לאחר השתלחות טראמפ ברכבים חשמליים - האם תשקיע טסלה בשיפור היח"צ?
ישנן טענות רבות בעד ונגד מכוניות חשמליות, כאשר הציבור עדיין לא מודע לגמרי לכל הטענות ורובו לא יכול לגבש דעה מלאה, בעיקר הודות לכך שהתחום עדיין יחסית חדש. בתקופה כזו, כאשר טכנולוגייה חדשה מגיעה לעולם ומאיימת להשתלט עליו בצורה מסויימת, הדעה של אנשים בעלי השפעה יכולה להכתיב במידה מסוימת את הצורה בה חלק מהציבור יסתכל על הטכנולוגיה הזו. נשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ הוא אחד מהאנשים האלו, עם מיליוני בני אדם (לא רק בארצות הברית) אשר שומעים למילותיו. בסוף השבוע האחרון הביע את דעתו בנושא המכוניות החשמליות, דבר אשר ביכולתו אולי להדליק נורה אדומה אצל יצרנית המכוניות החשמליות TESLA INC והמנכ"ל שלה אילון מאסק.
במהלך נאום שנשא הנשיא לשעבר בפנסילבניה ובו סיפר ופירט המקרה של חברו, בו ניסה להגיע מקנטקי אל וושינגטון בעזרת רכב חשמלי. לפי מה שאמר טראמפ הנסיעה הייתה נוראית, בעיקר לאור ההמתנה הארוכה לצורך הטענת הרכב - סיפור אמנם קצר אך בעל השפעה רבה עבור מעריציו האדוקים של טראמפ.
יחסי הציבור השליליים לכלי הרכב החשמליים שסיפק טראמפ בנאומו הגיעו לאחר שלפני כמה שבועות קרא טראמפ למנכ"ל טסלה, אילון מאסק, "עוד אמן מטומטם". מאסק, אשר גם לו קהל מעריצים לא קטן בכלל, לא נשאר חייב ופרסם לאחר מכן ציוץ בטוויטר (שם יש לו מעל ל-105 מיליון עוקבים) בו אמר כי הגיע הזמן של טראמפ "לתלות את הכובע ולהפליג אל עבר השקיעה" וטען כי מושל פלורידה מתאים יותר לרוץ לבחירות לנשיאות ב-2024 מטעם המפלגה השמרנית.
כל התככים בין שני המפורסמים צריכים אולי לגרום לטסלה לחשוב מחדש על אסטרטגיית היח"צ שלה. כמו שנאמר מקודם, טסלה אמנם מוכרת מאות אלפי מכוניות אך התחום עדיין לא נמצא במיינסטרים העולמי, אשר אם טסלה רוצה לחדור אליו היא צריכה לגרוף את דעת הציבור הרחב ולשכנע אותו בייתרונות הרכבים החשמליים, לא רק לתת לעסק "לזרום" כמו שמאמין מאסק כי טסלה צריכה לפעול.
- מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר
- מאסק נגד אפל: "ה-App Store מפלה את X וגרוק"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 3.לילי 08/09/2022 14:37הגב לתגובה זורכבים לא חשמליים יש במלאי הרבה . רכבים חשמליים מכורים שנה מראש . הגדלת קצב הייצור אורך זמן רב . להקים מפעל של מליון מכוניות בשנה אורך כ 3 שנים .
- 2.לרון 08/09/2022 05:39הגב לתגובה זואין התייחסות מספקת לזמן הטעינה שילך ויגדל ככל שכמות החשמליות יעלה
- לרון 08/09/2022 15:14הגב לתגובה זוככול שכמות המטענים לפאלפון בבית הולכת וגדלה זמן הטעינה עולה? אתה אמיתי חח?
- 1.ג 08/09/2022 00:30הגב לתגובה זומבחינה אידאולוגית הוא מביא דברים לשולחן, אבל הוא אימפולסיבי בכל הקשור ליח״צ.

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה
רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות
המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.
מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.
מקור הדאגה העיקרי
המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."
הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.
- באתר נופש מבודד ושקט: האירוע שימגנט אליו את המשקיעים בסופ"ש
- בסנט שובר שתיקה: "הפד צריך להוריד ריבית ב-1.5 נקודות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.

מאנדיי מפסידה ל-AI של גוגל ומקבלת הורדת תחזית מ-BofA
בנק אוף אמריקה חתך את ההמלצה על המניה בעקבות ירידה חדה בתנועת המשתמשים דרך גוגל – עם אצבע מאשימה כלפי AI Overviews
בנק אוף אמריקה מפרסם היום ניתוח שמציג כיצד מאנדיי monday.com -1.4% חווה ירידה משמעותית בתנועת המשתמשים האורגנית, מה שפוגע ישירות באחד ממנועי הצמיחה המרכזיים שלה, ערוץ ה־Self-Serve. ההמלצה על מניית החברה הורדה מ"קנייה" ל"נייטרלי", ותחזית מחיר היעד עודכנה כלפי מטה ל-205 דולר, ירידה של כ-15% מהתחזית הקודמת.
עיקר הבעיה מגיע מכיוון מנוע החיפוש של גוגל Alphabet 0.15% , ובעיקר מהרחבת תצוגות סקירת ה-AI, פיצ'ר שמציף תשובות אוטומטיות בראש תוצאות החיפוש ומקטין את כמות ההקלקות על קישורים חיצוניים. בפועל, מדובר בפגיעה בתנועה האורגנית, שעליה נשען ערוץ רכישת הלקוחות העצמאי של מאנדיי. לפי ניתוח של Similarweb, מספר הביקורים באתר מאנדיי דרך תוצאות חיפוש אורגניות ירד ביולי האחרון בשיעור חד של 25% לעומת יולי הקודם. ברבעון השני כולו הירידה הממוצעת עמדה על 23.5%. אמנם נרשמה התאוששות קלה בכמות הביקורים ברצף חודשי (כלומר ביוני 2025 נרשמה יותר תנועה מאשר במאי 2025, וכך גם ביולי), אך הירידה השנתית נמשכת ואף מחריפה.
המוסדיים
נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
מעבר למודל יקר יותר
המכה שמאנדיי סופגת אינה רק תיאורטית. בבנק אוף אמריקה מעריכים כי המשך מגמה כזו עלול להביא לירידה של 5.2% ב-ARR חדש בערוץ ה־Self-Serve במהלך 2026. לצורך ההשוואה, ב-2024 הערוץ הזה הציג צמיחה של כמעט 30%. בנוסף, הערוץ הזה היה אחראי לכ-38% מהכנסות חדשות באותה שנה, לעומת יותר מ-70% רק חמש שנים קודם לכן – ירידה שמשקפת את המעבר של החברה לכיוון שיווק מכירות ישיר ואנטרפרייז, אך עדיין מציבה את הערוץ העצמאי כנדבך מהותי.
- מנהלי מאנדיי נפגשו עם חצי מיליארד דולר
- המוסדיים נמנעו מהשקעה במאנדיי - הם חסכו הפסד כבד אתמול, אבל פספסו רווח ענק בשנה שעברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור הירידה בתנועה האורגנית, החברה נאלצת להשקיע יותר בפרסום ממומן כדי לפצות על הפער. ההוצאה על קמפיינים ממומנים (PPC) בגוגל זינקה ביולי בכ-46% לעומת ממוצע הרבעון הקודם, והעלות לקליק (CPC) עלתה בכ-30%. בפועל, עלות רכישת לקוח בערוץ ה־Self-Serve הופכת ליקרה יותר, מה שפוגע ביעילות השיווקית של החברה ובשולי הרווח.