טסלה
צילום: טוויטר

טסלה: דיווחים על ביטול מודל 2 הפילו את המניה, מאסק הכחיש

המשקיעים בונים על הדגם המוזל וביטול הפרויקט צפוי להפעיל לחץ על המניה כלפי מטה. בוול-סטריט סבורים כי מדובר בדיווח שיקרי והתוכנית ממשיכה כמתוכנן
אדיר בן עמי |

מניית טסלה TESLA INC צללה לזמן קצר ביום המסחר האחרון, לאחר שברויטרס דיווחו כי חברת הרכבים החשמליים לא תבנה רכב חשמלי מוזל או בשמו מודל 2. המניה הצליחה להתאושש לאחר שהמנכ"ל אילון מאסק מיהר להכחיש את הדיווח והאשים את רויטרס כי הם ממשיכים לשקר.

לפי הדיווח, טסלה החליטה להתמקד בייצור של מוניות אוטונומיות (רובוטקסי) במקום לבנות את הרכב המוזל, כאשר צוין כי ההחלטה התקבלה עוד בחודש פברואר. האסטרטגיה הזו גם תוארה בביוגרפיה על מאסק שנכתבה על ידי וולטר אייקסון, בה מאסק אמר כי הוא מעדיף את המונית האוטונומית על מודל 2. לפי הספר, מאסק בסוף המשיך עם הדגם המוזל, לאחר שמנהלים בטסלה שכנעו אותו כי החברה מסוגלת לעשות את שניהם. 

מאסק צייץ בטוויטר לאחרונה כי הרובוטקסי תיחשף ב-8 באוגוסט, אך המשקיעים חוששים. התחזיות בוול-סטריט מבוססות על כך שטסלה תרחיב את מערך המוצרים שלה בשוק הרכב, שכונה כבר מספר פעמים "מיושן" וטסלה אף ציינה בדוחותיה כי רכב במחיר נמוך יותר צפוי להגביר את צמיחת החברה בשנים הקרובות. "במידה ופיתוח המודל 2 יבוטל, זה יהיה סיוט", אמר אנליסט וודבוש, דן איבס. האנליסט הוסיף כי הוא יופתע אם הדיווח אכן אמיתי. 

גם אנליסט New Street Research, פייר פארגו, יופתע. "טסלה תמיד הציגה את פלטפורמת הדור הבא שלה כמתאימה גם לרובוטקסי וגם לדגם המוזל", אמר פראגו. "זה היה תוצאה של הויכוח בין מאסק והמעצב הראשי שלו, כאשר מאסק בעד הרובוטקסי והצוות שלו בעד תכנית הכוללת גם רובוטקסי וגם מודל 2. אני לא חושב שזה השתנה ואני מניח שהפגישה בפברואר הייתה על כך שהרובוטקסי מהווה יתרון בולט על המתחרות בשוק הסיני ועל כך שמדובר ביעד אסטרטגי העיקרי של מאסק".  

טסלה מתמודדת עם תחרות קשה בסין, כאשר עשרות יצרניות מציעות עשרות דגמים של רכבים חשמליים ורבים מהם מתחילים מתחת ל-20,000 דולר. רובוטקסי תהווה מוצר חדש וייחודי, אך הוא תלוי בטסלה שצריכה לספק את הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית אמיתית. למרות שהטכנולוגיה הקיימת מרשימה, היא עדיין דורשת פיקוח אנושי 100% מהזמן.   

נתוני המסירות

יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה על מסירות של 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. טסלה פספסה את צפי האנליסטים בפער של 20,000 יחידות.

למרות הפספוס, מניית החברה דווקא הייתה עמידה להפליא עד החדשות על המודל 2. אחת הסיבות לכך היא הערכות המשקיעים השוריים של טסלה כי הפספוס הוא מקרה חריג שנוצר מבעיות הייצור בקליפורניה, עיכובים במסירות בעקבות האירועים בים האדום וכן ההפסקה בייצור בגרמניה. מאסק מצידו דווקא האשים את השוק ואמר כי מדובר ברבעון קשה עבור כל יצרניות ה-EV, תוך כדי שהוא מזכיר את נתוני המסירות של BYD.

יצרנית ה-EV הסינית BYD מסרה 624,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 34% לעומת הרבעון התואם אשתקד. עם זאת, המכירות צמחו ב-14% לעומת השנה קודם לכן, בעוד אלו של טסלה ירדו בכמעט 9% משנה לשנה. מכירות טסלה נפלו בזמן שהחברה ייצרה 433,000 רכבים באותו הרבעון, כך שהמלאי גדל ביותר מ-46,000 יחידות. מדובר בפער הגדול ביותר בין הייצור למסירות אי פעם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

סיבה נוספת שככל הנראה עודדה את המשקיעים היא העובדה כי למרות נתוני המסירות, אף אחד מהאנליסטים לא הוריד דירוג למניית טסלה והתחזיות לא שונו יותר מדי.  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה