סטנלי פישר: "דו"ח התעסוקה שיפורסם בשבוע הבא ישפיע על החלטת הריבית"

איתן יונסי | (9)

סגן יו"ר הפדרל ריזרב, סטנלי פישר, התראיון ל-CNBC לאחר נאומה של ג'נט יילן בג'קסון הול בו אמרה נגידת הפד' כי "הסיכויים להעלאת ריבית גדלו בחודשיים האחרונים". פישר אמר כי ההחלטה בנוגע להעלאת הריבית בארה"ב צריכה להתקבל על סמך ראיה של נתוני מאקרו עתידיים, ולא על סמך נתוני עבר, וכי לנתוני התעסוקה הקרובים תהיה משמעות גדולה להחלטה. פישר הוסיף כי הכלכלה האמריקנית התחזקה, עם נתוני תעסוקה חזקים במהלך שלושת החודשים האחרונים, בזמן שהמשקיעים משקיפים לעבר נתון התעסוקה הקרוב שתפרסם הממשלה בשבוע הבא בנוגע לנתוני האבטלה לחודש אוגוסט.

פישר עוד ציין כי מספר העלאות הריבית בשנה זו תלויה בנתוני המאקרו שיתפרסמו בהמשך, וכי עזרה מוושינגטון בפן הפיסקלי יעזור לצמיחה. עוד הוסיף כי אחת הבעיות בכלכלה האמריקנית היא הצמיחה הפרודוקטיבית. בראיון אמר כי "הבעיה בכלכלה הזאת היא שיש יותר מדי נתונים מדי יום. אתה חייב לנסות ולהבין אילו הם המהותיים ושמייצגים את הנעשה במשק. אתה תמיד תוכל למצוא מספר נתונים שימנעו ממך לבנות כיוון מסוים".

נאומה של יילן הגיע לאחר ששני חברי הוועדה לקביעת המדיניות המוניטארית של הבנק המרכזי הציגו את השקפתם בנוגע להעלאת הריבית ומצב הכלכלה. נשיא הפד' של סיינט לואיס, ג'יימס בולארד, אמר כי זה עשוי להיות זמן טוב להעלות ריבית במהלך חצי השנה הקרובה, מבלי לציין תאריך מדויק. נשיאת הפד' של קליבלנד, לורטה מאסטר, התומכת בהעלאת ריבית הדרגתית, אמרה כי הפגישה הקרובה בחודש ספטמבר "חיה", כשבכוונתה כי ייתכן ונראה העלאת ריבית כבר בפגישה הקרובה.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קלקלה מונשמת 28/08/2016 00:45
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה לא טובה אפשר לאומר מקולקלת ומונשמת .....
  • 4.
    שלמה 27/08/2016 16:07
    הגב לתגובה זו
    פישר הוא לא גאון פיננסי הוא בסך הכול דואג לחבורה שמקבלת איתו משכורת , הוא האדם העיקרי שאחראי לעליית מחירי הדירות הוא וביבי שדאגו רק לעצמם ולא לאזרחים רק להראות שצלחנו את משבר הספריים שלא היינו שם בכלל אבל בסופו של דבר ביגלל שני החכמים דמה נישתנה ניכנסו היום למשבר יותר גרוע
  • דודידו 27/08/2016 20:47
    הגב לתגובה זו
    רוצים לראות אותכם על גוש קרח לקראת מפגש עם דוב הלבן הרעב....
  • הדב יברח (ל"ת)
    נראה לך 28/08/2016 06:20
  • 3.
    רואה 27/08/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
    עשו מכה יפה הפעם
  • 2.
    פישר 27/08/2016 11:01
    הגב לתגובה זו
    מקורב לאדם שעל שמו נוסחת פישר?
  • בינתיים רק נוסחת צ'רלס פונזי מתאים לו ולקלרנית פונזי פר (ל"ת)
    ראיס-פוטין-טיל 400S 27/08/2016 14:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לוכד כלבים 27/08/2016 08:43
    הגב לתגובה זו
    פישר היה גיבור גדול רק בארץ ,יעני באטמן פישר כל יכול שלא מנע את עליית מחירי הדירות בטרוף כתוצאה ממדיניותו . באמריקה כסגן יו"ר הפד הוא פוסיקט פישר שלא מצייץ בלי שאומרים לו . כשראתה ילין אחרי נאומה בג'קסון הול שהמדדים ממריאים בטירוף ומתוך חשש שיאשימו אותה שהיא מפמפמת את המניות בכוונה , שלחה מהר את פישר לצנן את המשקיעים והשאר רשום בדפי ההיסטריה .
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 27/08/2016 14:39
    הגב לתגובה זו
    עלינו את קלרנית מהמלין והיא עם ביבי מובילה את עם היושב בציון לקישון...מדוע ביבי ממחזר את ה-"פד" שלו?האם פד לא חד פעמי?
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: