וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

המדדים סיימו באדום אחרי הורדת הריבית; גלמד נפלה ב-55%

וול סטריט סיימה את יום המסחר בירידות שערים של עד 0.3% כאשר הפדרל ריזרב הודיע כי יוריד את הריבית ב-0.5%, לאחר כמעט 14 חודשים. תחזית הפד' המעודכנת מצביעה על ירידה של כנקודת אחוז בריבית במהלך 2024, הורדה משמעותית יותר מכפי שצפו בעבר. הערכה זו משקפת את ההבנה כי האינפלציה, למרות שעדיין גבוהה מהיעד, מתקרבת ליעד השנתי של 2%.

גלמד  גלמד נפלה ב-55% אחרי שאתמול זינקה ב-430% בהמשך לדיווח החברה על חזרתה לעמידה בתנאי הרישום של בורסת הנאסד"ק. REE  REE עולה ב-18% ומשלימה עלייה של 90% מתחילת השבוע, אז דיווחה על הסכם עם ענקית הרכב Motherson לצד השלמת סבב גיוס בסך 45 מיליון דולר.

מניית סופר מיקרו  SUPER MICRO COMPUTER ירדה 50% ב-3 חודשים - האם יש הזדמנות קנייה? מניית סופר מיקרו נמצאת בצניחה חופשית בחודשים האחרונים על רקע תוצאות מאכזבות ובעיקר על רקע דוח שורטיסטים שהצביע על כשלים חמורים בהתנהלות החברה; האם יש הזדמנות קנייה במניה של חברת השבבים או שהשורטיסטים צודקים?

 

S&P 500 0.13%

נאסד"ק -0.21%

דאו ג'ונס 0.16%

BITCOIN 1.7%

קיראו עוד ב"גלובל"

    מאקרו

    ג'י.פי. מורגן JP MORGAN : על המשקיעים לצפות לתשואה נמוכה בשוק המניות בעשור הקרוב האנליסטים מסתמכים על חישובי שווי בהשוואה היסטורית, כמו גם על גורמים פונדמנטלים כמו הזדקנות האוכלוסיה ותהליכי דה גלובליזציה, ומתיימרים לקבוע כי התשואה השנתית הממוצעת בעשור הקרוב תעמוד על 5.7%; האם זה מספיק כדי לחזות את העתיד?

    מתחזקות ההערכות להורדת ריבית של חצי אחוז - האם הפד' יפיל את השווקים? לראשונה מזה זמן רב לא שוררת וודאות בשוק בקשר להחלטת הריבית הקרובה; ידיעה של ניק טימראוס בוול סטריט ג'ורנל שינתה את הסנטימנט בשוק, והציפיות להורדת ריבית של חצי אחוז זינקו ל-70%, החלטה ניצית יותר של הפד' עלולה לזעזע את השוק.

    לקראת הורדת הריבית: איך היא תשפיע על שבע המופלאות? היסטורית, לשינויים בריבית הייתה השפעה משמעותית על מניות טכנולוגיה צומחות. זאת מכיוון שרוב ערכן נובע מתזרימי רווח עתידיים, אשר ערכם הנוכחי משתנה בהתאם לריבית. האם זה המקרה גם הפעם?

     

    מניות במרכז

    טאפרוור TUPPERWARE BRANDS CORP הגישה בקשה לפשיטת רגל - מה קרה בחברת מיכלי האחסון? לורי אן גולדמן, נשיאת ומנכ"לית החברה, הסבירה כי המהלך נועד להעניק לטאפרוור את הגמישות הנדרשת לתמוך בתהליך הטרנספורמציה לחברה דיגיטלית ומבוססת טכנולוגיה.

    התחרות גוברת: פייפאל ואמזון בשיתוף פעולה חדש - השותפות החדשה עם אמזון מהווה הזדמנות משמעותית עבור פייפאל להרחיב את נתח השוק שלה ולחזק את מעמדה בתעשיית התשלומים הדיגיטליים המתפתחת במהירות.

    בלאקרוק ומיקרוסופט בשיתוף פעולה חדש - מקימות קרן להשקעות בינה מלאכותית - למרות שההשקעה הראשונית עומדת על 30 מיליארד דולר, הפוטנציאל הכולל של המיזם, כולל מימון חוב, עשוי להגיע לכ-100 מיליארד דולר

    תגיע לכוכבים? אינטואיטיב סוגרת חוזה גדול עם נאס"א וטסה ב-60% המניה של חברת טכנולוגיית החלל איטואיטיב מזנקת במסחר אחרי שהודיעה על סגירת הסכם בהיקף של 117 מיליון דולר עם נאס"א;  מי זאת אינטואיטיב ולכמה יכול להגיע ההסכם הכולל מול נאס"א?

    הר המזומנים של באפט: ברקשייר  BERKSHIRE HATHAWAY B צפויה להגיע ל-300 מיליארד דולר במזומן בסוף הרבעון השני של השנה, ברקשייר החזיקה במזומנים ושווי מזומנים בסך 277 מיליארד דולר, עלייה חדה מ-168 מיליארד דולר בסוף 2023.

    בואינג  BOEING בדילמה: איך להתמודד עם חוב של 58 מיליארד דולר? בסוף הרבעון השני, החברה דיווחה על חוב של 58 מיליארד דולר, עם יתרות מזומנים של 12.6 מיליארד דולר בלבד. מצב זה נבע משנים של בעיות בתכנון, ייצור ואיכות, בצירוף מגפה עולמית.

    אינטל INTEL CORPORATION  פרסמה אמש לאחר נעילת המסחר מספר הודעות מעניינות. ראשית, החברה הודיעה על כוונתה לפצל את פעילות הייצור מפעילות העיצוב ולהפוך את הפעילות לחברה בת. בשוק ציפו מזה זמן רב למהלך מן הסוג הזה. בנוסף הודיעה אינטל על העמקת שיתוף הפעולה עם חברת אמזון AMAZON  בפיתוח שבבים ייעודיים, בין השאר לפעילות הענן הצומחת של אמזון. 

    הישראליות בוול סטריט

    המניה הישראלית שזינקה ב-430% - מה הסיבה? מניית חברת התרופות הישראלית גלמד פרמצבטיקה מזנקת לאחר שהודיעה על חזרתה לעמידה בתנאי הרישום של בורסת הנאסד"ק. המניה זינקה ביותר ביותר מ-430% ביום המסחר היום (שלישי), והגיעה לשיא של 52 שבועות.

    חברת השבבים הישראלית ואלנס ואלנס הודיעה כי זכתה בשלושה פרויקטים של יצרניות רכב מובילות באירופה  עם ערכת שבבי ה- VA7000 תומכי תקן  MIPI A-PHY.

    תגובות לכתבה(4):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 4.
      ככ 19/09/2024 13:55
      הגב לתגובה זו
      היתה כנראה ציפיה לעליה יותר חזקה שלא קרתה ולכן בסוף יום המסחר הרבה לונגיסטים נתקעו עם טריידים שהיו צריכים להיפטר מהם ולכן המדדים נפלו. עובדה שבמסחר המאוחר ובלילה הכל חזר...
    • 3.
      רגלי המלךורוטמן 19/09/2024 02:08
      הגב לתגובה זו
      לא אמור להיות ההיפך?
    • 2.
      צדקי 18/09/2024 23:04
      הגב לתגובה זו
      שנים הסבירו שריבית גבוהה לא טובה לשוק. אחר כך הפחידו שאם ההורדה תהיה רק רבע אחוז, יהיה זעזוע בשווקים. הריבית ירדה בחצי אחוז והשוק אכן הגיב בעליה של אחוז אבל סיים בירידה של חצי אחוז. אז מה קרה לכל ההסברים המלומדים? הרושם שתקשורת הכלכלה בעולם מחפה על האמת
    • 1.
      יוני 18/09/2024 22:10
      הגב לתגובה זו
      איזו בורסה יותר דפוקה או יותר מושחתת
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

    ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

    הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

    רן קידר |
    נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

    ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

    הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

    ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

    המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

    אלפי מקומות עבודה חדשים 

    האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.