הסוללות ברכבי טסלה קופאות בעקבות מזג האוויר - אתגר נוסף לרכבים החשמליים?
הטמפרטורות המקפיאות במדינות בארה"ב הותירו כמה נהגי טסלה תקועים במקום ללא יכולת להניע את הרכב. האם זה מכשול משמעותי נוסף לשוק הרכבים החשמליים? לא ממש. אבל זה כן מדגיש כי לתעשיית הרכב החשמלי יש עוד עבודה לעשות.
בשיקגו הטמפרטורות הגיעו ל-12 מעלות צלזיוס מתחת לאפס ופגעו בסוללות הרכבים החשמליים כמו גם בעמדות ההטענה במדינה. טסלות קפואות שבעליהם נדרשו להזמין גרר בשבילן הפכו לפופולריות בשידורי החדשות בארה"ב.
התקריות הללו בעקבות מזג האוויר מזכירות לרוכשי הרכב את ההבדלים בין כלי הרכב החשמליים לכלי הרכב המסורתיים. בתור התחלה, סוללות הרכבים חשמליים מאבדות אנרגיה מהר יותר כשקר. סוללת רכב טסלה, הנמצא בחניה עלולה לאבד בין 5% ל-10% מהאנרגיה שלה כאשר קר בחוץ. בנוסף, טווח הנסיעה של הרכבים קטן בעד 25% כאשר קר, תלוי בטמפרטורה.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, כמובן שגם רכבי בנזין ודיזל מושפעים מהקור. המצברים מתים, המנועים עובדים קשה יותר והרכב צורך יותר דלק כאשר הנוסעים מפעילים חימום. בקור קיצוני, המרחק אותו רכב מסורתי יכול לנסוע עם מיכל מלא יורד ב-20%. המקרה פה שונה, היות ולאחר 100 שנים ומעלה של נהיגה ברכבים מבוססי דלק, הנהגים כבר יודעים למה לצפות.
למה בעצם הסוללות מאבדות אנרגיה כשקר?
אחת הסיבות לאיבוד אנרגיה היא הפיזיקה. תגובות כימיות עליהן הסוללות מסתמכות בכדי לייצר חשמל מאטות בטמפרטורות נמוכות יותר. סיבה נוספת היא הנוסעים שמנסים להתחמם כאשר קפוא בחוץ. להפעלת החימום ברכבים חשמליים יש השפעה גדולה יותר על הסוללה מאשר ברכב רגיל.
איך הקור משפיע על עמדות הטעינה?
"יצרני עמדות הטעינה מנסים לייצר כמה שיותר בכדי לעמוד בביקוש, הם לא מנסים עדיין לפתור מקרי קיצון", אמר מנכ"ל Beam, דזמונד וויטלי, המייצרת ציוד לעמדות טעינה. "זוהי תעשייה שעדיין בתחילת דרכה ואנשים עדיין מנסים להבין מה קורה". עם זאת, זה לא כל הסיפור. עמדות הטענה שעמידות בפני מקרי קיצון של קור וחום משמעותן עלויות ייצור גבוהות יותר. חברות ההטענה עלולות להסס לייצר עמדות כאלו היות וזה יפגע להן ברווחיות.- אורקל קופצת 30%, אנבידיה מטפסת 4.5% - הנאסד"ק בשיא חדש
- מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
לתעשייה יש עוד עבודה לעשות. "אנחנו בנקודה הגרועה ביותר באבולוציה של EV, כאשר אימוץ הרכבים החשמליים נעשה באופן נרחב יותר ולא רק על ידי 'מאמצים מוקדמים'. אנשים מצפים לחוויה של תחנת דלק", אמר וויטלי. "אני מאמין שהתעשייה תצליח לצמצם את הפערים".
פתרונות אפשריים והטכנולוגיה
בעוד בעלי הרכבים החשמליים מחכים שהבעיות יתוקנו, יש כמה דברים שהם יכולים לעשות בינתיים שבעלי רכבים רגילים לא יכולים. ניתן להשאיר את הרכב מחובר לחשמל בחניה בבית, דבר שישמור על הסוללות חמות וימנע אובדן טווח מסוים. בנוסף, ניתן לחמם את הרכב לפני הנסיעה, דבר שאי אפשר לעשות בבטחה עם רכבים מבוססי דלק. טסלה לדוגמה מאפשרת דרך האפליקציה שלה לתזמן את הנסיעה וכך הרכב יודע לחמם את הסוללות לפני היציאה לדרך לטמפרטורה האידיאלית.
טכנולוגיות חדשות סובלות מפגמים. כמו שלפני שנים לא הצלחנו למצוא קליטה באזורים מסוימים או ששיחת טלפון התנתקה בלי סיבה (דבר שעדיין קיים בפריפריה אבל פחות) עוד 10 שנים מהיום המצב צפוי להיות טוב משמעותית בשוק הרכבים החשמליים עם הרבה פחות בעיות.
- 3.לבן 19/01/2024 22:49הגב לתגובה זועיתונאי בשירות יבואני הרכב.. טסלה קיימת כבר 6 שנים לפחות. פתאום בחורף הזה קופאות הבטריות? למה החורף הזה קשה מבעבר???
- 2.תומר 19/01/2024 21:30הגב לתגובה זועשיתי תיור במסלול עם מדריך. מכונית טסלה עלתה באש שם אחרי 40 דקות במסלול בגלל החום. הסוללה התלקחה. שש שעות היא בערה עד שכבתה . הטמפרטורה על האספלט היתה 42 מעלות.
- 1.רונן יצחקי 19/01/2024 20:46הגב לתגובה זוכרגיל פייק שאינו מעיד על הכלל.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

אורקל קופצת 30%, אנבידיה מטפסת 4.5% - הנאסד"ק בשיא חדש
הבורסות בניו יורק פותחות את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI)
לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI
בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה
בינתיים המגמה מעורבת, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.5%, הנאסד"ק עולה בשיעור דומה, והדאו ג'ונס יורד כ-0.1%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר
הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.
הנתונים על המחירים הסיטונאיים הם כמו הקדמה לדו"ח שנקבל מחר שזה מדד המחירים לצרכן (CPI) שזה נחשב למדד משמעותי אפילו יותר עבור קובעי המדיניות
בבנק המרכזי. אם גם שם תתקבל תמונה של אינפלציה מתונה, הסיכוי להורדת ריבית כבר בספטמבר יהיה וודאי לחלוטין. נכון לעכשיו, שוק החוזים כבר מתמחר ודאות כמעט מלאה להפחתה של רבע אחוז, ויש שמעריכים כי לא מן הנמנע שגם תיתכן הפחתה עמוקה יותר של חצי אחוז.
ומעבר למאקרו, במיקרו אורקל מזנקת בחדות ומושכת את הסקטור הטכנולוגי ללמעלה, על רקע תחזיות אופטימיות בתחום הענן והבינה המלאכותית. המניה קופצת ביותר מ-30% לאחר שהציגה צמיחה חסרת תקדים של יותר מ-1500% בהכנסות ממסדי נתונים בענן בשיתוף
עם אמזון, מיקרוסופט וגוגל. עוד נמסר מהחברה כי היא חתמה על ארבע עסקאות ענק עם שלושה לקוחות שונים מה שמעיד על ביקושים לתשתיות ה-AI שלה וגם בכלל.
- הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות אנבידיה ו-AMD מצטרפות למגמה החיובית, כשהמשקיעים ממשיכים להזרים הון לתוך מניות הבינה המלאכותית.
שוק המניות בארה"ב בתנופה. ה־S&P 500 רושם שיאים חדשים כמעט מדי שבוע, ואנליסטים מוול סטריט ממהרים לעדכן כלפי מעלה את התחזיות ליעד שלהם לסוף השנה. למרות שאנחנו רגילים לראות אנליסטים "רודפים" אחרי המדד או אחרי ביצועי מניות הפעם התופעה היא חריגה ואנחנו רואים גל של עדכוני תחזיות מאת בנקים ובתי השקעות מובילים. זה מגיע אחרי חודשים של תנודתיות, אחרי קרבות מכסים ומדיניות לא צפויה של טראמפ, אבל עם זאת האנליסטים משוכנעים שהנרטיב ימשוך ללמעלה. ה-AI עדיין כאן והוא מצליח להרים לא רק את הסקטור הטכנולוגי אלא גם תומך ברווחיות של חברות מסורתיות. אנחנו עדים לגל של פיטורי עובדים (נובו נורדיסק דיווחה הבוקר שתפטר 9,000 עובדים) שמוחלפים בכלי בינה מלאכותית, ועד כמה שזה עצוב זה מצויין לבעלי המניות. ההכנסות שוברות שיאים, וכולם רוצים להצטרף לראלי. הדויטשה בנק, ברקליס וגם וולס פארגו מעדכנים למעלה את התחזיות שלהם למדד הדגל כש-7,000 נקודות הן בכלל לא חלום רחוק - אבל לא כולם אופטימיים יש את מי שחושב שהשוק יקרוס ברגע שיורידו ריבית - "השווקים יתממשו בתרחיש של 'מכור את החדשות'" טוענים בג'יי פי מורגן - "ה-S&P יגיע ל-7,000 נק' עד סוף השנה"