נתוני הטיסות בארה"ב טובים ממצב טרום הקורונה, מניות חברות התעופה דווקא בדיליי
אחד הענפים שנפגעו ביותר ממגיפת הקורונה הוא ענף התעופה. הפחד מהדבקות, ביחד עם הבידודים שהמשיכו עד אחרי תחילת החיסונים, פגעו משמעותית בביקושים לטיסות ומניות חברות התעופה איבדו בתוך פחות מארבעה חודשים 60% ואף 70%. בסופו של דבר מרבית העולם התחסן, התמותה צנחה בצורה משמעותית ואיתה גם החשש מהדבקה ומטיסות והענף החל לחזור לאל עבר הרמות בהן היה טרם פרוץ המגיפה.
על פי נתוני טיסות מארה"ב, בסוף השבוע האחרון - סוף השבוע של יום הזכרון, 9.8 מיליון אזרחים טסו ברחבי ארה"ב - 300,000 יותר מאשר המצב בסופ"ש המקביל בשנת 2019, לפני פרוץ המגיפה. יום שישי האחרון סומן כיום העמוס ביותר מאז סיום המגיפה, עם 2.74 מטיילים אשר עברו בשדות התעופה.
הנתונים הללו מעודדים מאוד, בעיקר לקראת חודשי הקיץ, אשר אמורים להיות תקופת שיא לחברות התעופה. הבעיה היא שבניגוד למצב בזמן משבר הקורונה, הפעם עניין אחר מקשה על חברות התעופה, וזהו המצב הכלכלי בעולם. האינפלציה הגבוהה בארה"ב וברחבי העולם, ביחד עם ריביות גבוהות, פוגעת ביכולת וברצון של צרכנים לעלות על מטוס ולצאת לנופש. המצב הכלכלי קשה והודות לריביות הגבוהות האטרקטיביות לחסוך ולשים את הכסף בפקדון עולה, ביחד עם הצורך להמשיך ולעבוד לקראת האפשרות שחלק מכלכלות העולם המערבי יכנסו למיתון.
מצב חברות התעופה
ראשית נתחיל עם אמריקן אירליינס AMERICAN AIRLINES . החברה ספגה לאחר פרוץ הקורונה נפילה של 70% בשוויה כשהמניה עדיין נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני המגיפה. שווי החברה עומד כעת על 9.5 מיליארד דולר ובדוחותיה האחרונים היא עקפה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח של 0.05 דולר למניה על הכנסות של 12.19 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנת 2019 החברה רשמה הכנסות נמוכות יותר - 10.5 מיליארד דולר, אך הרווח למניה עמד על 0.5 דולר.
- אמריקן איירליינס צונחת ב-8% למרות רבעון חזק
- חברות התעופה הזרות דורשות מהמדינה סיוע כספי כדי שיחזרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלתא DELTA AIR LINES . מניית חברת התעופה נמצאת במרחק של 40% מהיכן שהייתה לפני הקריסה של הקורונה ושווי החברה עומד כעת על 23.2 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח מתואם של 25 סנט למניה על הכנסות של 11.8 מיליארד דולר, אך המניה עלתה בסופו של דבר לאחר הדוחות בעקבות תחזית חזקה לגידול של 16% (אמצע טווח) בהכנסות לרבעון הנוכחי. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה הכנסות של 10.5 מיליארד דולר עם רווח של 0.52 דולר למניה.
מניית סאוות' ווסט SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני פרוץ הקורונה כששוויה הנוכחי עומד על 17.6 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים עם הפסד של 0.27 דולר למניה על הכנסות של 5.7 מיליארד דולר. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה רווח של 0.7 דולר למניה על הכנסות של 5.14 מיליארד דולר.
מתחילת השנה עלו מניות אמריקן אירליינס ב-14% ו-10% בהאתמה בזמן שמניית סאוות' ווסט איבדה עד כה 12%. האנליסטים מדרגים את מניית AAL כ"החזקה", את מניית DAL בתור "קנייה חזקה" ואת מניית LUV בדירוג של "קנייה". המצב של החברות, יושפע כאמור מהקושי הכלכלי על כתפי הצרכנים בעולם, כשלפי הנתונים היום (אלא אם נראה את ארה"ב נכנסת למיתון בחודשים הקרובים) החברות יוכלו לרשום תוצאות טובות מאוד בקיץ הקרוב.
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
הצפי הנוכחי הוא שחברות התעופה האמריקאיות יטיסו מספר של 257 מיליון מטיילים בין הראשון ליוני ועד ה-31 באוגוסט, כ-1% מעל המספרים של 2019. למרות כמות הנוסעים הגדולה, מספר הטיסות דווקא צפוי לקטון ב-11% לעומת 2019, מה שיוביל לגידול של 14% במספר הנוסעים בכל טיסה ל-137.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
