סוחרים בשוק המניות בורסה וול סטריט ירידות עליות
צילום: Istock

סגירה ירוקה בוול סטריט: נטפליקס קפצה 6%, אמזון הוסיפה 3.4%

הנאסד"ק הוביל את המגמה ועלה 1.2%. טראמפ צפוי לנאום בהמשך הערב. הנפט קפץ 1.5% ל-48 דולרים לחבית. נתוני המאקרו באירופה ממשיכים להיחלש. אפל ירדה 0.3%, טסלה הוסיפה 5.4%
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1.2%. ברקע למסחר, שיחות הסחר בין ארה"ב לסין נפתחות היום והכותרות שיצאו מהמפגש עשויות להשפיע על הסנטימנט בשווקים בימים הקרובים. בנוסף, הבנקים המרכזיים המשיכו גם הערב לספק נזילות לשווקים. מאז ה-26.12 קפץ המאזן המצרפי של 4 הבנקים המרכזיים הגדולים (הפד', ה-ECB, הבנק המרכזי ביפן והבנק המרכזי בסין) ב-250 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).

הנשיא טראמפ צפוי לנאום בהמשך הערב בנוגע להשבתת הממשל.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%     

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב 1.8% והמשיכה לעמוד במוקד לאחר שהשלימה קפיצה של 14% ב-3 ימי המסחר האחרונים. נציין כי החברה מושפעת במיוחד מהמתרחש בשוקי האג"ח הקונצרנים. ברקע ללחץ שנרשם בשוק זה בדצמבר, המנייה התרסקה, וכעת היא מתקנת בחדות ברגע לירידה החדה בתשואות בימים האחרונים. טאואר (סימול:TSEM) נסגרה בעליות של 0.5% לאחר יום תנודתי. פריגו (סימול:PRGO) קפצה 4%.

המסחר היום יתנהל ברקע לצעדים שנעשו ביום שישי האחרון ע"י הבנקים המרכזיים במטרה להרגיע את השווקים. נזכיר כי הבנק המרכזי בסין הוריד בשישי האחרון את יחס הרזרבה לבנקים המקומיים, דבר שצפוי להזריק כ-116 מיליארד דולר למערכת הבנקאית במדינה בחודש הקרוב. בנוסף, יו"ר הפד', ג'רום פאואל, נשמע יוני במיוחד בנוגע למדיניות הבנק. פאואל טען כי הבנק "מקשיב לשווקים, הפד' מקשיב לשווקים, ומוכן לשנות את מדיניותו במהירות ברגע שנצטרך לעשות זאת". בניגוד למסיבת העיתונאים הקודמת, פאואל טען בשישי כי בנוסף,"הפד' לא יהסס להקטין את קצב צמצום המאזן במידה ויידרש לעשות זאת".

בתוך כך, נתוני המאקרו שמגיעים מאירופה ממשיכים להצביע על האטה בפעילות הכלכלית. נתון הזמנות המפעלים בגרמניה ירד בחודש נובמבר ב-1%, ובחישוב שנתי מדובר על נפילה של 4.3%, הירידה החדה ביותר ב-6 השנים האחרונים. נזכיר כי מדד מנהלי הרכש המשולב שפורסם בשישי האחרון הצביע על  ירידה חדשה בחודש דצמבר לרמה של 51.1 נק' בלבד, הרמה הנמוכה ביותר ב-4 השנים האחרונות.

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) השיל מערכו 0.5% ונסחר קרוב לרמת שפל של 4 חודשים. ברקע לירידה, ההתבטאויות האחרונות של יו"ר הפד', וצעדי הממשל שמזרים בימים האחרונים כספים לשווקים.

גרף שבועי של הדולר אינדקס בשנים האחרונות: ממוצע נע 200 ישמש כתמיכה?

 

היחלשות הדולר מעניקה כעת רוח גבית לשוק הסחורות. הנפט טיפס הערב 1.5% לרמה של 48 דולרים לחבית. נציין כי תעודת הסל העוקבת אחר חברות האנרגיה (סימול:XLE) השלימו בימים האחרונים תיקון של 11%. הזהב מוסיף 0.3%, ונסחר ברמה של 1,299 דולרים לאונקיה.

במרכז

מניית נטפליקס (סימול:NFLX) זינקה הערב 6% והמשיכה לרכז עניין רב. מניית החברה עלתה ביום שישי האחרון ב9.7% והשלימה בימים האחרונים תיקון חד של 28%, כאשר ברקע בנק השקעות גולדמן זאקס המליץ על החברה.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כפי שאמרתי עליות עד ה 23 בינואר ואח"כ..למטה שוב (ל"ת)
    אינדריד 07/01/2019 21:21
    הגב לתגובה זו
  • מדוע ולמה בחרת את ה-23 בינואר? (ל"ת)
    Sassi6 08/01/2019 01:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש מצב שבמשך המסחר יתהווה שינוי חזק. כנראה באזור2100 (ל"ת)
    א 07/01/2019 20:54
    הגב לתגובה זו
  • לא שער כלשהו (ל"ת)
    שעה 2100 07/01/2019 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השוק האמריקאי מתומחר ביתר .26 אחוז מעל למקס (ל"ת)
    אינדריד 07/01/2019 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א100 07/01/2019 16:37
    הגב לתגובה זו
    לא חוששים משינויי כיוון קלים פה ושם..בגדול..רצים ודוהרים לתהומות אפלים. שלא יעבדו עליכם..
  • אתה ממשיך לתרץ תירוצים זהו זה העליות הגיעו (ל"ת)
    במקום לומר טעיתי 07/01/2019 20:47
    הגב לתגובה זו
  • לאתה ממשיך ממרזל 07/01/2019 22:55
    פי 6 בערך?? על איזה עליות אתה מדבר בדיוק כשסין בקרשים ואירופה בקרשים ואמריקה גוססת. אתה מבין בדיוק מה רצונך?
  • העליות הגיעו? 07/01/2019 22:10
    אבל דרכה מטה עוד ארוכה.
  • סופכם וקיצכם מגיע עם מדינות הבלאי אליהם אתם שייכים. (ל"ת)
    הבנקים המרכזיים? 07/01/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
  • מסר לבנקים..הוא משלנו. (ל"ת)
    עברי( איצ100) 07/01/2019 22:11
  • עליות יפות ונפילות עוד יותר יפות אח"כ (ל"ת)
    שושנת יריחו 07/01/2019 18:16
    הגב לתגובה זו
  • חולמת באספנייה....שושנת יריחו, זו לא מחלה קשה (ל"ת)
    חנני 08/01/2019 06:07
  • ליריחו שושנה 07/01/2019 20:53
    וכל יום אומרת אחר והפוך מיום של מחר. את באמת נשמעת בחורה מצויינת אבל מערבבת לי את הראש עם השינויים התכופים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: