מחירי הירקות יעלו ב-15%; "על הממשלה לנסות לסייע לציבור הצרכנים"

על פי התאחדות האיכרים הקיץ החם במיוחד שפוקד השנה את ישראל הולך להשפיע באופן משמעותי על הכיס. "החנטים מתייבשים, ואין תוצרת, מה שעלול לגרום למחסור קשה במלפפונים"
יואב כהן | (12)

הקיץ החם במיוחד שפוקד השנה את ישראל הולך להשפיע באופן משמעותי על הכיס של אזרחי ישראל. על פי דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, "מחירי הירקות צפויים לעלות בקרוב בעוד 15%, בשל השרב הכבד הפוגע קשות ביבולים".

לדברי אמיתי, החום הכבד פוגע בתוצרת החקלאית: "באחיטוב, למשל, החקלאים מדווחים על 45 מעלות חום בחממות, החנטים מתייבשים, ואין תוצרת, מה שעלול לגרום למחסור קשה במלפפונים".

לפי נתוני התאחדות האיכרים, העגבנייה, המלפפון והקישוא מובילים בראש ההתייקרויות: היום הגיע מחיר העגבנייה ברשתות השיווק ל-8 שקלים לק"ג, מחיר המלפפון ל-7 שקלים לק"ג, ומחיר הקישואים ל-10 שקלים לק"ג. מדובר במחיר הגבוה ב-120%-150% ממחירם לפני חודש.

הודעת התאחדות האיכרים נוספת להודעה שנמסרה היום (ב') ממשרד התמ"ת האומרת שמחירי הלחם שבפיקוח יעלו החל ממחר בשיעור של 6.53%. על פי ההודעה, עליית המחירים נובעת מעלייה חדה של מחירי החיטה בעולם בחודש האחרון.

בעקבות עליית מחירי הלחם והתייקרות מחירי החיטה והתירס, אמר מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן כי לצערו, ההתייקרויות הגדולות עדיין לפנינו. "הבצורת בארה"ב ועליית מחירי גרעיני החיטה והתירס ב-40-50% בחודשים האחרונים יצרו מצב בו מחירי הלחם, החלב, הבשר והעוף עלולים להתייקר באופן דרמטי. חקלאי ישראל יעשו הכל כדי לספוג את מה שניתן אך על הציבור להבין שלאחר החגים צפויות התייקרויות גבוהות".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יקרן 14/08/2012 08:18
    הגב לתגובה זו
    ראוי לעשות השוואה לפי המחירים הסיטונאים המפורסמים מידי יום באתר מועצת הצמחים
  • 9.
    שרלי 13/08/2012 23:27
    הגב לתגובה זו
    רציתם ביבי קיבלתם זובי
  • 8.
    בולוך 13/08/2012 23:09
    הגב לתגובה זו
    מלפפון זה לא ירק קייצי בכלל. כנל גזר. דרעק מיט דרעק בטעם מר מגעיל (ללא בישול)
  • פפטריוקס 13/08/2012 23:20
    הגב לתגובה זו
    בולוך אתה בטח ירקן תקן אותי ...
  • 7.
    הרופא 13/08/2012 23:04
    הגב לתגובה זו
    מאוד מאוד רציתם ביבי ...נו אז יש לכם ביבי ועושה לכם יא חביבי תסבלו תיסבלו אני לפחות לא היצבעתי לזבל הזהסובלים ...גם מכאבי בטן סובלים ומחרבנים טוב אז עובר ...כמו הליכוד
  • 6.
    rj 13/08/2012 22:42
    הגב לתגובה זו
    כבוד שרת החקלאות,בשביל מה את שרה??? כבר גנבת אותנו עם המים!
  • 5.
    איציק 13/08/2012 22:15
    הגב לתגובה זו
    החקלאים חזירים ותאווי בצע בחסות ובעידוד הלובי החקלאי,מישהו מצליח להבין למה בטטות עולות 20 שקלים,כי החקלאים מייצאים את כל התוצרת תוך כדי שימוש במים מסובסדים על חשבון הציבור,חזירות ותאוות בצע של המגדלים שגרים באחוזות רחבות ידיים בבניה בלתי חוקית להם ולצאצאיהם
  • חיים 13/08/2012 22:50
    הגב לתגובה זו
    תבינו שכאשר יש חום כבד חלק מהתוצרת רקוב ןזה נזק .גם כח העבודה יקר פי שתיים אז איפו החוסר צדק של עליית המחירים?
  • 4.
    איציק 13/08/2012 20:19
    הגב לתגובה זו
    החקלאים חזירים ותאווי בצע בחסות ובעידוד הלובי החקלאי,מישהו מצליח להבין למה בטטות עולות 20 שקלים,כי החקלאים מייצאים את כל התוצרת תוך כדי שימוש במים מסובסדים על חשבון הציבור,חזירות ותאוות בצע של המגדלים שגרים באחוזות רחבות ידיים בבניה בלתי חוקית להם ולצאצאיהם
  • 3.
    פשוט נורא, אי אפשר לחיות פה (ל"ת)
    לא נותנים לחיות פה 13/08/2012 20:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישראל יקרה לנו (ל"ת)
    עד מתי 13/08/2012 20:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הציבור החלש 13/08/2012 20:01
    הגב לתגובה זו
    תודה לממשלת ישראל על הפיקוח הנהדר של מוצרי המזון
מזרחי טפחות מנכל משה לארי
צילום: יחצ

המועצה לצרכנות מצטרפת לייצוגית נגד מזרחי; 101 ש' לקובץ הקלטת שיחה

החוק המיושן מתיר גבייה של 20 שקלים ישנים על קבלת הקלטת שיחה עם נציג הבנק. היום הסכום הזה שווה ל-2 אגורות בלבד. מדובר בקובץ אודיו שאפשר להעביר במייל או בענן. הפער בלתי נתפש. השיחות מוקלטות לשם "בקרה ושיפור השירות", ובטוח שלבנק לא עולה כ"כ הרבה לשחזרן עבור צרכיו שלו
איתי פת-יה |
המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה להצטרף כידיד בית המשפט לתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי טפחות 0.48% שגובה 101 שקל עמלה על שליחת קובץ אודיו של הקלטת שיחה עם נציג - במקום 20 שקל ישן לפי נוסח החוק המיושן - סכום ששווה ל-2 אגורת בלבד כיום. מדובר באותן שיחות שהמענה הקולי נוהג ליידע את הלקוחות כי הן "מוקלטות לצורך בקרה ושיפור השירות".   "אין כל הצדקה למדיניות מפרה זו כאשר האמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום מאפשרים לבית העסק לשמור את המידע ולאתרו בקלות ובעלות נמוכה, ולהעבירו לצרכן באופן מאובטח ומהיר לרבות באמצעות הדואר האלקטרוני, או באמצעים דיגיטליים".   בפברואר הוגשה תובענה ייצוגית לאחר שלקוח של הבנק ביקש לקבל את הקלטת השיחה לאחר שנוכח שתנאי החשבון שלו לא תואמים את ההסכם שהובטחו לו, ונדרש  לשלם  עמלה של 101 שקל. בבקשה לתביעה נטען כי גביית עמלה בגין "אחזור שיחה מוקלטת" (כפי שמכונה השירות בתעריפון של הבנק) היא בניגוד לחוק. הקבוצה שבשמה הוגשה הבקשה היא לקוחות הבנק שחויבו בעמלה בגין אחזור הקלטת שיחה עם הבנק בשבע השנים האחרונות. למועצה  הישראלית לצרכנות מעמד מיוחד בחוק תובענות ייצוגיות ובהתאם לסעיף 4(א)(3) לחוק תובענות ייצוגיות, והמועצה מוסמכת להגיש חוות דעת מטעמה לבתי המשפט בנושאים צרכניים. במועצה לצרכנות מציינים כי דרישת העמלה הגבוהה היא בניגוד לחוק  ולציבור יש זכות לעיין במידע אודותיו לרבות שיחות טלפוניות מוקלטות, תכתובות, צ'אט וכל מידע שנשמר באופן דיגיטלי.  בחוק הבנקאות מצוינת זכות זו. מדיניות הבנק לגבות מהצרכנים עמלה מופרזת עבור עיון במידע על עצמם מרתיעה אותם ממישוש זכויותיהם ומונעת מהם למעשה לשלם עבור שירות שאמור להינתן כמעט בחינם.   במועצה לצרכנות ואומרים כי הם סבורים שלתובענה חשיבות ציבורית רבה, ולתוצאותיה עשויות להיות השפעות רוחב על כלל הציבור ועל כלל המשק – הן על עוסק שאינו תאגיד בנקאי, או תאגיד מפוקח, והן על תאגיד בנקאי, ולכן מבקשת להצטרף בשם הצרכנים לתובענה.   עוד נאמר מטעמם כי "מדיניות זו פוגעת  קשות בצרכנים, המתקשים להוכיח את טענותיהם העובדתיות כלפי בתי עסק לגביית יתר, להטעיה, להפעלת השפעה בלתי הוגנת, לביטול עסקה וכו'. אין כל הצדקה למדיניות מפרה זו כאשר האמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום מאפשרים לבית העסק לשמור את המידע ולאתרו בקלות ובעלות נמוכה, ולהעבירו לצרכן באופן מאובטח ומהיר לרבות באמצעות הדואר האלקטרוני, או באמצעים דיגיטליים".   מתלונת שמתקבלות במועצה לצרכנות עולה כי בשנה וחצי האחרונות התקבלו מעל 10,000 תלונות מצרכנים שביצעו עסקה טלפונית. עיקר הנפגעים הם צרכנים מוחלשים  אזרחים ותיקים, או עולים חדשים המתקשים להוכיח טענותיהם להטעיה או לביטול עסקה, או חיילים משוחררים שחשופים לשיווק אגרסיבי מצד עוסקים שמציעים קורסים תמורת כספי הפיקדון ולא עומדים בהבטחות שנמסרו בעל פה.   המועצה לצרכנות מבקשת מבית המשפט שיקבע פיצוי לא רק לצרכנים ששילמו לבנק את סכום העמלה שנדרש, אלא גם לכל לקוחות הבנק שנרתעו מהעמלה וויתרו על בקשתם לקבלת המידע. עוד היא מתנגדת לפיצוי הניתן בדרך של תרומה לציבור וגורסת כי "לבנק יש את כל האמצעים והמידע לאתר את כל מי שפנה בבקשה לאיחזור וסורבו, ובדיקה כמה מהם זנחו את הבקשה לאחר שנדרשו לשלם עבורה".   עוד נמסר מצדם כי "האזנה לשיחה טלפונית היא זכות צרכנית המאפשרת  לצרכן ליישב מחלוקת שנוצרה בינו לבין העוסק בקלות וביעילות. אין כל סיבה שעוסק, בניגוד לדין ולכללים שבהם הוא מחויב, יגבה עמלה הגבוהה במאות אחוזים, וימנע מצרכנים הנרתעים מגובה העמלה לממש את זכותם לשקיפות ושירות הוגן".