טסלה מודל Y החדשה
טסלה מודל Y החדשה

טסלה Y המחודשת כבר כאן: מה חשוב לדעת עליה?

הרכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם עבר מתיחה קלה, ובאחרונה הוא עשה עלייה לישראל. עיקר השינויים ניכרים בתא הנוסעים - שם בוצעה קפיצת מדרגה של ממש, אבל גם בחלק החיצוני יש שינויים, עם קווים חדים יותר וגריל קדמי מוצנע. המחירים? כמו הדגם הקודם, בעיקר לאור כניסת המתחרות הסיניות לשוק המקומי

עוזי גרסטמן | (2)

לאחר המתנה ממושכת וגל שמועות, טסלה Tesla 1.71%   השיקה באחרונה באופן רשמי את מודל Y המחודש בישראל. מדובר ברכב החשמלי הנמכר ביותר בעולם. הדגם החדש לא רק מציג שיפורים טכנולוגיים אלא גם מגיע עם אמירה ברורה של טסלה לשוק המקומי: היא לא מתכוונת לוותר על הבכורה בקטגוריית הרכב החשמלי.


טסלה בחרה שלא לבצע מהפכה בעיצוב החיצוני של המודל Y, אך כן העניקה לדגם מתיחת פנים שמעדכנת אותו קלות ומיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של החברה, בדגש על קווים חדים יותר וגריל קדמי מוצנע. ואולם עיקר השינויים ניכרים דווקא בתוך תא הנוסעים - שם בוצעה קפיצת מדרגה של ממש.


החלק הפנימי עוצב מחדש באווירה מינימליסטית עוד יותר מבעבר, עם דגש על איכות חומרים משופרת, ריפודים חדשים ותחושת פרימיום מורגשת יותר. בנוסף, צג נוסף בגודל של 8 אינץ’ הותקן מאחור לטובת הנוסעים במושב האחורי - תוספת שמטרתה לשדרג את חוויית הנסיעה המשפחתית ולהציע שליטה קלה במזגן ובמערכת המדיה. מערכות הבידוד שופרו גם הן, והדגם מציע כעת נסיעה שקטה ונעימה יותר, בהתאם לציפיות מרכב חשמלי מהשורה הראשונה.


שיפור משמעותי בטווח הנסיעה המוצהר


השיפורים לא פסחו גם על הצד המכאני. כל גרסאות הדגם מגיעות עם שיפורי תוכנה וניהול אנרגיה מתקדמים שמאפשרים טווחי נסיעה מרשימים יותר - בין 500 ל-622 ק"מ בהתאם לגרסה, לפי הצהרת היצרנית עצמה. מדובר בשדרוג שמציב את המודל Y בראש הקטגוריה מבחינת טווח, וזה יתרון משמעותי עבור קהל הנהגים הישראלי, שעדיין מוטרד מסוגיית חרדת הטווח.



מודל Y החדש משווק בישראל בשלוש גרסאות עיקריות:

  • RWD (הנעה אחורית) עם טווח מוצהר על ידי היצרן של 500 ק"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות.
  • RWD Long Range עם טווח נסיעה מוצהר של 622 ק"מ ותאוצה ב-5.6 שניות.
  • AWD Long Range עם הנעה כפולה, טווח של 586 ק"מ ותאוצה ב-4.8 שניות.


המחירים נותרו ללא שינוי לעומת הדגם היוצא: גרסת הכניסה מתחילה מ-243,944 שקל, והגרסה הבכירה מגיעה עד ל-287,326 שקל. הבחירה הזו של טסלה לשמור על רמות המחיר המקובלות נתפשת כמהלך אסטרטגי לנוכח כניסת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ובראשם המותגים הסיניים BYD, ג'ילי וסרס, שמציעים כלי רכב חשמליים במחירים תחרותיים במיוחד.


שוק הרכב החשמלי בישראל עבר מהפכה של ממש בשנתיים האחרונות, עם חדירה משמעותית של מותגים סיניים, שזוכים לעידוד מהממשלה הסינית ומציעים טכנולוגיה מתקדמת במחיר נמוך. במקביל, המדיניות הישראלית לעידוד מעבר לכלי רכב חשמליים - החל מהטבות מס, דרך תמריצים לציי רכב ועד לפרישת עמדות טעינה - יוצרת קרקע פורייה לצמיחה מהירה של התחום הזה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


בתוך המציאות הזו, טסלה ניצבת בעמדה מורכבת: מצד אחד, היא עדיין נהנית מתדמית חזקה ומהיותה הסמן הימני של התחום; מצד שני, עליה להילחם על נתח שוק מול מתחרות שמציעות תמורה משתלמת יותר למחיר, לפחות בעיני הציבור הרחב. למרות התחרות, טסלה מדווחת על נתוני מכירות מרשימים בישראל, עם אלפי כלי רכב שנמסרו מדי שנה. המודל Y הוא הדגם המוביל של המותג בארץ, וגם ב-2024 הוא נחשב הרכב החשמלי הנמכר ביותר בישראל.


אתגרים בזירה הבינלאומית


בעוד שבישראל המצב נראה יציב, טסלה מתמודדת בחודשים האחרונים עם אתגרים לא פשוטים בזירה הבינלאומית. ברבעון הראשון של 2025 דיווחה החברה על ירידה של כ-20% במסירות כלי הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת ממגוון סיבות: האטה כללית בביקושים לכלי רכב חשמליים, תחרות גוברת מסין, ובעיות בשרשרת האספקה.


כתוצאה מכך, רשמה מניית טסלה ירידה של כ-33% מתחילת השנה, ונכון לאתמול היא נסגרה בשער של 252.35 דולר - הרחק מהשיאים ההיסטוריים שלה. גם אמון המשקיעים במניה ספג מהלומה, כשגופי השקעות כמו UBS הורידו את דירוג המניה ל"מכירה", בטענה שטסלה צריכה להמציא את עצמה מחדש. עם זאת, מנכ"ל החברה והבעלים, אילון מאסק, ממשיך לשדר ביטחון. לדבריו, העתיד של טסלה טמון לא רק ברכב הפרטי אלא גם ברכב האוטונומי, בשירותי תחבורה חכמים ובמערכות אגירת אנרגיה. פיתוחים כמו ה-Robotaxi - רכב חשמלי ללא נהג - עשויים לשנות את פני התחבורה בשנים הקרובות, ולטענת מאסק, להציב את טסלה שוב בחזית החדשנות.


הגעת מודל Y החדש לישראל מדגישה את מחויבותה של טסלה לשוק המקומי, גם בתקופה לא פשוטה עבורה ברמה הגלובלית. הדגם החדש מציע שיפורים ניכרים שמחזקים את מעמדו, אך האתגר האמיתי עוד נמצא לפניה - לשמר את היתרון שלה מול תחרות שלא מפסיקה להפתיע. עבור הנהג הישראלי, מדובר בהזדמנות ליהנות מטכנולוגיה מתקדמת, טווח נסיעה מהגבוהים בקטגוריה, וממותג שנחשב עדיין חלוץ עולמי בתחום התחבורה החשמלית.



בשבועות האחרונים צפה מחדש אל פני השטח מערכת היחסים המורכבת בין מאסק לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. הקשר בין השניים שמסעיר לא רק את הפוליטיקה האמריקאית, אלא גם את קהילת המשקיעים, משתמשי טוויטר (כיום X), ולקוחות טסלה ברחבי העולם. מאסק וטראמפ הם מעין שותפים אסטרטגיים,ומאסק משמש יועץ בלתי רשמי לטראמפ, אך היחסים ביניהם נהפכו למתוחים באחרונה. מצד אחד, טראמפ מרבה לשבח את מאסק בפומבי ואף כינה אותו "גאון אמיתי", אך גם הדגיש באחרונה כי הוא, "לא זקוק לו". מאסק מצדו הביע לא אחת הסתייגות מהתבטאויות של טראמפ, ואף כינה את יועצו הכלכלי הבכיר פיטר נווארו, "טיפש ברמה גאונית".


המתיחות בין השניים החריפה על רקע מדיניות המכסים החדשה שהוכרזה על ידי טראמפ לפני כמה שבועות. טראמפ התחייב להטיל מכסים כבדים על כלי רכב חשמליים סיניים - צעד שנתפש בתחילה כחיובי עבור טסלה, אך במהרה התברר כבומרנג. בתגובה למדיניות הזו, הטילה ממשלת סין מגבלות נגדיות שפגעו קשות בטסלה, עד כדי כך שיצרנית הרכב נאלצה להפסיק זמנית את שיווק חלק מדגמיה במדינה. עבור טסלה, שסין היא אחד השווקים המרכזיים שלה, מדובר במכה קשה עם השלכות כלכליות מיידיות.


הצתות של טסלות במחאה נגד מאסק וטראמפ


אבל ההשלכות לא מסתכמות רק בצד הכלכלי. בארה"ב ובעולם המערבי נרשמה בחודשים האחרונים עלייה חדה במחאות נגד טסלה, שלעתים אף גובלות באלימות. קבוצות מחאה קראו לחרם צרכני על החברה בעקבות מה שנתפס כחבירה של מאסק לערכים אנטי-דמוקרטיים. במספר מוקדים דווח על הצתות מכוונות של רכבי טסלה – תופעה חריגה שמעידה על עומק הזעם הציבורי.


גם בקרב עובדי טכנולוגיה בעמק הסיליקון ובקהל הלקוחות הפרוגרסיבי של טסלה נרשמת אכזבה גוברת. מאסק נתפש בעבר כחלוץ ליברלי עם חזון ירוק לעולם טוב יותר, אך כעת רבים רואים בו דמות מקוטבת, פוליטית ואפילו מסוכנת. פרסומים לפני הבחירות האחרונות בארה"ב על כך שטסלה תורמת בעקיפין למאמצים של טראמפ לחזור לבית הלבן רק הוסיפו שמן למדורה, גם אם מאסק הכחיש כל מעורבות ישירה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבה כאורך הגלות על חידוש הפנים ללא תמונה 1 מסכנה (ל"ת)
    אנונימי 20/04/2025 22:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 15/04/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    אבל מאיץ כמו פנתר כשנוסעים אתו למדינה פחות צפופהבינתיים אני מעדיף לא לעלות לכביש
ג'ורג חורש יוניון (רשתות)ג'ורג חורש יוניון (רשתות)

יבואני הרכב תחת מתקפה רגולטורית - למה זה לא ישפיע על המחירים?

יבואני רכב גדולים זומנו לשימוע במשרד התחבורה אחרי שרשות התחרות קבעה שהשוק לא תחרותי; ביקורת שנתית קבועה נשמעת גם מצד המבקר שכינה את היבואנים הגדולים - קרטל רכב. השנה דווקא התחרות עלתה, אבל היא צריכה עצימות גדולה יותר, ולמה זה לא באמת משנה כבר ליבואני הרכב הגדולים?

רן קידר |
נושאים בכתבה קרטל הרכב

בשועות האחרונים התגברה הפעילות הרגולטורית בשוק הרכב הישראלי, עם זימון יבואנים מרכזיים לשימועים במשרד התחבורה. הרשות לתחרות, בראשות מיכל כהן, המליצה שלא לחדש רישיונות יבוא למותגים ספציפיים, כחלק ממאמץ להפחית ריכוזיות. ההליך כולל חידוש זמני של זיכיונות לתקופה של 3-4 חודשים בלבד, במקום 2-3 שנים כמקובל, מה שמעיד על חקירה פעילה. הדברים מתרחשים על רקע דוח מבקר המדינה האחרון, שחושף שליטה של ארבע יבואניות גדולות בכ-60% ממכירות הרכב החדש בישראל. הדוח, שפורסם באוקטובר, מדגיש כי הבעיות שנחשפו בדוח קודם מ-2022 לא רק שלא נפתרו, אלא אף הוחמרו, בעיקר בהיעדר התקדמות ביישום רפורמות.

אין תחרות עצימה בשוק הרכב

ההמלצה המרכזית של הרשות לתחרות מתמקדת בטלקאר, יבואנית קיה הוותיקה. הרשות קבעה כי חידוש זיכיונות למותגים כמו SERES (רכבי חשמל סיניים), DFSK (מסחריות סיניות) עלול לפגוע בתחרות. הסיבה: טלקאר מחזיקה בנתח שוק משמעותי בקטגוריית רכבי נוסעים (M1), והוספת מותגים נוספים עלולה להוביל ל"ייבוש" מכירותיהם, שיווק בכמויות נמוכות או במחירים לא תחרותיים, כדי למנוע תחרות פנימית עם קיה. טלקאר טוענת כי למדה על ההמלצה דרך התקשורת בלבד, ומשוכנעת שבשימוע תוכיח כי פעילותה תורמת לתחרות, במיוחד בקטגוריית החשמל.

הרשות שולחת אותות דומים ליבואנים גדולים נוספים, כמו יוניון שמייבאת את המותג GAC שעל הכוונת וכנראה שיש נוספים. לחברות יש אולטימטום - ויתור על זיכיונות כתנאי לחידוש. זיכיונות של מותגים גדולים אצל מספר יבואנים יבדקו בקרוב. צריך להדגיש כי משרד התחבורה אינו מחויב להמלצות רשות התחרות, אך נוטה לאמצן.

שוק הרכב הישראלי מוסדר בחוק שירותי הרכב מ-2016, שמטרתו להגביר תחרות דרך פתיחת יבוא מקביל, זעיר ואישי. החוק פטר יבואנים עקיפים מרישיונות מלאים, הוריד דרישות הון והפחית חובות שירות, ואף אפשר יבוא רכבים משומשים עד שנתיים מייצור. עם זאת, יישום החוק נותר חלקי. יבוא ישיר שולט ב-97% מהשוק, בעוד יבוא מקביל מהווה 3% בלבד. הריכוזיות נובעת ממבנה השוק: 12-18 יבואנים פעילים, אך בפועל: יוניון, כלמוביל, צ'מפיון מוטורס, דלק מוטורס, קרסו מוטורס וטלקאר שולטות.  

מדד CR4 ומדד HHI (הירשמן-הרפינדל) שבודקים ריכוזיות מעידים על שוק ריכוזי. דוח מבקר המדינה חוזר על כשלים אלה באופן כמעט זהה לדוחות קודמים, ומדגיש כי רפורמות כמו "לא עוצרים בנמל" (הסרת בדיקות מכון הרישוי) ו"מה שטוב לאירופה" (אימוץ תקנים אירופיים) לא הובילו לשינוי מהותי. השוק עמוס בחסמים, לרבות: רישום רכבים מקבילים כ"יד שנייה" (מה שפוגע בערך), מגבלה של 20 רכבים לשנה ליבואנים זעירים, ולוחות זמנים ארוכים להובלה. כפי שדווח כאן, הדוח מציין כי פתיחת המשק ליבוא איטית מאוד. 

BYD (X)BYD (X)

ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?

תעשיית הרכב החשמלי בסין, שצמחה מהר, נכנסת לשלב של טלטלה כלכלית משמעותית, עם ירידה ברווחים, מלחמת מחירים אינטנסיבית ופגיעה בביקוש המקומי

עמית בר |
נושאים בכתבה BYD רכב חשמלי

שוק הרכב הסיני בסערה. שוק שהסתמך על תמריצים ממשלתיים והנחות אגרסיביות מתמודד כעת עם עודף ייצור, תחרות פנימית חריפה והאטה כלכלית כללית בסין. ברבעון השלישי של השנה עלו מכירות הרכב החשמלי בסין ב-12.1% בהשוואה לשנה קודמת, אך זו עלייה מתונה בהרבה מהקצב של 32% בחצי הראשון של השנה, עלייה המעידה על האטה מתמשכת. המעבר לרכבים היברידיים פלאג-אין גדל ב-55% השנה ותופס כ-45% משוק ה-NEV, מה שמפחית את הביקוש לרכבים חשמליים טהורים. עודף המלאי בשוק מגיע לכ-150 מיליארד יואן, בעיקר אצל יצרניות גדולות, והממשלה קוראת להפסקת מלחמת המחירים כדי למנוע דפלציה.

BYD מדווחת על ירידה חדה ברווחים

BYD, שמיצבה עצמה כסמל ההצלחה של הסקטור, דיווחה על ירידה של 32.6% ברווח הנקי ברבעון השלישי של 2025 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ירידה חדה שמסמנת את הרבעון השני ברציפות של התכווצות. ההכנסות ירדו ב-3.05% ל-194.99 מיליארד יואן, בעיקר בגלל ירידה במכירות הרכב ובשולי הרווחים, שירדו מ-20% ל-16% בעקבות הורדות מחירים.

שוק שהיה מבוסס על ציפיות לצמיחה מהירה, עם מכירות שזינקו ב-62% ב-2024, מוצא עצמו מול מציאות שבה התמריצים הממשלתיים דועכים, מלחמת המחירים שוחקת את הרווחיות והביקוש המקומי מתמתן. זו לא רק בעיה של BYD: יצרניות כמו טסלה דיווחו על ירידה של 9.9% במכירות בסין באוקטובר, מה שמדגיש את האופי המערכתי של המשבר.

BYD מכרה 393,060 יחידות בספטמבר , בירידה חודשית ראשונה השנה, בעוד מתחרות כמו XPeng ו-Nio מדווחות על שיאים חדשים. ההשקעה במחקר ופיתוח הגיעה ל-10 מיליארד יואן ברבעון, אך החוב עומד על 100 מיליארד יואן, מה שמגביר את הלחץ על ניהול הנזילות.

התחרות חסרת התקדים בשוק הסיני הגיעה לשיאה במאי , אז BYD הורידה מחירים בדגמים נבחרים בעד 34% במטרה להגביר מכירות ולשמור על נתח שוק. המהלך, שכלל הנחות של כ-30% במודלים פופולריים כמו Sealion 6 ו-Qin Plus, עורר תגובת שרשרת: יצרניות כמו Geely ו-XPeng הצטרפו להורדות מחירים, מה שהוביל לירידה ממוצעת של 15% במחירי הרכב החשמלי בסין במהלך החודש.