יצרנית מכונות השבבים ASML מעלה את התחזיות לשנים הקרובות ב-25%
בזמן שהגז והנפט הופכים בחלק מהמדינות לסחורה חמה במיוחד כשהכוכבים מסתדרים רע במיוחד, עם האצת פתיחת הכלכלות מחד ואכזבה מכיוון מזג האוויר בו תלויות האנרגיות המתחדשות מאידך, נראה בתקופה האחרונה שעם החדירה של הטכנולוגיות ליותר תחומי חיים, הביקושים לשבבים כאן כדי להשאר - ולגדול עוד ועוד. מי שמייצרת כיום את המכונות המתקדמות ביותר מהן מגיחים השבבים לעולם, היא ASML HOLDING NV NY REG (ASML) ההולנדית, וזה עתה התחזיות שלה הפכו לוורודות הרבה יותר באשר לצורך במכונות שלה בעשור הקרוב.
בעוד שבתחזית הקודמת שסיפקה דיברה על מכירות של 15-24 מיליארד יורו בשנה עד 2025, כעת קצה הטווח העליון הפך לזה התחתון, כשהתחזית היא ל-24-30 מיליארד יורו - עלייה של 25% לכל הפחות. "אנו רואים הזדמנויות צמיחה משמעותיות מעבר ל-2025", אמרו בחברה והוסיפו ששיעור הצמיחה השנתית שלהם צפוי להיות כ-11% בין 2020-2030.
ASML מייצרת במכונות ליתוגרפיית אולטרא-סגולות אקסטרים (EUV) שאחרי שנים רבות של מחקר הושקו רק ב-2017. מחירה של יחידה כזו הוא 150 מיליון דולר, ובה 100 אלף חלקים ו-2 ק"מ של חיווט. מי שעושה בהן שימוש בין היתר היא TAIWAN SEMICOND MNFCG CO (TSMC), שתשקיע 100 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות כדי להרחיב את יכולות הייצור שלה.
"המגה-טרנדים הגלובליים בתעשיית האלקטרוניקה, לצד אקו-סיסטם רווחי ביותר וחדשני מאד, צפויים להמשיך והניע קדימה את שוק המוליכים למחצה", המשיכו בחברה. "הצמיחה בשוק זה ובשוק הליתוגרפיה תומכים בביקוש למוצרים ולשירותים".
- קואלקום עקפה את הציפיות והציגה תחזית חיובית, אז למה המניה יורדת?
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על רקע העלאת התחזיות, המניה מוסיפה כ-0.5% בבורסת יורונקסט באמסטרדם, כשהיא עתה נסחרת לפי כ-255 מיליארד דולר. מתחילת השנה עלתה בכ-70% וב-12 החודשים האחרונים בקרוב ל-140%.
יש שצופים כי משבר השבבים יפסק, אך אין בהכרח הדבר אומר שהביקושים יפסקו - אלא יותר שיכולות הייצור ישודרגו, כפי שצופה אכן ASML. כך למשל, אילון מאסק, מנכ"ל ובעלי TESLA INC (TSLA) צופה שהמחסור הגלובלי יפסק בשנה הבאה, ומנכ"לית ADVANCED MICRO DEVICES (AMD) ליסה סו אמרה כך גם כן.
לא כל השבבים בצד המרוויח של הסיפור - כך למשל MICRON TECHNOLOGY (MU) יורדת היום במסחר לאחר שהנמיכה את תחזית המכירות שלה לרבעון הנוכחי, שכן היא צופה האטה בביקושים לשבבי הזיכרון למחשבים אישיים, אותם היא מוכרת.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.רב סרן בועתי 30/09/2021 08:51הגב לתגובה זוהקריסה סוף סוף פה. מחכים להודעה ה"מפתיעה" על קריסה של בנק כלשהו ונתחיל לראות קוביות אדומות למטה......
- 2.קורסת 29/09/2021 18:43הגב לתגובה זומכפיל רווח 60 שהממוצע בתעשיה הוא 30 (tsmc)
- 1.[email protected] 29/09/2021 18:22הגב לתגובה זועם הודעה חשובה כל כך למה מניה יורדת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
