המהלכים בשוק הנדל"ן צפויים לשחרר המחנק בשוק ההון
הירידה המשמעותית שנרשמה במחזורי המסחר בבורסה המקומית בשנים האחרונות, הובילה להעלאת אינספור רעיונות להחזרת העניין של המשקיעים בשוק ההון. רובם לא הביאו להתעוררות המיוחלת, אבל ייתכן שהרוח הגבית לשוק תגיע דווקא מכיוון אחר - צינון שוק הנדל"ן. זאת בעקבות התוכנית של שר האוצר החדש, משה כחלון, שמתכוון להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה. בניגוד לשוק ההון, בשוק הדיור יש שני מיסים עיקריים: מס רכישה בקניה ומס שבח במכירה. שניהם נכנסים למערכת השיקולים של המשקיע. אם יעלה מס הרכישה, רוכשים רבים עלולים לנתב את כספם למקומות אחרים, כמו למשל לשוק ההון. כיום המדינה אינה גובה מס רכישה על דירה ראשונה בעלות הנמוכה מ-1.5 מיליון שקלים, או על דירות נוספות בעלות הנמוכה מכ-1.1 מיליון שקלים. גם בדירות יקרות יותר, שיעור המס נמוך יחסית ומגיע עד ל-10% על דירות שמחירן גבוה מ-16 מיליון שקלים. בשוק ההון, כידוע, המס על השקעה בניירות ערך מגיע לכדי 25% מהרווחים - גבוה הרבה יותר, וזאת אחת הסיבות שהמשקיעים העדיפו להשקיע ברכישת דירות מאשר ברכישת ניירות ערך. כעת, מסתמן כי מס הרכישה יוטל גם על דירות שמחירן נמוך מ-1.5 מיליון שקלים. לפי נתוני הלמ"ס, המשקיעים מהווים פלח משמעותי מאוד של 30%-40% בקרב רוכשי דירות אלו, כך שהטלת המס משנה את חוקי המשחק.
העלאת המס מגיעה בעיקר במטרה לצנן את שוק הדיור, ומחירי הדירות שנסקו לשמיים בשנים האחרונות צפויים להקטין את הנהירה של המשקיעים אל שוק הנדל"ן ולהגדיל על חשבונו את האטרקטיביות של שוק ההון.
בנוסף, צעדים אחרים שבוחן שר האוצר החדש, כגון הטלת מס על הכנסות משכר דירה למשקיעים, הנמכת תקרת הפטור ממס שבח, תכנית חירום להבאת עשרות אלפי פועלי בניין סיניים שתאיץ את הבניה, הטלת מגבלות בהסבת דירות למשרדים, ייעול פעילות מינהל התכנון ועוד, צפויים להגדיל את היצע הדירות ולהוריד את מחירן. זה יפגע בתשואות העתידיות בשוק הנדל"ן וידחוף משקיעי נדל"ן נוספים לעבר שוק ההון. כתוצאה מכך כולי תקווה שנתחיל לראות גידול במחזורי המסחר בבורסה המקומית, שתתן רוח גבית נוספת למדדי המניות המקומיים.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.וחלק מהם ירכשו בחו"ל וזה טוב - יסייע להחלשת השקל (ל"ת)דני 07/07/2015 14:54הגב לתגובה זו
- 2.רונן 05/07/2015 18:30הגב לתגובה זוניתוח מעניין
- 1.נדי 05/07/2015 17:12הגב לתגובה זומרגע שנקבע מס על רווחי הון בסך 25% בבורסה המקומית, אין לה שום יתרון על השקעה בבורסה זרה למשל ארה"ב. שם נשלם אותו אחוז מס אבל אפשרויות ההשקעה הן כמעט אינסופיות, אטרקטיביות יותר ואין השפעה של רגולציה ישראלית חונקת לעסקים. הבורסה הקטנה והפרובינציאלית בסמטה בתל אביב בעידן הגלובלי איבדה את חשיבותה ואת יעודה למשקיעים ישראלים. גם חברות כבר אינן מנפיקות פה יותר בשוק הראשוני כך שגם ההיצע של חברות טובות למסחר יורד. בארה"ב מחכות לנו, אפל וFB, וTSLA, ועוד אלפי חברות מתחומים פורצי דרך. בישראל אותה הסחורה הישנה ועבשה בניחוח פשיטות רגל ומניפולציות של מוסדיים. בשורה תחתונה, כל כסף שהיה הולך לנדלן, יתכן וילך לנדלן בחול או להשקעות שוק הון בעולם הגדול. בבורסה המקומית תמשך הבצורת עד למוות קליני.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.