טסלה Y המחודשת כבר כאן: מה חשוב לדעת עליה?
הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם עבר מתיחה קלה, ובאחרונה הוא עשה עלייה לישראל. עיקר השינויים ניכרים בתא הנוסעים - שם בוצעה קפיצת מדרגה של ממש, אבל גם בחלק החיצוני יש שינויים, עם קווים חדים יותר וגריל קדמי מוצנע. המחירים? כמו הדגם הקודם, בעיקר לאור כניסת המתחרות הסיניות לשוק המקומי
לאחר המתנה ממושכת וגל שמועות, טסלה Tesla 1.27% השיקה באחרונה באופן רשמי את מודל Y המחודש בישראל. מדובר ברכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם. הדגם החדש לא רק מציג שיפורים טכנולוגיים אלא גם מגיע עם אמירה ברורה של טסלה לשוק המקומי: היא לא מתכוונת לוותר על הבכורה בקטגוריית הרכב החשמלי.
טסלה בחרה שלא לבצע מהפכה בעיצוב החיצוני של המודל Y, אך כן העניקה לדגם מתיחת פנים שמעדכנת אותו קלות ומיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של החברה, בדגש על קווים חדים יותר וגריל קדמי מוצנע. ואולם עיקר השינויים ניכרים דווקא בתוך תא הנוסעים - שם בוצעה קפיצת מדרגה של ממש.
החלק הפנימי עוצב מחדש באווירה מינימליסטית עוד יותר מבעבר, עם דגש על איכות חומרים משופרת, ריפודים חדשים ותחושת פרימיום מורגשת יותר. בנוסף, צג נוסף בגודל של 8 אינץ’ הותקן מאחור לטובת הנוסעים במושב האחורי - תוספת שמטרתה לשדרג את חוויית הנסיעה המשפחתית ולהציע שליטה קלה במזגן ובמערכת המדיה. מערכות הבידוד שופרו גם הן, והדגם מציע כעת נסיעה שקטה ונעימה יותר, בהתאם לציפיות מרכב חשמלי מהשורה הראשונה.
שיפור משמעותי בטווח הנסיעה המוצהר
השיפורים לא פסחו גם על הצד המכאני. כל גרסאות הדגם מגיעות עם שיפורי תוכנה וניהול אנרגיה מתקדמים שמאפשרים טווחי נסיעה מרשימים יותר - בין 500 ל-622 ק"מ בהתאם לגרסה, לפי הצהרת היצרנית עצמה. מדובר בשדרוג שמציב את המודל Y בראש הקטגוריה מבחינת טווח, וזה יתרון משמעותי עבור קהל הנהגים הישראלי, שעדיין מוטרד מסוגיית חרדת הטווח.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- המהפכה הרובוטית - לא רק טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מודל Y החדש משווק בישראל בשלוש גרסאות עיקריות:
- RWD (הנעה אחורית) עם טווח מוצהר על ידי היצרן של 500 ק"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות.
- RWD
Long Range עם טווח נסיעה מוצהר של 622 ק"מ ותאוצה ב-5.6 שניות.
- AWD Long Range עם הנעה כפולה, טווח של 586 ק"מ ותאוצה ב-4.8 שניות.
המחירים נותרו ללא שינוי לעומת הדגם היוצא: גרסת הכניסה מתחילה מ-243,944 שקל, והגרסה הבכירה מגיעה עד ל-287,326 שקל. הבחירה הזו של טסלה לשמור על רמות המחיר המקובלות נתפשת כמהלך אסטרטגי לנוכח כניסת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ובראשם המותגים הסיניים BYD, ג'ילי וסרס, שמציעים כלי רכב חשמליים במחירים תחרותיים במיוחד.
שוק הרכב החשמלי בישראל עבר מהפכה של ממש בשנתיים האחרונות, עם חדירה משמעותית של מותגים סיניים, שזוכים לעידוד מהממשלה הסינית ומציעים טכנולוגיה מתקדמת במחיר נמוך. במקביל, המדיניות הישראלית לעידוד מעבר לכלי רכב חשמליים - החל מהטבות מס, דרך תמריצים לציי רכב ועד לפרישת עמדות טעינה - יוצרת קרקע פורייה לצמיחה מהירה של התחום הזה.
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: קנסות לחברות ביטוח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
בתוך המציאות הזו, טסלה ניצבת בעמדה מורכבת: מצד אחד, היא עדיין נהנית מתדמית חזקה ומהיותה הסמן הימני של התחום; מצד שני, עליה להילחם על נתח שוק מול מתחרות שמציעות תמורה משתלמת יותר למחיר, לפחות בעיני הציבור הרחב. למרות התחרות, טסלה מדווחת על נתוני מכירות מרשימים בישראל, עם אלפי כלי רכב שנמסרו מדי שנה. המודל Y הוא הדגם המוביל של המותג בארץ, וגם ב-2024 הוא נחשב הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל.
אתגרים בזירה הבינלאומית
בעוד שבישראל המצב נראה יציב, טסלה מתמודדת בחודשים האחרונים עם אתגרים לא פשוטים בזירה הבינלאומית. ברבעון הראשון של 2025 דיווחה החברה על ירידה של כ-20% במסירות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת ממגוון סיבות: האטה כללית בביקושים לכלי רכב חשמליים, תחרות גוברת מסין, ובעיות בשרשרת האספקה.
כתוצאה מכך, רשמה מניית טסלה ירידה של כ-33% מתחילת השנה, ונכון לאתמול היא נסגרה בשער של 252.35 דולר - הרחק מהשיאים ההיסטוריים שלה. גם אמון המשקיעים במניה ספג מהלומה, כשגופי השקעות כמו UBS הורידו את דירוג המניה ל"מכירה", בטענה שטסלה צריכה להמציא את עצמה מחדש. עם זאת, מנכ"ל החברה והבעלים, אילון מאסק, ממשיך לשדר ביטחון. לדבריו, העתיד של טסלה טמון לא רק ברכב הפרטי אלא גם ברכב האוטונומי, בשירותי תחבורה חכמים ובמערכות אגירת אנרגיה. פיתוחים כמו ה-Robotaxi - רכב חשמלי ללא נהג - עשויים לשנות את פני התחבורה בשנים הקרובות, ולטענת מאסק, להציב את טסלה שוב בחזית החדשנות.
הגעת מודל Y החדש לישראל מדגישה את מחויבותה של טסלה לשוק המקומי, גם בתקופה לא פשוטה עבורה ברמה הגלובלית. הדגם החדש מציע שיפורים ניכרים שמחזקים את מעמדו, אך האתגר האמיתי עוד נמצא לפניה - לשמר את היתרון שלה מול תחרות שלא מפסיקה להפתיע. עבור הנהג הישראלי, מדובר בהזדמנות ליהנות מטכנולוגיה מתקדמת, טווח נסיעה מהגבוהים בקטגוריה, וממותג שנחשב עדיין חלוץ עולמי בתחום התחבורה החשמלית.
בשבועות האחרונים צפה מחדש אל פני השטח מערכת היחסים המורכבת בין מאסק לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הקשר בין השניים שמסעיר לא רק את הפוליטיקה האמריקאית, אלא גם את קהילת המשקיעים, משתמשי טוויטר (כיום X), ולקוחות טסלה ברחבי העולם. מאסק וטראמפ הם מעין שותפים אסטרטגיים,ומאסק משמש יועץ בלתי רשמי לטראמפ, אך היחסים ביניהם נהפכו למתוחים באחרונה. מצד אחד, טראמפ מרבה לשבח את מאסק בפומבי ואף כינה אותו "גאון אמיתי", אך גם הדגיש באחרונה כי הוא, "לא זקוק לו". מאסק מצדו הביע לא אחת הסתייגות מהתבטאויות של טראמפ, ואף כינה את יועצו הכלכלי הבכיר פיטר נווארו, "טיפש ברמה גאונית".
המתיחות בין השניים החריפה על רקע מדיניות המכסים החדשה שהוכרזה על ידי טראמפ לפני כמה שבועות. טראמפ התחייב להטיל מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים סיניים - צעד שנתפש בתחילה כחיובי עבור טסלה, אך במהרה התברר כבומרנג. בתגובה למדיניות הזו, הטילה ממשלת סין מגבלות נגדיות שפגעו קשות בטסלה, עד כדי כך שיצרנית הרכב נאלצה להפסיק זמנית את שיווק חלק מדגמיה במדינה. עבור טסלה, שסין היא אחד השווקים המרכזיים שלה, מדובר במכה קשה עם השלכות כלכליות מיידיות.
הצתות של טסלות במחאה נגד מאסק וטראמפ
אבל ההשלכות לא מסתכמות רק בצד הכלכלי. בארה"ב ובעולם המערבי נרשמה בחודשים האחרונים עלייה חדה במחאות נגד טסלה, שלעתים אף גובלות באלימות. קבוצות מחאה קראו לחרם צרכני על החברה בעקבות מה שנתפס כחבירה של מאסק לערכים אנטי-דמוקרטיים. במספר מוקדים דווח על הצתות מכוונות של רכבי טסלה – תופעה חריגה שמעידה על עומק הזעם הציבורי.
גם בקרב עובדי טכנולוגיה בעמק הסיליקון ובקהל הלקוחות הפרוגרסיבי של טסלה נרשמת אכזבה גוברת. מאסק נתפש בעבר כחלוץ ליברלי עם חזון ירוק לעולם טוב יותר, אך כעת רבים רואים בו דמות מקוטבת, פוליטית ואפילו מסוכנת. פרסומים לפני הבחירות האחרונות בארה"ב על כך שטסלה תורמת בעקיפין למאמצים של טראמפ לחזור לבית הלבן רק הוסיפו שמן למדורה, גם אם מאסק הכחיש כל מעורבות ישירה.
- 2.כתבה כאורך הגלות על חידוש הפנים ללא תמונה 1 מסכנה (ל"ת)אנונימי 20/04/2025 22:20הגב לתגובה זו
- 1.החיים 15/04/2025 18:28הגב לתגובה זואבל מאיץ כמו פנתר כשנוסעים אתו למדינה פחות צפופהבינתיים אני מעדיף לא לעלות לכביש
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
