ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

ספייסX היא חברת החלל עם השווי הגבוה בעולם

חברת החלל של אילון מאסק מבצעת יותר ממחצית השיגורים לחלל ברחבי העולם ומחזיקה לפי הערכות בשווי של 210 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

על פי דיווח של בלומברג, העסקאות האחרונות שבוצעו במניות ספייסX, שאינה נסחרת בבורסה, משקפות לענקית החלל שווי של 210 מיליארד דולר. השווי הזה הופך את החברה של אילון מאסק לחברת החלל היקרה בעולם.

ספייסX היא חברה פרטית, המניות שלה לא נסחרות בבורסה. למרות זאת, יש לה משקיעים ועובדים המחזיקים במניות ולפעמים סוחרים בהן. העובדים מדי פעם מעוניינים לממש את החזקותיהם וזה מה שקרה גם הפעם. חברת החלל יכולה גם לגייס כספים על ידי מכירה של מניות לקבוצות קטנות של משקיעים וכך לשנות שוב את הערכת השווי. עם זאת, ספייסX לא ממש צריכה עוד כסף כרגע.

חברת החלל מייצרת תזרים מזומנים משיגור רקטות הנושאות מטענים של לקוחות, ואסטרונאוטים של נאס"א לחלל ולפי הערכות האנליסטים החברה מייצרת תזרים מזומנים חיובי. ספייסX מבצעת יותר ממחצית משיגורי החלל ברחבי העולם כיום. בנוסף, החברה מייצרת הכנסות גם משירות האינטרנט הלוויני שלה - Starlink.

מספר המנויים של Starlink נחשף לסירוגין, כאשר מוקדם יותר השנה המספר עמד על 2.7 מיליון. כלומר, מספר המנויים כמעט והוכפל תוך שנתיים. סביר להניח שמספר המנויים כעת עומד על יותר מ-3 מיליון. 

עם שווי של 210 מיליארד דולר, ספייסX נמצאת בראש הרשימה של חברות החלל היקרות ביותר, כאשר במקום השני נמצאת חברת החלל של ג'נרל אלקטריק, ששווה באיזור ה-186 מיליארד דולר, כולל שווי המניה והחוב. בחמישיה המובילה נמצאות גם RTX, בואינג ולוקהיד מרטין.

אילון מאסק מנהל גם את ספייסX וגם את טסלה, ככה שהוא מחזיק בחברת הרכב היקרה ביותר בעולם וגם בחברת החלל היקרה ביותר. העלייה של שתי החברות הללו הייתה מהירה במיוחד. טסלה היא רק בת 21, בעוד חברת הרכב הבאה בתור עם השווי הגבוה ביותר - טויוטה, נוסדה ב-1933. ספייסX היא בת 22, בעוד ג'נרל אלקטריק נוסדה ב-1982. על בסיס שיגורים, ספייסX נחשבת לחברת החלל המנוסה ביותר בהיסטוריה עם 360 שיגורים. מעבורת החלל של נאס"א טסה ל-135 משימות, בעוד מיזם החלל של בואינג ולוקהיד, ULA, שוגר 155 פעמים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.