אלון מאסק
צילום: יוטיוב/Munro Live

מאסק: "קרן העושר הסעודית הסכימה לתמוך במהלך למחיקת טסלה מהמסחר"

כך טוען מייסד חברת הרכב החשמלי טסלה בתגובה באמצעות עורכי דינו לבית המשפט, בתביעה הייצוגית אודות הציוץ על הפיכת החברה לפרטית. התובעים טוענים כי לא תכנן באמת למחוקה, ואף כי נפגש עם נציגי קרן העושר - לא דן איתם במבנה העסקה או מחירה
איתי פת-יה | (5)

מייסד ובעלי חברת הרכב החשמלי  TESLA INC (TSLA) אלון מאסק משיב באמצעות עורכי דינו לתביעה הייצוגית שמייחסת לו הטעיית משקיעים ועבירות נוספות, בגין הציוץ שלו מ-2018 בו אמר כי יהפוך את החברה לפרטית. כזכור, כמה שבועות לאחר מכן כבר חזר בו.

"כן לחלוטין", הגדירו עורכי הדין, בראשם אלכס ספירו, את הציוץ ההוא בתשובתם לבית המשפט בסן פרנסיסקו. עוד פורט כי קרן העושר הסעודית הסכימה "לתמוך במאמציו למחיקת החברה מהמסחר". "מאסק אכן שקל לבצע את המחיקה לפי בתמורה שתשקף שער של 420 דולר למניה, והמימון כבר היה סגור, הייתה תמיכה מצד משקיע", פורט.

הציוץ ההוא מאוגוסט הקים על מאסק את הרשות לניירות ערך בארצות הברית, שתבעה אותו. טענתה הייתה כי מעולם לא דן בעסקה שכזו לפי שער של 420 דולר למניה עם כל גורם מממן שהוא, וכך גם לא סיכום על תמיכה מצד משקיעים במהלך. בסוף סוכם על קנס של 40 מיליון דולר, מולו ומול החברה עצמה. עוד בשל הסיכומים מונה לחברה יו"ר חדש.

אמנם היו סיכומים, אך בשביל מאסק לא הייתה זו אחרית דבר - גם כי הוא המשיך לתקוף את הרשות לניירות ערך (וכן להתל בגבולותיה בכל הקשור לפעילותו ברשת החברתית - עיין ערך אזכורים למטבעות קריפטו), וגם משום שכאמור הוגשה נגדו תביעה יצוגית.

המשקיעים טענו כי היו אלה הציוצים ההם על המחיקה שהביאו לטלטלות אחרי פרסומם במניית החברה, מה שעלה להם בהפסד של מיליארדי דולרים. הם כן הכירו בכך שמאסק נפגש עם נציגי קרן העושר הסעודית, אך לדבריהם מעולם לא הוזכרו בין הצדדים המחיר או מבנה העסקה בה תהפוך טסלה לפרטית. עוד נטען כי יום לפני שפרסם כי השיג את תמיכתם בבלוג שלו, מאסק עוד שקל לסיים את המגעים מולה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 04/02/2022 12:27
    הגב לתגובה זו
    להעריך סיכונים עובדה ש ה ר ב ה "רצים" אחר שורט בלי להבין שזה לטווח "קצר",כ"כ לדוגמא קנאביס,סחורות , מניות נופלות ותיזמון שווקים,ועוד
  • 3.
    שורטיסטים בכיינים , מגיע לכם . (ל"ת)
    גון 04/02/2022 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    העיקר הכי עשיר (ל"ת)
    וואי וואי 03/02/2022 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אאט 03/02/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    ראוי ביותר להכניס את מאסק לכלא על כך מכיוון שאמר אח'כ שעשה זאת כדי שהשורטיסטים יפסידו והם אכן הפסידו כתוצאה מדבריו כשהמניה זינקה בכ 35% מה שגם אילץ את השורטיסטים לסגור פוזיציה ובכך לייצר שורט סקוויז שדחף את המניה עוד יותר מעלה
  • זה הריסק בשורט (ל"ת)
    שלא יעשו שורט 03/02/2022 11:26
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.