מה מזניק את טסלה והאם השתנה הסנטימנט השלילי?
חברת הרכבים החשמליים TESLA INC ירדה מתחילת השנה ב-50% כאשר רוב האנליסטים פסימיים לגביה במקביל לכך שחברות הרכב המסורתיות מצמצמות פערים מולה בתחום הרכבים החשמליים (EV).
האנליסט של סיטי, איתי מיכאלי, שדרג את מניית טסלה ל-Hold מ-Sell. זה לא שדרוג לקנייה, אבל המשקיעים אהבו את ההמלצה והמניה זינקה.
מיכאלי אמר: "אנחנו מרגישים שחלק מהציפיות המוגזמות הקודמות שלא הסכמנו איתן כבר לא רלבנטיות ומתבטאות במחיר. סביר להניח שחששות מאקרו/תחרותיים יישארו, אך כפי שכתבנו בעבר, בתרחיש נחיתה קשה בגלל תנאי מאקרו כלכלי סביר להניח שגם מצבה התחרותי לטווח הארוך של טסלה ישתפר, המתחרות הקטנות יסבלו יותר וטסלה תהנה מכך".
טסלה היא החברה היחידה בארה"ב בתחום הרכב החשמלי הטהור (EV) המייצרת תזרים מזומנים חיובי ושהשיגה היקף ייצור משמעותי. מיתון עמוק יקשה על סטארט-אפים הזקוקים להון חיצוני כדי להדביק את הפער, כך שהפער בינם לבין טסלה רק יילך ויגדל.
- הקשר בין טסלה לאנבידיה, ולמה טסלה מזנקת ב-6%?
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האטה כלכלית גם תפגע בתזרים המזומנים של יצרניות הרכב המסורתיות, שבו הן משתמשות לפיתוח רכבי EV ובניית יכולת ייצור סוללות חדשה-דבר שמקנה יתרון לטסלה שיש לה כבר את הטכנולוגיה לכך.
אנליסט מורגן סטנלי, אדם ג'ונאס, פירט כמה מהחששות של התנאים "המאקרו/תחרותיים" שמיכאלי הזכיר. "טסלה מתקרבת למחיר של 150 דולר למניה. לדעתנו, הירידה מונעת על ידי הורדת מחירים בסין, האטה בביקוש ל-EV וזרמי שוק אחרים".
יעד המחיר של ג'ונאס למניית טסלה נותר ללא שינוי ברמה של 330 דולר למניה. מיכאלי העלה את היעד שלו ל-176 דולר למניה מ-141.33 דולר.
יעד מחיר האנליסטים הממוצע עומד כעת על כ-289 דולר למניה, לפי FactSet. זה מרמז על אפסייד של כ-70% מהמחיר האחרון. מרשים, אבל משהו צריך לשנות את סנטימנט המשקיעים כדי להניע את המניה. אולי יהיו אלה זיכויים ממס רכישה על רכבי רכב, שהתקבלו בחוק הפחתת האינפלציה, שייכנסו לתוקף בשנת 2023. אולי זה פשוט יהיו משקיעי ערך שיסתכלו על מניה שפעם הרגישו שהיא יקרה מדי. לא משנה מה יהפוך את גל הסנטימנט למניית טסלה, מחזיקי טסלה יקנו את זה.
- 2.כתבות מועילות יפה ומקצועי (ל"ת)Joseph rozenblum 10/06/2023 17:40הגב לתגובה זו
- 1.אור 24/11/2022 10:28הגב לתגובה זוהורדת מחירים של מודל 3 ומודל y שוחררה אפשרות לכל מי שרוצה בצפון אמריקה לנהיגה אוטונומית
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים
מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.
למי מצלצלים פעמוני החג?
תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים.
בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל.
תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים
על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.
עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.
.jpg)