רכבי BYD נמכרים יותר מטסלה; אז למה השווי שלה הוא רק עשירית מטסלה?
יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD מצליחה לעקוף את טסלה. האם 2024 תבשר את הכתרתה של המלכה החדשה של הרכבים החשמליים?
יצרנית ה-EV מכרה יותר משלושה מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2023. יצרנית הרכב הסינית מוכרת הן רכבים חשמליים בעלי סוללות והן היברידיות פלאג-אין.
BYD עקפה את טסלה והיא כעת החברה שמוכרת את הכמות הגדולה ביותר של כלי רכב חשמליים בעלי סוללות. יצרנית הרכבים הסינית דחקה את טסלה מהמקום בו החזיקה במשך יותר מעשור, מאז הצגת דגם S סדאן היוקרתי בשנת 2012.
BYD עוקפת את טסלה. צילום אתר חברה
BYD הודיעה היום על מסירות של כ-526,000 כלי רכב חשמליים, מבוססי סוללה, ברבעון הרביעי של 2023, וזאת לעומת כ-432,000 שנמסרו ברבעון השלישי של 2023. טסלה מסרה רק 435,000 יחידות ברבעון השלישי, וברבעון הרביעי צפויה למסור רק 480,000 יחידות.
BYD מייצרת גם רכבי סוללה חשמליים, או BEVs, וגם היברידיות פלאג-אין. BYD מכרה יותר מכוניות מטסלה בפעם הראשונה ברבעון השני של 2022, אבל טסלה חזרה להוביל. מאז למעשה, היא רודפת אחרי טסלה אחר הכתר של חברת הרכבים החשמליים הגדולה ביותר. אגב, גם בארץ BYD מובילה בתחום הרכב החשמלי כשטסלה מוכרת בקושי מחצית מהיקף המכירות שלה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך עקפה את טסלה?
יצרנית הרכבים החשמליים הסינית הצליחה לעקוץ את טסלה במסירות בזכות שימוש במחיר סביר. כלי הרכב שלה נמכרים מתחת ל-30,000 דולר ליחידה בממוצע. כאשר, רכבי טסלה עדיין נמכרים בממוצע של למעלה ל-40,000 דולר ליחידה, גם אחרי כל הפחתות המחירים של 2023. טסלה ככל הנראה תשמור על הבכורה בסיכום המסירות של BEVs בכל 2023 כאשר בסיכום השנה היא אמורה למסור כ-1.8 מיליון יחידות. BYD סיפקה בכל שנת 2023 כ-1.6 מיליון BEVs. בסך הכל, BYD סיפקה בשנה האחרונה יותר מ-3 מיליון מכוניות נוסעים לראשונה. אך טסלה עדיין מנצחת את BYD בצעדי ענק בקטגוריה אחרת: שווי שוק.מסרה יותר רכבים אבל שווה רק עשירית מטסלה
מאסק. מכר פחות אבל עדיין שווה פי עשר. צילום טוויטר
מניית טסלה שווה כ-800 מיליארד דולר. מניות BYD שוות כ-80 מיליארד דולר, BYD עלתה בכ-8% בשנת 2023.
מניית טסלה עלתה ב-102% לאחר ירידה של 65% בשנת 2022. עבור מניית טסלה, הירידה ב-2022 הייתה רק הפעם השנייה שבה המנייה יורדת בשנה קלנדרית מאז ההנפקה של החברה ב-2010. המניות עלו ב-740% בשנת 2020. זו הייתה השנה שבה החלה טסלה למכור את דגם Y שאמור להסתיים ב-2023 כמכונית הנמכרת ביותר על פני כדור הארץ.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הדגם Y היה להיט ענק. הצמיחה של BYD מראה שהדגם הבא של טסלה צריך להיות BEV במחיר נמוך יותר. זה מה שהחברה תכננה, אבל מתי היא תעלה לכבישים זו עדיין תעלומה.
עלייה הדרגתית
אם נלך חודש אחורה נראה שהחברה עולה בעקביות במסירות. החברה מסרה בנובמבר מעט יותר מ-301,000 כלי רכב, עלייה של כ-31% משנה לשנה. מתוכם היו קצת יותר מ-170,000 כלי רכב חשמליים מבוססי סוללה, או BEV, עלייה של כמעט 50% משנה לשנה. BYD סיפקה גם כ-131,000 כלי רכב היברידיים פלאג-אין. בחודשיים הראשונים של הרבעון הרביעי, BYD סיפקה כמעט 336,000 רכב BEV, עלייה של כ-55% משנה לשנה.
מפעל BYD צילום אתר חברה
עד חודש נובמבר, BYD סיפקה כמעט 2.7 מיליון רכבים ב-2023, כולל כמעט 1.4 מיליון BEVs. בסיכום 2023 יצרנית הרכבים הסינית סיפקה 1.6 מיליון BEVs, לעומת כ-911,000 בשנת 2022. טסלה לעומת זאת צפויה למכור כ-1.8 מיליון רכבים, עלייה מכ-1.3 מיליון שנמכרו ב-2022. בוול-סטריט מתרשמים מ-BYD, כ-94% מהאנליסטים המסקרים את החברה דירגו אותה ב-"קנייה". לעומת זאת לטסלה רק כ-44% מהאנליסטים נתנו המלצת קנייה.
סיבה אפשרית אחרת להבדל בדירוגים היא העובדה שטסלה נסחרת במכפיל רווח עתידי של 60, בעוד BYD עם 15. מכפיל הרווח העתידי שימש כגורם העיקרי להמלצת הקנייה של BYD מאנליסט ג'יי פי מורגן, מורגן ניק לאי. לאי נתן מחיר יעד של 70 דולר למנית החברה. "רווחיות שיא לעומת הערכת שווי נמוכה", כתב לאי, שצופה כי BYD תשמור על שולי הרווח החזקים שלה ברבעונים הקרובים.
88 מיליארד שקל
טסלה. עדיין הבכירה. צילום טסלה
בדוחותיה לרבעון השלישי רשמה BYD רווח גולמי של כ-22%, לעומת כ-19% ברבעון השלישי של 2022. BYD צפויה להרוויח כ-88 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמסתכם בכ-29,000 דולר לכל מכונית שנמכרה. אותו חישוב עבור טסלה מניב כ-54,000 דולר. BYD מוכרת יותר רכבים במחיר נמוך יותר. טסלה עדיין לא מייצרת מוצרים דומים. הרכב הזול ביותר שלה, דגם 3, מתחיל בכ-37,000 דולר בסין. על מנת להגן על נתח השוק, טסלה תצטרך להרחיב את מערך המוצרים שלה. היא מתכננת לעשות זאת עם רכב במחיר נמוך יותר שאמור להגיע לרחובות בסוף 2024 או 2025.
- 7.מאיר 02/01/2024 21:34הגב לתגובה זוואז דברו למנורה, היזהרו היזהרו
- 6.סתם אחד 02/01/2024 20:54הגב לתגובה זומי קונה מניות סיניות? מחר הממשלה תקום עם פקודה והעסק נעלם
- 5.אריה 02/01/2024 18:23הגב לתגובה זובלי יותר מדי דוגמאות.. aple vs samsung.. אנחנו ניפגש בעוד כ 4-5 שנים..ראו כתבתי
- 4.מכונאי 02/01/2024 18:12הגב לתגובה זוהכל בועה במניות נאסדק 100
- 3.משה 02/01/2024 16:48הגב לתגובה זובאיזה בורסה היא נסחרת?לא מצליח לקנות בדיסקונט?
- וול סטריט: BYDDF (ל"ת)מאור 02/01/2024 21:34הגב לתגובה זו
- 2.למאסק יש ערך מוסף של חברות שמקדמות טכנולוגיות תחת טסלה. (ל"ת)מר בין 02/01/2024 15:59הגב לתגובה זו
- 1.סווינגר 02/01/2024 14:39הגב לתגובה זוובעתיד תמכור הרבה יותר מרכבים ותחנות אגירת אנרגיות ועמדות טעינה. כל זה מגולם במחיר..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
