אילון מאסק
צילום: טוויטר

טסלה נסחרת בירידות שערים - מה מאסק אמר הפעם בראיון?

"אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר היזם. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי"; טסלה ירדה מתחילת השנה ב-30% ובוול-סטריט חוששים
אדיר בן עמי | (6)

מובילת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC ממשיכה במגמה השלילית, כאשר ההערות האחרונות של המנכ"ל אילון מאסק בנוגע לסמים ולרכבים לא ממש עזרו למניה. המיליארדר התראיים ל-CNN והגיב על החששות בנוגע לשימוש בסמים ועל טסלה.

היזם הסביר בראיון כי הוא לוקח רק סם שנקרא קטמין, סם הנחשב פופולרי לרוב בקרב צרכני הסמים הפסיכדליים. לפי מאסק, הסם נלקח בהתאם למרשם שקיבל והוא עוזר לו להתמודד עם דיכאון. "אני לא יכול להרשות לעצמי להתבזבז ולא לעשות את העבודה שלי", אמר מאסק. "אני עובד 16 שעות ביום וזה נורמלי עבורי". מאסק ידוע בלוח הזמנים הצפוף שלו, שעות העבודה הרבות והחוסר בשינה שככל הנראה עזרו לו להגיע לאיפה שהוא נמצא היום.  

עוד הוסיף המיליארדר: "מנקודת המבט של וול-סטריט, מה שחשוב זה הביצוע. מנקודת המבט של המשקיעים, אם יש משהו שאני לוקח ועוזר לי אני צריך להמשיך לקחת אותו". מאסק הגיב בעצם לדיווחים של הוול סטריט ג'ונרל מוקדם יותר השנה כי הוא משתמש בסמים לא חוקיים. היזם דחה את הטענות ואמר שהוא עובר בקביעות בדיקות סמים. 

מניית טסלה ירדה מתחילת השנה כבר 30% וגם לזה מאסק מיהר להתייחס: "המניות עולות ויורדות, מה שחשוב באמת זה שאנחנו מייצרים ומספקים מוצרים מעולים", אמר. "הסייברטראק של טסלה הוא מוצר מיוחד ומודל Y הייתה המכונית הנמכרת ביותר בעולם ברכבים מונעי דלק וחשמליים ב-2023". 

בנוגע לרכב הספורט החדש של החברה, הרודסטר, היזם ציין כי טסלה משתפת פעולה עם SpaceX על מנת שהרכב יכיל טכנולוגיות המשמשות טילים. "הרכב יגיע מ-0 ל-60 תוך פחות משנייה אחת", אמר.

מאסק דיבר גם על כך שטסלה שווה כמו שאר תעשיית הרכב העולמית גם יחד. השווי של טסלה גבר על הערכת השווי המשולבת של יצרניות הרכב מספר פעמים, כאשר הפעם הראשונה הייתה בשנת 2021. עם זאת, השווי המשולב כיום של יצרניות הרכב נאמד ב-900 מיליארד דולר, בעוד זה של טסלה עומד על 545 מיליארד דולר. כיום, טסלה שווה בערך פי 1.6 מטויטה. לפני כשנה זה היה יותר מפי שלוש.

עוד הוסיף היזם כי לסייברטארק היו יותר ממיליון הזמנות. נתון מרשים, אבל כבר מ-2020 דובר על כך שיש מאות אלפי הזמנות לטנדר החשמלי של טסלה. מה שמעניין את המשקיעים הוא הקצב בו ההזמנות מומרות לרכישות ומסירות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בראיון ב-CNN ניסה המראיין להוציא ממאסק תגובה בנוגע להסחות הדעת הרבות שלו, כאשר היזם ממשיך לצאת במיזמים חדשים ונותן הרגשה למשקיעים כי הוא יותר מדי מפוזר ולא מצליח להתמקד ולהוביל את טסלה לאן שהיא יכולה להגיע. עם זאת, גם פה מאסק התחמק ולא סיפק מידע חדש. הבעיה הזו עולה שוב ושוב כאשר מניית טסלה מציגה ביצועים גרועים, אבל נשכחת כאשר מניית החברה שוברת שיאים. 

 

החששות בוול-סטריט

האירועים הרבים בטסלה גרמו לחששות בקרב האנליסטים והמשקיעים, כאשר לפי הערכות וולס פארגו, המסירות צפויות להיפגע היות וההשפעה של הורדות המחירים על הביקוש פוחתת. בחברת השירותים הפיננסיים צופים מסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, כלומר ללא שינוי כמעט מ-2023 ולא צופה גידול במסירות ב-2025. באשר למכירות, בוולס פארגו צופים לשנת 2024 ו-2025 מכירות של 91 מיליארד ו-96 מיליארד דולר בהתאמה. כאשר התחזיות הקודמות עמדו על 102 מיליארד ו-118 מיליארד דולר בהתאמה והקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 110 ו-131 מיליארד דולר. טסלה סיימה את שנת 2023 עם מכירות של 97 מיליארד דולר.

בנוגע לרווח למניה, החברה צופה רווח של 2 דולר, ירידה מ-2.4 דולר למניה. הקונצנזוס עומד על רווח למניה של 3.03 דולר. טסלה הרוויחה 3.12 דולר למניה בשנת 2023. לשנת 2025 וולס פארגו צופים רווח למניה של 1.9 דולר. הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 4.16 דולר. 

בוול-סטריט צופים שטסלה תספק 2.1 מיליון רכבים ב-2024, כאשר לפני מספר חודשים הנתון עמד על 2.3 מיליון יחידות. ככל שתחזית המסירות ירדה, כך גם תחזית הרווחים. בוול-סטריט צופים רווח למניה של כ-3 דולר בשנת 2024, לפני מספר חודשים הרווח עמד על 4 דולר, גבוה ב-33%. 

גם במורגן סטנלי חתכו לאחרונה את מחיר היעד והתחזיות: "שנה מאתגרת לכלי הרכב  החשמליים, הביקוש ממשיך להאט למרות הפחתת המחירים המתמשכת", כתב אדם גו'נאס ממורגן סטנלי. האנליסט מכנה את מערך המוצרים של טסלה "מיושן יחסית" בהשוואה לשוק הסיני ומציין כי כלי הרכב ההיברידיים מהווים איום יותר גדול ממה שחשבו תחילה. 

כתוצאה מכך, במורגן סטנלי חתכו את הרווח למניה GAAP אל מתחת ל-1 דולר, כאשר הקונצנזוס בוול-סטריט עומד על 2.86 דולר למניה. ג'ונאס מצפה כי טסלה תמסור פחות מ-2 מיליון רכבים בשנת 2024, גבוה ב-10% מ-1.8 מיליון היחידות שנמסרו בשנה שעברה, אך מתחת לקונצנזוס של 2.1 מיליון רכבים. מחיר היעד החדש של האנליסט למניית החברה עומד על 320 דולר, לעומת 345 דולר לפני כן. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שחף 19/03/2024 21:59
    הגב לתגובה זו
    מכונית חשמלית זה כאב ראש ולאט לאט נשארות רק מעט גדולות .
  • 4.
    החיים 19/03/2024 20:33
    הגב לתגובה זו
    עד אז אני אחכה בסבלנות
  • א.ש 19/03/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    אז נראלי שאף אחד לא יעדכן אותך טסלה רק התחילה להרוויח מכול הטכנולוגיה שאינה רכב 160 לטסלה אולי לא יחזור הרבה זמן 20 דולר למניה אולי אם כלכלת ארה"ב תקרוס או שביידן יחליט להרחים את טסלה
  • 3.
    ג'אנקי לבן רשע 19/03/2024 19:08
    הגב לתגובה זו
    מתעוות ונשחק.
  • 2.
    חיים 19/03/2024 18:59
    הגב לתגובה זו
    כבר יש מי שצופה שהמניה תרד ל44 דולר...
  • 1.
    מוטי 19/03/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
    יש לפחות 60 מותגי רכב סינים שכניראה בבעלות הממשל הסיני.אם הם רוצים הם יכולים ללחוץ על כפתור ומכונית סינית תעשה תאונה ותחסל את מי שהם רק רוצים או שהסוללה שלה תעלה באש בזמן שהדלתות נעולות בלי אפשרות לפתוח.הסינים כבר קנו את כל אפריקה ושולטים בפוליטיקאים שם.הסינים הם החברים הכי טובים של אירן ורוסיה.למה אנשים קונים מכוניות סיניות?
מחשוב קוונטימחשוב קוונטי

5,900% בשנה מ-80 סנט ל-46 דולר, שווי של 15 מיליארד, מי אמר בועה?

ריג'טי קומפיוטינג מושכת עניין חריג בשוק בזכות התקדמות טכנולוגית והזמנות חדשות, אך האנליסטים חלוקים בין מי שרואים התחלה של מסחור אמיתי לבין מי שמזהירים שהשווי הנוכחי מנותק מהבסיס הכלכלי

אדיר בן עמי |

מניית ריג'טי קומפיוטינג Rigetti Computing -6.77%  טסה 5,900% ב-12 החודשים האחרונים. המחיר זינק מ-80 סנט לכ-46 דולר למניה, ושווי השוק הגיע ל-15 מיליארד דולר. רק בחודש האחרון המניה עלתה ב-180%. זאת המציאות של חברת מחשוב קוונטי שמייצרת 8 מיליון דולר הכנסות בשנה. פוטנציאל יש, אבל גם הרבה סיכונים.


דיוויד וויליאמס, אנליסט בנצ'מארק, לא רק שלא חושב שזאת בועה, הוא העלה השבוע את מחיר היעד שלו למניה מ-20 דולר ל-50 דולר. זה אומר שלדעתו יש עוד 10% פוטנציאל עלייה מהמחיר הנוכחי. הוא שומר על המלצת קנייה ומסביר שמגזר המחשוב הקוונטי עבר "שינוי חד בהערכת שווי" בחודשים האחרונים.


התעשייה מתקדמת מהר. יש חדשנות מואצת, מערכת אקולוגית שמתרחבת, אימוץ שמאיץ ומודלים עסקיים שמתפתחים. הכל מצביע על כך שהמסחור של הטכנולוגיה קרוב יותר ממה שחשבו עד לאחרונה. וויליאמס כותב שאפילו אחרי הזינוק המטורף, "עדיין יש מקום רב לעלייה נוספת" ככל שהחברות ימשיכו לבצע תוכניות עבודה, להרחיב שימושים ולמשוך שותפים מסחריים חדשים.



ההישגים עד כה

ריג'טי הכריזה באמצע יולי כי הצליחה להדגים את המחשב הקוונטי הרב-שבבי הגדול ביותר בתעשייה. המערכת השיגה דיוק של 99.5% בפעולות על שני קיוביטים במקביל, וחצתה את שיעור השגיאות הקודם בחצי. במילים פשוטות, המחשב עושה פחות טעויות ועובד בדיוק גבוה יותר. וויליאמס האמין כבר מזמן שהגישה הטכנולוגית של ריג'טי, שמבוססת על חיבור של שבבים מרובים (צ'יפלט), היא הדרך הכי טובה להרחיב מחשבים קוונטיים. עכשיו, כשההדגמה הצליחה והדיוק השתפר משמעותית, הוא מתאר את זה כ"הישג משמעותי ומעודד מאוד".


בשבוע שעבר ריג'טי דיווחה על הזמנות רכש של 5.7 מיליון דולר לשתי מערכות Novera בנות 9 קיוביטים, שאמורות להימסר במחצית הראשונה של 2026. מערכת אחת נרכשה על ידי יצרן טכנולוגיה אסייתי שמטרתו לפתח מומחיות קוונטית, והשנייה הלכה לסטארט-אפ בקליפורניה שמתמקד בבינה מלאכותית ופיזיקה יישומית. זה אולי לא נשמע כמו עסקה ענקית, אבל זה מסמן משהו חשוב, הטכנולוגיה יוצאת מהמעבדות ומגיעה ללקוחות אמיתיים.


וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)
סקירה

טראמפ צייץ ו-וול סטריט סגרה בירידות חדות; הנאסדק נפל 3.5%

ציוץ של טראמפ הצית שוב את החששות ממלחמת סחר מול סין והפיל את המדדים בחדות; המניות הישראליות נופלות בוול סטריט וצפויות לחזור לת"א עם ארביטרז' שלילי 

צוות גלובל |

יום המסחר האחרון לשבוע נסגר במגמה שלילית עמוקה למרות פתיחה חיובית, כאשר מדד מדד ה-S&P 500 ירד ב-2.7%, הדאו ג'ונס איבד 1.9%, ומדד הנאסד״ק נפל 3.5%. תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת באזור 4.05%, ברקע אי הוודאות.

המעבר לירידות מגיע ברקע ציוץ של הנשיא דונלד טראמפ שטוען כי סין נוקטת צעדים עוינים כלפי העולם, כולל כוונה להטיל מגבלות יצוא על חומרים חיוניים כמו יסודות נדירים, מה שעלול לשבש את השווקים הגלובליים. לדבריו, המהלך נועד לבסס שליטה מונופוליסטית של סין, אך ארצות הברית מחזיקה בעוצמה כלכלית גדולה יותר ויכולה להשיב בצעדים משלה. טראמפ רומז כי בתגובה הוא שוקל להטיל מכסים נוספים על יבוא מסין, ומזהיר שהעולם החופשי צריך לשים לב להתנהלות הסינית, במיוחד על רקע השינויים הגיאופוליטיים האחרונים במזרח התיכון. להרחבה - טראמפ מאיים בהעלאת מכסים ענקית על סין

למתיחות עם סין מצטרפת ההשבתה המתמשכת של הממשל האמריקאי, שנכנסה ליומה העשירי ללא התקדמות במשא ומתן בקונגרס. יותר מרבע מיליון עובדים פדרליים כבר לא קיבלו שכר, והסנט דחה בפעם השביעית הצעות תקציב זמניות. האווירה הכללית בוול סטריט הפכה שלילית, כשמשקיעים מעריכים שהמכסים, לצד השבתת הממשלה, יכבידו על הצמיחה ברבעון הקרוב.


ההשפעה מורגשת גם במניות הישראליות. זה מצב הארביטרז' למניות הגדולות (לעמוד מניות הארביטרז'):