מטוס בשדה תעופה בסין
צילום: טוויטר

נתוני הטיסות בארה"ב טובים ממצב טרום הקורונה, מניות חברות התעופה דווקא בדיליי

האם הקיץ הקרוב ישפר את תמונת המצב עבור חברות התעופה או שמא מיתון ישבש את התוכניות של יציאה מהמשבר של המגיפה?
מתן קובי |

אחד הענפים שנפגעו ביותר ממגיפת הקורונה הוא ענף התעופה. הפחד מהדבקות, ביחד עם הבידודים שהמשיכו עד אחרי תחילת החיסונים, פגעו משמעותית בביקושים לטיסות ומניות חברות התעופה איבדו בתוך פחות מארבעה חודשים 60% ואף 70%. בסופו של דבר מרבית העולם התחסן, התמותה צנחה בצורה משמעותית ואיתה גם החשש מהדבקה ומטיסות והענף החל לחזור לאל עבר הרמות בהן היה טרם פרוץ המגיפה. 

על פי נתוני טיסות מארה"ב, בסוף השבוע האחרון - סוף השבוע של יום הזכרון, 9.8 מיליון אזרחים טסו ברחבי ארה"ב - 300,000 יותר מאשר המצב בסופ"ש המקביל בשנת 2019, לפני פרוץ המגיפה. יום שישי האחרון סומן כיום העמוס ביותר מאז סיום המגיפה, עם 2.74 מטיילים אשר עברו בשדות התעופה.

הנתונים הללו מעודדים מאוד, בעיקר לקראת חודשי הקיץ, אשר אמורים להיות תקופת שיא לחברות התעופה. הבעיה היא שבניגוד למצב בזמן משבר הקורונה, הפעם עניין אחר מקשה על חברות התעופה, וזהו המצב הכלכלי בעולם. האינפלציה הגבוהה בארה"ב וברחבי העולם, ביחד עם ריביות גבוהות, פוגעת ביכולת וברצון של צרכנים לעלות על מטוס ולצאת לנופש. המצב הכלכלי קשה והודות לריביות הגבוהות האטרקטיביות לחסוך ולשים את הכסף בפקדון עולה, ביחד עם הצורך להמשיך ולעבוד לקראת האפשרות שחלק מכלכלות העולם המערבי יכנסו למיתון.

מצב חברות התעופה

ראשית נתחיל עם אמריקן אירליינס  AMERICAN AIRLINES . החברה ספגה לאחר פרוץ הקורונה נפילה של 70% בשוויה כשהמניה עדיין נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני המגיפה. שווי החברה עומד כעת על 9.5 מיליארד דולר ובדוחותיה האחרונים היא עקפה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח של 0.05 דולר למניה על הכנסות של 12.19 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנת 2019 החברה רשמה הכנסות נמוכות יותר - 10.5 מיליארד דולר, אך הרווח למניה עמד על 0.5 דולר.

דלתא  DELTA AIR LINES . מניית חברת התעופה נמצאת במרחק של 40% מהיכן שהייתה לפני הקריסה של הקורונה ושווי החברה עומד כעת על 23.2 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים כשרשמה רווח מתואם של 25 סנט למניה על הכנסות של 11.8 מיליארד דולר, אך המניה עלתה בסופו של דבר לאחר הדוחות בעקבות תחזית חזקה לגידול של 16% (אמצע טווח) בהכנסות לרבעון הנוכחי. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה הכנסות של 10.5 מיליארד דולר עם רווח של 0.52 דולר למניה.

מניית סאוות' ווסט  SOUTHWEST AIRLINES CO נמצאת במרחק של 50% מהיכן שהייתה לפני פרוץ הקורונה כששוויה הנוכחי עומד על 17.6 מיליארד דולר. בדוחותיה האחרונים החברה פספסה את תחזיות האנליסטים עם הפסד של 0.27 דולר למניה על הכנסות של 5.7 מיליארד דולר. ברבעון המקביל ב-2019 החברה רשמה רווח של 0.7 דולר למניה על הכנסות של 5.14 מיליארד דולר.

מתחילת השנה עלו מניות אמריקן אירליינס ב-14% ו-10% בהאתמה בזמן שמניית סאוות' ווסט איבדה עד כה 12%. האנליסטים מדרגים את מניית AAL כ"החזקה", את מניית DAL בתור "קנייה חזקה" ואת מניית LUV בדירוג של "קנייה". המצב של החברות, יושפע כאמור מהקושי הכלכלי על כתפי הצרכנים בעולם, כשלפי הנתונים היום (אלא אם נראה את ארה"ב נכנסת למיתון בחודשים הקרובים) החברות יוכלו לרשום תוצאות טובות מאוד בקיץ הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

הצפי הנוכחי הוא שחברות התעופה האמריקאיות יטיסו מספר של 257 מיליון מטיילים בין הראשון ליוני ועד ה-31 באוגוסט, כ-1% מעל המספרים של 2019. למרות כמות הנוסעים הגדולה, מספר הטיסות דווקא צפוי לקטון ב-11% לעומת 2019, מה שיוביל לגידול של 14% במספר הנוסעים בכל טיסה ל-137.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

בדרך למלחמה? המתיחות בין מצרים לאתיופיה בשיא חדש

מצרים רואה בסכר שבונה אתיופיה איום קיומי, כאשר הנילוס מספק לה 90% מתצרוכת המים שלה ומהווה עורק חיים לחקלאות ולכלכלה המצרית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אתיופיה מצרים
המתיחות בין מצרים לאתיופיה מגיעה לשיא חדש, כאשר מצרים שולחת כוחות צבא לסומליה במה שנראה כמהלך להרתעת אתיופיה. המאבק ארוך השנים בין שתי המדינות על השליטה בנהר הנילוס מתעצם, כאשר בניית סכר הרנסנס האתיופי מאיימת על מקור המים החיוני של מצרים. במוקד הסכסוך עומד כאמור סכר הרנסנס, פרויקט ענק שאתיופיה החלה לבנות ב-2011 על הנילוס. הסכר, שעלותו מוערכת ב-4.2 מיליארד דולר, נועד לייצר חשמל ולתמוך בפיתוח הכלכלי של אתיופיה. אולם, מצרים רואה בו איום קיומי, שכן הנילוס מספק לה 90% מתצרוכת המים שלה ומהווה עורק חיים לחקלאות ולכלכלה המצרית. בנוסף לכך, הנילוס מהווה סמל תרבותי ולאומי עמוק במורשת המצרית והאתגר מתעצם נוכח הגידול הדמוגרפי המהיר של מצרים, עם תוספת של כשני מיליון תושבים מדי שנה, מה שמגביר את הלחץ על משאבי המים המוגבלים של המדינה. המתיחות החריפה לאחרונה עם הסכם שחתמה אתיופיה עם סומלילנד לפיו היא החכירה לאדיס אבבה רצועת חוף באורך 20 ק"מ באזור מפרץ עדן - למשך 50 שנה, מה שמעניק לה גישה אסטרטגית למפרץ עדן. מצרים, בתגובה, שלחה כוחות מיוחדים וציוד צבאי לסומליה, במסגרת הסכם שיתוף פעולה חדש. מהלך זה נתפס כניסיון להרתיע את אתיופיה ולחזק את עמדתה של מצרים באזור. למרות האיומים מצד מצרים בעבר, כולל רמיזות על אפשרות להפציץ את הסכר, נראה כי פתרון צבאי ישיר אינו סביר. המרחק הגיאוגרפי והמגבלות הצבאיות מקשים על מצרים לפעול ישירות נגד הסכר. במקום זאת, מצרים מנסה לגייס תמיכה בינלאומית ולהפעיל לחץ דיפלומטי על אתיופיה. ניסיונות קודמים להגיע להסכם שיאפשר לשתי המדינות ליהנות ממי הנילוס לא צלחו. עם זאת, ההשלכות האפשריות של עימות צבאי והחשיבות האזורית של שתי המדינות מגבירות את הלחץ הבינלאומי למציאת פשרה. בינתיים, המתיחות ממשיכה לעלות, כאשר שתי המדינות מנסות לחזק את עמדותיהן האסטרטגיות באזור.

המשמעויות עבור ישראל

עד כה, ישראל בחרה לנקוט עמדה ניטרלית במשבר בין מצרים לאתיופיה, תוך הבעת תמיכה בפתרון שיטיב עם שני הצדדים. גישה זו נובעת ממספר שיקולים: הרגישות הגבוהה של הסכסוך, היעדר יתרון יחסי בתיווך לעומת גורמים בינלאומיים אחרים, והמגבלות המעשיות ביכולתה של ישראל להציע פתרונות למשבר המים. יתרה מזאת, העמדה הזו תואמת את גישתה של ישראל בסכסוכים אחרים באזור, כמו המחלוקת בין הכנסיות המצרית והאתיופית בירושלים. למרות זאת, ישראל עלולה להיגרר למעורבות בסכסוך בעל כורחה. בעבר, היו דיווחים על בקשות מצריות לישראל להפעיל את השפעתה באתיופיה, וכן שמועות על מעורבות ישראלית בהגנה על הסכר - טענות שהוכחשו רשמית. מעורבות כזו עלולה לפגוע בתדמיתה של ישראל במצרים, שם כבר קיימות תיאוריות קונספירציה על מעורבות ישראלית נגד האינטרסים המצריים. עם זאת, בטווח הארוך, אם וכאשר יושג הסדר בין מצרים לאתיופיה, ישראל עשויה למלא תפקיד חיובי בשיתוף פעולה אזורי. הידע והטכנולוגיה הישראליים בתחומי המים והחקלאות יכולים לתרום משמעותית לפיתוח האזור. הקשרים האסטרטגיים של ישראל עם מצרים בתחום האנרגיה, כמו גם ההתקרבות לסודאן, מספקים בסיס פוטנציאלי לשיתופי פעולה עתידיים.