בנקים ארצות הבריתבנקים ארצות הברית

מניות הבנקים האזוריים קורסות - מאיפה תגיע הנפילה הבאה?

על אף נאומו של ביידן שהבטיח כי הלקוחות יוכלו למשוך את מלוא כספיהם החשש בוול סטריט רק גובר והמסחר בחלק מהמניות, שקורסות בלמעלה מ-50%, כבר נעצר כמה פעמים
דור עצמון | (8)

המגמה ממשיכה: אחרי שבנק SVB התמוטט ונסגר על ידי הרגולטורים ביחד עם סיגניצ'ר ובנק First Republic FIRST REPUBLIC BANK (שלא נסגר לעת עתה), נראה כי גם הבנקים Western alliance WESTERN ALLIANCE BANCORP ו-PacWest PACWEST BANCORP נמצאים בדרכם לפשיטת רגל, זאת לאחר שהמניות שלהם קורסות ב-60% וב-30% בהתאמה.

קריסת מניות הבנקים מגיעה למרות הנאום של הנשיא ביידן מוקדם יותר היום, במהלכו הבטיח כי מערכת הבנקאות האמריקנית נותרה בטוחה, והציג כיצד הממשל שלו פועל כדי לבלום את קריסת בנק עמק הסיליקון (SVB) ולהגן על הלקוחות. "האמריקאים יכולים להיות בטוחים שמערכת הבנקאות שלנו בטוחה. ההפקדות שלכם בטוחות", אמר ביידן. "הרשו לי גם להבטיח לכם שלא נעצור בזה. אנחנו נעשה כל מה שצריך בנוסף לכל זה".

ביידן רצה בנאומו להפיג את החששות, והסביר ישירות כיצד הנחה את הממשל שלו לפעול כדי להגן על עסקים קטנים ועובדים בעקבות השבתת הרגולטורים של בנק סיליקון ואלי ובנק סיגניצ'ר. הפעולות הללו כוללות עצירת כספים של המפקידים, העמדת המנהלים באחריות וסירוב להעניק עזרה למשקיעים בבנק עמק הסיליקון. עוד הוסיף ביידן כי הלקוחות המושפעים יכולים "להיות סמוכים ובטוחים" שתהיה להם גישה לכספם.

עד לאחרונה סברו בוול סטריט כי הפד' יאלץ להעלות את הריבית ב-0.5% ולא ב-0.25% כפי שקרה בפעם הקודמת לאור החוזקה שעדיין ניכרת בשווקים. עם זאת, ולאור החילוץ של SVB וסיגניצ'ר, חזר השוק לתמחר העלאה של 0.25% ואילו אנליסטים של גולדמן זאקס אף אמרו שהם כבר לא מצפים שהפד' יעלה כלל את הריבית ב-22 במרץ.

קריסת בנק עמק הסיליקון (SVB) ביום שישי הביאה את הפדרל ריזרב האמריקאי והרגולטורים להכריז על שורה של צעדי חירום כדי לחזק את האמון במערכת הבנקאית. הפד' הודיע על העמדת מזומנים לטובת בנקים בקשיי נזילות, וזאת על מנת לאפשר לבנקים לעמוד בהתחייבויותיהם ללקוחות באופן מיידי. הפד' פועל כך על מנת למנוע משבר נזילות וריצה אל הבנקים עקב החששות שהתעוררו בשוק - החשש העיקרי הוא שבנק SVB שנסגר בסוף השבוע היא רק הכנרית במכרה, כלומר הסימן הראשון לבעיה עמוקה יותר בקרב הבנקים הבינוניים והקטנים. מטעם הרשויות נמסר כי למפקידים של בנק SVB תהיה גישה לכספם החל מיום שני השבוע. 

מצד היו"ר של בנק פירסט רפאבליק, ג'ים הרברט, והמנכ"ל, מייק רופלר, נמסר אתמול במכתב ללקוחות כי "הון הבנק והפוזיציות הנזילות שלו חזקים מאוד" וכי "ההון עובר בהרמה את הרף הרגולטורי הנדרש לבנק בסדר גודל שכזה". דברי היו"ר והמנכ"ל הגיעו לאחר שהבנק הצליח לשפר את מצב הנזילות שלו הודות לתוכנית לניהול נזילות שהציג הבנק המרכזי של ארה"ב. 

חלק מהאנליסטים אכן מאמינים כי מצבו של הבנק בסדר גמור - אריקה נג'ריאן מ-UBS, כתבה: "אנחנו מאמינים שפירסט רפאבליק הוא לא SVB", תוך כדי שהיא שומרת על המלצת קניה למניה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עד כה, הגוף האחראי על ביטוח כספי האזרחים בארה"ב - ה-FDIC, היה מוכן לכסות עד 250 אלף דולר מכספם של המפקידים אך לאור הקריסה של בנק SVB נראה כי כבר אין תקרה ברורה, הודות לכך שכל כספי המפקידים יהיו נגישים עבורם למשיכה. הגוף הוקם בשנות ה-30 במאה הקודמת לאחר קריסה של מאות בנקים ברחבי ארה"ב, אשר הייתה חלק מהגורמים שהובילו לתקופת השפל הגדול. בשנה שהוקם הגוף, גובה הכיסוי לכל מפקיד עמד על 2,500 דולר - אשר אכן היו שווים יותר מהסכום הזה כיום, אך עדיין מדובר על מרחק רב מלמעלה מרבע מיליון דולר כיום (תקרה שהוצבה עקב המשבר הפיננסי של 2008).

כאמור, על אף כל המהלכים של הבנק המרכזי ושל ה-FDIC מניות הבנקים צונחות היום, כשאת הירידות מובילים  THE CHARLES SCHWAB ,  FIFTH THIRD BANCORP ,  US BANCORP ו- KEYCORP . הירידות החדות הובילו את המשקיעים "לברוח" אל אגרות החוב, אשר התשואה עליהן ממשיכה לצנוח עקב העליה במחירים ובביקוש. התשואה על האג"ח לשנתיים מאבדת היום 10% וכבר ירדה בכמעט 1% בשלושת ימי המסחר האחרונים - מכ-5% ל-4.1%.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כבר לא יהיו נפילות ההיפך המדדים יעלו. חזק (ל"ת)
    יעקב דהן 14/03/2023 05:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הנפילה הבאה בחב צים כי אני בשורט עליה (ל"ת)
    אדיר 14/03/2023 05:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לא תהיה כי כל המניות עולות מדדים אש למעלה (ל"ת)
    מני לוי 14/03/2023 05:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    י 13/03/2023 22:50
    הגב לתגובה זו
    הרסת משפחות ריסקת את הפנסיות ורוששת את האזרחים ואת החלום האמריקאי . לפעמים צריך לדעת לעצור בשל כך מינו אותך לתפקיד שתשגיח שזה לא יקרה יא בנאדם. שים את המפתחות ולך היתה . עם כל חבורת היועצים שלך אתם צריכים לשלם על כך הנדלן מרוסק פיטורי ענק הייטק מרוסק .........
  • 3.
    מדד הנסדק צחק אחרון על השורטיסטים הטיפשים (ל"ת)
    איתן 13/03/2023 22:32
    הגב לתגובה זו
  • נדב 14/03/2023 00:17
    הגב לתגובה זו
    הם הרי מורווחים הרבה יותר מטיפשים שכמותך לא???
  • 2.
    יורדת בי סוף מנותקת מארה"ב (ל"ת)
    תל אביב 13/03/2023 21:14
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בתל אביב והרצליה מחירי הנדלנ קורסים. (ל"ת)
    יעלי 13/03/2023 20:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social