ליפט מול אובר
צילום: Mariia Shalabaieva on Unsplash

אחרי ההצהרה של אילון מאסק - האם טסלה מאיימת על אובר וליפט?

מנכ"ל ענקית הרכב החשמלי אמר כי טסלה מתכננת לייצר "רובוטקסי" שיתחרה באובר וליפט; האם זו תחרות אמיתית? ומדוע שתי החברות עשויות דווקא להרוויח מזה?
דור עצמון | (2)

דבריו של מנכ"ל טסלה TESLA INC אילון מאסק משיחת הרווחים של החברה ביום שלישי על מוניות רובוטיות הכניסו לטלטלה ובלבול עמוק את המשקיעים של אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A שרשמו פריצת דרך בשוק המוניות המסורתי.

מצד אחד מדובר בנישה שעדיין כלל לא ברור האם תתממש וכיצד - אם בכלל - תשפיע על אובר וליפט, אבל המשקיעים בכל זאת מודאגים. מניות אובר וליפט ירדו אתמול ב-3.5% ו-5.1%, בהתאמה, בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-0.2% ו-0.1%, בהתאמה.

בתור התחלה, מאסק דיבר על ההתקדמות שחברת הרכב החשמלי שלו עושה בפיתוח מכוניות בנהיגה עצמית אבסולוטית. "לגבי FSD גרסה 12, שהיא נהיגה עצמית טהורה מבוססת בינה מלאכותית, אם לא חווית זאת, אני מאוד מפציר בכם לנסות אותה", אמר. FSD הוא קיצור של Full Self Driving והוא שמו של מוצר הסיוע לנהג ברמה הגבוהה ביותר של טסלה, שעושה את רוב משימות הנהיגה רוב הזמן. נהגי טסלה יכולים לקנות אותו תמורת 8,000 דולר או 99 דולר לחודש.

ה-FSD עדיין דורש פיקוח אנושי ב-100% מהזמן, אבל הטכנולוגיה הופכת להיות כל כך טובה עד שטסלה חושפת קונספט של רובוטקסי, או "מונית סייבר" כפי שכינה זאת מאסק. אבל שום דבר מזה לא חדש. האמונות של מאסק לגבי נהיגה אוטונומית ורובוטקסים ידועות כבר זמן רב. ייתכן שהמשקיעים נבהלו ממה שטסלה מתכננת לעשות עם המוניות הללו שתופעלנה לחלוטין על ידי בינה ממלאכותית. "טסלה תפעיל את הרובוטקסים, אז אפשר לחשוב על טסלה כמו איזה שילוב של Airbnb ואובר", אמר מאסק.

טסלה מתכננת להפעיל רשת נסיעות, בדיוק כמו אובר. בעלי טסלה יוכלו לאפשר שימוש במכוניות שלהם, תמורת תשלום, בדיוק כמו אנשים שמשכירים את בתיהם דרך Airbnb. משתתף חדש שיכנס לתחרות של אובר וליפט זה עניין רציני, אבל שוב, זו תמיד הייתה התוכנית של טסלה. אולי המשקיעים פשוט היו המומים מכמה שטסלה מאמינה שהיא קרובה להפיכת ה"רובוטקסים" למציאות. "יש לנו קצת תובנות לגבי כמה הדברים יהיו טובים בעוד שלושה או ארבעה חודשים בערך, כי יש לנו דגמים מתקדמים בעלי יכולת הרבה יותר טובה ממה שיש במכונית", אמר מאסק.

אבל גם אם טסלה עומדת לפצח את הקוד לנהיגה עצמית, עדיין לא ברור עד כמה היא תאיים על אובר וליפט - אם בכלל. שתיהן תוכלנה לקנות ולהפעיל מערכי "רובוטקסים" של טסלה ולהפעיל אותם לצד המוניות המוכרות שלהן המופעלות על ידי נהג. קנייה או השכרה של רובוטקסי עשויה להיות יקרה, אבל מצד שני גם שולי הרווח לנהיגה צריכים להיות טובים יותר.

 

בוול-סטריט לא מתלהבים מהרובוטקסי

בעוד הפרויקט החדשני מרגש את המשקיעים, בוול-סטריט דווקא סבורים שהמיקוד של טסלה צריך להיות במקום אחר. "זו תקופה קריטית עבור מאסק לנווט בהצלחה את טסלה בסערת הביקושים", כתב האנליסט דן איבס מוודבוש. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. הצמיחה בשוק הרכבים החשמליים בעולם הואטה לכ-10% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לעומת צמיחה של 35% ברבעון הרביעי של 2024.

קיראו עוד ב"גלובל"

מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותי את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן. הרובוטקסי לא צפוי לספק את הסחורה לפחות לא בטווח הקרוב. עד 60% מהצמיחה החזויה של איבס עבור טסלה במהלך השנים הקרובות מגיעה ממודל 2, ככה שככל שהמכוניות תגיע לכביש יותר מהר כך יהיה יותר טוב.

הדוחות האחרונים הזניקו את המניה

בעוד טסלה פספסה את הציפיות ורשמה רווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 21.3 מיליארד דולר, כאשר הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 52 סנט על הכנסות של 22.3 מיליארד דולר, המניה זינקה ב-12%. הסיבה המסתמנת לכך היא אנחת הרווחה של המשקיעים שציפו לתוצאות הרבה יותר גרועות.

מה שעוד תרם לזינוק הייתה ההודעה של טסלה כי מודלים חדשים בדרך לייצור, כולל רכבים מוזלים, כאשר הייצור עצמו יחל במחצית השנייה של 2025, מוקדם יותר מהצפוי. עם זאת, החברה צופה כי המכירות יהיו נמוכות משמעותית ב-2024 ביחס ל-2023. השוק העדיף להסתכל על התחזית ל-2025.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טעות בתרגום 26/04/2024 02:50
    הגב לתגובה זו
    הקשבתי לשיחה מספר פעמים. מאסק בהחלט אמר שהמכירות של 2024 יהיו יותר גדולות מהמכירות של 2023
  • 1.
    אלון 25/04/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    רןבוטקסי יכול להכניס לבעליו 40,000 דולר בשנה שדומה למחיר של טסלה חדשה מספיק בשר כדי שיקפיץ את שולי הרווח של טסלה ובנוסף יאיץ את הבלאי והחלפת הרכבים הקיימים, ולכן יגביר את המכירות,
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

דונלד טראמפ ושיי ג'ינפינג. קרדיט: רשתות חברתיותדונלד טראמפ ושיי ג'ינפינג. קרדיט: רשתות חברתיות

סין וארה"ב לקראת הסכם סחר חדש: "השיחות היו מעמיקות, כנות ובונות"

ציטוטים חיוביים מהשיחות בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, שצפויות להכתיב את כיוון הכלכלה הגלובלית בטווח הקרוב; על רקע המתיחות סביב מגבלות יצוא על חומרים נדירים והאיום במכסים הדדיים של 100%, נציגי מדווחים על מסגרת מוסכמת לעסקה שתבלום את ההסלמה ותשיב את הדיאלוג הכלכלי למסלול

רן קידר |
נושאים בכתבה מלחמת הסחר

לאחר יומיים של דיונים אינטנסיביים בקואלה לומפור, מלזיה, הודיעו צוותי הסחר של סין וארצות הברית על התקדמות ממשית לקראת הסכם סחר חדש, לראשונה מאז התחדשה מלחמת המכסים בתחילת השנה. שני הצדדים תיארו את השיחות כ"גלויות לב ומעמיקות", וציינו כי הושגה "מסגרת עקרונית" שתשמש בסיס למפגש הצפוי השבוע בין נשיא סין, שי ג’ינפינג, לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

הדיונים התמקדו במכלול רחב של נושאים רגישים: צעדי פיקוח הדדיים על יצוא ויבוא, מגבלות על חומרים קריטיים לתעשייה (ובהם מתכות נדירות), אכיפה בנושא הפצת פנטניל (הבסיס לסם סינתטי שהרג מאות אלפי אמריקאיים), וכן הארכה של ההפוגה במכסים ההדדיים. נציג סין, לי צ'נגגאנג, סגן שר המסחר ונציג הסחר הבינלאומי, מסר כי השיחות נגעו גם בצעדי ארה"ב הפוגעים בענפי הספנות והלוגיסטיקה הסיניים. לדבריו, "שני הצדדים ניהלו דיון ענייני ומעמיק במטרה למצוא פתרונות פרקטיים לדאגות ההדדיות, והושגה הסכמה עקרונית על צעדים ראשוניים ליישום".

מן הצד האמריקאי, ג’יימיסון גריר, נציג הסחר של ארצות הברית, הצהיר כי מדובר במסגרת שתאפשר למנהיגים "לבדוק את הפרטים הסופיים ולהחליט אם לסיים את ההליך בהסכם רשמי". גריר הוסיף כי הצדדים בחנו גם הארכה נוספת של הפסקת האש במלחמת המכסים, וכי סין עשויה להעניק "דחייה" ביישום מגבלות היצוא על מתכות נדירות, תחום שבו היא שולטת בכ-90% מהייצור העולמי.

שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, שנטל חלק בדיונים, אמר כי ההבנות כוללות גם הקלה מיידית לחקלאים האמריקאים, כמו למשל הרחבת היקף רכישות הסויה והדגנים בידי סין. לדבריו, "הגענו למסגרת משמעותית מאוד שתאפשר לשני הצדדים להימנע ממכסים של 100% ולפתוח מחדש את ערוצי הדיאלוג".

נושא מרכזי נוסף בשיחות היה מגבלות היצוא הסיניות שהוטלו לאחרונה על חומרים קריטיים לתעשיית השבבים, הרכב החשמלי והאנרגיה הירוקה. סין הודיעה כי החל מה-8 בנובמבר יוגבל היצוא של מגנטים ומכונות המשמשים לייצור רכיבים מתקדמים, צעד שגרר תגובה חריפה מצד וושינגטון ואיום בהטלת מכסים נוספים. לפי מקורות אמריקאיים, במסגרת ההבנות האחרונות בייג'ינג צפויה להשהות את כניסתן לתוקף של חלק מהמגבלות, לפחות עד לסיום השיחות בין המנהיגים.