ענקיות התעופה האמריקאיות - מי יותר מעניינת ומי פחות?

עונת הדוחות בוול סטריט תיפתח בשבוע הבא כרגיל עם חברות התעופה שסובלות לאחרונה מקשיים בשל ירידה בביקושים והתייקרות הדלק; אילו חברות תעופה נמצאות במצב טוב יותר?
דור עצמון |

שוק התעופה העולמי חווה עלייה חדה בביקושים מאז סוף עידן הקורונה וחברות התעופה חוזרות לקידמת הבמה לאחר שעתידן היה לא ברור. למרות ההייפ בענף, עברו כמה חודשים קשים על מניות חברות התעופה, מכיוון שמחירי הדלק עלו ועונת השיא של הקיץ הגיעה לסיומה. אנליסטים של סיטי בנק צופים שהמערבולת תימשך גם בתחילת 2024.

במקביל, האנליסטים של בנק ההשקעות הורידו לאחרונה את הדירוג שלהם לארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב - דלתא איירליינס DELTA AIR LINES , יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES , אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES וסאות'ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO . עם זאת, הם עדיין מדרגים את מניות דלתא ויונייטד ב'קנייה', אבל את מניות סאות'ווסט ואמריקן כ'ניטרלי'.

האנליסטים ציינו כי "אי ההתאמה" של מחירי הנפט הגבוהים, היחלשות הכלכלות הגדולות והתחזקות הדולר לא יישארו לטווח ארוך, ועלולים להערים קשיים על הענף גם בתחילת השנה האזרחית הבאה. "על רקע זה, דלתא ויונייטד נראות החזקות ביותר מבין ארבע הגדולות, בשל החשיפה הבינלאומית שלהן וההוצאה החזקה של כרטיסים משותפים", כתבו. בהקשר זה נציין כי דלתא איירליינס חברה בברית התעופה SkyTeam ואילו יונייטד איירליינס חברה בברית התעופה Star Alliance.

בבנק ההשקעות הורידו את מחיר היעד למניית דלתא מ-64 דולר ל-56 דולר, מחיר היעד למניית סאות'ווסט יורד מ-32.75 דולר ל-28.5 דולר ומחיר היעד למניית אמריקן יורד מ-15.25 דולר ל-13 דולר. עוד ציינו האנליסטים כי סאות'ווסט מתמודדת לאחרונה עם מאמצים לשיפור התפעול ומאבק על שכר הטייסים. גם אמריקן זוכה לציפיות השקעה גבוהות לשנה הבאה שעלולות להיות נקודות תורפה פוטנציאליות.

לקראת עונת הדוחות, שמתחילה בשבוע הבא עם דלתא, תחזית הביקוש של כל חברת תעופה היא כנראה הגורם החשוב ביותר לצפייה. "בהתבסס על ההערכות של סיטי, נראה כי דלתא ויונייטד עומדות לשמור על רמות הביקוש הטובות ביותר מבין ארבעת חברות התעופה הגדולות", כתבו האנליסטים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios
וול סטריט

אורקל טסה ב-40%; לארי אליסון האיש העשיר בעולם

הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד

מערכת ביזפורטל |

אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום. 


לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .


הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.


הבורסות בניו יורק פתחו את יום המסחר בעליות, אחרי פרסום נתוני אינפלציה חיוביים מהצפוי. מדד המחירים ליצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, בניגוד להערכות השוק שציפו דווקא לעלייה מה שמעורר תקווה מחודשת להפחתת ריבית מצד הפד' כבר בהחלטה הקרובה ואפילו כזאת שתהיה אגרסיבית יותר - ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה

בינתיים המגמה מעורבת, ה-S&P 500 מוסיף כ-0.4%, הנאסד"ק עולה ב-0.2%, והדאו ג'ונס יורד כ-0.5%. שלושת המדדים חתמו את יום המסחר הקודם בשיאים היסטוריים, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס אמש גם לשיא תוך-יומי חדש.