לא לשימוש
צילום: רויטרס

לאחר השתלחות טראמפ ברכבים חשמליים - האם תשקיע טסלה בשיפור היח"צ?

נשיא ארה"ב לשעבר ומנכ"ל טסלה מעולם לא היו ביחסים טובים אך יכול להיות שעכשיו היחסים האלו עלולים להשפיע גם על טסלה עצמה 
מתן קובי | (4)

ישנן טענות רבות בעד ונגד מכוניות חשמליות, כאשר הציבור עדיין לא מודע לגמרי לכל הטענות ורובו לא יכול לגבש דעה מלאה, בעיקר הודות לכך שהתחום עדיין יחסית חדש. בתקופה כזו, כאשר טכנולוגייה חדשה מגיעה לעולם ומאיימת להשתלט עליו בצורה מסויימת, הדעה של אנשים בעלי השפעה יכולה להכתיב במידה מסוימת את הצורה בה חלק מהציבור יסתכל על הטכנולוגיה הזו. נשיא ארה"ב לשעבר דונאלד טראמפ הוא אחד מהאנשים האלו, עם מיליוני בני אדם (לא רק בארצות הברית) אשר שומעים למילותיו. בסוף השבוע האחרון הביע את דעתו בנושא המכוניות החשמליות, דבר אשר ביכולתו אולי להדליק נורה אדומה אצל יצרנית המכוניות החשמליות TESLA INC והמנכ"ל שלה אילון מאסק.

במהלך נאום שנשא הנשיא לשעבר בפנסילבניה ובו סיפר ופירט המקרה של חברו, בו ניסה להגיע מקנטקי אל וושינגטון בעזרת רכב חשמלי. לפי מה שאמר טראמפ הנסיעה הייתה נוראית, בעיקר לאור ההמתנה הארוכה לצורך הטענת הרכב - סיפור אמנם קצר אך בעל השפעה רבה עבור מעריציו האדוקים של טראמפ.

יחסי הציבור השליליים לכלי הרכב החשמליים שסיפק טראמפ בנאומו הגיעו לאחר שלפני כמה שבועות קרא טראמפ למנכ"ל טסלה, אילון מאסק, "עוד אמן מטומטם". מאסק, אשר גם לו קהל מעריצים לא קטן בכלל, לא נשאר חייב ופרסם לאחר מכן ציוץ בטוויטר (שם יש לו מעל ל-105 מיליון עוקבים) בו אמר כי הגיע הזמן של טראמפ "לתלות את הכובע ולהפליג אל עבר השקיעה" וטען כי מושל פלורידה מתאים יותר לרוץ לבחירות לנשיאות ב-2024 מטעם המפלגה השמרנית.

כל התככים בין שני המפורסמים צריכים אולי לגרום לטסלה לחשוב מחדש על אסטרטגיית היח"צ שלה. כמו שנאמר מקודם, טסלה אמנם מוכרת מאות אלפי מכוניות אך התחום עדיין לא נמצא במיינסטרים העולמי, אשר אם טסלה רוצה לחדור אליו היא צריכה לגרוף את דעת הציבור הרחב ולשכנע אותו בייתרונות הרכבים החשמליים, לא רק לתת לעסק "לזרום" כמו שמאמין מאסק כי טסלה צריכה לפעול.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לילי 08/09/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    רכבים לא חשמליים יש במלאי הרבה . רכבים חשמליים מכורים שנה מראש . הגדלת קצב הייצור אורך זמן רב . להקים מפעל של מליון מכוניות בשנה אורך כ 3 שנים .
  • 2.
    לרון 08/09/2022 05:39
    הגב לתגובה זו
    אין התייחסות מספקת לזמן הטעינה שילך ויגדל ככל שכמות החשמליות יעלה
  • לרון 08/09/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
    ככול שכמות המטענים לפאלפון בבית הולכת וגדלה זמן הטעינה עולה? אתה אמיתי חח?
  • 1.
    ג 08/09/2022 00:30
    הגב לתגובה זו
    מבחינה אידאולוגית הוא מביא דברים לשולחן, אבל הוא אימפולסיבי בכל הקשור ליח״צ.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.