ג'ף בזוס שולח מסר מפייס לטראמפ ולמאסק
ג'ף בזוס, מייסד אמזון ואחת הדמויות הבולטות בעולם העסקי, הופיע ביום רביעי בכנס Dealbook של ה"ניו יורק טיימס", והציג גישה מפויסת כלפי הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב אילון מאסק. בזוס בחר להדגיש את התחומים שבהם הוא וטראמפ יכולים לשתף פעולה, תוך התמקדות במאבק ברגולציה, ובמקביל הפגין נכונות להאמין בכוונותיו של מאסק.
אמזון, שנהפכה לסמל המסחר האלקטרוני העולמי, עומדת בפני אתגר משמעותי עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. בין השאר, טראמפ הביע כוונה להחיל מכסים גבוהים על סחורות מיובאות – צעד שיגרום לעליית מחירים במוצרים רבים שמוצעים באתר של אמזון.
ג'ף בזוס. מנסה להתקרב אל טראמפ צילום: AFP
בזוס, שמבין את ההשפעה הכלכלית של מהלך שכזה, בחר לשים דגש על נקודת השקה מרכזית בינו לבין טראמפ: הצורך בהפחתת רגולציה. "אם אנחנו מדברים על טראמפ, אני חושב שזה מעניין מאוד", אמר בזוס. "אני באמת אופטימי הפעם. נראה שיש לו הרבה אנרגיה סביב הפחתת רגולציה. ואם אני יכול לעזור לו לעשות זאת - אני הולך לעזור לו".
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדברים משקפים ניסיון אסטרטגי מצד בזוס לא רק להימנע מעימות עם הממשל החדש, אלא גם לחפש שיתופי פעולה שיטיבו עם אמזון ועם כלל השוק.
התחרות עם מאסק: יריבות לצד שיתופי פעולה אפשריים
מלבד האתגרים הפוליטיים, בזוס התייחס גם ליריבו העסקי אילון מאסק, שמכהן כיועצו של טראמפ ונחשב אחד השמות החזקים בעולמות הטכנולוגיה והחלל. מאסק, דרך החברות שלו טסלה ו-SpaceX, מתחרה באופן ישיר באמזון בתחומים כמו חקר החלל והשקעה בבינה מלאכותית. החשש שמאסק עשוי לנצל את קרבתו לטראמפ כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלו על חשבון המתחרים אינו חדש, אך בזוס בחר להדגיש את האמון שהוא נותן במניעיו של מאסק.
"אני מקבל את הדברים כפי שהם נאמרים, שהוא לא מתכוון להשתמש בכוח הפוליטי שלו כדי להעניק יתרון לחברותיו או לחבל במתחרים", ציין בזוס. "יכול להיות שאני טועה בזה, אבל אני חושב שזה נכון. היתה לי הרבה הצלחה בחיי דווקא כשלא הייתי ציני, ורק לעתים נדירות ניצלו אותי".
- אחד מכל 5 ילדים בעולם: אלה ממדי המשבר הגלובלי של אי-ביטחון תזונתי
- X של מאסק מראה סימני התאוששות - ההכנסות עולות, אבל הדרך לאיזון עוד ארוכה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, הציע בכך דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה בתחומים מסוימים למרות היריבות בשווקים אחרים.
גישה אסטרטגית: חברות בתמרון בין פוליטיקה לעסקים
הופעתו של בזוס בכנס משקפת לא רק את ניסיונו האישי להתמודד עם מציאות עסקית חדשה, אלא גם מודל שלפיו חברות עשויות להתמודד עם ממשל טראמפ. בזוס הדגיש את החשיבות שבזיהוי נקודות לשיתוף פעולה עם הממשל, תוך ניסיון להפחית עימותים פוטנציאליים. "כשחברות עומדות בפני מציאות חדשה פוליטית וכלכלית, המפתח להצלחה יהיה לא רק להימנע מעימותים, אלא גם למצוא שפה משותפת", הסביר בזוס במהלך דבריו.
חשש שמאסק ינצל את קרבתו לטראמפ צילום: טוויטר
הגישה הזו עשויה להפוך לדוגמה עבור חברות נוספות, שייאלצו לפעול בסביבה משתנה ולהתמודד עם מדיניות העלולה להשפיע על רווחיהן ועל מיצובן בשוק. עבור אמזון, הצלחת האסטרטגיה הזו תהיה קריטית לשמירה על מעמדה כאחת החברות המובילות בעולם.
העבר - יריבות עסקית והצהרות בוטות
בזוס ומאסק נחשבים שני הטיטאנים הגדולים ביותר של עולם הטכנולוגיה והחלל, אך היריבות ביניהם חורגת הרבה מעבר לשוק המסחרי. בזמן ששניהם מתחרים ישירות בפרויקטים של חקר החלל דרך החברות Blue Origin של בזוס ו-SpaceX של מאסק, החיכוכים נהפכו גם לאישיים. מאסק לא היסס לבקר את בזוס בפומבי לאורך השנים, לעתים באמצעות הצהרות ברשתות החברתיות, ובראשן X (טוויטר לשעבר) שנמצאת כיום בבעלותו, ולעתים בהתבטאויות בכנסים. מאסק כינה את בזוס חקיין (Copycat) מכיוון ש-Blue Origin ניסתה לעקוב אחר המודל העסקי של SpaceX. בנוסף, מאסק אף הביע תסכול מכך ש-Blue Origin הגישה השגות משפטיות נגד SpaceX בנוגע למכרזים על חוזי חלל עם נאס"א.
בזוס מצדו, בחר בדרך דיפלומטית יותר, אך היה ברור שהיריבות ביניהם אינה רק עניין עסקי, אלא גם מאבק על מעמד, השפעה וחדשנות טכנולוגית. שניהם מתחרים על דומיננטיות בשוקי הבינה המלאכותית, החלל, ואפילו המסחר האלקטרוני, שם שירותי הענן של אמזון (AWS) מתמודדים מול הפתרונות של טסלה בתחום האנרגיה.
בזוס וטראמפ: מלחמה תקשורתית ופוליטית
היחסים בין בזוס לנשיא הנבחר טראמפ היו עד היום סוערים במיוחד. טראמפ תקף פעמים רבות את אמזון, בטענה שהחברה משלמת מסים מופחתים, ושבזוס מנצל את הפלטפורמה של ה"וושינגטון פוסט" – העיתון שבבעלותו – כדי לתקוף אותו פוליטית. טראמפ אף טען שאמזון מנצלת את שירותי הדואר של ארה"ב (USPS) כדי להוזיל עלויות משלוחים, על חשבון משלם המסים.
ה"וושינגטון פוסט" אכן פרסם תחקירים ביקורתיים רבים על טראמפ במהלך כהונתו, כולל דיווחים על קשריו עם רוסיה וההדחה בקונגרס. בזוס עצמו נמנע בדרך כלל מהתבטאויות ישירות נגד טראמפ, אך תמך בעקיפין בקו המערכתי של העיתון. באחד המקרים המפורסמים, כשצוותו של טראמפ ניסה לצמצם את זכויות השידור של אמזון בפרויקטים ממשלתיים, בזוס נלחם בחזרה באמצעים משפטיים ופוליטיים.
- 1.לרון 05/12/2024 17:07הגב לתגובה זומסמנת את תוואי הדרך ובזוס לא טיפש,הספיק לו הסכום עליו היה צריך לוותר במקרה ה"פילנטרופית" מקינזי

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?
מכשיר ה-tDCS של Flow יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?
רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.
ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.
האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.
לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.
- דיכאון עמוק: המחלה השקטה שמשבשת את החיים; האם אפשר גם אחרת?
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.
מחפשים יציבות ושפיות? החברה שתמיד היתה שם בשביל זה
צ'ק פוינט הוותיקה לא מחלקת דיבידנד וקצב פעילות ה-M&A שלה אנמי לדעת מומחים, אבל המנכ"ל שהחליף את המייסד והגיוס שביצעה לראשונה עשויים להעיד על שינוי כיוון, ובכל מקרה עם כל החלומות שמסביב, כדאי להחזיק גם אחת כזאת. וגם: למה כדאי להשקיע בהודו ומה מחפשות הענקיות בחברות רובוטיקה
25 שנים לקח למניית ענקית תשתיות הטכנולוגיה סיסקו (סימול:CSCO) לשבור את רמת המחיר אליו הגיעה ב-2000. סיסקו הייתה אחת מחברות הטכנולוגיה שהובילו את "בועת 2000", לצידן של מיקרוסופט, אינטל ודל, ולתקופה קצרה באותה חגיגה הפכה סיסקו לחברה המוערכת ביותר בתבל וזאת למרות הפסדים לא קטנים.
סיסקו הייתה גם זו שזעקה "המלך הוא עירום" וסימנה את תחילת פקיעתה של הבועה הגדולה כשפרסמה את נתוניה לשנת 1999 במרץ 2000, שהחרידו את המשקיעים לנוכח הערכת החברה דאז, והיא גם המניה הטכנולוגית האחרונה ששוברת את שיאי 2000. הסיבה לכך היא מנוע הצמיחה שנוסף לה כתוצאה ממיזוג הבינה המלאכותית שהחזירה למלכת הבועה את הכבוד הראוי לה.
אגב, שווי החברה הגיע אז ליותר מ-500 מיליארד דולר ולאחר התפוצצות הבועה, בסוף 2002, איבדה סיסקו כ-90% מערכה והגיעה לשווי של כ-60 מיליארד דולר.
"ברגע שמאבדים את אמון המשקיעים עקב מכירה כואבת במיוחד, זה יכול לקחת שנים עד שהמשקיעים יאמצו את אמון המניות מחדש", אמר מנהל ההשקעות של חברת ניהול ההשקעות המוסדית הגדולה ממסצ'וסטס, SLC Management. "אנלוגיה לכך תהיה שוק המניות היפני שלקח לו גם עשרות שנים להתאושש מהבועה שלו, בתחום הנדל"ן, בסוף שנות ה-80", הוסיף.
- למה צ'ק פוינט מגייסת אג"ח כשיש לה הר מזומנים בבנק?
- שיתוף פעולה בין צ'ק פוינט לאוניברסיטת בר-אילן בתכנית לימודי הסייבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מבחינת ערך חברה, סיסקו עדיין רחוקה מהשיא דאז. שווי החברה כיום הוא "רק" 317 מיליארד. "התעוררותה המחודשת של המניה", סיכם המנהל מ-SLC, "היא דווקא סימן של ביטחון למשקיעים כי למרות שהם הפכו יותר לחברת 'שירותים' וכבר אינם נחשבים לחברת חדשנות, אפשר להניח שזה מה שהמשקיעים שלהם רצו לראות".
