רכב אוטונומי
צילום: לינקדאין

המהפכה האוטונומית: טסלה ואובר נלחמות על ההובלה

טכנולוגיית הרכב האוטונומי הפכה בעשור האחרון לאחת מהתעשיות המרתקות והמתפתחות ביותר בעולם. חברות כמו טסלה ואובר מפתחות אסטרטגיות שונות כדי להוביל בתחום. אך האם התחרות הזו תשנה את פני התחבורה כפי שאנו מכירים אותה?
גיא אבטליון | (2)

טסלה TESLA INC , בהובלתו של אילון מאסק, ידועה כשחקן מרכזי בעולם הרכב האוטונומי. עם טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכת האוטופיילוט ותוכניות לפיתוח שירותי רובוטקסי, טסלה מציבה את עצמה כחברה מובילה בתחום. במהלך השנה האחרונה, טסלה הצהירה כי היא מתכוונת להשיק שירותי רובוטקסי כבר בשנת 2025, עם פיילוטים בכמה ערים מרכזיות.

מנגד, אובר UBER TECHNOLOGIES נמצאת במצב מאתגר. למרות הצלחתה המרשימה בעולם התחבורה השיתופית, התפתחות שירותי הרכב האוטונומי מציבה בפניה סיכונים חדשים. אנליסטים מעריכים כי שירותי רובוטקסי עשויים להתחרות ישירות עם מודל הפעילות המסורתי של אובר, שמסתמך על נהגים אנושיים. נתונים מראים שמאז שטסלה הציגה את תוכניות הרובוטקסי שלה, מניית אובר ירדה בכ-20%, בעוד שמניית טסלה זינקה בכ-50%.

עם זאת, לא הכול שחור לאובר. החברה מתכננת לשלב רכבים אוטונומיים משלה בשירותיה באמצעות שותפויות עם מפתחות טכנולוגיה כמו וויימו. אנליסטים מציינים כי דווקא שיתוף הפעולה הזה עשוי להרחיב את השוק עבור אובר, שכן תחבורה אוטונומית יכולה להוזיל עלויות ולהנגיש שירותים למספר רב יותר של נוסעים.

היחסים בין אילון מאסק לממשל החדש בארה"ב

אילון מאסק, שמנהל קשר קרוב עם הממשל החדש בארה"ב, מצליח להטות את הכף לטובת טסלה במירוץ לפיתוח טכנולוגיות הרכב האוטונומי. התמיכה הפוליטית עשויה להסיר מכשולים רגולטוריים ולהאיץ את השקת שירותי הרובוטקסי של החברה. לדוגמה, השתתפותו של הנשיא הנבחר בניסוי הרקטות של ספייס-איקס מדגישה את הקשר האישי והמקצועי שבין מאסק לממשל החדש.

לעומת זאת, אובר נאלצת להתמודד עם חששות משקיעים הנוגעים לשינויים רגולטוריים פוטנציאליים ולתחרות הולכת וגוברת מצד טסלה. אך מנכ"ל אובר, דארה חוסרושאהי, מציג עמדה אופטימית ומדגיש את החוזק הרב של הפלטפורמה, עם מעל 25 מיליון משתמשים בשירותי אובר One.

תחזיות השוק והערכת אנליסטים

על פי תחזיות האנליסטים, אובר צפויה להמשיך להציג צמיחה חזקה גם בשנים הקרובות, עם עלייה ממוצעת של כ-32% ברווחים בין השנים 2024 ל-2027. מניית החברה מייצגת כעת שווי שוק של כ-146 מיליארד דולר, כאשר על פי האנליסטים השווי הממוצע החזוי עומד על יעד המחיר הממוצע עומד כ-190 מיליארד דולר. טסלה, לעומת זאת, נתפסת כהשקעה אגרסיבית יותר, עם שווי שוק שעולה בצורה מתמדת בזכות הציפיות הגבוהות מהטכנולוגיות החדשניות שלה ונסחרת כיום בשווי שוק של קצת יותר מ-1 טריליון דולר עם צפי אנליסטים לשווי של כ-1.25 טריליון דולר.

העתיד של תעשיית השכרת הרכב

קיראו עוד ב"גלובל"

שירותי הרכב האוטונומי צפויים לשנות באופן משמעותי את תעשיית השכרת הרכב. מודלים עסקיים מסורתיים שמתבססים על נהגים אנושיים עשויים לאבד מכוחם, בעוד ששירותים אוטונומיים כמו רובוטקסי יוזילו עלויות ויפתחו שווקים חדשים, שכן ניצול יעיל יותר של הרכבים בזכות תכנון מסלולים אופטימלי, ושירות זמין אפשרי 24/7 צפויים להוביל להוזלת עלויות השירות עבור הצרכן, ולהרחבת הנגישות לתחבורה ציבורית.

לאובר יש פוטנציאל להרוויח מהמהפכה הזו בזכות הפלטפורמה הרחבה שלה, שיכולה לשמש כנקודת ממשק עבור חברות שונות בעולם התחבורה האוטונומית. לכן, התחרות בין טסלה לאובר היא לא רק על שוק התחבורה האוטונומית, אלא גם על עיצוב מחדש של האופן שבו אנשים מתניידים. למרות האתגרים, שתי החברות מציבות את עצמן בחזית המהפכה הטכנולוגית, ומציעות השקעה מעניינת למשקיעים שמאמינים בעתיד של תחבורה אוטונומית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דורון 20/11/2024 22:35
    הגב לתגובה זו
    צריך שגם במדינת ישראל יהיו רכבים אוטונומים רמה 5 מלאים 100%
  • 1.
    יוני 20/11/2024 22:23
    הגב לתגובה זו
    ורכב של ווימו עולה 100/150א' דולר זה כל ההבדל בטסלה בלחיצת כפתור אילון מכניס מליוני רכבים לאוטונומיה ובווימו צריך לאבזר את כל הרכבים בכל החיישנים היקרים הנדרשים עבור הפעלתם זה הבדל גדול ביכולת לעשות סקייל מהיר
טראמפ ופאוולטראמפ ופאוול

הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25% – מה אמר פאוול במסיבת העיתונאים?

הפדרל ריזרב הפחית את הריבית ברבע אחוז לטווח של 4%-4.25% וצופה עוד 2 הורדות ריבית השנה. הבנק המרכזי ציין כי נוכח האינפלציה הגבוהה יפעל בזהירות ויבחן הפחתות נוספות לפי הנתונים

אדיר בן עמי |

בפעם הראשונה השנה ומאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן, הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%. החלטת הפדרל ריזרב התקבלה כצפוי לאחר תקופה ארוכה של סימנים להאטה בשוק העבודה והיחלשות בלחצי האינפלציה. מדובר במהלך שנועד להמריץ את הצמיחה ולתמוך בתעסוקה, ומסמן שינוי כיוון מובהק אחרי חודשים של ריבית יציבה ברמות גבוהות. כעת נותר לראות מה פאוול יגיד במסיבת העיתונאים.


הפדרל ריזרב הוריד את הריבית לראשונה מזה תשעה חודשים, אך שמר על גישה זהירה כאשר הפחית אותה ברבע אחוז בלבד. בתום ישיבת מדיניות בת יומיים קבעה ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי יעד ריבית חדש בטווח של 4%-4.25%, בהתאם לציפיות המשקיעים. עוד לפני ההחלטה העריך שוק החוזים על הריבית בסבירות של 96% שהפד יבחר בהפחתה צנועה זו.


עם זאת, אתגר האינפלציה ממשיך להעיב על קובעי המדיניות. מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט טיפס כמעט באחוז שלם מעל יעד האינפלציה של 2% שנקבע על ידי הבנק, מה שמעיד כי לחצי המחירים טרם שככו. הפד הדגיש כי ימשיך לעקוב מקרוב אחר הנתונים הכלכליים וכי המשך הורדות ריבית יישקלו בזהירות, בהתאם להתפתחויות בשוק העבודה וברמות המחירים.


בהודעתו ציין הפדרל ריזרב כי זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2025, וכי התחזית החציונית מצביעה על הורדה כוללת של כ-0.5% נוספים עד סוף השנה. עם זאת, לא כולם שותפים לקצב הזה: המושל מירן הצביע בעד הפחתה חדה יותר של חצי אחוז כבר בהחלטה הנוכחית, בעוד שישה בכירים סבורים שלא תהיינה עוד הורדות במהלך השנה ותשעה בכירים מעריכים שתי הפחתות נוספות. עוד הדגיש הבנק כי הסיכונים להיחלשות בשוק העבודה גברו, מה שמעיד על שינוי דגש במדיניות – ממאבק באינפלציה להגנה על התעסוקה והצמיחה.


שוק העבודה 

למרות סימנים ברורים להאטה בשוק העבודה, הפדרל ריזרב הותיר ללא שינוי את תחזיותיו לשיעור האבטלה לשנה הקרובה. לפי התחזית החציונית בעדכון האחרון של תחזיות המדיניות (SEP), שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-4.5% עד סוף 2025 – בדיוק כפי שנקבע בתחזיות הקודמות.


גיימי דיימון
צילום: Getty images Israel

"הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"

ג’יימי דיימון נפגש עם סנאטורים רפובליקנים וסיפק תובנות - "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך" 

צוות גלובל |

ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארצות הברית ג'יי.פי מורגן צ’ייס, הגיע ביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב.

דיימון, אחד הקולות המשפיעים ביותר בוול סטריט ובמערכת הבנקאות האמריקאית, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך". מנהיג הרוב בסנאט, ג’ון טון, אמר לאחר הפגישה כי תמיד חשוב לקבל את הערכתו של דיימון לגבי התמונה המאקרו־כלכלית: “זה מוסיף נקודת מבט מהשטח של המערכת הפיננסית”.

עם זאת, ברקע הנתונים הכלכליים שהתפרסמו השבוע מצביעים על חולשה מתמשכת. התחלות הבנייה ירדו לרמה הנמוכה מאז מאי, על רקע עודפי מלאי בשוק הדיור שמאט את קצב העבודה של הקבלנים. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בספטמבר לשפל מאז מאי, בעוד הציפיות לאינפלציה לטווח ארוך טיפסו חודש שני ברציפות. המשמעות היא שהציבור האמריקאי פחות אופטימי, בעיקר בשל חששות לגבי שוק העבודה והמשך העליות במחירים.

דיימון התייחס גם לסוגיה רגישה נוספת, קשרי עבר של ג’יי.פי מורגן עם הפיננסייר המורשע ג’פרי אפשטיין. לדבריו, החברה “מצרה על כל קשר שהיה בעבר” ותשתף פעולה עם כל דרישה של הקונגרס בנושא.