אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: לעמ
ניתוח

בנק ישראל מייקר את ריבית המשכנתא לטובת הבנקים - איך הגבלת מבצעי הקבלן פוגעת ברוכשים

המהלך של בנק ישראל יגיע לכיס של רוכשי הדירות במבצעי קבלן; תזכורת: כל פעם שבנק ישראל התערב במשכנתאות הוא פגע וגרם נזק לציבור - כך היה כשהוא הגביל את מסלול הריבית המשתנה וגרם לציבור נזק ממוצע של 150-200 אלף שקל, כך קרה כשהוא ביטל את ההגבלה וכך יקרה גם בהגבלה מהיום

הרצי אהרון | (79)

כשבנק ישראל מתערב בשוק המשכנתאות ובשוק הדירות זה נגמר לא טוב לציבור. בנק ישראל התערב כדי להגן על ציבור רוכשי הדירות בעבר והגביל את מסלולי המשכנתאות בריבית משתנה בשליש מסך המשכנתא. למה? כי מסלול בריבית משתנה הוא מסלול מסוכן אם הריבית עולה.

בנק ישראל והטעויות

מסלול קבוע הוא יקר יותר אבל בטוח, הוא הרי לא יזוז בעתיד. מסלול בריבית משתנה הוא זול, אבל הוא יכול לעלות אם הריבית תעלה. אז בנק ישראל בגישה פטרנליסטית אמר לציבור - אני יודע מה טוב בשבילכם, אתם מוגבלים לשליש. בבת אחת קרה דבר מאוד צפוי - הריבית עלתה. הסיבה: ברגע שמגבילים מסלול מבוקש חוקי השוק עובדים - יש ביקוש ענק ויש היצע קטן, הריבית במסלול המשתנה עולה. זה נזק ראשון לציבור ויש נזק שני - ברגע שהתמהיל משתנה לטובת מסלול קבוע - הריבית המשוקללת עולה. 


ויש נזק שלישי - מאז ובמשך יותר מעשור לא רק שהריבית לא עלתה, היא ירדה. הכל הפוך. בנק ישראל שחשש מדבר אחד - שבמשמרת שלו יהיו בעיות בהחזרי משכנתאות, גרם לציבור לקחת משכנתאות בטוחות יותר, אבל הפסדיות, עם ריבית שעולה בממוצע ב-1% ויותר ממה שהיה צריך לשלם. מדובר בנזק של עשרות אלפים במקרה הקל, בממוצע נזק מצטבר באזור 200 אלף שקל - 1% של ריבית גבוהה יותר על משכנתא של 1 מיליון שקל ל-25 שנה מביאה אתכם בערך לסכום הזה. 

ואז אחרי יותר מעשור היה מהלך נוסף - בנק ישראל הבין שהוא פוגע וגורם נזק לרוכשי הדירות והוא החליט שהוא כבר לא "האבא" שדואג להם. רוכשי הדירות ילדים גדולים, והוא הסיר את המגבלה. לא לגמרי, אבל הקל. מה קרה מאז? מה ר מאוד הריבית התחילה לעלות ודווקא ההסרה והמעבר לריבית משתנה גרם לרוכשים נזקים. הזיג זג של בנק ישראל גרם נזק נוסף לרוכשים. 

ועכשיו בנק ישראל מגביל את היקף המשכנתאות שבנקים יכולים לספק תחת הלוואות "בלון" ו"בולט". מדובר במבצעי קבלן בסגנון שלמו היום 20% ואת ה-80% עוד 3-4 שנים כשתיכנסו לדירה. במצב כזה, הרוכש משלם 20%, לוקח משכנתא שהקבלן מממן אותה, עד למסירה. הקבלן נהנה כי יש לו עסקה, ויש לו מימון זול דרך המשכנתא של הרוכש - הוא חוסך 2% ביחס להלוואה שהוא לוקח מהבנק. הרוכשים נהנים כי הם מקבלים הנחה אמיתית של 7% על מחיר הדירה. ברור שיש עסקאות מהסוג הזה שהן מסוכנות, דמיינו זוג שאין לו אפשרות לחסוך ולהגיע ל-80% ששם 20% - בעוד 3-4 שנים, הזוג הזה בבעיה, במיוחד אם מחירי הדירות ירדו כי אז גם השעבוד שלו יורד. אבל, האם זה תפקידו של בנק ישראל להיות "האבא" שלהם. אם הם עושים שטויות ולא יכולים לקנות דירה ובכל זאת מתפתים למבצע הקבלן, האם הוא צריך להציל אותם? הרי זוג כזה יעשה בהמשך שטות אחרת. למה להציל אותם במיוחד כשכל האחרים משלמים את המחיר וכבר נסביר.

בעסקאות של 10% היום,  90% בסוף, יש תשלום שהוא באמת נמוך ביחס לעסקה, אבל אלו עסקאות יחסית מעטות ובעסקות של 80/20 המצב אחרת. זוג או רוכשים שכבר שילמו 20%, ויש להם גם משכנתא ובהגדרה הם כזוג צעיר יכולים להגיע למשכנתא של 75% מסכום הדירה, סביר שהם יעמדו בהתחייבות שלהם, אלא אם כן מדובר בזוג שבאמת זרק 20% על הדירה ואמר אלוהים גדול.

ולמה זה פוגע בכולם? כי ברגע שבנק ישראל מגביל את הבנקים, הוא בעצם מגדיר להם חוקים והגבלות שמונעים את היצע המשכנתאות  באפיק הזה. ברגע שיש ביקוש על היצע שיורד אז הריבית עולה. זה ברור וידוע, גם לבנק ישראל - ככה בעצם בנק ישראל מעלה לכם שוב את ריבית המשכנתא.   

קיראו עוד ב"נדל"ן"


התערבות דרמטית: מה יקרה בשוק המשכנתאות ושוק הדירות

ההודעה של בנק ישראל מהבוקר כי הוא מגביל את משכנתאות "בולט" ו"בלון" ל-10% בלבד מכלל ההלוואות לדיור. המהלך הזה, שנכנס לתוקף מידי, מגיע לאחר חודשים של דאגה גוברת בקרב הרגולטור מהיקף המבצעים היצירתיים של יזמי הנדל"ן, שנועדו למשוך רוכשים על ידי דחיית תשלומים משמעותית. המגמה הזו, שהתעצמה מאז תחילת המלחמה סייעה לשמור על פעילות בשוק בתקופה של ביקושים נמוכים, אך ככל שהיא גדלה כך היא הופכת למסוכנת יותר. בבנק ישראל טענו כי 23% מהמשכנתאות בדצמבר הן משכנתאות מהסוג הזה כשזה ירד בינואר לכ-16%.  

בבנק לא אוהבים שיש סיכונים לרכושי הדירות כי זה יחזור לחזור כבומרנג לבנקים. התפקיד שלהם, כדאי שלא תתבלבלו, הוא לא לדאוג לציבור, אלא לשמור על יציבות הבנקים והם רוצים שרוכשי הדירות יעמדו
בתשלומים ושהקבלנים יעמדו בהתחייבויות. ברגע שיש הגבלה של מימון של עד 10% מהמימון הכולל והבנקים נמצאים גבוה יותר כמות העסקאות האלו תרד. הבנקים ירוויחו פעמיים - הם יעלו כאמור את הריבית על המשכנתאות האלו - ביקוש ענק והיצע קטן והם ירוויחו ריבית גבוהה ב-2% מהקבלנים במקום שאלו יקבלו הלוואה עקיפה דרך הרוכש בריבית נמוכה. בסוף, איכשהו תמיד הצעדים של בנק ישראל מתורגמים לרווחים של הבנקים על חשבון הציבור.  

השפעות נוספות של הצעד של בנק ישראל - ירידה בהיקף עסקאות הנדל"ן, פגיעה ביזמים, כשרואים את זה כבר בבורסה. מתחילת השנה מניות הנדל"ן היזמיות איבדו קרוב ל-20%. 

תגובות לכתבה(79):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 60.
    קפלניסט 26/03/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
    לא ניתן להוריד ריבית כל עוד החרדים בוזזים את קופת המדינה ומסרבים לשרת בצהל.
  • 59.
    בנק ישראל תפקידו לשמור על יציבות המשק שהבנקים והמשק לא יקרסו. תפקיד מאד קשה כששר האוצר נהג שיכור (ל"ת)
    כולנו נגדשחיתות 26/03/2025 07:01
    הגב לתגובה זו
  • 58.
    אנונימי 25/03/2025 23:10
    הגב לתגובה זו
    אבל הוא לא מעוניין.... כי הוא יודע שנמשיך להיות פראיירים שלו במקום להעניש אותו על כך בקלפי...
  • אנונימי 27/03/2025 11:00
    הגב לתגובה זו
    עוד מעט ישראל תהיה כמו תורקיה
  • 57.
    מי היה אז נגיד בנק ישראל וסר האוצר זוכרים (ל"ת)
    אנונימי 25/03/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
  • 56.
    אנונימי 25/03/2025 13:32
    הגב לתגובה זו
    כשה בנק הוריד את הריבית לאפס אנשים רצו לקנות בלי לחשוב שזה לא לנצח.אז בנק גרם לקבלנים ובנקים להרוויחלציבור להפסיד.מי היה אז נגיד בנק ישראל וסר האוצר זוכרים
  • 55.
    אברהם אוהבי 25/03/2025 13:31
    הגב לתגובה זו
    המדינה צריכה להביא עשרות חברות זרות ממזרח אירופה וסין לבנות כאן. בלי הערושים המסיחים שלכם שעושים פגמי בניה בכוונה והורסים לכולם ובלי החמדנות חסרת המעצורים! ושכל הקבלנים הישראלים יפשטו רגל. זה ישמח אותי יותר מכל דבר אחד בעולם!
  • 54.
    אנונימי 25/03/2025 12:36
    הגב לתגובה זו
    באיזה פלנטה הכותב הזה חי
  • 53.
    אי אפשר לקנות דירה מוצר של העשירון העליון (ל"ת)
    בני 24/03/2025 21:51
    הגב לתגובה זו
  • 52.
    אנונימי 24/03/2025 21:05
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק הרווחים של הבנקים השנהעם שיא של בנק לאומי 98 מיליארד פשוט יריקה בפנים שמים פס על אזרחים סמוטריץ והקרחת.הזה הביתה דחוףקומבינות בין טייקונים לשילטון בחוץ הביתה ולחקור אותו
  • 51.
    אנונימי 24/03/2025 20:51
    הגב לתגובה זו
    העלאת הריבית מגבילה את המשק מעשירה את הקרטלים הבנקים וחברות הביטוח ששם יש רווחים כלואים או חברות בת שהמס שלהם רבע משל עסק רגיל...נגיד כמה כסף יש לך וכמה רכוש שכיר
  • 50.
    שריה 24/03/2025 18:12
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את קופת המדינה כמו עמלקלא ניתן להוריד ריבי.
  • 49.
    בנק ישראל מתחיל לפעול בהגיון פעם ראשונה ולהוריד את מחירי הדירות ההזויים בעולם באופן משמעותי (ל"ת)
    הקבלנים הביאו אסון על עם ישראל עם חזירות במחירים 24/03/2025 15:58
    הגב לתגובה זו
  • 48.
    ספיר 24/03/2025 14:46
    הגב לתגובה זו
    בריבית משתנה בנק ישראל גרם להפסדי ענק לרוכשי הדירות מסכים עם הכתבה זה יחזור שוב בהגבלה הזאת.
  • 47.
    שרון 24/03/2025 13:29
    הגב לתגובה זו
    הבנקים יקבלו את הבית בחזרה. וימחקו לקבלן את החוב. הילידים יצאו מהעיסקה בנגק קטן לפי ההסכם עם הקבלן.מחירי הדירות ירדו ב30% לפחות. אלו תרגילי בועה על סטרואידים.
  • 46.
    גלית 24/03/2025 13:17
    הגב לתגובה זו
    דעתי מניית לאומי תגיע למרומים וריוחיות
  • 45.
    שילך להם ולידיהם לתרופות ונאמר כולם אמןןןןן (ל"ת)
    ברונשטיין 24/03/2025 11:40
    הגב לתגובה זו
  • 44.
    אנונימי 24/03/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
    לכלא
  • 43.
    אזרח 24/03/2025 09:43
    הגב לתגובה זו
    חלק מהדיקטטורה של בגץ להתאכזר לנתינים
  • שרון 24/03/2025 12:46
    הגב לתגובה זו
    יש לבנקים חזירות והם עושקים את הציבור אבל אסור שהם ייפלו אחרת גם אתה לא תחיה טוב
  • 42.
    אנונימי 24/03/2025 09:03
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן שכל מי שאין לו דירה יתאגדו ויחליטו יחד לא לקנות דירה בשנתיים הקרובות ואז נראה מה המחיר האמיתי
  • אנונימי 24/03/2025 22:11
    הגב לתגובה זו
    איך יודעים שזה בועה
  • אנונימי 24/03/2025 12:26
    הגב לתגובה זו
    .פוף
  • 41.
    גזענות גוגו 24/03/2025 07:43
    הגב לתגובה זו
    אתם גיזענים
  • 40.
    אנונימיגוגו 24/03/2025 07:42
    הגב לתגובה זו
    בנק לאומי גנבים ומושחתים צריך לסגור אותו
  • 39.
    חים 24/03/2025 07:39
    הגב לתגובה זו
    אמורים לשלם מיליונים על דירה
  • אנונימי 25/03/2025 14:59
    הגב לתגובה זו
    כי חרדים חוסכים מגיל אפס כל שקל לא טסים כמעט לחול לא יושבים בבתי קפה ומסעדות לא קונים מותגים או רכבים יקרים משלמים 40% פחות על מזון באמצעות צרכנות קהילתית ונבונה ועדיין יותר שמחים בחיים. עם השכר הממוצע כיום מי שעובד קשה ולא מבזבז על שטויות מצליח להגיע לדירה!
  • אנונימי 26/03/2025 00:50
    לא זה בגלל שהם עובדים בשחור. כל חרדי יגיד לך את זה אם הוא ישר. זה ידוע. תאר לך שכל חודש היו לך עוד אלפיים שקל או ארבעת אלף שקל במקום שהם יילכו לביטוח לאומי ומס הכנסה וביטוח בריאות. היית יכול לקחת משכנתא הרבה יותר גבוהה.
  • 38.
    לחרדים תמיד יהיו דירות יש להם שר שיכון (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2025 07:38
    הגב לתגובה זו
  • 37.
    עושה חשבון 24/03/2025 07:17
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה שיטות להתגבר על הוראות בנק ישראל. בסוף הבנקים תמיד מרווחים .זה אינטרס של האוצר לגבות מיסים ובנק ישראל לשמור על יציבות ומקום בדירקטוריון של הבנקים לעובדי בנק ישראל.
  • כן 24/03/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
    הסכמים עם הקבלנים והכל ימשיך כרגיל .נגיד ומפקח הם מול הבנקים גופים חוץ בנקאיים אינם כפופים לאלו ומה גם שמניות אתמול ירדו בין 5 ל10% כך שזה פוגע גם בבנקים וגם במשקיעים. בסוף הכל יפרוץ ככל שינסו לדכא שווקים
  • 36.
    מני 24/03/2025 07:14
    הגב לתגובה זו
    מציירים את הלוואות הבלון בוורוד. אלה הלוואות שטובות רק לקבלנים וגם הבנקים לא מפסידים כי יש להם שעבוד. אז מי נדפק תנחשו
  • 35.
    נחמן 24/03/2025 03:18
    הגב לתגובה זו
    תמשיכו עד שאנשים יקרסו כל כבוד בלון נפוח
  • 34.
    היינו 23/03/2025 23:18
    הגב לתגובה זו
    עבדים היינו למצרים... עכשיו יש עבדים לבנקים ללמס לקבלנים לרמי למתווכים לממשלה... עבדים...
  • אדל 24/03/2025 18:36
    הגב לתגובה זו
    שרמי והמרבד ורשות המיסים ישרפו אמן
  • 33.
    מישו2 23/03/2025 22:58
    הגב לתגובה זו
    האמת בפרצוף ולא ליקוקים כמו בעיתונים אחרים
  • 32.
    הגיע הזמן ללמד אנשים לקחת משכנתא תואמת להכנסות (ל"ת)
    אביב 23/03/2025 22:37
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אנונימי 23/03/2025 22:14
    הגב לתגובה זו
    היצע וביקוש 70 אלף דירות לא מכורות אצל הקבלנים.הבועה בדרך לפיצוץ והמחירים בדרך להתרסקות.ובהצלחה לטמבלים שמישכנו את החיים שלהם ל 4 קירות
  • אתה לא עוקבכבר הגענו ל80 אלף (ל"ת)
    רועי 24/03/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    מסכים עם הכותב (ל"ת)
    מיקי 23/03/2025 22:05
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    אנונימי 23/03/2025 22:01
    הגב לתגובה זו
    אדון נגיד..אתה מעלה את יוקר המחיה בכוונה משעמם לך
  • 28.
    אנונימי 23/03/2025 21:57
    הגב לתגובה זו
    מרוכזת של כל בעלי החשבונות החזירות הזו מוגזמת וויז עשו אקזיט שכולם מדברים עליו 30 מיליארד דולר הבנקים הגדולים עושים את זה כל שנה על חשבון הציבור צריך למסות את הבנקים ב80% מס לאגור סכום מספיק לחילוץ במקרה חירום ואת היתר להחזיר לאזרחים החלשים כמו מילואימניקים לוחמים משוחררים לטובת לימודים וכו
  • 27.
    בנימין 23/03/2025 21:43
    הגב לתגובה זו
    כאילו מה צריך בכדי להזיז אתכםקניתם בתים כבר לכל הילדיםיש לנו צבא שכירי חרב או שהזכות למעון היא רק לעשירים... אז שיממנוחלאס עם כל הגילגולים על הרוכש הבא זו בועה! הסבתא של כל הבועות!צאו מהחורים ולכו לראות את השיכונים שווקים אחרי סגירה אנשים בפחים!
  • 26.
    אנומשה רבינו נימי 23/03/2025 21:27
    הגב לתגובה זו
    המשכנתאות זה הבעיה אם לא היה בכלל המחיר היה זול יותר ובלי כל החובות האלה ל30 שנה עבדות מצרים
  • אנונימי 23/03/2025 23:03
    הגב לתגובה זו
    מאז שהעלו את ההון העצמי מ10% ל25% המלחמה הכי גדולה של זוגות צעירים זה להשיג הון ראשוני לדירה. אלו שיש להם הורים מסודרים יגיעו ואלו שלא לא. אם יבטלו משנכתאות המצב רק יחמיר לטובת אלו שיש להם כסף. המחירים ירדו אבל הצעירים לא יוכלו לקנות במקום לשלם משכנתא הם ישלמו כל חייהם שכירות.
  • לימור אברהמי 25/03/2025 13:34
    לא. העשירים והעניים היו מרוויחים. כי פשוט מחירי הדירות היו יורדים. והקלבניסטים והמתווכיסטים והבנקים ויתר המשעבדים היו מפסידים...
  • אבל אם אף אחד לא יוכל לקנות... המחיר ירד... (ל"ת)
    אניי 25/03/2025 13:32
  • 25.
    טעות זה כשאתה לא מתכוון למשהו (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    נימי 23/03/2025 21:06
    הגב לתגובה זו
    כל עוד ההנהגה החרדית ממשיכה לבזוז את הקופה ומסרבת להתגייס לצהל.
  • 23.
    אזרח מבין 23/03/2025 20:46
    הגב לתגובה זו
    מכבסות המילים מבצעי קבלן לא יעזרו מדובר בהלוואות לדיור בסיכון גבוה הלא הוא סאבפריים בנק ישראל זיהה השתוללות וחלוקת סאבפריים מה שהכניס את כל הסקטור לסיכון ואת הבנקים עצמם טוב עשה שעצר זאת... גם במחיר של פיצוץ בועת הנדלן עדיף פיצוץ סטייל אירלנד מאשר קריסה 2008 סטייל ארהב.
  • 22.
    קלקלן 23/03/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא רוצה לקרוא בעיתון שהבנק שלו בקשיים וקיימת סכנה לכסף שלו
  • אתה לא מבין סיממו אותך (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2025 00:23
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אנונימי 23/03/2025 20:00
    הגב לתגובה זו
    מה שיקרה זה פשוט מאוד. הקבלנים יאלצו להפסיק את מבצעי המימון ורוכשי הדירות יחזרו לשוק הדירות יד שנייה כיוון שהמחירים נמוכים יותר ולא יהיה יותר שום יתרון מימוני יותר לקבלנים
  • 20.
    אנונימי 23/03/2025 19:34
    הגב לתגובה זו
    בשביל לפרסם גיבוב כזה עבור הקבלנים
  • ראית איזו נבזות (ל"ת)
    מסכים לגמרי 23/03/2025 21:03
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    אנונימי 23/03/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
    החופש היחידי לחרדים שלא תורמים כל השאר עבדים
  • 18.
    אנונימי 23/03/2025 18:42
    הגב לתגובה זו
    יש מלא כתבות ממומנות של אינטרסנטים וזה מצב של הטעיות ואין פה דובר אמת כדי לדעת ובמצב כזה לא להתקרב ועדיף להתרחק ולוותר
  • 17.
    דירה בתל אביב יקרה מדירה במנהטן. מישהו כאן התבלבל... (ל"ת)
    שי 23/03/2025 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אנונימי 23/03/2025 18:32
    הגב לתגובה זו
    שבחרתם עוד ועוד מקריב אתכם על מזבח משפטו! צודק הנגיד ששם אצבע בסכר הראשון שעשה זאת היה הנגיד פישר שכולם צעקו הוא מפסיד במטח ברור שטרם הבנתם את פעלו אך עוד תבינו! הלוואי ואתבדה! הירידות הן בואכה מיתון חריף עד סטגפלציה! גרינברג שלכם שאמר מה שאמר......!!!!
  • 15.
    אנונימי 23/03/2025 18:08
    הגב לתגובה זו
    הרצי אהרון מפמפם נדלן............
  • 14.
    קרטל הקבלנים מנסה להשפיע על עליית מחירי הדירות עי שעת הנדלן הממומנת על ידם אבל הציבור חכם ויודע (ל"ת)
    הקבלנים והממשלה אשמים בבועת מחירי הדירות ההזויים 23/03/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    1%צמיחה ישראלית 25% עלייה במחירי הדירות. (ל"ת)
    אייל 23/03/2025 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אייל 23/03/2025 17:16
    הגב לתגובה זו
    זה יהיה נכון כלפי הדור הצעיר שמנסה לחסוך זה לפחות יגן עליו מעליות מחירים ברור שהם לא יעשו את זה.
  • 11.
    הנזק הכי גדול שבנק ישראל גרם לציבור הוא הורדת הריבית שגרמה לעליית מחירים מטורפת (ל"ת)
    הומלס 23/03/2025 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אנונימי 23/03/2025 17:09
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל עושה נזק עצום לקחתי משכנתא לפני 12 שנים הפסדתי מה שכתבתם כאן 200 אלף שקל
  • 9.
    יותר נכון לומר בנק ישראל פוגע במתאבדים (ל"ת)
    רועי 23/03/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אלון 23/03/2025 16:54
    הגב לתגובה זו
    משכנתאות יתייקרו למי שקונה בלי הון עצמי בצדק. למי שירכוש עם הון עצמי משכנתאות ירדו. מחירי הדירות ירדו רווחי הבנקים וקבלנים ירדו. לציבור הרוכשים זה שינוי טוב לטווח ארוך. בכל מקרה סכנת האשראי נהיה מפחיד אז הצעד הזה עושה משהר מרוכך במקום משבר מיידי וכואב.
  • אנונימי 23/03/2025 18:25
    הגב לתגובה זו
    אם הביקוש למשכנתאות ישאר גבוה וההיצע יקטן בנוסף לקבלנים אפשרות להגביל את התחלות הבנייה ולגרום לעליית מחירים מלאכותית כמו שרק הם יודעים
  • 7.
    מסקנה מדוייקת (ל"ת)
    כלכלן 23/03/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בנקים מסכנים פושטים רגל (ל"ת)
    אנונימי 23/03/2025 16:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 23/03/2025 16:51
    הגב לתגובה זו
    זה שכולם פה ממנפים את עצמם לדעת זה לא בעיה של בנק ישראל שנדרש לשמור על מערכת יציבה.אולי צריך לאפשר לקחת הלוואות של מיליונים למשחקים בשוק ההוןמי שאין לו שלא יתמנף ב90% 10% או 80% 20%
  • 4.
    כלכלן 23/03/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
    בדיוק הבוקר הוא מחליט להכביד על המשק וזאת אחרי שהתבטא בנושא הרפורמה לפני שבועיים תמיד היה אפס עם החלטות הזויות היה צריך לפטרו לפני שנתיים כל אחד מהקפלניסטים שנשאר בתפקידו זה נזק לימין ולמדינה בכללותה
  • ממשלת פח האשפה 23/03/2025 17:40
    הגב לתגובה זו
    מה אתה מבין בכלכלה שאתה כותב את זה בוא נעיף את כולם לעזאזל.תגיד משהו אחד...אחד בלבד שהממשלה הכושלת הזו עשתה בשנתיים לא תמצא.כנראה שבשנתיים הבאות תראה עדיין את הכלום הזה.
  • 3.
    אנונימי 23/03/2025 16:40
    הגב לתגובה זו
    בנק ישראל דואג למקום העבודה העתידי שלו.לא לאזרח ולא למדינה
  • 2.
    עדיף שנחכה ונתפוצץ ביחד עם הבועה (ל"ת)
    לא ציפיתי לדעה אחרת כאן 23/03/2025 16:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רשע 23/03/2025 16:28
    הגב לתגובה זו
    הנגיד ממשיך להעשיר את הבנקים ולעשוק את ציבור
  • אנונימי 23/03/2025 17:01
    הגב לתגובה זו
    מי מינה אותו.
  • אנונימי 23/03/2025 16:56
    הגב לתגובה זו
    תפקידו לשמור על השמנת שלא תחמיץ הבנקים והקבלנים הגרגרנים והורגים את הציבור יש היגיון במה שהוא עושה רק צריך עוד כמה שישלבו ידיים ביחד ונוכל להפריח את השממה...
  • עכשיו יש רעבים בתים מחכים שיהיו רעבים ברחובות הכל בזכות הבנקים תודה רבה שפו .גם שם צריך רפורמה . (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2025 08:50
בנייה. קרדיט: צלי אהרוןבנייה. קרדיט: צלי אהרון

מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס


צלי אהרון |
נושאים בכתבה מס רכוש קרקע

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.

אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.

רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל

החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן. 

מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור. 

המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה. 

יוסי אברהמי
צילום: פרטי
ראיון

יוסי אברהמי: "הטלפונים מחו"ל חוזרים - השוק מתעורר מהר"

לאחר מכירת 10% מהחברה שבבעלותו ללאומי פרטנרס לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל, אברהמי מדבר על הזרמת ההון, המו״מ שהתפוצץ עם מנורה, הכיוון להנפקה - וההתעניינות הגוברת של משקיעים מהעולם בנדל"ן הישראלי

צלי אהרון |

יוסי אברהמי מרוצה. לאומי פרטנרס הצטרפו להשקעה בחברה ( לאומי פרטנרס רוכשת 10% מקבוצת יוסי אברהמי לפי שווי של 1.45 מיליארד שקל) והוא יכול להתקדם לעבר חלום ההנפקה לציבור בשווי גבוה יותר. אף אחד לא יכול להבטיח ואברהמי לא מוכן לנדב מידע, אבל הכוונה של החברה להתקדם להנפקה וזה לא יהיה בשווי העסקה הנוכחית. שווי של 2 מיליארד שקל לא יהיה הפתעה. כשאתה מגיע לשוק עם שותף כמו לאומי פרטנרס כשבדרך גם השקעת הון נוסף בפרויקטים והגדלת צבר ורוח גולמי, אתה תהיה שווה יותר. עם זאת, יש סיכון - אברהמי ויתר על הנפקה כעת במטרה לגייס בעתיד בשווי גבוה יותר, אבל מה יקרה אם בדרך יהיו תקלות - ירידת מחירים, שוק חלש? אברהמי לקח את הסיכון. 

מאחורי העסקה עמד תהליך עבודה של כשלושה חודשים, שבמסגרתו בחן השוק המוסדי לעומק את הפעילות, המאזנים, הצבר והאסטרטגיה של הקבוצה. זהו צעד משמעותי עבור חברה פרטית, שמציבה את עצמה על מסלול הבשלה לקראת שוק ההון. תוך הצגת גיבוי מצד אחד הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, אם לא הכי גדול. לפני העסקה עם לאומי פרטנרס התנהל גם משא ומתן עם מנורה מבטחים בנוגע למכירת כ-20% מהחברה לפי שווי של כ-1.35 מיליארד שקל, כך שהעסקה הנוכחית מבוצעת לפי שווי גבוה יותר, ומחזקת את הרושם שהמוסדיים מעריכים את יכולת הצמיחה של הקבוצה ואת הנכסים שבידיה.

החברה שבראשות היזם ואיש העסקים יוסי אברהמי הוקמה בתחילת שנות ה-80 ונותרה בשליטה משפחתית, פועלת כיום בפרויקטים למגורים בכל רחבי הארץ. ובשנים האחרונות ביססה פעילות משמעותית גם בתחום ההתחדשות העירונית. לצד מאות פרויקטים שביצעה בעבר בתל אביב, חיפה, נתניה ואילת, החברה מחזיקה כיום צבר של כ-10 אלף דירות בשלבי תכנון וביצוע. בתקופה האחרונה היא גם בולטת בזכיות משמעותיות במכרזי רמ"י: ביניהן רכישת קרקע לשכונת מגורים בשדה דב בתל אביב בהיקף 144 דירות, וזכייה משותפת ב-772 דירות ביהוד מונסון.

שתי העסקאות מביעות את מה שקורה בחברה לאחרונה, הרחבת פעילות ומוכנות לעלייה בהיקפי הבנייה בשנים הקרובות. כניסת לאומי פרטנרס מסמנת תחנה נוספת בדרך של יוסי אברהמי לעבר אפשרות הנפקה. בחברה לא מתחייבים על עיתוי אך מציינים כי הדלת פתוחה, וכי החיבור לגוף מוסדי מוביל הכולל ניסיון משמעותי בליווי חברות לקראת שוק ההון, מהווה שכבת תמיכה חשובה.


יוסי, מה היה הרקע לעסקה - איך זה התגבש?