לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה
דוחות

ריביאן ולוסיד פרסמו תחזיות נמוכות מהצפי ומתרסקות במסחר בוול סטריט

ריבוי החברות בתחום ה-EV היוקרתיים מוריד את נתח השוק של החברות בו ואת כמות המסירות; האם הן צריכות לשנות כיוון בתוך הענף?
דור עצמון |

אמש לאחר נעילת המסחר בוול סטריט פרסמו יצרניות הרכב החשמלי (EV) לוסיד LUCID GROUP וריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE את דוחותיהן הכספיים לרבעון הרביעי של 2023 עם תחזיות מאכזבות למדי כששתיהן מציינות את התחרות הקשה בענף.

ריביאן דיווחה כי המכירות ברבעון הרביעי הסתכמו בכ-1.3 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות בוול סטריט. עבור 2024, היא מתכננת לייצר כ-57,000 יחידות, בעוד בוול סטריט ציפו לכ-66,000 יחידות. המסירות בשנת 2023 הסתכמו בכ-50,000 יחידות. מנגד, לוסיד מכרה ברבעון הרביעי בסך 157 מיליון דולר, נמוך משמעותית מצפי האנליסטים בוול סטריט למכירות של 180 מיליון דולר. לאחר שמסרה כ-6,000 מכוניות חשמליות ב-2023, הודיעה החברה על צפי לייצור של כ-9,000 מכוניות חשמליות ב-2024, מתחת לצפי לייצור של כ-12,000 מכוניות חשמליות.

כאמור, התחזיות הנמוכות מהצפוי מפילות את שתי המניות במסחר כאשר מניית ריביאן קורסת ב-20% למחיר של 12.20 דולר בעוד שמניית לוסיד נופלת ביותר מ-8% ל-3.39 דולר. ברקע, המדדים המובילים בוול סטריט קופצים בעד 2% על רקע הדוחות המצוינים של אנבידיה NVIDIA COR שעולה בכמעט 12% ל-754 דולר.

האטת צמיחת המכירות בשתי החברות היא הדוגמה האחרונה לכך שארה"ב לא צריכה ריבוי של רכבים חשמליים יוקרתיים. האמריקאים רכשו כ-1.2 מיליון רכבים חשמליים ב-2023, עלייה של כ-46% לעומת 2022. יותר מ-70% מהמכירות הללו הן של רכבי יוקרה. טסלה TESLA INC נחשבת למותג יוקרה, וללא מכירות טסלה, כ-25% ממכוניות היוקרה שנמכרו בארה"ב ב-2023 היו חשמליות.

הרכבי של לוסיד ושל ריביאן נחמדים מאוד, אך הם אינם בקטגוריית המכוניות הזולות. מכונית Lucid Air סדאן מתחילה בכ-70,000 דולר. רכב שטח R1S של ריביאן מתחיל בכ-75,000 דולר. לוסיד צפויה להשתמש בכ-3.1 מיליארד דולר במזומן השנה בעוד ריביאן צפויה להשתמש בכ-4.1 מיליארד דולר. שתי יצרניות הרכב צריכות למצו את הדרך להפחית את הסכומים הללו. דגם ה-R2 של ריביאן צפוי לעזור בזה ואמור לצאת לכביש בשנת 2026. מנגד, המכונית הבאה של לוסיד, רכב השטח Gravity, הוא רכב יוקרתי גם כן ולא ברור כיצד זה יפחית עבורה עלויות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.