
אחרי שזינקה ב-85% בשבועיים - מה צפוי עכשיו למניית ריביאן?
כמו כל דבר טוב, גם רצף העליות המרשים של מניית יצרנית הרכב החשמלי ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE מסתיים. מניית החברה ירדה אתמול ב-2.6%, וננעלה ב-24.85 דולר, בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק עלו ב-0.7% ו-0.6%, בהתאמה.
הזינוק שהחברה רשמה בשבועיים האלו הוא החד ביותר והמהיר ביותר בהיסטוריה של המניה שהחלה להיסחר בנובמבר 2021. המסירות של החברה היו הסיבה העיקרית לזינוק במניה לאחר שהחברה שייצרה 9,395 כלי רכב ברבעון הראשון, הודיעה על ייצור של 13,992מכוניות ברבעון השני, כאשר בוול סטריט ציפו לכ-11,000 כלי רכב. השיפור בייצור דחף אנליסטים כמו דן איבס להעלות את מחיר היעד שלו עבור מניית ריביאן מ-25 דולר ל-30 דולר כמה ימים לאחר מכן עם המלצת 'קנייה'. כבר באותו היום זינקה המניה ב-14%.
ועכשיו נשאלת השאלה מה הלאה? עונת הדוחות בפתח של וול סטריט נמצאת מעבר לפינה והעלייה במשלוחים אמורה להצביע על הכנסות גבוהות יותר מהצפוי והפסדים קטנים יותר. האנליסטים בוול סטריט צופים כיום הפסד של 1.43 דולר למניה על הכנסות של כמיליארד דולר. עם זאת ריביאן אינה צפויה לייצר רווחים בשנים הקרובות. גם טסלה TESLA INC לא הפיקה רווחים ותזרים מזומנים עקבי עד שייצרה מכוניות בקצב של בערך 400,000 בשנה.
דוח רבעוני חזק במיוחד צפוי כעת לריביאן. המשקיעים כנראה היו רוצים לראות את תחזית הייצור עולה. ריביאן צופה כיום ייצור של כ-50,000 יחידות בשנת 2023. אם החברה פשוט תחזור על מספר הרבעון השני ברבעונים שלוש וארבעה, היא תייצר יותר מ-51,000 יחידות. בסופו של דבר, המפעל של החברה באילינוי צפוי לייצר 150,000 יחידות בשנה, כך שעלייה בייצור ברבעון השלישי והרביעי היא הנחה סבירה.
האם זה מספיק כדי שהמניה תעלה? המניה עדיין נמצאת בצניחה של כ-86% משיא כל הזמנים של 172 דולר מ-16 בנובמבר 2021. עובדה זו לבדה מצביעה על כך שהמשקיעים יכולים לצפות לאפסייד גדול יותר, והקונים חזרו. אף אחד, לעומת זאת, לא באמת מצפה לחזור על אופוריית ה-EV ב-2021. כיום, השווי של ריביאן, כולל יתרת המזומנים שלה, הוא בערך 23 מיליארד דולר. מחיר היעד הממוצע של וול סטריט - 24 דולר למניה - מצביע על כך שאנליסטים חושבים שהמניה מוערכת בצורה הוגנת.
במחיר הנוכחי, מניית ריביאן נסחרת בערך פי שלושה מהמכירות של 2024. מניית טסלה נסחרת בערך שמונה פעמים. אין סיבה שמכפיל המכירות של ריביאן יתאים לזה של טסלה, ריביאן עדיין לא מייצר תזרים מזומנים חופשי, טסלה כן. אבל המכפיל של טסלה הוא משהו שמשקיעי ריביאן יכולים להתייחס אליו בעת הערכת סטארט-אפים של EV.
מניית ריביאן עלתה (נכון לטרם פתיחת המסחר) ב-73% מתחילת השנה למחיר של 24.85 דולר ושווי שוק של 23.3 מיליארד דולר.