טסלה
צילום: Pixabay

הסוללות ברכבי טסלה קופאות בעקבות מזג האוויר - אתגר נוסף לרכבים החשמליים?

כמו בכל טכנולוגיה חדשה, ככל שעובר הזמן צצות יותר בעיות, שכנראה אף אחד כמעט לא יזכור עוד כמה שנים. הרכבים החשמליים עדיין לא יודעים להתמודד עם מקרי קיצון, אבל הטכנולוגיה המתקדמת יכולה די מהר להסתגל למצב
אדיר בן עמי | (3)

הטמפרטורות המקפיאות במדינות בארה"ב הותירו כמה נהגי טסלה תקועים במקום ללא יכולת להניע את הרכב. האם זה מכשול משמעותי נוסף לשוק הרכבים החשמליים? לא ממש. אבל זה כן מדגיש כי לתעשיית הרכב החשמלי יש עוד עבודה לעשות. 

בשיקגו הטמפרטורות הגיעו ל-12 מעלות צלזיוס מתחת לאפס ופגעו בסוללות הרכבים החשמליים כמו גם בעמדות ההטענה במדינה. טסלות קפואות שבעליהם נדרשו להזמין גרר בשבילן הפכו לפופולריות בשידורי החדשות בארה"ב. 

 

התקריות הללו בעקבות מזג האוויר מזכירות לרוכשי הרכב את ההבדלים בין כלי הרכב החשמליים לכלי הרכב המסורתיים. בתור התחלה, סוללות הרכבים חשמליים מאבדות אנרגיה מהר יותר כשקר. סוללת רכב טסלה, הנמצא בחניה עלולה לאבד בין 5% ל-10% מהאנרגיה שלה כאשר קר בחוץ. בנוסף, טווח הנסיעה של הרכבים קטן בעד 25% כאשר קר, תלוי בטמפרטורה.

עם זאת, כמובן שגם רכבי בנזין ודיזל מושפעים מהקור. המצברים מתים, המנועים עובדים קשה יותר והרכב צורך יותר דלק כאשר הנוסעים מפעילים חימום. בקור קיצוני, המרחק אותו רכב מסורתי יכול לנסוע עם מיכל מלא יורד ב-20%. המקרה פה שונה, היות ולאחר 100 שנים ומעלה של נהיגה ברכבים מבוססי דלק, הנהגים כבר יודעים למה לצפות. 

 

למה בעצם הסוללות מאבדות אנרגיה כשקר?

אחת הסיבות לאיבוד אנרגיה היא הפיזיקה. תגובות כימיות עליהן הסוללות מסתמכות בכדי לייצר חשמל מאטות בטמפרטורות נמוכות יותר. סיבה נוספת היא הנוסעים שמנסים להתחמם כאשר קפוא בחוץ. להפעלת החימום ברכבים חשמליים יש השפעה גדולה יותר על הסוללה מאשר ברכב רגיל.

 

איך הקור משפיע על עמדות הטעינה?

"יצרני עמדות הטעינה מנסים לייצר כמה שיותר בכדי לעמוד בביקוש, הם לא מנסים עדיין לפתור מקרי קיצון", אמר מנכ"ל Beam, דזמונד וויטלי, המייצרת ציוד לעמדות טעינה. "זוהי תעשייה שעדיין בתחילת דרכה ואנשים עדיין מנסים להבין מה קורה". עם זאת, זה לא כל הסיפור. עמדות הטענה שעמידות בפני מקרי קיצון של קור וחום משמעותן עלויות ייצור גבוהות יותר. חברות ההטענה עלולות להסס לייצר עמדות כאלו היות וזה יפגע להן ברווחיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

לתעשייה יש עוד עבודה לעשות. "אנחנו בנקודה הגרועה ביותר באבולוציה של EV, כאשר אימוץ הרכבים החשמליים נעשה באופן נרחב יותר ולא רק על ידי 'מאמצים מוקדמים'. אנשים מצפים לחוויה של תחנת דלק", אמר וויטלי. "אני מאמין שהתעשייה תצליח לצמצם את הפערים".

 

פתרונות אפשריים והטכנולוגיה

בעוד בעלי הרכבים החשמליים מחכים שהבעיות יתוקנו, יש כמה דברים שהם יכולים לעשות בינתיים שבעלי רכבים רגילים לא יכולים. ניתן להשאיר את הרכב מחובר לחשמל בחניה בבית, דבר שישמור על הסוללות חמות וימנע אובדן טווח מסוים. בנוסף, ניתן לחמם את הרכב לפני הנסיעה, דבר שאי אפשר לעשות בבטחה עם רכבים מבוססי דלק. טסלה לדוגמה מאפשרת דרך האפליקציה שלה לתזמן את הנסיעה וכך הרכב יודע לחמם את הסוללות לפני היציאה לדרך לטמפרטורה האידיאלית.

טכנולוגיות חדשות סובלות מפגמים. כמו שלפני שנים לא הצלחנו למצוא קליטה באזורים מסוימים או ששיחת טלפון התנתקה בלי סיבה (דבר שעדיין קיים בפריפריה אבל פחות) עוד 10 שנים מהיום המצב צפוי להיות טוב משמעותית בשוק הרכבים החשמליים עם הרבה פחות בעיות. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לבן 19/01/2024 22:49
    הגב לתגובה זו
    עיתונאי בשירות יבואני הרכב.. טסלה קיימת כבר 6 שנים לפחות. פתאום בחורף הזה קופאות הבטריות? למה החורף הזה קשה מבעבר???
  • 2.
    תומר 19/01/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    עשיתי תיור במסלול עם מדריך. מכונית טסלה עלתה באש שם אחרי 40 דקות במסלול בגלל החום. הסוללה התלקחה. שש שעות היא בערה עד שכבתה . הטמפרטורה על האספלט היתה 42 מעלות.
  • 1.
    רונן יצחקי 19/01/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
    כרגיל פייק שאינו מעיד על הכלל.
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.