סמסונג שילוט חוצות באילת באמצעות CTV
צילום: מוטי חזן סי מדיה

דוחות סמסונג: הכנסות שיא של 232 מיליארד דולר ב-2021

עליה במכירות בכל הסגמנטים במיוחד ב"מוצרים מוגמרים" כטלפונים וטלוויזיות; החברה צופה שהביקוש למוצריה יגבר בשנה הבאה עם ההתאוששות הצפויה מהמגפה אך שהקשיים בשרשראות האספקה יישארו
גיא טל |

קונגלומרט הענק מדרום קוריאה דיווח אמש על הכנסות שיא בשנת 2021. כאשר היא מדווחת על תוצאות טובות באופן עקבי מאז תחילת המגפה.

ההכנסות צמחו ב-18% משנה שעברה אודות לעליה בכל המחלקות השונות של החברה. ההכנסות ברבעון הרביעי קפצו ב-53% ל-76.57 טריליון וואן קוריאני. הרווח התפעולי ברבעון עמד ל 13.87 טריליון וואן (11.6 מיליארד דולר), נמוך יותר מהרבעון הקודם עקב בונוס מיוחד שקיבלו העובדים אך גבוה יותר מאשר ברבעון המקביל בשנה שעברה. 

השיפור חל בעיקר עקב עליה במכירות "מוצרים מוגמרים" כלומר טלפונים, כולל טלפונים מתקפלים, טלוויזיות ומכשירים ביתיים. הביקוש בשוק לסמארטפונים עלה ברבעון האחרון הודות למכירות סוף שנה חזקות, כולל תקופת חג המולד והשנה החדשה. גם הביקוש לטאבלטים ומוצרים לבישים היה חזק בתקופה הזו. 

המכירות בסגמנט הזיכרונות ירדו מהרבעון הקודם עם הנפילה במחירים והיו מתחת לציפיות החברה. תחום המסכים לעסקים גם הראה עליה אך המסכים הגדולים דווקא הביאו להפסדים עקב ירידה במחירים. תחום השבבים תרם 26 טריליון וואן להכנסות ו-8.84 טריליון לרווח התפעולי. שערי המטבע מול הדולר ושאר המטבעות השפיעו בחיוב על התוצאות. 

הוצאות החברה בשנת 2021 עמדו על 48.2 טריליון וואן, 43.6 מתוכם בתחום השבבים. בנובמבר האחרון הודיעה החברה על כוונתה לבנות מפעל שבבים בעלות של 17 מיליארד דולר ליד אוסטין, טקסס. 

יחד עם זאת החברה אמרה כי ישנו חוסר וודאות הקשור למגיפה ולמחסור ברכיבים שנמשך גם במהלך השנה הזו. היא מצפה להגדיל את המכירות בתחום הזיכרונות ולשפר את ההפסדים בתחום המסכים הגדולים. 

למרות הקשיים החברה מסרה כי היא עדיין מקווה להשיק מוצרים חדשים ולהמשיך בצמיחה. הצעד הראשון בכיוון יהיה השקת סדרת גלקסי S בתחילת פברואר. החברה הצהירה שתגדיל את הייצור של מוצרי מפתח כיון שהיא מצפה להתאוששות גלובלית מהמגפה שתגרום לזינוק בביקושים למוצרי טכנולוגיה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.