מרצדס ראש בראש מול טסלה? רוצה למכור רק רכבים חשמליים עד 2030

מרצדס-בנץ חשפה את הדגם החשמלי החדש שלה, ה-MBG, שמיועד למשפחות ומחזיק בטווח נסיעה גדול יותר מהרכב הנמכר ביותר של טסלה, המודל 3. יש לטסלה ממה לחשוש?
יובל כרמל | (9)

יצרנית הרכב הענקית מגרמניה מרצדס-בנץ שואפת למכור רק רכבים חשמליים עד 2030: עם חשיפת הדגם ה-MBG החדש שלהם, טסלה  TESLA INC בהובלתו של אילון מאסק מרגישה מאוימת. הדגם המשפחתי החדש של מרצדס מסוגל לנסוע בטווח של כ-750 ק"מ עד שתגמר לו הסוללה, בעוד שגרסת ה-Long range של הרכב המשפחתי (והנמכר ביותר) של טסלה, המודל 3, מגיע עד ל-630 ק"מ.

"משפחת הדגמים החדשה שואבת השראה מדור של צרכנים שרק רוצים להרגיש את היוקרה של מרצדס.. הם גם מחפשים דגם שישמור על עצמו לאורך זמן ועדיין יהיה רמה מעל השאר", אמר יו"ר מרצדס-בנץ באירוע חשיפת הרכב.

נכון לעכשיו, הדגמים החדשים עדיין בגדר קונספט, הייצור צפוי להתחיל בשנה הבאה, כשהדגם החדש הוא רק ההתחלה במדור הרכבים החשמליים החדש של מרצדס, שבהמשך יכנסו לשורות הקטלוג שני רכבי SUV (ג'יפ 4X4).

מרצדס אמנם יותר מהכפילה את מכירות הרכבים החשמליים שלהם שנה שעברה כשמסרה 118 אלף רכבים - 6% מכלל המסירות של החברה, כשעד שנת 2025 כלל המסירות צפוי להגיע למעל 50%. ענקית הרכב הגרמנית עדיין קטנה בשוק הרכבים החשמליים, והמכירות שלה מתגמדות לעומת טסלה, שב-2022 מסרה טסלה מעל 1.3 מיליון כאלה.

אבל בדבר אחד אי אפשר להשוות - מניית מרצדס עלתה ב-4.3% מתחילת השנה. טסלה זינקה ב-126%. עם זאת, ביום שישי האחרון נפלה מניית טסלה ב-5% וזאת למרות השקת מודל 3 המעודכן. טסלה צפויה למסור השנה 1.8 מיליון רכבים ועוד 2.4 מיליון בשנה הבאה, אך החשש מהמשך השחיקה ברווחיות מטריד את המשקיעים של יצרנית הרכבים הגדולה בעולם. גם יצרניות ה-EV הסיניות נושפות בעורפה של טסלה,  כאשר מהנתונים של חודש אוגוסט, נראה כי הוא היה בין החודשים הטובים ביותר אי פעם עבור אקספנג, ניו ולי אוטו. אז נכון שהן לא באמת מאיימות על טסלה, מתחילת השנה מכרו כולן יחד 360 אלף מכוניות, אבל ההנחה היא שטסלה לא תישאר לבד בתחום לעוד הרבה זמן. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רז 12/09/2023 13:02
    הגב לתגובה זו
    שבטוח טובות יותר אמינות יותר וזולות יותר ישהוכחות מרצדס בחשמליות רק בתחילת הדרך.
  • שום דבר שמרצדס מוציאים לשוק הוא "בתחילת הדרך" (ל"ת)
    יבואן מרצדס 27/10/2023 15:16
    הגב לתגובה זו
  • טסלה זו רמה אחת מעל כולם,קלה ,מהירה,מכונית הייטק (ל"ת)
    רמי 26/10/2023 13:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מותג חזק, רכבים חשמליים חדשים, טכנולוגיה מתקדמת, י 05/09/2023 21:35
    הגב לתגובה זו
    מותג חזק, רכבים חשמליים חדשים, טכנולוגיה מתקדמת, יוקרה
  • 3.
    אין מה לכתוב על טסלה מכיוון שיש 2 קטגוריות של חשמל 05/09/2023 20:36
    הגב לתגובה זו
    אין מה לכתוב על טסלה מכיוון שיש 2 קטגוריות של חשמליות. 1.טסלה. והשניה כל השאר. לאחר שבדקתי כמעט את כולם וקניתי בסוף טסלה ylr שזה חלום של רכב ואין דום רכב שמתקרב אליו בשום פרמטר
  • איזה "טכנולוגיה"? חחח. אתה בטח מכוח קפלן - מציאות מדומה (ל"ת)
    CTO בהייטק 27/10/2023 15:14
    הגב לתגובה זו
  • איזה "טכנולוגיה" יש לטסלה שאין לשאר תפרט בבקשה... (ל"ת)
    בויימלגרין 06/09/2023 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טסלה בלוף (ל"ת)
    בויימלגרין 05/09/2023 17:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    "יצרנית הרכבים הגדולה בעולם"? טסלה = 1% מטויוטה, למשל. (ל"ת)
    הנדסת תודעה גרועה 05/09/2023 16:24
    הגב לתגובה זו
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.