אחרי ההצהרה של אילון מאסק - האם טסלה מאיימת על אובר וליפט?

מנכ"ל ענקית הרכב החשמלי אמר כי טסלה מתכננת לייצר "רובוטקסי" שיתחרה באובר וליפט; האם זו תחרות אמיתית? ומדוע שתי החברות עשויות דווקא להרוויח מזה?
דור עצמון | (2)

דבריו של מנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק משיחת הרווחים של החברה ביום שלישי על מוניות רובוטיות הכניסו לטלטלה ובלבול עמוק את המשקיעים של אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A שרשמו פריצת דרך בשוק המוניות המסורתי.

מצד אחד מדובר בנישה שעדיין כלל לא ברור האם תתממש וכיצד - אם בכלל - תשפיע על אובר וליפט, אבל המשקיעים בכל זאת מודאגים. מניות אובר וליפט ירדו אתמול ב-3.5% ו-5.1%, בהתאמה, בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-0.2% ו-0.1%, בהתאמה.

בתור התחלה, מאסק דיבר על ההתקדמות שחברת הרכב החשמלי שלו עושה בפיתוח מכוניות בנהיגה עצמית אבסולוטית. "לגבי FSD גרסה 12, שהיא נהיגה עצמית טהורה מבוססת בינה מלאכותית, אם לא חווית זאת, אני מאוד מפציר בכם לנסות אותה", אמר. FSD הוא קיצור של Full Self Driving והוא שמו של מוצר הסיוע לנהג ברמה הגבוהה ביותר של טסלה, שעושה את רוב משימות הנהיגה רוב הזמן. נהגי טסלה יכולים לקנות אותו תמורת 8,000 דולר או 99 דולר לחודש.

ה-FSD עדיין דורש פיקוח אנושי ב-100% מהזמן, אבל הטכנולוגיה הופכת להיות כל כך טובה עד שטסלה חושפת קונספט של רובוטקסי, או "מונית סייבר" כפי שכינה זאת מאסק. אבל שום דבר מזה לא חדש. האמונות של מאסק לגבי נהיגה אוטונומית ורובוטקסים ידועות כבר זמן רב. ייתכן שהמשקיעים נבהלו ממה שטסלה מתכננת לעשות עם המוניות הללו שתופעלנה לחלוטין על ידי בינה ממלאכותית. "טסלה תפעיל את הרובוטקסים, אז אפשר לחשוב על טסלה כמו איזה שילוב של Airbnb ואובר", אמר מאסק.

טסלה מתכננת להפעיל רשת נסיעות, בדיוק כמו אובר. בעלי טסלה יוכלו לאפשר שימוש במכוניות שלהם, תמורת תשלום, בדיוק כמו אנשים שמשכירים את בתיהם דרך Airbnb. משתתף חדש שיכנס לתחרות של אובר וליפט זה עניין רציני, אבל שוב, זו תמיד הייתה התוכנית של טסלה. אולי המשקיעים פשוט היו המומים מכמה שטסלה מאמינה שהיא קרובה להפיכת ה"רובוטקסים" למציאות. "יש לנו קצת תובנות לגבי כמה הדברים יהיו טובים בעוד שלושה או ארבעה חודשים בערך, כי יש לנו דגמים מתקדמים בעלי יכולת הרבה יותר טובה ממה שיש במכונית", אמר מאסק.

אבל גם אם טסלה עומדת לפצח את הקוד לנהיגה עצמית, עדיין לא ברור עד כמה היא תאיים על אובר וליפט - אם בכלל. שתיהן תוכלנה לקנות ולהפעיל מערכי "רובוטקסים" של טסלה ולהפעיל אותם לצד המוניות המוכרות שלהן המופעלות על ידי נהג. קנייה או השכרה של רובוטקסי עשויה להיות יקרה, אבל מצד שני גם שולי הרווח לנהיגה צריכים להיות טובים יותר.

 

בוול-סטריט לא מתלהבים מהרובוטקסי

בעוד הפרויקט החדשני מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

הדוחות האחרונים הזניקו את המניה

בעוד טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טעות בתרגום 26/04/2024 02:50
    הגב לתגובה זו
    הקשבתי לשיחה מספר פעמים. מאסק בהחלט אמר שהמכירות של 2024 יהיו יותר גדולות מהמכירות של 2023
  • 1.
    אלון 25/04/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    רןבוטקסי יכול להכניס לבעליו 40,000 דולר בשנה שדומה למחיר של טסלה חדשה מספיק בשר כדי שיקפיץ את שולי הרווח של טסלה ובנוסף יאיץ את הבלאי והחלפת הרכבים הקיימים, ולכן יגביר את המכירות,
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.