טעינת רכב חשמלי בארה״ב: כמה מרוצים, כמה פחות, ומה היתרון של טסלה?
לא ניתן להתקדם במהפכת הרכבים החשמליים, כל עוד אין תשתית רחבה של עמדות טעינה. עמדות הטעינה יתווספו ויחליפו בהדרגה את תחנות הדלק שנמצאות בכל פינה. עד שזה לא יקרה, (וזה בדרך לשם) מדינות, כולל ארצות הברית לא יוכלו לעשות את המהפך. אצלנו המצב עדיין בחיתולים, יש כאן עשרות בודדות של עמדות טעינה-תחנות טעינה ומדובר בצוואר בקבוק רציני. עם זאת, קיימות טכנולוגיות שונות שעשויות לקצר את זמני הטעינה ובכך לאפשר טעינה יחסית נוחה ומהירה.
הרכבים החשמליים הם אומנם העתיד, אבל בינתיים בעלי הרכבים סובלים יחסית ביחס לבעלי רכבים ממונעי דלק, מקשיים בנוגע לטעינה ולתפעול השוטף. ארה"ב היא המתקדמת ביותר ובסקר רחב שנעשה בארה"ב נמצא שחווית השימוש ברשות הטעינה של רכבים חשמליים היא סבירה.
הסקר כלל 11.5 אלף בעלי רכב חשמלי ונשאלו בו שאלות לגבי חוויותיהם בשימוש בתחנות טעינה ציבוריות.
הסקר נעשה על ידי J.D. Power US והוא התייחס לתחרות בין 2 סוגים של טעינה, טעינה בדרגה 2, שהיא בגדול טעינה רגילה לאותם רכבים שנמצאים ברחבי המדינה בארה״ב. זו טעינה מהירה יותר מאשר הטענה ביתית, אך עדיין התהליך יכול לקחת שעות בכדי לטעון את הסוללה במלואה של רוב רכבי החשמל. המטענים בסוג הטעינה הזה מוסיפים בממוצע כ-20 מיילים של נסיעה לשעה.
הסוג הנוסף - מטענים בדרגה 3. טסלה קוראת להם סופרצ'רג'ר. אלה מטענים שמשתמשים בזרם חשמלי חזק יותר (DC) ומטעינים מהר יותר. 100 מייל של מרחק בכ-30 דקות, נתון מרשים, אם כי זה שונה עבור כל רכב. מטענים ברמה 3 נמצאים לאורך כבישים מהירים.
- טסלה אחרי הדוחות: האנליסטים חלוקים והמניה נחלשת
- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסקר נמצא כי שביעות רצון הבעלים מטעינה מסוג 2 ירדה בין שנת 2021 ל-2022 - ב-10 נק' (לפי שיטת הבדיקה שלהם) ל-633 מתוך 1,000. שביעות הרצון מטעינה בדרגה 3 נותרה יציבה על 674. התלונה הכי נפוצה הייתה מטענים שבורים. 20% מהנשאלים בסקר דיווחו על ניסיון טעינה שלא צלח בזמן האחרון, ו-72% אמרו שהם נתקלו במטען שאינו עובד.
יתרון אדיר לטסלה - הלקוחות מרוצים יותר
טסלה מפעילה רשת נפרדת משלה של תחנות טעינה המשרתים רק את טסלה. (אם כי החברה הבטיחה לפתוח את רשת ה-Supercharger שלה לאחרים). הגישה הזו עובדת היטב - בעלי טסלה הראו שביעות רצון גבוהה יותר מאחרים, המשתמשים בתחנות טעינה ציבוריות. החוויה הזו משמעותית ומתבטאת בהצלחה של טסלה להפוך למותג החזק בתחום.
בראיה כללית, ארה״ב מתקדמת בצעדי ענק למהפכה, תחנות הטעינה ממשיכות להתפרס ברחבי המדינה. מרכז הנתונים של דלקים חלופיים של משרד האנרגיה האמריקני מדווח כי מספר תחנות הטעינה בארה"ב גדל ב-13% תוך תשעה חודשים בלבד. זה עשוי להסביר מדוע רוב הבעלים של רכבים חשמליים אמרו ל-J.D. Power שהם לא מוצאים בעיה במציאת עמדת טעינה.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
שביעות הרצון שונה ממדינה למדינה ברחבי ארה״ב
בקליפורניה ובשאר מדינות הווסט קואסט (West Coast) יש יותר תחנות טעינה ציבוריות מאשר בשאר המחוזות. אבל בהתאמה יש גם יותר ביקוש לרכבים חשמליים במחוזות אלה.
מחוזות שהיה קל לנסקרים למצוא תחנות טעינה: באיווה, קנזס, מינסוטה, מיזורי, נברסקה, צפון דקוטה ודרום דקוטה. מחוזות שבהן הנסקרים היו מרוצים מחווית הטעינה: אילינוי, אינדיאנה, מישיגן, אוהיו וויסקונסין.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
