ואלנס: צמיחה של 50% בהכנסות - 19 מיליון דולר
יצרנית השבבים הישראלית ואלנס שהחלה להיסחר לפני כחודש וחצי, מדווחת על גידול של כ-49% בהכנסות לצד צמצום ההפסד בשורה התחתונה, ברבעון השלישי. החברה צופה כי הכנסות הרבעון יעמדו בטווח שבין 19.4-20.6 מיליון דולר. הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2021 עמדו על כ-19.1 מיליון דולר, עלייה של 48.8% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה, דיווחה החברה על הפסד נקי של 19 סנט למנייה, לעומת הפסד של 1.17 דולר למנייה ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי גדל ב-45% ועמד על 13.8 מיליון דולר, בהשוואה לכ-9.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לצד זאת, דיווחה החברה על שיא הזמנות רבעוניות של 36 מיליון דולר, עלייה של יותר מ-200% משנה לשנה. נכון לסוף הרבעון לחברה צבר שיא של 73.4 מיליון דולר. תחזית לרבעון הרביעי החברה צופה כי הכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2021 צפיות לעמוד בטווח שבין 19.4-20.6 מיליון דולר, עם שיעור רווחיות גולמית צפויה של כ-70%-72%. לאור זאת, הכנסות החברה בשנה כולה צפויות להסתכם בטווח שבין 69.4-70.6 מיליון דולר, עלייה ביחס לתחזית הקודמת להכנסות שנתיות של 69 מיליון דולר. עלייה של 40% מאז ההנפקה יצרנית השבבים החלה להיסחר לפני כחודש וחצי בבורסת ניו יורק (סימול: VLN) ולפי שווי של 1.1 מיליארד דולר, לאחר שהשלימה מיזוג עם הספאק PTK Acquisition Corp. מאז, עלה מחיר המניה מ-7.74 דולר למנייה, ל- 10.75 דולר למנייה, כלומר עלייה של 39%. ולנס מספקת שבבים לתעשיות האודיו-וידאו והרכב, עבור תקשורת מהירה בתוך הרכב. בחברה מציינים כי הפתרונות שלה מאפשרים העברת וידאו ודאטה בקצבים גבוהים ביותר, ללא דחיסה או השהייה, תוך שמירת איכות ואמינות המידע ובעלויות נמוכות. החברה מעסיקה כ-270 עובדים, רובם בישראל . ולנס הוקמה ב-2006 על-ידי אלון בנזראי, נדב בנט, מסד אייל, גבי גור-כהן, עירן לידה ודרור ירושלמי, ומנכ"ל החברה הוא גדעון בן צבי. בין המשקיעים בחברה לאורך השנים - קרן IGP, ג'נסיס, מגמה, Mitsui Global, אופנהיימר, דלפי ו-Samsung Catalyst. לפי נתוני IVC, ולנס גייסה מאז הקמתה סכום של 167 מיליון דולר בחמישה סבבי גיוס, האחרון שבהם בוצע בסוף 2018 לפי שווי של 500 מיליון דולר לחברה.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.