נייקי לולולמון
צילום: טוויטר

בעקבות שנה מאתגרת: נייקי ולולולמון מפטרות עובדים

שוק בגדי הספורט חווה האטה כאשר הצרכנים לא ממהרים לבזבז כסף על מוצרי מותרות. עם זאת, בוול-סטריט עדיין נרשמת אופטימיות: "תחזיות הרווח סוף סוף נראות ברות השגה"
אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה לולולמון נייקי

חברות בגדי הספורט נייקי NIKE ולולולמון LULULEMON ATHLTCA INC מתכננות לצמצם את כוח העבודה שלהן, כאשר נייקי צפויה לפטר 740 עובדים ביברטון, אורצ'יה, כחלק מאסטרטגיית ההתייעלות שלה וייכנסו לתוקף עד ה-28 ביוני, בעוד לולולמון תפטר 128 עובדים בוושינגטון, כאשר הפיטורים יחלו ב-21 ביוני.

הפיטורים בנייקי הם חלק מתוכניות החברה לצמצם את כוח האדם שלה בכ-1,600 משרות או כ-2% מכוח העבודה שלה. "נייקי תמיד במיטבה כשאנחנו בהתקפה", אמר דובר נייקי. "הפעולות בהן אנו נוקטים שמות אותנו במקום להתאים את גודל הארגון שלנו וכך להשיג את הזדמנויות הצמיחה הגדולות ביותר שלנו בספורט, בריאות ואיכות חיים". 

במקרה של לולולמון, החברה החליטה לקצץ בכוח האדם כחלק מההחלטה לסגור את אחד ממרכזי ההפצה הקטנים שלה. חלק מהעובדים במרכז בוושינגטון יועברו למרכזי הפצה אחרים, כולל מרכז חדש בלוס אנג'לס שנפתח לאחרונה. ההחלטה של החברה נבעה מחוסר שביעות הרצון של לולולמון ממרכז ההפצה.

המשקיעים כבר תקופה מאוכזבים מנייקי. מניית ענקית הספורט איבדה 7.2% ב-2023 בעוד השוק הרחב עלה בקצת יותר מ-20% ומניית לולולמון זינקה ב-60%. בוול-סטריט ציינו מספר גורמים המשפיעים לרעה על נייקי שכללו בין היתר חדשנות איטית, ירידה במלאי ותחרות גוברת בשוק בגדי הספורט. 

מניית החברה המשיכה לרדת גם בתחילת 2024 בעקבות אזהרת החברה בדצמבר כי הצרכנים נהיים זהירים יותר עם ההוצאות, מה שצפוי לפגוע במכירות. גם בחודש מרץ מניית החברה ירדה לאחר שנייקי חזרה שוב על הפגיעה האפשרית במכירות בדוחותיה לרבעון השלישי, ואמרה כי היא צופה ירידה במכירות במחצית הראשונה של 2024. 

באופן דומה, החששות שמורידים את נייקי גם פוגעים בלולולמון. לאחר שנתיים רצופות של של גדילה במכירות השנתיות של יותר מ-20%, הנהלת החברה רואה כעת צמיחה של בין 11% ל-12% בשנת הכספים הנוכחית, בעיקר הודות לסביבת צרכנים מאתגרת יותר בארה"ב. "היה שינוי בהתנהגות הצרכנים בארה"ב בזמן האחרון. ראינו את זה בהתחלה האיטית לשנה הזו, ואנחנו פועלים בהתאם", אמר מנכ"ל לולולמון קלווין מקדונלד.

 

בוול-סטריט נרשמת אופטימיות

בעוד המשקיעים מאוכזבים מנייקי, האנליסטים דווקא רואים את האור בקצה המנהרה. בבנק אוף אמריקה שדרגו לאחרונה לראשונה מזה שנים את הדירוג למניית החברה ל"קנייה" מ"נייטרלי" והעלו את מחיר היעד ל-113 דולר לעומת 110 דולר קודם לכן.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אנחנו משדרגים את נייקי לקנייה מכיוון שתחזיות הרווח סוף סוף נראות ברות השגה", כתבו האנליסטים, "הערכת השווי הנוכחית משכנעת מאוד". מניית החברה ירדה ב-13% עד כה השנה ונמצאת במדד המניות עם הביצועים הגרועים ביותר רק מאחורי אינטל ובואינג.

נייקי נתקלה באתגרים רבים. בין היתר הנהלת החברה הזהירה מפני ריכוך במכירות השנה כאשר צרכנים מאירופה ועד סין מבזבזים פחות כסף. המכירות היו כמעט ללא שינוי ברבעון האחרון לעומת השנה קודם לכן.גם תחרות ממותגים כמו Hoka של Deckers Outdoor ו-On Holding בשנים האחרונות לא ממש עזרה לנייקי. במהלך השנתיים האחרונות האנליסטים בוול-סטריט הורידו את תחזיות הרווח שלהם ב-35% לשנת הכספים הנוכחית המסתיימת במאי וכמעט הפחיתו אותה בחצי לשנת הכספים שתסתיים במאי 2025.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    המניה שבאמת הולכת להפציץ זו VFC. מתומחרת בחסר פסיכי. (ל"ת)
    טימברלנד נורתפייס 21/04/2024 20:39
    הגב לתגובה זו
  • שכחתי להוסיף שזו כמובן לא המלצה :) (ל"ת)
    ג.נאות 21/04/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.