סין
צילום: Christian Lue on Unsplash

גידול של 5% בשנה - שוק התעופה הסיני בדרך להפוך לגדול בעולם

תיירות הפנים והחוץ של סין צפויה להפוך אותה לשוק התעופה הגדול ביותר בעולם - אילו חברות צפויות להרוויח מכך?
רוי שיינמן |
סין היא אימפרייה במגוון רחב של תחומים, והיא ככל הנראה בדרך להפוך לאימפריה גם בשוק התעופה. 1.4 מיליארד התושבים בסין צפויים להפוך את שוק התעופה שלה לגדול בעולם, כאשר לפי ההערכות שוק התעופה הסיני צפוי להציג גידול שנתי של לפחות 5.2% בכל אחת מ-20 השנים הבאות. קרדיט: גיא בן סימון קרדיט: גיא בן סימון הסינים אוהבים לטוס, הן בתוך המדינה והן מחוצה לה, והגידול בתנועה האווירית במדינה מושך חברות גדולות בתחום. לפי ההערכות, הגידול בשוק התעופה הסיני צפוי לגרור גידול של קרוב ל-9,000 מטוסים במדינה ב-20 השנים הקרובות. מספר הנוסעים היוצאים מסין מתקרב לרמות של לפני הקורונה. בשנת 2019, השנה האחרונה לפני המגפה, יצאו מסין כ-154 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות, כאשר לפי ההערכות ב-2024 יצאו כבר 130 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות מסין. חברות התעופה הגדולות כמו בואינג  BOEING מקוות להרוויח מהביקושים הללו.

בואינג מקווה להרוויח משוק התעופה הסיני

60% מהביקוש לכמעט 9,000 המטוסים החדשים יורכב מחברות תעופה המרחיבות את הצי שלהם, ו-40% מחברות תעופה המחליפות מטוסים ישנים יותר במודלים חסכוניים יותר בדלק. "שוק התעופה המסחרית של סין לנוסעים ולמטען ממשיך להתרחב, הודות לצמיחה כלכלית וחברות תעופה הבונות את הרשתות המקומיות שלהן", אמר דארן הולסט, סגן נשיא השיווק המסחרי של בואינג. בואינג סיפקה כ-10,000 מטוסים במהלך 20 השנים האחרונות, כאשר בערך 1,400 מתוכן היו ללקוחות סיניים.  מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר מטוס דרימליינר של בואינג; קרדיט: טוויטר עם זאת, בואינג סיפקה רק 68 מטוסים ללקוחות סיניים מאז שנת 2000, כאשר הגורם העיקרי למספרים הנמוכים הללו הוא מגפת הקורונה. חברות התעופה הסיניות פשוט לא היו זקוקות לקיבולת נוספת. עם זאת, קצב המסירות החל לעלות בחודשים האחרונים. מתחילת השנה ועד לחודש יולי, בואינג סיפקה 33 מטוסים ללקוחות סיניים, זאת לעומת תשעה מטוסים שסופקו בכל 2023. שוק תעופה סיני חזק הוא חדשות טובות עבור תחום התעופה כולו, אך בעיקר עבור בואינג שמתמודדת עם מספר תקריות בטיחות לאחרונה, כאשר הבולטת שבהן הייתה ניתוק הדלת של מטוס ה-737 MAX בטיסה של חברת אלסקה אייר בחודש ינואר.

כלכלת סין מתקשה להתאושש

סין מתאוששת ממשבר הנדל"ן החריף שהכה במדינה בשנים האחרונות. במדינה יש עודף היצע של דירות העומדות ריקות שנובע מהתקופה בה שוק הנדל"ן היה רותח. אז הביקושים היו גדולים ויזמי הנדל"ן הצליחו למכור את כל הדירות עוד לפני שהם בנו אותן. זה הוביל אותם לקחת על עצמם הלוואות גדולות בשביל להמשיך לבנות מתוך הנחה שיהיו קונים לכל הדירות, אך כשהביקושים החלו להאט, היזמים הממונפים החלו לקרוס וכך גם אפילו חברות הנדל"ן הגדולות במדינה. מהדוחות האחרונים של באידו BAIDU.COM , ענקית הטכנולוגיה הסינית, עולה כי כלכלת סין עדיין מתקשה להתאושש. החברה דיווחה דיווחה ברבעון השני על ירידה של 2% בהכנסות מפרסום מקוון ברבעון האחרון שהסתכמו ב-2.7 מיליארד דולר. ההאטה אצל באידו משקפת את מגמת ההאטה בסין שהשתקפה גם בדוחות של הענקית עליבאבא ALIBABA GROUP , שדיווחה על ירידה של 1% בהכנסות שלה ברבעון. משבר הנדל"ן במדינה  הוביל בין היתר למגמה של צמצום תקציבי פרסום מצד המפרסמים.

שוק התעופה הסיני צפוי להפוך לחשוב כמו שוק הרכב הסיני

עצם העובדה שסין היא המדינה בעלת מספר התושבים הגדול ביותר בעולם הופך אותה לשוק מרכזי כמעט בכל תחום, כאשר אחת הדוגמאות הטובות ביותר לכך היא שוק הרכב. חברות הרכב, ובעיקר חברות הרכב החשמלי, מתמקדות בסין, הן מהסיבה שהיא השוק המקומי הגדול ביותר בעולם והן בגלל שהמגמות בשוק הזה בדרך כלל מתרחבות לשאר העולם בהמשך. כך למשל המשקיעים של טסלה עוקבים באדיקות לגבי נתוני המסירות של החברה במדינה כמו גם על שינויים במחיר שהיא מבצעת שם, שבהמשך בדרך כלל גם מגיעים לאירופה, ארה"ב ושאר העולם. בתחילת החודש דווח כי טסלה הציגה זינוק של 47% במכירות רכבים חדשים בסין בחודש יולי, כלומר היא מכרה 46,227 כלי רכב ללקוחות סינים. מדובר אמנם בחודש אחד בלבד, אך המשקיעים בדרך כלל שמחים לראות כי מכירות כלי הרכב של טסלה בסין מתנהלות היטב - המגמות בשוק הרכב הסיני כאמור בד"כ מתפשטות לארה"ב ולאירופה מאוחר יותר, כך שהנתונים בסין מספקים סוג של תחזית לתוצאות הכלליות של חברות הרכב. הקפיצה ביולי מצמצמת את הירידה במכירות בסין של החברה השנה ל-0.2% בלבד. רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר רכבי טסלה; קרדיט: טוויטר עד יולי, טסלה מכרה השנה כ-325,000 כלי רכב בסין. במחצית הראשונה של 2024 מכרה החברה כ-831,000 כלי רכב ברחבי העולם, ירידה של כמעט 7% לעומת השנה שעברה. וול סטריט צופה לשיפור, והאנליסטים מעריכים כי טסלה תמכור כ-950,000 כלי רכב במחצית השנייה של 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.