סיטי: "הפגיעה בשרשראות האספקה עמוקה", אינטל: "נחזור לשגרה ב-2024"
המחסור בשבבים, חלקי מכוניות, ומוצרים נוספים אשר זורמים דרך שרשרת האספקה העולמית צפויים להישאר איתנו בעתיד הנראה לעין, כך מזהירים בבנק ההשקעות האמריקאי CITIGROUP (סימול: CITI).
לראיית הבנק, מדובר במשבר עמוק מן הצפוי, ונוקשה יותר ממה שדמיינו לפני כמה חודשים. כמו כן מוסיף הבנק כיצד הלחימה הרוסית-אוקראינית מחריף את הפגיעה בשרשראות האספקה, כאשר הוא פוגע ביכולת העולמית לצפות מתי המשבר יפתר לבסוף.
https://t.me/Bizportal_il
מדובר איפוא במגפה נוספת, כזו שממשיכה את המגפה הפיזית - מגפת הקורונה. אינפלציה, משבר העובדים, העלייה בשכר הממוצע והמיתון מעיקים כעת על כלכלות העולם, ואלו ימשיכו לפגוע בכלכלה העולמית כל עוד השפעות המשבר עדיין כאן.
"חלק מהשפעות המשבר כבר פגו, אם כי עדיין קיימים כמה סימני שאלה גדולים מאוד", מסר נציג מטעם הבנק.
עד המגפה, שרשראות האספקה פעלו בצורה אופטימלית ואלו ביצעו את עבודתן בצורה חלקה. ניכר היה כי חברות פתרו את הסוגיה הגדולה ביותר - "איך לשמור על מלאים מספקים ובו זמנית לוודא כי הן ממשיכות למכור ולהרוויח על המוצרים האלו".
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, בשנתיים האחרונות, המנטרה הזו חדלה מלהיות נכונה. בשנתיים אלו הביקוש למוצרים נשאר דומה לבעבר (או בחלק מהסקטורים אף עלה - ראו). לעומת זאת, היכולת לספק פחתה, מאוד. היעדר היכולת להעמיד ללקוח את המוצר הסופי, לצד היעדר כוח האדם לספק לו אותו מלכתחילה הובילה חברות רבות אל מבוי סתום.
אחת מהחברות הגדולות ביות עליהן משפיעה הפגיעה בשרשראות האספקה היא ענקית הטכנולוגיה APPLE (סימול: APPL) - החברה הגדולה ביותר בנאסד"ק. החברה צפויה לחשוף היום גרסה חדשה של המאקבוק בכנס ה-WWDC אותו היא עורכת השבוע בקופרטינו, קליפורניה, אך זו כבר הודיעה כי בעקבות סגר הקורונה ששרר בסין עד כה, יתכן ולא תוכל לעמוד בזמני הביצוע אשר נדרשים ממנה.
כזכור, גם המחסור בשבבים מהווים בעיה גדולה. לאחרונה ציינו כיצד ענקית הטכנולוגיה MICRON TECHNOLOGY (סימול: MU) צנחה ביותר מ-8% לאחר שקיבלה המלצה שלילית חריגה מבית ההשקעות PIPER JAFFRAY COMPANIES (סימול: PIPR). בית ההשקעות טען כי סגר הקורונה הסיני, לצד הקיטון בביקוש למכוניות ולמוצרי מחשוב בזמן הקורונה, צפוי לפגוע בביצועיה הכלכליים של החברה בעתיד הקרוב, כאשר השוק המרכזי אליו היא מוכרת, שוק ה-DRAM (ממנו רואה החברה כ-70% מההכנסות), כבר החל להראות ירידה במחירים הודות לקיטון בביקושים.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"אנחנו בחצי הדרך לתוך משבר אספקת השבבים", ציין מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION , פאט גלסינגר בראיון ליאהו פייננס. "להערכתי המשבר ימשך עד שנת 2024", חתם המנכ"ל.
- 3.לא מבין בפחד.מבין בכלכלה.במכפילי רווח (ל"ת)פז 07/06/2022 08:50הגב לתגובה זו
- 2.לכל האמיצים 07/06/2022 07:59הגב לתגובה זואנחנו בתחילת משבר עולמי מטורף, ברגע שמתחילים עם פיטרי ענק בחברות הגדולות, תברחו עם כל הכסף במהירות...
- 1.לא נמאס לכם עם כל ההפחדות האלו ?? השוק ביתיים מתקן 06/06/2022 20:17הגב לתגובה זולא נמאס לכם עם כל ההפחדות האלו ?? השוק ביתיים מתקן למעלה ואתם סתם מפרסמים ידיעות ועוד של בנק…. מעניין שב-2008 הם אמרו שהכל בסדר ואין חשש כשהם יודעים שהכל לפני קריסה ביום שאחרי…. אז איזה אמינות יש לדברים שלהם ?!?! הכל אינטרסים אנחנו ניבהל ונמכור והם יקנו בנמוך. שבבים לא נופלים !!! זה העתיד, ללא שבבים כלום לא יפעל בכדור הארץ !!! אל תיפלו בפח של ההפחדות, תקנו תקנו תקנו עוד ועוד
- אתה מפחד? (ל"ת)מה קרה? 06/06/2022 21:53הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק
בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.
למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.
משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה
מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.
אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024.
- קימברלי-קלארק רוכשת את יצרנית טיילנול ב-48.7 מיליארד דולר
- קימברלי-קלארק עולה בכ-4% בעקבות צמיחה אורגנית חדה ברבעון השני ותחזית מעודכנת כלפי מעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.
