טויוטה מציגה דגם חשמלי חדש ותנסה לנגוס בנתח השוק של טסלה
יצרנית הרכבים היפנית TOYOTA MOTOR CORP הציגה דגמי רכב חדשים, ביניהם דגם פריוס היברידי ואת דגם ה-bZ החשמלי לגמרי. הדגם החשמלי החדש מזכיר מאוד את הדגמים של היריבה TESLA INC , בעיקר את מודל Y, הרכבה החשמלי הנמכר ביותר בארה"ב. טויוטה מקווה שהרכב החשמלי יוכל להכניס אותה במהירות לשוק הרכבים החשמליים אך הדגם החדש ימכר במחיר ממוצע של 67 אלף דולר בארה"ב - לא זול בכלל, בעיקר בתקופה של עליית מחירים שמקשים על אזרחים רבים להוציא יותר מבדרך כלל. המחיר של מודל ה-Y של טסלה מתחיל מ-66 אלף דולר וללא הבדל משמעותי במחיר ללקוחות רבים יהיה קשה להסיט את העין אל עבר המכונית של טויוטה.
טויטה עדיין לא מצליחה להכנס לגמרי אל שוק הרכבים החשמליים, היא אמנם מוכרת את הפריוס ודגמים היברדיים נוספים כבר שנים אך ניקח את שנה שעברה לדוגמה - החברה מכרה 2 מיליון רכבים חשמליים, רק כ-13 אלף מהם היו חשמליים לגמרי. החשיבות של הגדלת המכירות של הרכבים החשמליים לגמרי היא עצומה שכן היא מעניקה לחברה הרבה יותר קרדיט פחמן עבור כל מכונית חשמלית לגמרי שהיא מוכרת, זאת לעומת מכונית היברדית ובטח שמול מכונית רגילה (שלא מעניקה לחברה שום קרדיט).
העניין עם קרדיט פחמן הוא לתמרץ את שוק הרכב למכור יותר רכבים חשמליים ולמחוקק לא באמת שינה מי יעשה זאת. כל חברה שמוכרת את הרכבים שלה בארה"ב מחוייבת למספר מסויים של קרדיט פחמן בהתאם לכמות המכוניות שהיא מוכרת. כדי להשיג קרדיט פחמן יש לכל חברה שתי דרכים - או לייצר ולמכור רכבים חשמליים, מה שפשוט יעניק לה קרדיטים בגין כל מכונית (כמות הקרדיטים תלויים בכמה פרמטרים של הרכב) והאופציה השניה היא לקנות קרדיטים מחברה אחרת. טסלה, אשר מייצרת רכבים חשמליים בלבד מכניסה כמות עצומה של כסף רק ממכירה של קרדיטים לחברות אשר מיצרות פחות רכבים חשמליים, למשל טויוטה.
טסלה מוכרת את הקרדיטים שלה במחיר גבוה אך נמוך יותר מהקנס אשר ישלמו יצרניות הרכב במקרה ולא ישיגו את כמות הקרדיטים הנדרשת ועבור כל החברות שלא רוצות להכנס לתחום הרכבים החשמליים, זהו הפתרון האידיאלי. טויטה מנסה כעת להתחמק מהתלות בטסלה, שכן אם תצליח לבסס את עצמה בשוק הרכבים החשמליים לגמרי, לא רק שלא תחסוך כסף, אלא היא בעצם תרוויח, שכן היא פשוט תקבל את כל הקרדיטים שעבורם שילמה לטסלה, הבעיה היא שטסלה (בעיקר) שולטת בשוק וחדירה אליו היא לא פשוטה בכלל.
- הפגנת עוצמה בשוק הרכב המקומי עם 280,000 כלי רכב ב 2024
- טויוטה קאמרי - חסכונית ומרווחת עם פלפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסין, 80% מסך המכירות של רכבים חשמליים ב-2021 היו רכביים חשמליים לגמרי. השוק הסיני הוא שוק הרכבים החדשים (וגם הרכבים החשמליים החדשים) הגדול בעולם וטויוטה תצטרך להגדיל את ההיצע שלה ולמשוך ביקוש גדול כמה שניתן בעיקר במדינה הזו, שכן השוק שם הרבה יותר מעורב מבחינת יצרניות רכבים חשמליים לגמרי ופחות ריכוזי מהשוק האמריקאי.

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל
SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי
השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.
החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.
הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.
מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון
לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.
- טראמפ ניסה לבטל את החוזים של ספייס איקס, המהלך כשל
- ספייס איקס בדרך לשווי של 400 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.

טראמפ: פיטרתי את חברת הפד' ליסה קוק; החוזים עברו לירידות
לטענת טראמפ החשד להונאת משכנתאות מהווה "סיבה מספקת" לפיטורי חברת מועצת הנגידים, אך הקביעה הזו תעמוד ככל הנראה לביקורת שיפוטית; הצעד מהווה החרפה ביחסים בין הממשל לבנק המרכזי
בציוץ ברשת החברתית טרות' פרסם טראמפ את "מכתב הפיטורים" ששלח לבכירת הפד' ליסה קוק שמונתה על ידי ביידן, לאחר, שלדבריו, הגיע למסקנה שישנה "סיבה מספקת" לפיטוריה עקב האשמות בהונאת משכנתא. "הגעתי למסקנה שישנה סיבה מספקת לפטר אותך מתפקידך" כתב הנשיא טראמפ במכתב לקוק, שצילום שלו פורסם ברשת החברתית. הצעד של טראמפ מגיע בעקבות האיום שלו מיום שישי האחרון שעל קוק להתפטר או שהוא יפטר אותה, וזאת לאחר שביל פולט, ראש הסוכנות הפיננסית הפדרלית לענייני דיור העלה את ההאשמה כלפי קוק בהונאת משכנתאות. על פי החשד, בשנת 2021 קוק ביקשה משכנתא על שני נכסים שונים, כשכל אחד מהם תואר כ"מקום המגורים המרכזי" שלה, וזאת בהפרש של 14 יום בלבד. פולט אמר כי יעביר את המידע למשרד המשפטים לצורך חקירה פלילית. ביום שישי קוק הגיבה להאשמות ואמרה שאין לה כוונה להיכנע ל"מעשי בריונות" שנועדו להעבירה מתפקידה, והיא לא תתפטר "בגלל ציוץ". לדבריה, היא תמסור את כל המידע בצורה מסודרת כדי לענות על "שאלות לגיטימיות" בנוגע לענייניה הפיננסים. כעת, טראמפ מממש את איומו ושולח לה מכתב פיטורין, צעד שככל הנראה עוד יעמוד בפני ביקורת שיפוטית.
על פי החוק הנשיא רשאי לפטר את חברי הפד' "עם סיבה". השאלה היא האם החשדות הללו מספיקים כדי לענות על הקריטריון הזה. במכתב מציין טראמפ את "האחריות העצומה" שמוטלת על חברי הפד' בבואם לקבוע את שיעורי הריבית, לפקח על הרזרבה של הבנק המרכזי ועל הבנקים המסחריים, ולכן "חייב להיות לציבור האמריקאי אמון מלא בכנות של החברים שמופקד בידיהם הכוח לקבוע את המדיניות ולפקח על הבנק המרכזי". במאי פסק בית המשפט העליון שיש בידי הממשל הכוח לפטר עובדי סוכניות ממשלתיות, יחד עם זאת הוא גם ציין שלעובדי הפד' ישנה הגנה מיוחדת, יותר משאר הסוכניות, וזאת כדי לשמור על עצמאות הבנק המרכזי. קרוב לוודאי ששחיתות אכן מהווה "סיבה" שמאפשרת פיטורים, השאלה אם במקרה זה, שבו טרם הוכחה שחיתות בבית המשפט, וכן שהשחיתות כביכול היא במדרג נמוך מאד, היא אכן "סיבה" מספקת. השאלה, כאמור, תבחן ככל הנראה בבית המשפט.
הצעד של טראמפ משקף החרפה ביחסים בין הבנק המרכזי לממשל, כשפאוול העביר יותר מפעם אחת ביקורת מרומזת פחות או יותר על מדיניות המכסים של טראמפ, ואילו זה מצידו מבקר את מדיניות הריבית של פאוול ללא הרף. קודם לכן טראמפ קרא לפאוול להתפטר, גם במקרה זה על רקע חשש לשחיתות סביב בניית משרדי הפד' בוושינגטון וכן על רקע מדיניות הרבית הכושלת, לדעתו של טראמפ, של הבנק המרכזי.
ניתן להעריך כי טראמפ לא רק כועס על שחיתות כביכול אלא בעיקר מנסה לחצוב את דרכו לרוב, או לפחות לגוש תומך משמעותי, בוועדת השוק הפתוח הקובעת את מדיניות הריבית של הבנק המרכזי, וועדה שכוללת שנים עשר חברים. כבר כעת 2 חברים תומכים בעמדתו של טראמפ למדיניות מוניטרית מקלה יותר, מישל באומן וכריסטופר וולר (המועמד המוביל לתפקיד יו"ר הפד' לאחר סיום תפקידו של פאוול). אליהם יצטרף חבר שלישי בקרוב לאחר שהתפנה מקום עקב התפטרותה של אדריאנה קוגלר בבתחילת החודש, מינוי שיבוצע על ידי טראמפ. פיטורי קוק שאמורה הייתה לסיים את הקדנציה שלה רק בשנת 2038, אם אכן יעברו ביקורת שיפוטית, יעניק לטראמפ כבר גוש משמעותי של ארבעה תומכים שמונו על ידו. הגוש צפוי להתחזק אף יותר סיום הקדנציה של פאוול במאי בשנה הבאה, מה שיאפשר לטראמפ לבצע מינוי נוסף, מלבד האפשרות למנות את יו"ר הפד' שמוביל את המדיניות.
- מה זה הונאת משכנתא ואיך הפכה ליסה קוק לסיפור הכי חם השבוע בארה"ב?
- טראמפ מאיים: אפטר את ליסה קוק מהפד אם לא תתפטר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החוזים העתידיים נסחרו בעליות קלות לפני הודעת טראמפ, ועברו לאחר מכן לירידות של עד חצי אחוז. בשעה זו החוזים העתידיים על הנאסד"ק יורדים ב-0.3%, על ה-SP500 ב-0.2% ועל הדאו ג'ונס ב-0.1%, זאת לאחר ירידות של כמה עשיריות האחוז ביום המסחר הראשון השבוע.