פאבר: "ארה"ב נכנסת למיתון, שוק המניות יפול ב-2016"

ג'נט ילן מאמינה כי העלאת הריבית היא הבעת אמון בכלכלה האמריקנית אך יש מי שחושב אחרת
מתן בן ברוך | (22)
נושאים בכתבה וול סטריט פאבר

הכלכלן הדובי, מארק פאבר, שידוע גם בכינוי "ד"ר דום" בשל התחזיות הפסימיות שלו, שוב מזהיר היום (ג') את ציבור המשקיעים ויוצא כנגד הנגידה האמריקנית ג'נט ילן.

פאבר, שידוע בעיקר בשל כך שהזהיר את לקוחותיו רגע לפני נפילת שוק המניות ביום שני השחור ב-1987 מאמין כי הכלכלה האמריקנית נמצאת בדרך למיתון ומספק המלצת השקעה. "אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נראה אטרקטיבי בשל ההערכה שלי כי נראה החלשות בכלכלה האמריקנית" אמר הכלכלן בריאיון שסיפק לרשת בלומברג. "אני מאמין כי ארה"ב כבר נכנסת למיתון ושוק המניות האמריקני יפול בשנת 2016" הוסיף פאבר.

הדברים האלו של פאבר מגיעים לאחר שרק החודש, הנגידה האמריקנית, ג'נט ילן העלתה את הריבית במשק, לראשונה מזה עשור. הנגידה הוסיפה בדבריה כי הציבור האמריקני צריך לראות את ההחלטה הזאת כאות אמון בכלכלה האמריקנית. מנגד, אנליסטים וכלכלנים עדיין חלוקים בדעתם האם תזמון העלאת הריבית היה נכון כאשר האינפלציה בארה"ב עדיין מתקשה להרים את הראש.

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    דנידין 11/01/2016 11:06
    הגב לתגובה זו
    לאחר 7 שנים של עליות רצופות היה ברור לי כבר לפני כשנה שצפויה ירידה חזקה נקווה לירידות חזקות בסביבות 40 אחוז או יותר ואז נכנס לשוק.
  • 15.
    דנידין 11/01/2016 11:02
    הגב לתגובה זו
    לאחר 7 שנים של עליות רצופות היה ברור לי כבר לפני כשנה שצפויה ירידה חזקה נקווה לירידות חזקות בסביבות 40 אחוז או יותר ואז נכנס לשוק.
  • 14.
    חיים 08/01/2016 14:34
    הגב לתגובה זו
    עתק אם נערכים לזה כיאות ! אז תסיקו מסקנה בעצמכם .
  • 13.
    אבי 04/01/2016 07:48
    הגב לתגובה זו
    מתן בן ברוך לא יעזור לך
  • 12.
    בארה"ב יש שפע צאצאי גרמנים אנטישמים דור 3-4-5-6-7 (ל"ת)
    מה שארה"ב מסתירה 01/01/2016 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    מ1987 לא פגע הזקן 30/12/2015 10:35
    הגב לתגובה זו
    כל חודשיים הוא מדבר על מפולות...לפחות מ2011 ספרתי 15 פעמים שהתריע על מפולת מאז הs
  • 10.
    ירון 30/12/2015 10:25
    הגב לתגובה זו
    כאשר למרבית האמריקנים אין 1,000$ חיסכון ומצד שני לאלפיון העליון יש את מרבית ההון זה לא מצב בריא למשק ולא בריא מבחינה חברתית. כשלמעלה ממחצית הצעירים גרים בבית של ההורים כי אין להם אפשרות לשכור דירה ולבט לא לרכוש אחת, זה לא מעיד על כלכלה בריאה אלא על בעיה מהותית. כששיעור ההשתתפות בכוח העבודה בשפל היסטורי ומספר שיא עובדים במשרה חלקית, משהו השתבש בשוק העבודה שנהפך להיות יותר שוק של עבדים. במקביל רמת החוב של המדינה והאזרחים רק הולכת וגדלה. עד מתי מצב חולני כזה יכול להימשך איני יודע אבל הוא לבטח אינו בר קיימא.
  • 9.
    44 30/12/2015 08:07
    הגב לתגובה זו
    שכל התחזיות שלו שחורות - ברור שבאיזה שלב בציר הזמן שהם התממשו בדיוק כמו שהשעון המקולקל צודק פעמים ביום
  • 8.
    בנסיון ה643 הוא בסוף יפגע (ל"ת)
    אזרח 29/12/2015 23:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איתן 29/12/2015 22:53
    הגב לתגובה זו
    נותנים לו עוד במה על מנת להוסיף בידור
  • 6.
    אמיר 29/12/2015 21:07
    הגב לתגובה זו
    אחרי כל כך הרבה טעוית יש סיכוי שהפעם הוא יהיה צודק לפחות בענין בורסה , שמבחינת טכנית נמצאת בגל חמישי ואחרון ( גל עולה ) של אליוט , שמסיים מגמת עליה.
  • 44 30/12/2015 08:11
    הגב לתגובה זו
    רק שניתוח הטכני חושב שיש לו איזה כלי יעיל לקרוא את העתיד בעוד שהכלי שבידו שווה להטלת מטבע בעוד שדום חושב שהוא נביא ללא המטבע
  • מי זה אליוט? נשמע אדיוט (ל"ת)
    בןבן 05/01/2016 10:23
  • 5.
    לוך 29/12/2015 20:42
    הגב לתגובה זו
    פבר נתן לחות 100 תחזיות ולא פגע באף אחת והוא באמת יודע מה יהיה אף אחד לא יודע
  • בסוף הוא יפגע ויהפוך לגורו (ל"ת)
    44 30/12/2015 08:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מוש 29/12/2015 18:27
    הגב לתגובה זו
    מוצא לפעמים גרגיר..
  • 3.
    הוא חזה משבר לאורך כל הראלי... (ל"ת)
    ברק 29/12/2015 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הכלכלה לא במיתון. להפך. (ל"ת)
    הנגידה 29/12/2015 16:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כלכלן 29/12/2015 16:43
    הגב לתגובה זו
    אם היתי רוצה להיות בוטה הייתי אומר פלצן......אם לא ישמיע קולו ורצוי שלילי איך יידעו על קיומו????הוא פתאום יותר מבין מכלך הכלכלנים המקיפים את נגידת הבנק האמריקאי שהחליטו שמצב השוק האמרקאי מספיק טוב כדי להעלות ריבית..הרי אילו התחזית ל-2016 היתה שלילית והמשק האמריקאי היה זקוק לתמריץ נגידת הבנק היתה מורידה ולא מעלה את הריבית....אז הוא אמר....נו שיין...
  • לא קלקלן 29/12/2015 17:20
    הגב לתגובה זו
    שחיות ממנה. אם הייתה כלכלן רציני היתה מסתכל ושואל את עצמך כיצד הגענו לכך שכל הנכסים בשיא מניות, אגחים, נדלן והשכר לא עלה . האם זו התאוששות ברת קימא או מניפולציה של הפד .את הניסוי של הדפסת כסף עשו כבר מזמן ומה הייתה התוצאה אפס מאופס.
  • אולי השכר שלך לא עלה לכל היתר כן עלה (ל"ת)
    יעקב 30/12/2015 01:14
  • מוטי 30/12/2015 00:28
    ועדיין המדד שם בדיוק כפי שהיה לפני 20 שנה באזור 18000 נקודות.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: