ג'נרל מוטורס מפטרת 1,000 עובדים
ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS יוצאת לסבב פיטורים בחטיבת התוכנה והשירותים שלה. לפי החברה, היא נדרשת "לפשט תהליכים לטובת מהירות ומצוינות, לקבל החלטות אמיצות ולתעדף השקעות בעלות ההשפעה המשמעותית ביותר. כתוצאה מכך, אנו מצמצמים צוותים מסוימים ביחידת התוכנה והשירותים".
יצרנית הרכב צפויה לקצץ כ-1,000 משרות בחטיבה זו. נכון ל-31 בדצמבר, העסיקה GM כ-76,000 עובדים, על פי הדו"ח השנתי של החברה.
מניית ג'נרל מוטורס נסחרת ללא שינוי משמעותי היום, סביב מחיר של 45.35 דולר. מתחילת השנה, המניה רשמה זינוק של 27%.
בחודש מרץ, החברה הודיעה על מינויו של ינס פטר קלאוזן, שעבד בעבר באלפאבית וטסלה, לתפקיד ראש מחלקת הייצור בחברה. מהלך זה הדגיש את המעבר המתרחש בענף הרכב לעבר כלי רכב המבוססים יותר ויותר על תוכנה.
הדוחות לרבעון השני
בדוחותיה לרבעון השני, דיווחה ג'נרל מוטורס על רווח תפעולי של 4.4 מיליארד דולר ברבעון השני ורווח למניה של 3.06 דולר. וול סטריט ציפתה לרווח תפעולי של 3.9 מיליארד דולר ורווח למניה של 2.71 דולר. הרווח התפעולי היה כ-3.9 מיליארד דולר ברבעון הראשון, בעוד שהרווח למניה עמד על 2.62 דולר. לפני שנה, ברבעון השני של 2023, GM דיווחה על רווח תפעולי של 3.2 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.91 דולר.
בתחזיתה, החברה צופה רווח תפעולי של 13 עד 15 מיליארד דולר ב-2024, בהשוואה לתחזית קודמת של 12.5 עד 14.5 מיליארד דולר. אמצע טווח הרווח התפעולי המעודכן, 14 מיליארד דולר, גבוה מ-13.8 מיליארד דולר שחזו בוול סטריט.
- חושבים שהריבית בארה"ב גבוהה? זה היום שבו היא טיפסה לשיא של 21%
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה שמרה על תחזית לפיה תמכור 200,000 עד 250,000 רכבים חשמליים ב-2024. הדבר מרמז על משלוחים של כ-200,000 יחידות במחצית השנייה של השנה. יותר רכבים חשמליים פירושם רווחים נמוכים יותר מכיוון ש-GM עדיין אינה מרוויחה כסף ממכירת המכוניות.
התחזית הפיננסית של GM לכל השנה מרמזת על רווח תפעולי של כ-5.7 מיליארד דולר במחצית השנייה. זה תואם את אומדני וול סטריט, אך נמוך מכמעט 8 מיליארד דולר שהרוויחה במחצית הראשונה של השנה.
ג'נרל מוטורס נסחרת כעת לפי שווי של 50.97 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה עלתה ב-27% מתחילת השנה וב-38% ב-12 החודשים האחרונים.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
