וול סטריט
צילום: iStock

"יום הכישוף המרובע": המדדים נסגרו בירידות קלות, טבע קפצה ב-4.2%

היום התרחשה פקיעת אופציות גדולה בארה"ב. הנפט טיפס בעוד 1% ברקע למתיחות בין ארה"ב ואיראן. מדד מנהלי הרכש מצביע על קיפאון בחודש יוני בכלכלה האמריקנית. פייסבוק עלתה ב-0.9%, מיקרון ירדה ב-2.6%
עמית נעם טל | (11)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים קלות, כאשר המדדים המובילים נסחרים קרוב רמות שיא כל הזמנים. ברקע למסחר, המתיחות בין ארה"ב לאיראן העיבה על הסנטימנט בשוק, אך ההתבטאויות של הבנקים המרכזיים בימים האחרונים העניקו רוח גבית לשוק.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%        

הערב הוא "יום הכישוף המרובע" (quad-witching day). אחת ל-3 חודשים מתרחשת פקיעה בו זמנית של החוזים על המדדים, האופציות על המדדים, האופציות על מניות והחוזים על מניות. הביטוי "כישוף" הודבק לימים אלו, כיוון שלעיתים קרובות שחקני האופציות יוצרים תנודות חדות לא מוסברות במדדים/מניות לקראת הפקיעה במטרה למקסם רווחים, ולמעשה "מכשפים את השוק". 

ברקע לפקיעה היום, המתיחות בין ארה"ב ואיראן מגיעה לשיא בעקבות היירוט של המל"ט האמריקני. לפנות בוקר דווח כי בעיתון הניו יורק טיימס כי טראמפ אישר אמש לבצע תקיפה נרחבת באיראן, אך התחרט ברקע האחרון (לכתבה המלאה). המתיחות באזור השפיעה בימים האחרונים על מחיר הנפט, שזינק ב-13% מתחילת השבוע.  מחיר הנפט נסחר הערב בעליות של 1% סביב רמה של 57 דולרים לחבית. 

בתוך כך, האירוע המרכזי בשווקים ממשיך להיות ההתקפלות של הבנקים המרכזיים בימים האחרונים. הפד' ביצע ברביעי האחרון צעד משמעותי לעבר הורדת הריבית בארה"ב בחודש הבא: תרשים הנקודות של הבנק הצביע כי 8 מתוך 17 החברים בוועדה צופים כי הריבית בארה"ב תרד בחודשים הקרובים, כאשר 7 מתוכם טוענים כי הריבית תרד ב-50 נק' בסיס (כלומר 2 הורדות ריבית). במסיבת העיתונאים טען יו"ר הבנק, ג'רום פאואל, כי גם מי שהצביע נגד הורדה של הריבית בחודשים הקרובים הצביעו על מקרים מסוימים שבהם מדיניות מרחיבה מצד הבנק צפויה להיות מוצדקת (לכתבה המלאה).

נשיא שלוחת הפד' בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, שהיה החבר היחידה בוועדה שהצביע על הורדת של הריבית ב-0.25% כבר בפגישה הנוכחית טען במהלך ראיון הבוקר כי הורדת הריבית כבר עכשיו "הייתה יכולה לספק לספק ביטוח נגד ירידות נוספות הצפויות באינפלציה ולהיחלשות הכלכלה המועדת לסיכונים מתגברים לכך".

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ביפן שפורסם מוקדם יותר הבוקר הצביע על ירידה מרמה של 49.8 לרמה של 49.5 נק' בחודש האחרון. מדד מנהלי הרכש באירופה הפתיע במעט בחודש האחרון כאשר הצביע על קריאה של 52.1 נק'. עם זאת, עדיין קיים פער גדול בין סקטור השונים: מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירד לרמה של 47.8 נק', לעומת צפי לקריאה של 48 נק'. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים עלה לרמה של 53.4 נק', לעומת צפי לקריאה של 53 נק'. 

מדד מנהלי הרכש באירופה: סימני התאוששות קלים

בארה"ב, מדד מנהלי הרכש לחודש מאי ירד לרמה של 50.6 נק', לעומת קריאה של 50.9 נק' בחודש מאי. המדד במגזר הייצור ירד לרמה של 50.1 נק', הנקודה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2019 (לכתבה המלאה). מנגד, מכירות הבתים הקיימים לחודש מאי הפתיעו עם עלייה של 2.5% לרמה של 5.34 מיליון. הצפי היה לעלייה של 1.2% בלבד.

במרכז

מניית קרניבל קרוז (סימול:CCL) ירדה ב-4.5% לאחר שנפלה אמש ב-7.7%. ברקע לירידה החדה, החברה הורידה אמש את תחזיות להמשך 2019 (לכתבה המלאה)

מניות חברות הנשק המשיכו לרכז עניין ברקע למתיחות בין ארה"ב לאיראן. בהקשר זה נציין את מניית ג'נרל דיינמיקס (סימול:GD). מניית לוקהיד מרטין (סימול:LMT). מניית ריית'און (סימול:RTN), ומניית הנטינגטון (סימול:HII).

לחץ מכירות הורגש  הערב במניות השבבים, וזאת לאחר שהממשל האמריקני הכניס הערב עוד 5 חברות סיניות ל"רשימה השחורה" של החברות שאסור לבצע עימן עסקים. מיקרון (סימול:MU) איבדה 2.6%. AMD (סימול:AMD) ירדה ב-3.1%. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שלי 22/06/2019 23:10
    הגב לתגובה זו
    טראמפ הוא ספוקלנט
  • 4.
    מישהו 22/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    תפנימו... זה לא סתם שוול סטריט עולה. אנשים שם לא מטומטמים.. הכל מבוסס כלכלית.. והכלכלה בסהכ דיי בסדר
  • 3.
    טעות טכנית 21/06/2019 18:31
    הגב לתגובה זו
    מתחילת השנה מפמפמים חדשות רעות והשוק טס,כל ההבנה שלכם שגויה מהיסוד.יש נשיא פרו מניות ככל שתפנימו את זה כך טיב לכן
  • פרו מניות פרו מניות פרו מניות (ל"ת)
    פרו מניות פרו מניות 21/06/2019 23:16
    הגב לתגובה זו
  • כך טיב לכן...כך טיב לכן..כך טיב לכן.. (ל"ת)
    כך טיב לכן..כך טיב 21/06/2019 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יום הכישוף.טראמפ המכשף שלף שפן מהכובע לבורסה (ל"ת)
    שלמה 21/06/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרופ' איצ100 21/06/2019 16:19
    הגב לתגובה זו
    תוך כדי...הסיגם לאחור כשנזכר שהרוסים בתמונה...וזה האדם ש"מנהיג "את העולם ואת הכלכלות..גם כך היה מתבצע ריסוק. היותו של האיש בתמונה מגבירה יתכנות לכאוס.
  • אך ורק ורק למעלה 21/06/2019 18:43
    הגב לתגובה זו
    תמשיך למכור הכסף שלך טעים מאוד.תקשיב לי לפחות לא תפסיד
  • ד"ר ניר(איצ100) 21/06/2019 17:59
    הגב לתגובה זו
    לקחת את כל הגורמים: מלחמות סחר. מתחים עם רוסיה סין קוריאה. חומה מכסיקו ועוד אלפי בעיות שכל אחת בפנע עצמה הייתה אמורה להכחיד את הבורסות..אך..אקח רק נושא קרדינלי אחד ופשוט שהוא לבד ישמיד את הכלכלות והשווקים: החברות..הבורסות..שווקי ההון..המצב הכלכלי של חברות אירגונים ומדינות...בכי רע..רק זה לבד אמור וישמיד את הבורסות. שבת טובה.
  • לרון 21/06/2019 23:15
    את האלוגריתמים המווסתים!
  • רק רק רק למעלה 21/06/2019 22:47
    ועכשיו שיא חדש.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: