2025: שנה קריטית לשוק הרכב החשמלי - איך זה ישפיע על טסלה והתעשייה כולה?
לפני שנים הבטיחו לנו שעד היום כמעט כל הרכבים על הכביש יהיו חשמליים, בינתיים הצרכנים מצביעים ברגליים וממשיכים לקנות רכבי בזנין או רכבים היברידיים; מה ישפיע על תעשיית ה-EV ב-2025, והאם זו בכלל תהיה השנה של הרכבים האוטונומיים?
כתבנו כאן השנה על המצב המאכזב של שוק הרכבים החשמליים. לפני כמה שנים הבטיחו לנו שעד היום כל המכוניות בכבישים כבר יהיו חשמליות, מה שיאפשר לכולנו לחסוך בהוצאות על הדלק וכמובן גם לעזור לסביבה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים אומנם בעלייה, כאשר התחזיות מדברות על כך ש-25% מסך הרכבים שנמכרו בעולם הם חשמליים, אבל זה עדיין רחוק מהגשמת החלום.
הסיבה העיקרית שאנשים לא קונים רכבים חשמליים היא המחיר. הרכב החשמלי אומנם חוסך כאמור בדלק, אבל החברות עדיין לא מצליחות לייצר רכבים במחירים תחרותיים מספיק - טסלה טסלה למשל מוכרת את הדגם הכי זול שלה, Model 3, במחיר שקרוב ל-40 אלף דולר. החברות הסיניות מצליחות למכור רכבים בהרבה יותר זול, באזור ב-20-25 אלף דולר, אבל הסיבה שהן מצליחות לעשות זאת היא כי הממשלה הסינית מסבסדת אותן בכבדות, זאת מתוך מטרה להשתלט על שוק הרכב העולמי. ברגע שהממשלה תחליט להפסיק עם הסבסוד, סביר להניח שהמחירים של הרכבים הסיניים יעלו יותר קרוב למחירים של טסלה.
לחצו על התמונה בכדי להיכנס לכתבה:
- דאצ’יה מנסה להחזיר את החשמלית אל העם
- הצרות הגדולות של חברות הרכב המסורתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העניין הסביביתי הוא חשוב אבל הלקוחות מצביעים ברגליים, וכך גם המשקיעים שכבר מחקו מעל טריליון דולר בהשקעות במניות EV כמו חברת המשאיות פיסקר שפשטה רגל.
אבל החלום עדיין כאן, ונראה ש-2025 יכולה להיות שנת מפנה עבור הענף. על רקע סימני השאלה סביב מדיניות טראמפ בנושא וגם השאלות על המשך הדומיננטיות של החברות הסיניות, מה יקרה בתחום הרכבים החשמליים ב-2025?
ההשפעות של טראמפ
הרבה משקיעים מנסים לפענח את הצהרות טראמפ מהתקופה האחרונה בכדי להבין איזה פעולות הוא הולך לנקוט בתחום. מצד אחד טראמפ לא ידוע כתומך נלהב במאבק נגד ההתחממות הגלובלית, והוא התבטא כבר הרבה פעמים בזלזול כשעימתו אותו עם הנושא. על הרקע הזה הוא כבר הצהיר שהוא הולך לבטל את הטבת המס על רכישת רכבים חשמליים בארה"ב ממשל ביידן, שמאפשרת לקבל החזר מס בגובה של 7,500 דולר לכל לקוח שקונה רכב חשמלי.
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
אם רוצים לנסות לשער איך ביטול הסובסידיה תשפיע על השוק האמריקאי, אפשר להסתכל על מה שקרה בגרמניה - גרמניה חוותה ב-2024 ירידה של 26% במכירות רכבים חשמליים, כאשר הממשלה ביטלה סובסידיות שהפחיתו את מחיר הרכב בכ-5,000 דולר. התוצאה: מחירי הרכבים החשמליים זינקו בכ-14%, ומכאן צנח הביקוש בהתאם. בארה"ב, מחיר הרכב החשמלי הממוצע יעלה מ-55,000 דולר ל-62,500 דולר - עלייה דומה לזו שנרשמה בגרמניה, מה שמוביל לתחזיות של ירידה דומה בביקוש.
זה צפוי לפגוע בביקושים אבל להשפעות טראמפ יש גם צד שני. אילון מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, הוא כיום כנראה האיש המקורב ביותר לטראמפ אחרי שזה תמך בקמפיין הבחירות שלו בצורה חסרת תקדים, הן כספית והן שיווקית עם המון ציוצים תומכים ברשת החברתית X. יכול להיות שהיחסים הקרובים של השניים יביאו את טראמפ לפעול לטובתו של מאסק וטסלה. בנוסף, המכסים שטראמפ דיבר עליהם במהלך כל הקמפיין שלו בדרך, והחברות הסיניות כנראה יהיו הנפגעות הגדולות ביותר, בכל שמחירי הרכבים שלהן יהפכו ליקרים מדי מה שיהפוך את הרכבים האמריקאים - כמו טסלה למשל - לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים.
טסלה ממשיכה להוביל את השוק
על רקע ההתקרבות האמורה של מאסק וטראמפ והשיפור בתוצאות, מניית טסלה עלתה ב-68% מתחילת השנה, ואחרי הורדות מחירים של כמעט 20% על פני שנתיים בין 2022-2023, החברה התחילה לאחרונה להעלות מחירים, וזאת לצד הכוונות להשיק דגם חדש וזול יותר.
טסלה מתכוונת להשיק דגם חשמלי חדש במחיר נגיש של כ-30,000 דולר במחצית הראשונה של 2025, מה שעשוי להקל על ההשפעה השלילית של ביטול הטבות המס. אם הדגם החדש יצליח כמו דגם ה-Model Y שהושק ב-2020, טסלה עשויה למכור כ-100,000 יחידות בארה"ב בלבד.
למרות הציפייה לשנה טובה אצל טסלה, היא לא לבד בשוק וגם יצרניות רכב נוספות מנסות להתמודד על נתח שוק. טויוטה, לדוגמה, הורידה את מחיר הדגם החשמלי
המצליח שלה, BZ4X, ב-14% ל-37,000 דולר. הורדות המחירים עשויות לעודד ביקוש, אך יפגעו ברווחיות היצרניות, במיוחד לנוכח העלייה בעלויות הייצור.
השנה של הרכבים האוטונומיים?
קשה לדבר על השנה הקרובה בתחום ה-EV בלי לדבר על תחום הרכבים האוטונומיים. גם התחום הזה מאחר את התחזיות בכמה שנים אבל השנה הוא הציג התקדמות די מרשימה, כאשר גולת הכותרת הייתה ההצגה של הרובוטקסי של טסלה. החזון של מאסק הוא להציף את הרחובות ברכבים כאלה שיסיעו נוסעים ממקום למקום ללא נהג, ואפילו יותר מכך - מאסק רוצה שאתם תקנו רכב כזה לשימושכם הפרטי, ובזמן שאתם לא משתמשים בו הוא יצא ויסיע אנשים ממקום למקום, ובכך ייצר לכם הכנסה פאסיבית.
האנליסטים אופטימיים, אם כי סבורים שהשקה ב-2026 היא לא ודאית ובעיקר הם חוששים מבעיות בטיחות ורגולציה. בבנק אוף אמריקה ציינו שאירוע ההשקה של הרובוטקסי "הצדיק את ההייפ". הם ציינו לחיוב את העובדה שטסלה סיפקה מספר תאריכי יעד כולל צפי לתחילת נסיעה לא מפוקחת של הרכבים שלה בקליפורניה ובטקסס בשנה הבאה. הם ציינו כי גם אם טסלה תצטרך לגייס הון בשביל לקדם את הפרויקט "לא צפויה לה בעיה לעשות זאת".
השאלה הגדולה היא מתי רכבים אוטונומיים ייכנסו לשימוש נרחב. כיום, קיימות כמה תחזיות כשהרוב מעריכים שהטכנולוגיה תהיה זמינה בצורה מסחרית רחבה עד 2030. אילון מאסק חוזה שרכב אוטונומי ברמה 5 יהיה מוכן כבר בשנים הקרובות, כאשר מערכות כמו
ה-FSD (Full Self-Driving) של החברה נמצאות כבר בשלבי פיתוח מתקדמים. מנכ"ל מובילאיי Mobileye -4.61% , פרופ' אמנון שעשוע, אמר כי החזון הוא שבשנים הקרובות נראה רכבים אוטונומיים בעיקר בערים עם תשתיות מתאימות, והטכנולוגיה תתפשט
בהדרגה לאזורים נוספים. "השימוש ברכבים אוטונומיים יאפשר לייצר תשתית תחבורה חכמה ובטוחה יותר, עם יכולת למנוע תאונות ולעמוד בסטנדרטים רגולטוריים מחמירים", ציין שעשוע באחד מהכנסים המובילים בתחום.
מובילאיי היא אחת מהשחקניות המרכזיות בתחום עם המערכות שהיא מייצרת שיכולות להיות מוטמעות כמעט בכל רכב בשלב הייצור, ולאחרונה גם אינוויז Innoviz Technologies 2.54% הישראלית צוברת תאוצה, בין היתר בזכות הסכם שיתוף פעולה עם מובילאיי וקבלת הזמנות חד פעמיות מלקוח בסך של 80 מיליון דולר. בנוסף, גוגל היא גם כן אחת מהשחקניות המובילות בתחום עם חטיבת הנהיגה האוטונומית שלה, Waymo.
- 3.לרון 31/12/2024 15:17הגב לתגובה זושני בעלי אגו בשמים שקשה להאמין שיסתדרו ביניהם בקלותאולי יצרפו גם את בזוס אני רואה תקלות בהתנהלות
- 2.כלכלן 31/12/2024 14:50הגב לתגובה זושום חוב לאיילון מאסק שאם לא יחזיר בבחירות הבאות יהיה בבעיה
- 1.לרון 31/12/2024 13:27הגב לתגובה זוטרנד לעשיריםמכונית אינה דירה שניתן להשכירואחרי המפולת הבלתי נמנעת של 2026 לאנשים לא ישאר כסף למותרותיהיה קשה לקנות לחםלכן בלי המלצה אני משקיע במאפיית אנגל
טויוטה (יצרן)רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?
כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק, הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב
כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים.
הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?
לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.
מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?
במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.
האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?
ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.
מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?
