מאסק וטוויטר שוב בכותרת על רקע העלבת עובד; וגם - מה עם מניית טסלה?
מניית טסלה TESLA INC יורדת במסחר המוקדם ופוטנציאלית זה עלול להיות היום השלישי ברציפות והחמישי מתוך ששת האחרונים שהמניה יורדת. כן, יום המשקיעים של החברה הניע את הירידה, אבל נראה שגם הכותרות שיצאו משם לא עוזרות.
הבעלים של טוויטר ומנכ"ל טסלה אילון מאסק נקלע לסערה מטרידה בטוויטר לאחר שהחליף ציוצים עם, ועל, עובד לשעבר ברשת החברתית שצייץ שטוויטר חייב לו כסף. מאסק קרא תיגר על מוסר העבודה של אותו עובד, והעיר על מוגבלותו הפיזית. לאחר שדיבר עם העובד, הוא התנצל בטוויטר והוסיף "עדיף לדבר עם אנשים מאשר לתקשר באמצעות ציוצים".
כאמור מניית טסלה יורדת נכון לרגע זה ב-1.2% במסחר המוקדם. המניות ירדו ביום שלישי ב-3.1% בעוד שמדד ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו ב-1.5% ו-1.3%, בהתאמה. הביצועים של המניה היו אמנם גרועים מזה של השוק, אבל קשה לקבוע את הסיבה המדויקת לביצועים הנמוכים, כפי שקורה לעתים קרובות עם טסלה. נכון לעכשיו, המניה ירדה בכ-8% מאז פגישת האנליסטים ב-1 במרץ. האירוע הציג למשקיעים יותר מצוות ההנהלה הבכירה של טסלה. החברה גם הכריזה על מיקומו של המפעל הבא שלה במקסיקו. וול סטריט, לעומת זאת, קיוותה לפרטים נוספים, ואולי אפילו לאב-טיפוס, לרכב במחיר נמוך יותר שירחיב את השוק של טסלה. המחיר הממוצע לטסלה בשנת 2022 היה בערך 54,000 דולר.
טסלה, כזכור, הורידה מחירים דרמטית עבור כלי הרכב שלה בשנת 2023, מה שגרם, במובן מסוים, להורדת דירוג. אנליסט ברנברג אדריאן יאנושיק חתך את דירוג המניות שלו מ'קנייה' ל'החזקה', אך למעשה יעד המחיר שלו עלה ל-210 דולר למניה מ-200 דולר (כשהוא קבע את מחיר היעד על 200 דולר למניה, מניות טסלה נסחרו בסביבות 170 דולר). "המפעלים החדשים של טסלה מציעים הזדמנויות רב-שנתיות ביעילות בהון ובעבודה", כתב יאנושיק בדו"ח שלו. הוא עדיין מאמין שטסלה היא מובילת ה-EV, "עם זאת, אנו מורידים את הדירוג שלנו ל'החזקה' כעת, כאשר נראה כי עבודת הקנייה שלנו, המבוססת על פחדים מוטעים ממלחמת מחירים, כבר נעשתה בשוק".
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניית טסלה הגיעה לשפל של 52 שבועות של 101.81 דולר ב-6 בינואר לאחר שטסלה הורידה מחירי רכבים בסין. לאחר שההלם חלף, המשקיעים הגיעו למסקנה שהקיצוצים הם מהלך אסטרטגי חכם. עד ה-1 במרץ, לפני תחילת אירוע המשקיעים, מניית טסלה הכפילה את עצמה. לאחר אותו זינוק, יאנושיק לא רואה כרגע אפסייד במניה.
תמחור, דירוגים, ציוצים כולם יכולים להשפיע על מניית טסלה. כך גם חקירות ממשלתיות יכולות. הוול סטריט ג'ורנל דיווח אמש כי ועדת הסחר הפדרלית (ה-FTC) בוחנת פיטורים בטוויטר. טוויטר, בטווח הארוך, לא ממש משנה לטסלה כל עוד מאסק לא צריך למכור שום מניה של טסלה כדי לממן הפסדים. רכישה ותמיכה בטוויטר הובילו את מאסק למכור חלק מהמניות שלו בטסלה, מה שמתסכל את המשקיעים בטסלה בשתי דרכים. בתור התחלה, משקיעים לא אוהבים לראות מקורבים שמוכרים בחברות שבבעלותם. מאסק גם מוכר מניות בצורה שקשה לחזות אותה.
המשקיעים יעדיפו אם מאסק ימכור מניות בצורה מאורגנת יותר באמצעות ברוקר כדי לארגן מכירה או תוכנית קבועה מראש כמו אלה המשמשים מנהלים אחרים. הסיבה האחרת שמניית טסלה יורדת היא שהיא עלתה הרבה. מניות, לעתים קרובות, עוצרות לאחר ריצה גדולה בזמן שהמשקיעים מחכים לזרז הבא. במקרה של טסלה, פחות ציוצים נחשבים כזרז.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
