אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

אלון מאסק אומר שהעובדים בטוויטר "מפונקים" - זו לא רק בעיה של טוויטר

עמית בר | (3)

האם אלון מאסק הלך רחוק מדי עם הדרישה מהעובדים לעבוד ממשרד ולא מהבית ובהקשחת נהלי העבודה? האם ההתבטאויות כי טוויטר לקראת קריסה והאיומים בפיטורים, הם הגל של ההתפטרויות שמתרחשות כעת בטוויטר?

על פי ההערכות מדובר במאות עובדים שעזבו את החברה בשבוע האחרון. אולי זה מה שמאסק רוצה. במקום שהוא יפטר שיפוטרו אלו שלא מרגישים בנוח איתו.  ביום רביעי שלח מאסק מייל לעובדים, ומסר שאם הם רוצים להישאר בחברה, עליהם לצפות לשעות עבודה ארוכות ובאינטנסיביות גבוהה. מאסק גם הודיע למנהלים, שהם יפוטרו במידה ויאפשרו לעובדים לעבוד מרחוק באופן גורף. מאסק הציע לעובדים שיחליטו להתפטר מיוזמתם 3 חודשי פיצויים.

לטוויטר 2,900 עובדים ונראה שמאסק מעוניין לחתוך בחצי את מספר העובדים. הפיטורים בפועל, ממש לא מפחידים את מאסק, הם מצחיקים אותו. מאסק מצייץ בטוויטר, לרבות תמונה של מצבה על לוגו של טוויטר. וגם הוא מצייץ כי הם הגיעו לעוד שיא בשימוש בטוויטר על ידי המשתמשים. לטענתו הוא לא דואג  כי האנשים הטובים נשארים. אלו שלא עובדים קשה וטוב ממילא הוא לא רוצה אותם. האמת שיש צדק בדבריו. מאסק אומר שהעובדים בטוויטר "מפונקים", שהם התרגלו לעבודה מהבית ולתפוקות נמוכות והוא רוצה להעלות את התפוקה. זו הסיבה שהוא "מרביץ" בהם תרבות עבודה. אבל, לא בטוח שהוא יצליח. בשנים האחרונות שוק העבודה הפך להיות שוק של עובדים, הם אלו שקובעים, הם אלו שחזקים, אם כי בשנה האחרונה זה משתנה במקביל לפיטורים הרבים. 

לפני שבוע אלון מאסק ניסה לדרבן את העובדים בטוויטר על ידי איום שחייבים לעבוד קשה יותר כי אחרת החברה לקראת פשיטת רגל. משהו בסגנון - "תתעוררו, צריך להעלות את ההכנסות מהמנויים" – מאסק מנסה להסביר שיש מלחמה, צריך להתגייס, לעבוד קשה. הוא מסביר בעקיפין את הפיטורים ההמוניים (לא היתה ברירה אלא לפטר ולחסוך בהוצאות). המטרה להחדיר מוטיבציה בעובדים.

 

מאסק, על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית קיים פגישות עם רבים מעובדי החברה (לא רק דרגי הניהול הבכיר) ואמר שהולכים לתקופה מאתגרת והוא לא יכול לשלול את האפשרות שטוויטר תיקלע למצב בעייתי ולכיוון של פשיטת רגל.

 

לפני פחות מחודש נסגרה עסקת טוויטר - מאסק ושותפיו שילמו 44 מיליארד דולר על החברה ולמרות זאת נדרשת עבודה רבה להוציא את טוויטר מהבוץ. "טוויטר לא תצליח לשרוד את ההאטה הכלכלית המתקרבת" בלי להעלות את ההכנסות ממנויים" כתב מאסק לכל עובדי החברה, "העלייה הזו נדרשת כדי לקזז את הירידה בהכנסות מפרסום".

מאסק חושש מהפסד של מיליארדים רבים בשנה הבאה, אבל לא נראה שהוא באמת חושש מפשיטת רגל, גם אם יהיו הפסדים של מיליארדים, למשקיעים שהזרימו 44 מיליארד דולר, זה לא סכום שהופך עסקה מטובה לגרועה ולפשיטת רגל. הם יתמכו בה.

קיראו עוד ב"גלובל"

נראה שהאמירות של מאסק לגבי החששות מהשנה הבאה לצד החזרת העובדים למשרדים, נועדה לייצר "מוד" של עבודה. מאסק מנסה להחדיר בכולם מוטיבציה, מנסה להחזיר את הבייסיק לחברה שכנראה היתה עם אבטלה סמויה גדולה ולא יעילה. 

האם לעובדים זה טוב? אולי הם חוששים משנה הבאה, בטוח שהם עוד לא יודעים לעכל את מאסק, אבל מה הברירות שלהם - בחוץ לא פשוט, חברות הייטק מפטרות ומתייעלות, זה כבר לא שוק של עובדים כפי שהיה לפני חצי שנה-שנה. הם פשוט יצטרכו להפשיל שרוולים ולהביא תוצאות. לא רק הם. הנהלות החברות שינו בשנה האחרונה את המסרים  - זה כבר לא באופן מוחלט, העובד תמיד צודק ולעובד מגיע הכל. זה חזר להיות יחסים הדדיים. העובד צריך להכין ולסיים מטלות ובמקביל הוא נהנה מתנאים שוטפים. 

מאסק אכן פסימי לקראת שנה הבאה. מאסק אמר לאחרונה כי הוא מעריך שהמשבר הכלכלי עלול להימשך עד אמצע 2024. בשאלה שהופנתה אליו בציוץ בטוויטר בה נשאל עד מתי לדעתו יימשך המיתון הכלכלי, ענה מאסק: "רק מנחש, אבל כנראה עד אביב 2024".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נגה 18/11/2022 15:46
    הגב לתגובה זו
    כדי שעובד ״יתגייס״ הוא צריך מטרה ראויה וחזון. ומאסק לא נותן אף אחד מאלה. רק איומים
  • 2.
    רענני ותיק 18/11/2022 15:01
    הגב לתגובה זו
    עלול להתברר כי החברות מתפקדות היטב, ואפילו יותר טוב, עם מחצית מספר העובדים.
  • 1.
    באיזה עולם 18/11/2022 12:00
    הגב לתגובה זו
    אפשר להצדיק אדם שמתנהג לאנשים כמו למכונות, דורש שיהיו עבדים מודרניים, לא מכיר במיומנויות שלהם, שולח הודעות פיטורין המוניות במייל, מעביר את כל המסרים שלו דרך מסך... חוסר כבוד משווע ובסיסי. מגיע לו ומגיע לעובדים של טוויטר להיות במקום שמעריך אותם. ושיראו כל המנהלים, שהעובדים שלהם הם בני אדם, בשר ודם חיים, אנשים תבוניים שמחזיקים את החברה שלהם בידיים. אנשים שכדאי וראוי לתת להם כבוד.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.