, למפגש בבייג'ינג, בעקבות מלחמת המחירים המתמשכת בענף. הפגישה לוותה באזהרה חריגה: החברות נדרשות "לרסן את עצמן" ולא למכור רכבים במחירי הפסד או בהנחות קיצוניות. בנוסף, הובע חשש מתופעות כמו מכירת רכבים חדשים בעלי אפס קילומטראז' לגופי מימון כתחליף לעמידה ביעדי מכירה - תופעה שמנפחת נתוני המכירות אך מסלפת את המציאות.


המהלך משקף את הדאגה ההולכת וגוברת בצמרת הסינית מפני תוצאות שליליות של התחרות העזה - קריסת שחקניות חלשות, עומס יתר של שרשרת האספקה, והתבססות של פרקטיקות עסקיות שנויות במחלוקת. אף שהמפגש לא הוביל להוראות מחייבות, הוא שולח מסר ברור: השלטון מוכן להתערב בנעשה בענף שנחשב לאחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הסינית.


התרגילים של החברות הסיניות

כתוצאה מהסלמת התחרות, יצרניות כמו BYD החלו לדחות תשלומים לספקים ואף לדרוש מהם לקצץ במחירים - מהלך שלמעשה הופך את הספקים למממני הפעילות. לפי דו"ח של GMT Research, החברה מסתירה חוב אמיתי של מעל 320 מיליארד יואן - פי 10 מהחוב בדוחות הכספיים - באמצעות מניפולציות של מימון ספקים. גם פרקטיקות כמו מכירת רכבים ל"מתווכים" מבלי שאלו הגיעו לידי הלקוח הסופי מאפשרות לחברות לרשום את העסקאות כהכנסות, אף שהן אינן משקפות מכירות אמיתיות.


הרקע המיידי לזימון היה סבב נוסף של הורדות מחירים מצד BYD, שהציעה הנחות של עד 34% על דגמים מובילים - כולל מכוניות שנמכרות כעת בפחות מ-8,000 דולר. צעדים כאלה ספגו ביקורת חריפה מצד איגודים מקצועיים ומצד התקשורת, שטענו כי המהלך מוביל ל"פאניקת הנחות" ומכניס את הענף כולו לסחרור של תחרות הרסנית. לפי איגוד יצרני הרכב הסיני, הנחות לא מבוקרות "מזיקות לרווחיות, משבשות את הסדר בענף ומאיימות על בטחון שרשרת האספקה".


העיתונים המרכזיים של המפלגה הקומוניסטית – כמו "פיפל'ס דיילי" וסוכנות שינחואה פרסמו קריאות נחרצות להפסיק את ההנחות ולהחזיר את היציבות לשוק. הם אף הזהירו שהמשך המגמה יוביל לירידה באיכות המוצרים ולפגיעה במוניטין של תעשיית הרכב הסינית בשוק הבינלאומי.


טסלה עשויה להרוויח

עבור טסלה, שפועלת תחת לחץ הולך וגובר בסין, התערבות ממשלתית להגבלת הורדות המחירים עשויה להיות דווקא חדשות טובות. טסלה מתקשה להתמודד עם המחירים הנמוכים שמכתיבות המתחרות הסיניות. בעוד BYD הציגה בחודש מאי עלייה של 14.1% במסירות עולמיות, כולל חדירה עמוקה לשוק האירופי, טסלה מתקשה לשמור על נתח השוק שלה, כשבחודש מאי טסלה רשמה ירידה של 15% במסירות רכבים מתוצרת מקומית (מודלים 3 ו-Y) בהשוואה לשנה שעברה. 


יצרניות סיניות אחרות כמו NIO, XPeng ו-Li Auto מדווחות אף הן על זינוקים דו-ספרתיים במסירות, ומובילות את שוק הרכב המקומי. בנוסף, הכניסה של שיאומי לתחום עם רכב מתקדם בטווח נסיעה של 740 ק"מ ובמחיר תחרותי ישירות מול ה-Model Y של טסלה, מציבה בפני החברה אתגר חדש נוסף.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


למרות האתגרים, המשקיעים בטסלה עדיין אופטימיים, בעיקר בזכות הפיתוחים העתידיים שמאפילים על הדשדוש בעסקי הליבה היום. האנליסט דן אייבס מ-Wedbush, למשל, העלה לאחרונה את מחיר היעד למניית טסלה מ-350 ל-500 דולר, אפסייד של 45%, בטענה שהחברה היא "הימור זול על בינה מלאכותית" בזכות השימוש שלה באלגוריתמים מתקדמים לאימון מערכות הרובוטקסי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?