ארהב ארצות הברית
צילום: mromerorta, Pixabay

האינפלציה בארה"ב עלתה ב-0.4% במרץ, מעל לצפי

האינפלציה בארה"ב בחודש מרץ עלתה ב-0.4% בחודש מרץ, מעל לצפי שהיה לעליה של 0.3%, כאשר גם אינפלצית הליבה עלתה באותו שיעור - הסיכויים להורדת ריבית בארה"ב קטנים
רוי שיינמן | (15)

האינפלציה בחודש מרץ עלתה ב-0.4% לרמה שנתית של 3.5%, מעל לצפי לעליה של 0.3%. גם אינפלצית הליבה עלתה ב-0.4% מעל לצפי של 0.3% לרמה שנתית של 3.8%. מדובר בחודש השלישי ברציפות שהאינפלציה מגיעה מעל לצפי בשוק.

נראה כי הסיכויים שהפד' יודיע על הורדת ריבית, שעומדת כעת על 5.5%, בהחלטתו הקרובה עדיין נמוכים למדי. יו"ר הפד', ג'רום פאוול, מקפיד להדגיש בכל הזדמנות את הדביקות של האינפלציה ואת העובדה שעדיין לא הצטברו מספיק נתונים שנותנים לפד' ביטחון שהאינפלציה תחת תחת שליטה מוחלטת ולא תתפרץ מחדש.

הפד' עדיין מהלך בין הטיפות של עליית האינפלציה ואינו ממהר להוריד את הריבית לפני שהוא מרגיש מספיק בטוח שהדבר לא יביא לעליית האינפלציה מחדש. ג'רום פאוול, יו"ר הפד', דיבר בעבר כי הוא צופה 4 הורדות ריבית במהלך השנה אך לאור עליית האינפלציה גוברות ההערכות כי לבסוף תהיינה 3 הורדות ריבית השנה.

כעת, ההערכות על הורדת הריבית הקרובה מתייחסים לחודש יוני, כאשר בערך 50% מהאנליסטים מהמשקיעים מעריכים כי הפד יוריד אז את הריבית ברמה של 0.5%.

"הנתון היום גבוה במעט מהקונצנזוס. אבל הוא תואם את ציפיותינו, ואת אלה של שיעור ניכר מהאנליסטים", כתב יוני פנינג, אסטרטג ראשי במזרחי טפחות. "באופן נגזר, האינפלציה השנתית חוזרת לרמת 3.5% - סדר גודל של חצי שנה אחורה. מחירי הנפט הגואים הם כמובן "הכוכב התורן" בתמונת האינפלציה האמריקאית. חשוב לציין כי המדד הנוכחי משקף ממוצע של 80 דולר במחירי הנפט בארה"ב, במהלך החודש, לעומת קרוב ל-90 דולר כרגע. אז יש פה עליית מחירי אנרגיה שכמו שזה נראה בשלב הנוכחי, עוד צריכה להיכנס באפריל. ועל על זה אפשר עוד להוסיף כמה סחורות בולטות, בעיקר מתכות כמו נחושת ואלומיניום, על רקע מה שנראה כמו התאוששות מחודשת בביקושים בארה"ב".

פנינג הוסיף: "אינפלציית הליבה, ללא מזון ואנרגיה, עולה ב-0.4%, כמו הנתון הכולל. זה מביא אותנו לאינפלציית ליבה שנתית של 3.8%. הפער בין האינפלציה הכוללת המתונה, למרות עליית מחירי האנרגיה, לאינפלציית הליבה הגבוהה נובע במידה רבה מעליית מחירי השכירויות. ופה אפשר להגיד שמדובר בתוצר לוואי, בלתי נמנע במידה מסויימת, של הריביות. אבל מעבר לזה, בשלב הנוכחי הוא נובע במידה רבה גם מהעובדה שמחירי שירותים שונים עוד 'עסוקים' בלהדביק את עליית מחירי המוצרים של השנתיים האחרונות. בין היתר זה כולל, לדוג', שירותים פיננסיים, או מחירי טיסות".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אזרח 10/04/2024 19:00
    הגב לתגובה זו
    בנוסף הממשלה הנוכחית מתנהלת בצורה חסרת אחריות ומובילה את המדינה למשבר קשה.
  • 12.
    אל תספרו לאף-אחד 10/04/2024 18:32
    הגב לתגובה זו
    הריבית ירדה אצלנו מוקדם מדי ורק בגלל לחץ פוליטי. היה ברור שעם כל המצב הכלכלי/פוליטי/מלחמתי שיש אצלנו, אין סיבה סבירה להורדת הריבית ובכל זאת היא ירדה. בעוד חודש יאלצו להעלות אותה בחזרה ואפילו גבוה יותר ממה שהיתה עד כה!
  • 11.
    השכר והוצאות הדיור ימשכו את האינפלציה למעלה (ל"ת)
    עושה חשבון 10/04/2024 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ישראל 10/04/2024 17:52
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 9.
    ישראל ישראלי 10/04/2024 17:10
    הגב לתגובה זו
    מישהו טועה האינפלציה בארה"ב לחודש מרץ היא 0.646% ממדד פברואר שעומד על 310.326 נקודות למדד מרץ שעומד על 312.332 עליה של 0.646% בחודש מרץ
  • 8.
    יש אינפלציה כי מדפיסים המון דולרים. אינפלציה זה התוצאה (ל"ת)
    לא הבעיה 10/04/2024 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גבול לשקר לא כמו פה 10/04/2024 16:34
    הגב לתגובה זו
    גבול לשקר לא כמו פה
  • 6.
    הפד פועל נכון מאוד למיגור האינפלציה ללא מיתון! (ל"ת)
    דוד 10/04/2024 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כלכלן 10/04/2024 16:18
    הגב לתגובה זו
    צריך להעלות שוב
  • לא ירדה (ל"ת)
    ריבית 10/04/2024 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גו' 10/04/2024 15:51
    הגב לתגובה זו
    באמריקה הריבית הייתה צריכה להיות בסביבות השבע אחוז ואז האינפלציה הייתה נירגעת לפני שנה ועכשיו יכל להוריד את הריבית
  • 3.
    YOS 10/04/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    לא מוצדקת אינטרס שלו תחזרו לפקמים עזבו מניות רק תפסידו חחחח
  • 2.
    גם פה צריכה ךעלות עם כל העלאות המחירים בכל מיגזר וסקטור (ל"ת)
    צורי 10/04/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יימח שמם אמריקקים לא רוצים להירגע עם האינפלציה שלהם (ל"ת)
    tt 10/04/2024 15:40
    הגב לתגובה זו
  • לפחות הכלכלה שלהם חזקה ויציבה.לא הורידו להם דירוג אשראי (ל"ת)
    אצלנו אין יציבות! 10/04/2024 18:34
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.