טסלה: דיווחים על ביטול מודל 2 הפילו את המניה, מאסק הכחיש
מניית טסלה TESLA INC צללה לזמן קצר ביום המסחר האחרון, לאחר שברויטרס דיווחו כי חברת הרכבים החשמליים לא תבנה רכב חשמלי מוזל או בשמו מודל 2. המניה הצליחה להתאושש לאחר שהמנכ"ל אילון מאסק מיהר להכחיש את הדיווח והאשים את רויטרס כי הם ממשיכים לשקר.
לפי הדיווח, טסלה החליטה להתמקד בייצור של מוניות אוטונומיות (רובוטקסי) במקום לבנות את הרכב המוזל, כאשר צוין כי ההחלטה התקבלה עוד בחודש פברואר. האסטרטגיה הזו גם תוארה בביוגרפיה על מאסק שנכתבה על ידי וולטר אייקסון, בה מאסק אמר כי הוא מעדיף את המונית האוטונומית על מודל 2. לפי הספר, מאסק בסוף המשיך עם הדגם המוזל, לאחר שמנהלים בטסלה שכנעו אותו כי החברה מסוגלת לעשות את שניהם.
מאסק צייץ בטוויטר לאחרונה כי הרובוטקסי תיחשף ב-8 באוגוסט, אך המשקיעים חוששים. התחזיות בוול-סטריט מבוססות על כך שטסלה תרחיב את מערך המוצרים שלה בשוק הרכב, שכונה כבר מספר פעמים "מיושן" וטסלה אף ציינה בדוחותיה כי רכב במחיר נמוך יותר צפוי להגביר את צמיחת החברה בשנים הקרובות. "במידה ופיתוח המודל 2 יבוטל, זה יהיה סיוט", אמר אנליסט וודבוש, דן איבס. האנליסט הוסיף כי הוא יופתע אם הדיווח אכן אמיתי.
גם אנליסט New Street Research, פייר פארגו, יופתע. "טסלה תמיד הציגה את פלטפורמת הדור הבא שלה כמתאימה גם לרובוטקסי וגם לדגם המוזל", אמר פראגו. "זה היה תוצאה של הויכוח בין מאסק והמעצב הראשי שלו, כאשר מאסק בעד הרובוטקסי והצוות שלו בעד תכנית הכוללת גם רובוטקסי וגם מודל 2. אני לא חושב שזה השתנה ואני מניח שהפגישה בפברואר הייתה על כך שהרובוטקסי מהווה יתרון בולט על המתחרות בשוק הסיני ועל כך שמדובר ביעד אסטרטגי העיקרי של מאסק".
טסלה מתמודדת עם תחרות קשה בסין, כאשר עשרות יצרניות מציעות עשרות דגמים של רכבים חשמליים ורבים מהם מתחילים מתחת ל-20,000 דולר. רובוטקסי תהווה מוצר חדש וייחודי, אך הוא תלוי בטסלה שצריכה לספק את הטכנולוגיה לנהיגה אוטונומית אמיתית. למרות שהטכנולוגיה הקיימת מרשימה, היא עדיין דורשת פיקוח אנושי 100% מהזמן.
נתוני המסירות
יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה על מסירות של 387,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של כמעט 9% משנה לשנה. טסלה פספסה את צפי האנליסטים בפער של 20,000 יחידות.
למרות הפספוס, מניית החברה דווקא הייתה עמידה להפליא עד החדשות על המודל 2. אחת הסיבות לכך היא הערכות המשקיעים השוריים של טסלה כי הפספוס הוא מקרה חריג שנוצר מבעיות הייצור בקליפורניה, עיכובים במסירות בעקבות האירועים בים האדום וכן ההפסקה בייצור בגרמניה. מאסק מצידו דווקא האשים את השוק ואמר כי מדובר ברבעון קשה עבור כל יצרניות ה-EV, תוך כדי שהוא מזכיר את נתוני המסירות של BYD.
- טראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
- קוינבייס מתרחבת: ממסחר בקריפטו לאפליקציית השקעות כוללת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
יצרנית ה-EV הסינית BYD מסרה 624,000 רכבים ברבעון הראשון, ירידה של 34% לעומת הרבעון התואם אשתקד. עם זאת, המכירות צמחו ב-14% לעומת השנה קודם לכן, בעוד אלו של טסלה ירדו בכמעט 9% משנה לשנה. מכירות טסלה נפלו בזמן שהחברה ייצרה 433,000 רכבים באותו הרבעון, כך שהמלאי גדל ביותר מ-46,000 יחידות. מדובר בפער הגדול ביותר בין הייצור למסירות אי פעם.
סיבה נוספת שככל הנראה עודדה את המשקיעים היא העובדה כי למרות נתוני המסירות, אף אחד מהאנליסטים לא הוריד דירוג למניית טסלה והתחזיות לא שונו יותר מדי.
טראמפ האיחוד האירופימאזן האימה: וושינגטון מאיימת בצעדי תגמול נגד ענקיות טכנולוגיה אירופיות
ממשל טראמפ מאשים את בריסל ברדיפה רגולטורית של חברות טכנולוגיה אמריקאיות ומזהיר מהטלת מגבלות, אגרות וסנקציות כלכליות על חברות אירופיות מובילות, זאת על רקע חקירות, קנסות ומאבק גובר על עתיד הכלכלה הדיגיטלית
המתיחות בין ארצות הברית לאיחוד האירופי סביב רגולציית הטכנולוגיה עולה מדרגה. ממשל טראמפ פרסם בימים האחרונים אזהרה חריגה וחריפה כלפי בריסל, שבה הוא מאיים לנקוט צעדי תגמול כלכליים ישירים נגד חברות טכנולוגיה ושירותים אירופיות, אם האיחוד לא יחזור בו ממדיניות הרגולציה, הקנסות והתביעות נגד ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות.
בהודעה פומבית שפרסם נציג הסחר של ארצות הברית, הגוף האחראי על ניהול יחסי הסחר של וושינגטון, נטען כי האיחוד האירופי ומדינות החברות בו מתמידים ב-"מסלול מתמשך של תביעות מפלות ומטרידות, מסים, קנסות והנחיות רגולטוריות" נגד חברות אמריקאיות. לדברי הממשל, צעדים אלה ננקטים לאורך שנים, חרף פניות חוזרות ונשנות מצד ארצות הברית, וללא נכונות אמיתית של בריסל לנהל דיאלוג מהותי או לשנות כיוון.
וכך, אנחנו רואים דוגמא נוספת לעקביות של ממשל טראמפ, ואם תרצו גם של MAGA, שדואג להעביר כל מחלוקת למישור כלכלי מובהק ולהשתמש בכובד המשקל של הכלכלה האמריקאית להכרעה ולסיום סכסוכים. פרשנות אחרת תוכל לומר שטראמפ שש אלי קרב ולא מוותר על אף סכסוך, אבל זה כבר תלוי בהשקפת עולם, שלא לומר פוזיציה.
איום גלוי בצעדי תגמול
בהודעת נציג הסחר נאמר כי אם האיחוד האירופי ימשיך במדיניותו הנוכחית, לארה״ב "לא תיוותר ברירה אלא להתחיל להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה” כדי להתמודד עם מה שהוגדר כצעדים בלתי סבירים. בין האפשרויות שעלו הוזכרו במפורש הטלת אגרות, מגבלות וצעדים רגולטוריים נגד
חברות שירותים זרות, צעדים שעשויים לפגוע ישירות בפעילותן של חברות אירופיות בשוק האמריקאי.
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באופן חריג, הממשל אף נקב בשמות של חברות אירופיות שעשויות להיפגע מצעדי התגובה, בהן Accenture, DHL, מיסטראל, SAP, סימנס וספוטיפיי. לפי וושינגטון, חברות אלה
נהנות מפעילות חופשית בארצות הברית ומתרומה משמעותית לכלכלה האמריקאית, בעוד שחברות אמריקאיות סובלות, לטענת הממשל, מיחס מפלה באירופה.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ נכנס לגרעין: טראמפ מדיה מתמזגת עם חברת היתוך גרעיני והמניה קופצת
מיזוג מניות בשווי שמוערך ביותר מ-6 מיליארד דולר יחבר בין רשת טראמפ מדיה לבין טי.אי.אי טכנולוג׳יס, שמפתחת היתוך גרעיני לאספקת חשמל נקייה לתשתיות בינה מלאכותית
טראמפ מדיה וטכנולוג'י גרופ Trump Media & Technology Group , החברה האם של הרשת החברתית טרות' סושיאל, מדווחים שחתמו על מיזוג עם טי.אי.אי טכנולוג׳יס, חברה פרטית שפועלת בתחום ההיתוך הגרעיני. שווי העסקה מוערך ביותר מ-6 מיליארד דולר והיא מתבצעת כעסקת מניות, כלומר עסקה שבה בעלי המניות מקבלים מניות בחברה הממוזגת במקום תשלום במזומן. השוק הגיב מיד, ומניית טראמפ מדיה, שנסחרת תחת הסימול די.ג'יי.טי, זינקה בכ-20% במסחר המוקדם.
