טעינת רכב חשמלי בארה״ב: כמה מרוצים, כמה פחות, ומה היתרון של טסלה?
לא ניתן להתקדם במהפכת הרכבים החשמליים, כל עוד אין תשתית רחבה של עמדות טעינה. עמדות הטעינה יתווספו ויחליפו בהדרגה את תחנות הדלק שנמצאות בכל פינה. עד שזה לא יקרה, (וזה בדרך לשם) מדינות, כולל ארצות הברית לא יוכלו לעשות את המהפך. אצלנו המצב עדיין בחיתולים, יש כאן עשרות בודדות של עמדות טעינה-תחנות טעינה ומדובר בצוואר בקבוק רציני. עם זאת, קיימות טכנולוגיות שונות שעשויות לקצר את זמני הטעינה ובכך לאפשר טעינה יחסית נוחה ומהירה.
הרכבים החשמליים הם אומנם העתיד, אבל בינתיים בעלי הרכבים סובלים יחסית ביחס לבעלי רכבים ממונעי דלק, מקשיים בנוגע לטעינה ולתפעול השוטף. ארה"ב היא המתקדמת ביותר ובסקר רחב שנעשה בארה"ב נמצא שחווית השימוש ברשות הטעינה של רכבים חשמליים היא סבירה.
הסקר כלל 11.5 אלף בעלי רכב חשמלי ונשאלו בו שאלות לגבי חוויותיהם בשימוש בתחנות טעינה ציבוריות.
הסקר נעשה על ידי J.D. Power US והוא התייחס לתחרות בין 2 סוגים של טעינה, טעינה בדרגה 2, שהיא בגדול טעינה רגילה לאותם רכבים שנמצאים ברחבי המדינה בארה״ב. זו טעינה מהירה יותר מאשר הטענה ביתית, אך עדיין התהליך יכול לקחת שעות בכדי לטעון את הסוללה במלואה של רוב רכבי החשמל. המטענים בסוג הטעינה הזה מוסיפים בממוצע כ-20 מיילים של נסיעה לשעה.
הסוג הנוסף - מטענים בדרגה 3. טסלה קוראת להם סופרצ'רג'ר. אלה מטענים שמשתמשים בזרם חשמלי חזק יותר (DC) ומטעינים מהר יותר. 100 מייל של מרחק בכ-30 דקות, נתון מרשים, אם כי זה שונה עבור כל רכב. מטענים ברמה 3 נמצאים לאורך כבישים מהירים.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסקר נמצא כי שביעות רצון הבעלים מטעינה מסוג 2 ירדה בין שנת 2021 ל-2022 - ב-10 נק' (לפי שיטת הבדיקה שלהם) ל-633 מתוך 1,000. שביעות הרצון מטעינה בדרגה 3 נותרה יציבה על 674. התלונה הכי נפוצה הייתה מטענים שבורים. 20% מהנשאלים בסקר דיווחו על ניסיון טעינה שלא צלח בזמן האחרון, ו-72% אמרו שהם נתקלו במטען שאינו עובד.
יתרון אדיר לטסלה - הלקוחות מרוצים יותר
טסלה מפעילה רשת נפרדת משלה של תחנות טעינה המשרתים רק את טסלה. (אם כי החברה הבטיחה לפתוח את רשת ה-Supercharger שלה לאחרים). הגישה הזו עובדת היטב - בעלי טסלה הראו שביעות רצון גבוהה יותר מאחרים, המשתמשים בתחנות טעינה ציבוריות. החוויה הזו משמעותית ומתבטאת בהצלחה של טסלה להפוך למותג החזק בתחום.
בראיה כללית, ארה״ב מתקדמת בצעדי ענק למהפכה, תחנות הטעינה ממשיכות להתפרס ברחבי המדינה. מרכז הנתונים של דלקים חלופיים של משרד האנרגיה האמריקני מדווח כי מספר תחנות הטעינה בארה"ב גדל ב-13% תוך תשעה חודשים בלבד. זה עשוי להסביר מדוע רוב הבעלים של רכבים חשמליים אמרו ל-J.D. Power שהם לא מוצאים בעיה במציאת עמדת טעינה.
- מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?
- מה עושים כשהשוק יקר? ההמלצה של מנהל קרן הגידור המוערך
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה...
שביעות הרצון שונה ממדינה למדינה ברחבי ארה״ב
בקליפורניה ובשאר מדינות הווסט קואסט (West Coast) יש יותר תחנות טעינה ציבוריות מאשר בשאר המחוזות. אבל בהתאמה יש גם יותר ביקוש לרכבים חשמליים במחוזות אלה.
מחוזות שהיה קל לנסקרים למצוא תחנות טעינה: באיווה, קנזס, מינסוטה, מיזורי, נברסקה, צפון דקוטה ודרום דקוטה. מחוזות שבהן הנסקרים היו מרוצים מחווית הטעינה: אילינוי, אינדיאנה, מישיגן, אוהיו וויסקונסין.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?
גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי
אחד מהדו"חות הכלכליים החשובים ביותר של השנה - אולי החשוב ביותר מאז שהפד' החל להעלות ריבית יתפרסם בשעות הקרובות. בשעה 15:30 נקבל את הנתונים של מדד המחירים לצרכן (CPI) של ארה"ב לחודש אוגוסט ובהם נתוני הליבה, האינפלציה השנתית והחודשית.
שוק עבודה במשבר ואינפלציה סיטונאית שמתקרבת ליעד
מדד המחירים שיתפרסם היום יחתום שרשרת של נתוני אינפלציה לצד נתונים משוק העבודה שגיבשו את ההבנה שהפד' הולך להוריד ריבית. דוח התעסוקה של אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר הציג תוספת של 22 אלף משרות בלבד, לעומת תחזיות שעמדו על 75 אלף. זה נתון חלש במיוחד, השני ברציפות, אחרי שגם ביולי נוספו רק 79 אלף משרות. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים.
גם קצב עליית השכר נשאר מתון: עלייה חודשית של 0.3% בלבד, ובשיעור שנתי של 3.7%. השילוב הזה שבין האטה במשרות החדשות, עלייה באבטלה והתמתנות של השכר משקפת תמונה על שוק עבודה שנמצא במשבר.
בנוסף לזה קיבלנו אתמול נתונים מעודדים (מעודדים במובן של הורדת ריבית) מהאינפלציה הסיטונאית. מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, לעומת תחזיות שצפו עלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנטרל מחירי מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור. אבל הנתון הדרמטי יותר נמצא בקריאה השנתית זו ירדה מ-3.3% ביולי ל-2.6% בלבד באוגוסט.
- אינפלציית יולי בארה"ב - מתחת לצפי 2.7% לעומת תחזית ל-2.8%
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה החדה במדד הסיטונאי
מחזקת את ההערכה שהלחצים בצד ההיצע נרגעים, ומקטינה את הסיכון לאינפלציה חוזרת בשרשרת הייצור. גם בתוך סעיפי המדד ניכרת התקררות: מחירי השירותים ירדו ב-0.2% שזאת הירידה החודשית הכי החדה מאז אפריל כשסעיף בולט במיוחד היה ירידה של 3.9% במרווחי התיווך הסיטונאיים לציוד
מכני ורכב.