טסלה
צילום: רוי שיינמן

"טסלה היא רק עוד חברת רכב" - החברה של מאסק מוותרת על החדשנות

החברה שכל כך רצתה ליצור "שיבוש" בתעשיית הרכב כנראה תיאלץ לאמץ שיטות ייצור מסורתיות אם היא רוצה להמשיך לשרוד; החברה צפויה להשיק גרסאות זולות של דגמים ישנים במקום להשיק דגמים חדשים לגמרי
רוי שיינמן | (12)

טסלה  TESLA INC נמצאת בתקופה קשה והתפרונות עבורה הולכים ואולים. התחרות ההולכת וגוברת מצד חברות סיניות בשילוב עם ביקושים נמוכים דוחקים את החברה של אילון מאסק לפינה ומאלצים אותה למצוא פתרונות, כאשר הורדות מחיר של בערך 20% במהלך השנתיים האחרונות כנראה גם לא מספיקות והמשקיעים משקפים את חוסר שביעות הרצון שלהם במחיר המניה שירדה מתחילת השנה כבר ב-31%.

מנית טסלה מתחילת השנה

מנית טסלה מתחילת השנה

טסלה תעבור לייצר על קווי ייצור קיימים גרסאות חדשות של דגמים ישנים שלה שיהיו יותר זולים, זאת בניגוד למדיניות החברה עד היום שהייתה לפתוח קווי ייצור חדשים עם דגמים חדשים לגמרי. שיטת העבודה הזו מאפיינת את תעשיית הרכב המסורתית בראשות חברות כמו פורד  FORD MOTOR או ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , והעניין הוא שלטסלה פשוט אין ברירה אלא לחסוך בעלויות איפה שהיא יכולה.

התוכנית החדשה של טסלה מגיעה אחרי דיווחים על גניזת תוכניותיה של טסלה לייצר דגם חדש במחיר של 25,000 דולר שהיה אמור לצאת לשוק בסוף 2025. המשקיעים ציפו שהדגם החדש יהיה זה שיצליח להוציא את החברה מהבוץ ולהחזיר אותה לעמדת הובלה בשוק. במקום זאת, הודיעה טסלה השבוע כי היא תשתמש בפלטפורמות קיימות ובקווי ייצור קיימים כדי לייצר דגמים "זולים יותר" עד תחילת השנה הבאה. החברה לא סיפקה פרטים לגבי הדגמים החדשים או המחירים שלהם.

חלק מהאנליסטים צופים שטסלה תציע גרסאות בסיסיות יותר של דגמי "מודל 3" ו"מודל Y, שעלויותיהם הנוכחיות מתחילות מכ-39,000 דולר ו-43,000 דולר בהתאמה. "זאת אסטרטגיה אופיינית ליצרניות רכב ותיקות", אמר האנליסט סנדיפ ראו. "בדומה ליצרניות אחרות, טסלה תוכל להציע גרסה בסיסית וגרסת פרימיום של אותו הדגם. אם הם יצליחו לייצר את הרכב הזה, הוא ככל הנראה יהיה אחד הפופולאריים ביותר בשוק".

"דגם חדש תוך שנה" - המשקיעים סקפטיים לגבי היעדים של החברה

היעד של מאסק להשיק רכב חדש כבר תוך שנה נתפס על ידי משקיעים ואנליסטים רבים כיעד אופטימי במקרה הטוב, בהתחשב בכך שמאסק לא פעם החמיץ את לוחות הזמנים שהציב בעבר: הטנדר החשמלי, ה-Cybertruck, הגיע ארבע שנים לאחר שמאסק חשף אותו ב-2019, וטסלה עדיין מתמודדת עם קשיים בהגדלת קצב הייצור שלו.

"לפי סטנדרטים מסורתיים של יצרניות רכב ותיקות, קצב הייצור של הסייברטראק הוא בגדר זחילה", אמר ג'יימס וומאק, לשעבר מנהל מחקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). וומאק טוען שטסלה באיחור ניכר בכל הנוגע להתנהלות כיצרנית רכב ותיקה בעניין זמני ההשקה של רכבים חדשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד שהמהלך של טסלה כנראה מגביל את החדשות לה היא שואפת, הוא יאפשר לה להגיב מהר יותר לאיום מיצרניות הרכב הסיניות. "אם אתה לא מספיק מהיר, אתה מפסיד במירוץ" אמר קי ונקאטש פרסאד, מהנדס פורד לשעבר וכיום מנהל החדשנות הראשי במרכז לחקר רכב. 

השינוי באסטרטגיה גורם לחלק מהמשקיעים לחשוב מחדש על שווי השוק של טסלה. דון נסביט, מנהל השקעות בכיר ב-ZCM, אמר שלמרות הפוטנציאל של נהיגה אוטונומית, בעתיד הקרוב טסלה צריכה להתמקד בייצור דגמים בעלות נמוכה יותר. בעבר טסלה נחשבה למניית טכנולוגיה, "עכשיו היא באמת על יצרנית רכב, וזהו," סיכם נסביט.

דוחות הרבעון הראשון

ברבעון הראשון דיווחה טסלה על רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר. החברה מסרה 386,810 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 9% לעומת התקופה המקבילה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    דודו 28/04/2024 12:23
    הגב לתגובה זו
    בעתיד הלא רחוק טסלה תהיה החברה הגדולה ביותר בנאסדק.מעניין מה האינטרס של הכותב להכפיש את החברה כנראה שזה מבורות.אם טסלה זו חברת רכבים אז אתם מדור של ריכולים ולא של פיננסים.
  • 10.
    עידן המלך 28/04/2024 09:00
    הגב לתגובה זו
    כל מי שישאל עובד טסלה מהפשוט עד ההנהלה, האם טסלה היא חברת רכבים? יקבל את התשובה לא!! טסלה עיקאה ומטרתה לאגור data וכמה שיותר על מיפוי מלא של כל סמ בכשור הארץ, והיא עושה את באמצעות מצלמות של הרכבים, כל מטר מצולם ונשמר אצל טסלה. אז מי שחשב או חושב שטסלה היא חברת חברים.... אז ממש לא! הרכב זה רק כלי למטרה העיקרית של טסלה.
  • 9.
    שחר 27/04/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    כתבה שהיא כל כולה פייק. לכו בדקו עובדות... מודל y הרכב הנמכר בעולם, וטסלה תציג דגמים חדשים על קווי ייצור קיימים... מה הבעיה עם זה? בגלל זה המניה זינקה ב12% היום ההכרזה. בקיצר מלא קשקושים לחברת ai ורובוטיקה.
  • 8.
    ישר אל 27/04/2024 16:17
    הגב לתגובה זו
    אין מאחוריהם כלום חוץ מיבואנים עושקים
  • 7.
    טסלה הנה חברת טכנולוגיות הטובה בעולם. (ל"ת)
    עוז 27/04/2024 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אדיסון 27/04/2024 12:46
    הגב לתגובה זו
    מדהים הבורות של הכתב או אי הבנת הנקרא באנגלית או אינטרס האתר כנגד טסלה אם יש משהו באמת שנותן שיבוש או יתרון עצום לטסלה זה הטכנולוגיה שלה.איחס של נתב ואתר
  • 5.
    אוטו אפליקציה 27/04/2024 09:21
    הגב לתגובה זו
    מי אשם בתאונה? האוטו או הנהג? לכן כל הסיפור נועד לסיבוכים ומאבקים מיותרים. הישמרו לכם מה טכנולוגיה בכאילו.
  • 4.
    רותם 27/04/2024 08:20
    הגב לתגובה זו
    טסלה התקדמה המון בחדשנות שעליה הצהירה מלכתחילה - נהיגה אוטונומית מלאה. גם השקת רכב זול שבסופו של דבר ישתלב עם הנהיגה האוטונומית היא סופר חדשנית, כי אין אף חברה שתוכל לעמוד בזה. והגאונות פה היא שייצור הרכב יוכל להעשות על אותו פס ייצור, שזה יתרון עצום לעומת חברות אחרות. אבל לא מפתיע אותי... זאת לא פעם ראשונה לאתר הזה
  • 3.
    בן כנען 27/04/2024 02:39
    הגב לתגובה זו
    טסלה לא מוותרת על השיטת הרכבה החדשה שלה. היא פשוט מנצלת את קווי הייצור הקיימים שלה במקום להשריכ בקווי ייצור חדשים. עדיין המרכבים של הרכב הזול הם אותם המרכבים שהיא הציגה בשנה שעברה לרכב זול כמו מנועים ללא מתחות נדירות. זה אומר שלא צריך להכניס את.העלות הקבועה של קווי הייצור בתוך מרכיב עלות הרכב זה אומר שיוכלו להביא רכב יותר בוגר יותר מהר לשוק. לא סתאם המניה עלתה ב15 אחוז. להגיד על חברה שרכשה 35 אלף מעבדי אנבידיה ברבעון לעיבוד מודלים של למידת מכונה שהיא לא חדשנית זה טיפשות. אף חברה עד כה לא הציגה איך ניתן להרוויך כסף מבינה מלכותית אם טסלה תפצח את הנהיגה האוטונומית היא תהיה הראשונה
  • 2.
    עושה חשבון 27/04/2024 02:09
    הגב לתגובה זו
    טסלה תפסיד במלחמת מחירים . לכן יש לעבור לשיפור אמינות , שירות וטכנולוגיה .
  • ספ 28/04/2024 15:45
    הגב לתגובה זו
    למה אתה מאמין לכתוב כאן? טבלה לא חברה טכנולוגית? אתה והכתב מבינים יותר ממומחה מספר אחד סנדי מונרו ? ועוד לא ראיתם מה יהיה במהפכת הרובוטקסי הסייברטראק לא טכנולוגי? וה ה Fsd גרסאות 12 מבוססות NN לא טכנולוגי? תבינו קודם גם טכנולוגיית בטיחות וייצור של טסלה שהמתחרים עדיין רחוקים
  • 1.
    אשר 27/04/2024 00:41
    הגב לתגובה זו
    כתובה מגמתית שלילית לא משקפת את גיידנס guidance של החברה
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

סלברייט מזנקת 24%, טסלה נופלת 4.7%; המדדים בירידות עד 1.7%

רוטציה בוול סטריט: התנודתיות בסקטור הטכנולוגי דוחפת משקיעים למגזרי התעשיה, פיננסים ובריאות - האם הזרימה תימשך? בינתיים השוק והפד' ממתינים לקבלת תמונה על המצב הכלכלי בעוד הממשל האמריקאי חוזר לשגרה אחרי 43 ימי שיתוק

צוות גלובל |

הרוטציה שראינו אתמול בשוק המניות מתחילה לקבל נפח. המשקיעים זזים החוצה ממניות הטכנולוגיה ועוברים בהדרגה למגזרים של תעשייה, בריאות ופיננסים. גם המניות הקטנות נהנות מהעובדה שהריביות הקצרות לא השתנו. זו תנועה שנבנית כבר כמה ימים, והשאלה אם היום זה ימשך יעצור.

בינתיים, פתיחה חלשה בוול סטריט. השוק עדיין מעכל את סיום השיתוק הממשלתי שנמשך 43 ימים שהשאיר אחריו בלגן לא קטן בזרימת הנתונים הכלכליים. למרות ההסכם שהתקבל, הממשל עדיין לא עובד בקצב מלא, וזה אומר שחלק מהנתונים לא מתפרסמים בזמן וחלק מתעכבים. כשהנתונים לא מגיעים, גם המשקיעים וגם הפד עובדים בערפל, וזה מתבטא בתנודתיות ובזהירות גבוהה יותר אצל המשקיעים.

הדאו יורד בכ-0.7%, ה-S&P 500 יורד 1.1%, והנאסד"ק נחלש ב-1.7%. התנועות האלה מגיעות אחרי יום שבו הדאו שוב פרץ שיא כל הזמנים וזה יותר מכל מחזק את התחושה שהשוק מונע יותר מציפיות וסנטימנט, מאשר נתונים להתבסס עליהם.

חוסר הוודאות מורגש גם סביב השאלה מה הפד' יעשה מכאן. נתוני האינפלציה והתעסוקה עדיין מתעכבים בגלל השיתוק, ובשוק זה מתורגם לירידה בהסתברויות להורדת ריבית בדצמבר. לפי נתוני ה-CME, הסבירות ירדה ל-56% לעומת 63% אתמול ו-96% לפני חודש. גם בתוך הבנק הפדרלי מקררים את הציפיות: נשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, אמרה אתמול שיידרש "רף גבוה" כדי להצדיק הורדה נוספת, כלומר הפד רוצה לראות נתונים ברורים לפני כל צעד נוסף.

התשואה על אג"ח ל-10 שנים מטפסת ל-4.095%, מה שמאותת שהמשקיעים דורשים פרמיה גבוהה יותר להחזיק חוב ארוך.

אתמול שלושת המדדים סגרו במגמה מעורבת: הנאסד"ק ירד ב-0.3%, הדאו עלה ב-0.7% וה-S&P התחזק בפחות מ-0.1%. התחושה הכללית הייתה חיובית בעקבות ההסכמה לסיים את השבתת הממשל, אבל חולשה בטכנולוגיה דחפה את הנאסד"ק למטה. הזהב עלה ב-2%, ובשוק הקריפטו נרשמו ירידות נוספות כשהביטקוין ירד 1.3% ונסחר סביב 101,500 דולר.