BYD
צילום: BYD

רכבי BYD נמכרים יותר מטסלה; אז למה השווי שלה הוא רק עשירית מטסלה?

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית מכרה יותר משלושה מיליון כלי רכב אשתקד ודחקה את טסלה מההובלה בה החזיקה יותר מעשור
נחמן שפירא | (8)

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD מצליחה לעקוף את טסלה. האם 2024 תבשר את הכתרתה של המלכה החדשה של הרכבים החשמליים?

יצרנית ה-EV מכרה יותר משלושה מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2023. יצרנית הרכב הסינית מוכרת הן רכבים חשמליים בעלי סוללות והן היברידיות פלאג-אין.

BYD עקפה את טסלה והיא כעת  החברה שמוכרת את הכמות הגדולה ביותר של כלי רכב חשמליים בעלי סוללות. יצרנית הרכבים הסינית דחקה את טסלה מהמקום בו החזיקה במשך יותר מעשור, מאז הצגת דגם S סדאן היוקרתי בשנת 2012.

BYD צילום אתר חברה

      BYD עוקפת את טסלה. צילום אתר חברה

BYD הודיעה היום על מסירות של כ-526,000 כלי רכב חשמליים, מבוססי סוללה,  ברבעון הרביעי של 2023, וזאת לעומת כ-432,000 שנמסרו ברבעון השלישי של 2023. טסלה מסרה רק 435,000 יחידות ברבעון השלישי, וברבעון הרביעי צפויה למסור  רק 480,000 יחידות.

 BYD מייצרת גם רכבי סוללה חשמליים, או BEVs, וגם היברידיות פלאג-אין. BYD מכרה יותר מכוניות מטסלה בפעם הראשונה ברבעון השני של 2022, אבל טסלה חזרה להוביל. מאז למעשה, היא רודפת אחרי טסלה אחר הכתר של חברת הרכבים  החשמליים הגדולה ביותר. אגב, גם בארץ BYD מובילה בתחום הרכב החשמלי כשטסלה מוכרת בקושי מחצית מהיקף המכירות שלה. 

 

 

איך עקפה את טסלה?

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית הצליחה לעקוץ את טסלה במסירות בזכות שימוש במחיר סביר. כלי הרכב שלה נמכרים מתחת ל-30,000 דולר ליחידה בממוצע. כאשר, רכבי טסלה עדיין נמכרים בממוצע של למעלה ל-40,000 דולר ליחידה, גם אחרי כל הפחתות המחירים של 2023. טסלה ככל הנראה תשמור על הבכורה בסיכום המסירות של BEVs בכל 2023 כאשר בסיכום השנה היא  אמורה למסור כ-1.8 מיליון יחידות. BYD סיפקה בכל שנת 2023 כ-1.6 מיליון BEVs. בסך הכל, BYD סיפקה בשנה האחרונה יותר מ-3 מיליון מכוניות נוסעים לראשונה. אך טסלה עדיין מנצחת את BYD בצעדי ענק בקטגוריה אחרת: שווי שוק.

מסרה יותר רכבים אבל שווה רק עשירית מטסלה

מאסק צילום טויטר מאסק. מכר פחות אבל עדיין שווה פי עשר. צילום טוויטר

מניית טסלה שווה כ-800 מיליארד דולר. מניות BYD שוות כ-80 מיליארד דולר,  BYD עלתה  בכ-8% בשנת 2023.

מניית טסלה עלתה ב-102% לאחר ירידה של 65% בשנת 2022.  עבור מניית טסלה, הירידה ב-2022 הייתה רק הפעם השנייה שבה המנייה יורדת בשנה קלנדרית מאז ההנפקה של החברה ב-2010. המניות עלו ב-740% בשנת 2020. זו הייתה השנה שבה החלה טסלה למכור את דגם Y שאמור להסתיים ב-2023 כמכונית הנמכרת ביותר על פני כדור הארץ.

קיראו עוד ב"גלובל"

הדגם Y היה להיט ענק. הצמיחה של BYD מראה שהדגם הבא של טסלה צריך להיות BEV במחיר נמוך יותר. זה מה שהחברה תכננה, אבל מתי היא תעלה לכבישים זו עדיין תעלומה.

עלייה הדרגתית

אם נלך חודש אחורה נראה שהחברה עולה בעקביות במסירות. החברה מסרה בנובמבר מעט יותר מ-301,000 כלי רכב, עלייה של כ-31% משנה לשנה. מתוכם היו קצת יותר מ-170,000 כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEV, עלייה של כמעט 50% משנה לשנה. BYD סיפקה גם כ-131,000 כלי רכב היברידיים פלאג-אין. בחודשיים הראשונים של הרבעון הרביעי, BYD סיפקה כמעט 336,000 רכב BEV, עלייה של כ-55% משנה לשנה.

מפעל BYD צילום אתר חברה     מפעל BYD צילום אתר חברה

עד חודש נובמבר, BYD סיפקה כמעט 2.7 מיליון רכבים ב-2023, כולל כמעט 1.4 מיליון BEVs. בסיכום 2023 יצרנית הרכבים הסינית סיפקה 1.6 מיליון BEVs, לעומת כ-911,000 בשנת 2022. טסלה לעומת זאת צפויה למכור כ-1.8 מיליון רכבים, עלייה מכ-1.3 מיליון שנמכרו ב-2022. בוול-סטריט מתרשמים מ-BYD, כ-94% מהאנליסטים המסקרים את החברה דירגו אותה ב-"קנייה". לעומת זאת לטסלה רק כ-44% מהאנליסטים נתנו המלצת קנייה.

סיבה אפשרית אחרת להבדל בדירוגים היא העובדה שטסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 60, בעוד BYD עם 15. מכפיל הרווח העתידי שימש כגורם העיקרי להמלצת הקנייה של BYD מאנליסט ג'יי פי מורגן, מורגן ניק לאי. לאי נתן מחיר יעד של 70 דולר למנית החברה. "רווחיות שיא לעומת הערכת שווי נמוכה", כתב לאי, שצופה כי BYD תשמור על שולי הרווח החזקים שלה ברבעונים הקרובים.

88 מיליארד שקל

טסלה

     טסלה. עדיין הבכירה. צילום טסלה

בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה BYD רווח גולמי של כ-22%, לעומת כ-19% ברבעון השלישי של 2022. BYD צפויה להרוויח כ-88 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמסתכם בכ-29,000 דולר לכל מכונית שנמכרה. אותו חישוב עבור טסלה מניב כ-54,000 דולר. BYD מוכרת יותר רכבים במחיר נמוך יותר. טסלה עדיין לא מייצרת מוצרים דומים. הרכב הזול ביותר שלה, דגם 3, מתחיל בכ-37,000 דולר בסין. על מנת להגן על נתח השוק, טסלה תצטרך להרחיב את מערך המוצרים שלה. היא מתכננת לעשות זאת עם רכב במחיר נמוך יותר שאמור להגיע לרחובות בסוף 2024 או 2025.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מאיר 02/01/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    ואז דברו למנורה, היזהרו היזהרו
  • 6.
    סתם אחד 02/01/2024 20:54
    הגב לתגובה זו
    מי קונה מניות סיניות? מחר הממשלה תקום עם פקודה והעסק נעלם
  • 5.
    אריה 02/01/2024 18:23
    הגב לתגובה זו
    בלי יותר מדי דוגמאות.. aple vs samsung.. אנחנו ניפגש בעוד כ 4-5 שנים..ראו כתבתי
  • 4.
    מכונאי 02/01/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
    הכל בועה במניות נאסדק 100
  • 3.
    משה 02/01/2024 16:48
    הגב לתגובה זו
    באיזה בורסה היא נסחרת?לא מצליח לקנות בדיסקונט?
  • וול סטריט: BYDDF (ל"ת)
    מאור 02/01/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    למאסק יש ערך מוסף של חברות שמקדמות טכנולוגיות תחת טסלה. (ל"ת)
    מר בין 02/01/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סווינגר 02/01/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    ובעתיד תמכור הרבה יותר מרכבים ותחנות אגירת אנרגיות ועמדות טעינה. כל זה מגולם במחיר..
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)ג'נסן הואנג וליפ בו טאן (נוצר על ידי בינה מלאכותית)

אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה

ענקית השבבים הוותיקה מקבלת חבל הצלה מהמתחרה לשעבר - האם זה יספיק להחזיר אותה לגדולה?

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

היום, כאשר אינטל מצויה בשפל תדמיתי ופיננסי, נודע כי חברת אנבידיה תשקיע 5 מיליארד דולר באינטל ותשתף עמה פעולה בפיתוח שבבים חדשים לשוק השרתים, מרכזי הנתונים והמחשבים האישיים. העסקה כוללת רכישת מניות של אינטל במחיר של 23.28 דולר למניה, הנחה של 6.5% ממחיר הסגירה הקודם (הנחה של כ-30% ביחס למחיר החדש - אינטל מזנקת מעל 30%). זה הופך את אנבידיה לאחת מבעלי המניות הגדולים ביותר של אינטל, עם נתח של כ-4% מהחברה. להרחבה: אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

עבור אנבידיה, מדובר במהלך שמעניק דריסת רגל משמעותית ביכולות הייצור של אינטל, לרבות בחטיבת ה-Foundry שסובלת מקשיים כרוניים. עבור אינטל, זו הזדמנות לקאמבק שכה נדרש. השותפות תאפשר פיתוח שבבים משולבים המשלבים את יכולות ה-AI של אנבידיה עם ארכיטקטורת ה-x86 המסורתית של אינטל. העסקה הזו מגיעה אחרי שלפני כחודש הממשל האמריקאי השקיע כ-9 מיליארד דולר בחברה. 

מאחורי העסקה הזו מסתתר סיפור עמוק על אחת מחברות הטכנולוגיה החשובות בעולם, שעברה כברת דרך משמעותית מאז נוסדה. סיפור זה כולל ניצחונות טכנולוגיים היסטוריים, החמצות אסטרטגיות כואבות והתמודדות עם תחרות גלובלית עזה, בעיקר מצד יצרניות כמו TSMC, סמסונג ו-AMD. העסקה עם אנבידיה, עשויה להיות נקודת מפנה לאינטל. היא קיבלה הבעת אמון מהמובילה העולמית. עכשיו, נשאר "רק" להצדיק זאת. 

1968: ההתחלה - מהפכה בזיכרון ובמיקרו-מעבדים

אינטל נוסדה ב-18 ביולי 1968 בקליפורניה על ידי רוברט נויס וגורדון מור, שני מדענים פורצי דרך שעזבו את חברת Fairchild Semiconductor, לצד המשקיע ארתור רוק. השם "Intel" הוא קיצור של "Integrated Electronics", ומשקף את החזון שלהם לייצר שבבים משולבים שיהפכו את הטכנולוגיה לזולה ונגישה יותר. בתחילת הדרך, התמקדה החברה בפיתוח זיכרונות מסוג SRAM ו-DRAM, שהיו חידוש טכנולוגי משמעותי בתעשייה. עיקר ההכנסות הגיעו ממכירת זיכרונות אלה, ששימשו במחשבים מוקדמים ובציוד תעשייתי.

כבר בראשית שנות ה-70 החלה פריצת הדרך המשמעותית הראשונה: המעבד הראשון בעולם, ה-Intel 4004, הושק בשנת 1971. המעבד, אשר פותח לבקשת יצרנית מחשבונים יפנית בשם Busicom, הכיל 2,300 טרנזיסטורים והיה בעל 4 ביט בלבד. הוא סימן את המעבר ההיסטורי מהעולם האנלוגי לדיגיטלי. הוא אפשר למחשבים לבצע חישובים מורכבים יותר במקום קטן וזול, והפך את אינטל לחלוצה בתחום המיקרו-מעבדים.