ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

ג'ף בזוס שולח מסר מפייס לטראמפ ולמאסק

מייסד אמזון מחפש לבנות גשרים אל הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, ואל יריבו העסקי ויועצו הקרוב, אילון מאסק, תוך הדגשת שיתופי פעולה אפשריים ותמיכה ברגולציה מופחתת. בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, מציע דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה
עוזי גרסטמן | (1)

ג'ף בזוס, מייסד אמזון ואחת הדמויות הבולטות בעולם העסקי, הופיע ביום רביעי בכנס Dealbook של ה"ניו יורק טיימס", והציג גישה מפויסת כלפי הנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ, ויועצו הקרוב אילון מאסק. בזוס בחר להדגיש את התחומים שבהם הוא וטראמפ יכולים לשתף פעולה, תוך התמקדות במאבק ברגולציה, ובמקביל הפגין נכונות להאמין בכוונותיו של מאסק.

אמזון, שנהפכה לסמל המסחר האלקטרוני העולמי, עומדת בפני אתגר משמעותי עם כניסתו של טראמפ לבית הלבן. בין השאר, טראמפ הביע כוונה להחיל מכסים גבוהים על סחורות מיובאות – צעד שיגרום לעליית מחירים במוצרים רבים שמוצעים באתר של אמזון.

ג'ף בזוס. מנסה להתקרב אל טראמפ צילום: AFP

בזוס, שמבין את ההשפעה הכלכלית של מהלך שכזה, בחר לשים דגש על נקודת השקה מרכזית בינו לבין טראמפ: הצורך בהפחתת רגולציה. "אם אנחנו מדברים על טראמפ, אני חושב שזה מעניין מאוד", אמר בזוס. "אני באמת אופטימי הפעם. נראה שיש לו הרבה אנרגיה סביב הפחתת רגולציה. ואם אני יכול לעזור לו לעשות זאת - אני הולך לעזור לו".

הדברים משקפים ניסיון אסטרטגי מצד בזוס לא רק להימנע מעימות עם הממשל החדש, אלא גם לחפש שיתופי פעולה שיטיבו עם אמזון ועם כלל השוק.

 

התחרות עם מאסק: יריבות לצד שיתופי פעולה אפשריים

מלבד האתגרים הפוליטיים, בזוס התייחס גם ליריבו העסקי אילון מאסק, שמכהן כיועצו של טראמפ ונחשב אחד השמות החזקים בעולמות הטכנולוגיה והחלל. מאסק, דרך החברות שלו טסלה ו-SpaceX, מתחרה באופן ישיר באמזון בתחומים כמו חקר החלל והשקעה בבינה מלאכותית. החשש שמאסק עשוי לנצל את קרבתו לטראמפ כדי לקדם את האינטרסים העסקיים שלו על חשבון המתחרים אינו חדש, אך בזוס בחר להדגיש את האמון שהוא נותן במניעיו של מאסק.

"אני מקבל את הדברים כפי שהם נאמרים, שהוא לא מתכוון להשתמש בכוח הפוליטי שלו כדי להעניק יתרון לחברותיו או לחבל במתחרים", ציין בזוס. "יכול להיות שאני טועה בזה, אבל אני חושב שזה נכון. היתה לי הרבה הצלחה בחיי דווקא כשלא הייתי ציני, ורק לעתים נדירות ניצלו אותי".

קיראו עוד ב"גלובל"

בזוס, שמוכר כאיש עסקים שמחפש לראות את התמונה הרחבה, הציע בכך דוגמה לדרך שבה מתחרים יכולים לשתף פעולה בתחומים מסוימים למרות היריבות בשווקים אחרים.

 

גישה אסטרטגית: חברות בתמרון בין פוליטיקה לעסקים

הופעתו של בזוס בכנס משקפת לא רק את ניסיונו האישי להתמודד עם מציאות עסקית חדשה, אלא גם מודל שלפיו חברות עשויות להתמודד עם ממשל טראמפ. בזוס הדגיש את החשיבות שבזיהוי נקודות לשיתוף פעולה עם הממשל, תוך ניסיון להפחית עימותים פוטנציאליים. "כשחברות עומדות בפני מציאות חדשה פוליטית וכלכלית, המפתח להצלחה יהיה לא רק להימנע מעימותים, אלא גם למצוא שפה משותפת", הסביר בזוס במהלך דבריו.

חשש שמאסק ינצל את קרבתו לטראמפ צילום: טוויטר

הגישה הזו עשויה להפוך לדוגמה עבור חברות נוספות, שייאלצו לפעול בסביבה משתנה ולהתמודד עם מדיניות העלולה להשפיע על רווחיהן ועל מיצובן בשוק. עבור אמזון, הצלחת האסטרטגיה הזו תהיה קריטית לשמירה על מעמדה כאחת החברות המובילות בעולם.

 

העבר - יריבות עסקית והצהרות בוטות

בזוס ומאסק נחשבים שני הטיטאנים הגדולים ביותר של עולם הטכנולוגיה והחלל, אך היריבות ביניהם חורגת הרבה מעבר לשוק המסחרי. בזמן ששניהם מתחרים ישירות בפרויקטים של חקר החלל דרך החברות Blue Origin של בזוס ו-SpaceX של מאסק, החיכוכים נהפכו גם לאישיים. מאסק לא היסס לבקר את בזוס בפומבי לאורך השנים, לעתים באמצעות הצהרות ברשתות החברתיות, ובראשן X (טוויטר לשעבר) שנמצאת כיום בבעלותו, ולעתים בהתבטאויות בכנסים. מאסק כינה את בזוס חקיין (Copycat) מכיוון ש-Blue Origin ניסתה לעקוב אחר המודל העסקי של SpaceX. בנוסף, מאסק אף הביע תסכול מכך ש-Blue Origin הגישה השגות משפטיות נגד SpaceX בנוגע למכרזים על חוזי חלל עם נאס"א.

בזוס מצדו, בחר בדרך דיפלומטית יותר, אך היה ברור שהיריבות ביניהם אינה רק עניין עסקי, אלא גם מאבק על מעמד, השפעה וחדשנות טכנולוגית. שניהם מתחרים על דומיננטיות בשוקי הבינה המלאכותית, החלל, ואפילו המסחר האלקטרוני, שם שירותי הענן של אמזון (AWS) מתמודדים מול הפתרונות של טסלה בתחום האנרגיה.

 

בזוס וטראמפ: מלחמה תקשורתית ופוליטית

היחסים בין בזוס לנשיא הנבחר טראמפ היו עד היום סוערים במיוחד. טראמפ תקף פעמים רבות את אמזון, בטענה שהחברה משלמת מסים מופחתים, ושבזוס מנצל את הפלטפורמה של ה"וושינגטון פוסט" – העיתון שבבעלותו – כדי לתקוף אותו פוליטית. טראמפ אף טען שאמזון מנצלת את שירותי הדואר של ארה"ב (USPS) כדי להוזיל עלויות משלוחים, על חשבון משלם המסים.

ה"וושינגטון פוסט" אכן פרסם תחקירים ביקורתיים רבים על טראמפ במהלך כהונתו, כולל דיווחים על קשריו עם רוסיה וההדחה בקונגרס. בזוס עצמו נמנע בדרך כלל מהתבטאויות ישירות נגד טראמפ, אך תמך בעקיפין בקו המערכתי של העיתון. באחד המקרים המפורסמים, כשצוותו של טראמפ ניסה לצמצם את זכויות השידור של אמזון בפרויקטים ממשלתיים, בזוס נלחם בחזרה באמצעים משפטיים ופוליטיים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 05/12/2024 17:07
    הגב לתגובה זו
    מסמנת את תוואי הדרך ובזוס לא טיפש,הספיק לו הסכום עליו היה צריך לוותר במקרה ה"פילנטרופית" מקינזי
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.