רובינהוד מזנקת ב-36% ורושמת זינוק של 100% במהלך השבוע
מניית אפליקציית המסחר החינמית רובינהוד (HOOD), שהונפקה בשבוע שעבר מזנקת היום ב-36%, ובסך הכל רושמת קפיצה של מעל 100% בשבוע האחרון. זאת לאחר קבלת הפנים הפושרת לה זכתה בשבוע שעבר, שהחלה בהנפקה שנסגרה במחיר של 38 דולר למניה, הסף הנמוך של הטווח, ונמשכה עם ירידה של 8% ביום המסחר הראשון.
לא ברור מה בדיוק מעלה את המניה, שזכתה לאחרונה לתשומת לב מצידה של המשקיעה הפופולרית קאתי ווד, דבר שבדרך כלל מיטיב עם מניות צמיחה מסוגה. חברת ARK Invest's Wood שבבעלותה רכשה ביום שלישי 89,622 מניות כחלק מתעודת הסלולר החדשנית של ARK Fintech, שהתווספו לכ-3.15 מיליון מניות שרכשה ווד בשבוע שעבר.
רובינהוד הוקמה ב-2013 תחת הכותרת: עושים דמוקרטיזציה למסחר; כשמטרתה למשוך משקיעים קטנים, שבדרך כלל לא נכנסו עד אז לבורסה, לפחות לא בצורה ישירה. תחת שמו של גיבור התרבות, שלקח מהעשירים ונתן לעניים, רובינהוד רצתה "לעשות" בדיוק את זה. כלומר להעניק יותר כוח למשקיע הקטן מבלי לגבות ממנו עמלה.
האם זה הצליח? אם מסתכלים על מאניית מניות גיימסטופ (GME) ו-AMC, שבהן קבוצה של משקיעים קטנים ברשת החברתית רדיט גרמו להפסדי עתק לשורטיסטים, אז כן. מצד שני, ברשות לני"ע בארה"ב, אמרו כי בשל הקשרים של החברה עם ענקיות השקעות, היא אומרת כי המתווכת לא הוגנת. על התוצאות אפשר להתווכח, על תופעת התרבות והחלוציות במודל העסקי – לא כל כך. למה? כי כולם רוצים להיות רובינהוד, כולל ענקיות מסחר כמו צ'ארלס שוואב.
- סוגת בדרך לבורסה לפי שווי של 1.2-1.3 מיליארד שקל
- המניה של האחים וינקלבוס צונחת מתחת למחיר ההנפקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל של רובינהוד
אם הם לא גובים כסף מהמשתמשים, אז איך הם מרוויחים? מאוד פשוט. רובינהוד לא גובה עמלות מסחר מהסוחרים, אלא גובים עמלה על נפחי מסחר מספקי השירותים שלהם, שמזרימים את כל התנועות שמייצרים המשתמשים, בין אם זה מטבעות קריפטו או מסחר באופציות, המנתב משלם עמלה.
מבחינת מספרים, מדובר בחברה מעניינת. שנה שעברה, בחסות המגפה, מיליוני סוחרים חדשים נכנסו לשווקים והשתמשו באפליקציה כדי לסחור. כמה משמעותי זה היה? ההכנסות שלה עלו ב-245%, מ-270 מיליון דולר לכמעט 960 מיליון דולר. את שנת 2020 היא גם סיימה עם רווחיות קטנה של 7.5 מיליון דולר, אבל החברה ממשיכה לדמם הרבה כסף, כשאמנם הכניסה 520 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה היא שרפה 1.4 מיליארד דולר.
כשמסתכלים על ספקטרום ההכנסות שלה, התמונה מתבהרת עוד יותר. כ-38% אחוזים מהכנסותיה מגיעים ממסחר באופציות. 17% אחוזים מההכנסות מגיעות מסחר במטבעות קריפטו. כלומר למעלה מ-55% מההכנסות מגיעות מנכסים תנודתיים מאוד, יש כאלה שיאמרו מסוכנים – גם למשקיעים, אבל גם לחברה.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
העבר וההווה הבעייתיים של החברה
בלי קשר, בשנים האחרונות רובינהוד עמדה בלא מעט מוקדים שנויים במחלוקת. הראשונה והמשמעותית שבהם קשורה, איך לא, לקורונה. בשנה שעברה, במהלך מארס השחור, שרתי החברה קרסו וסוחרים לא יכלו לגשת לחשבון שלהם ולשנות פוזיציות או למכור. אנשים הפסידו לא מעט כסף ככה.
יתר על כן, הרגולטור האחראי על הברוקראז' בוול סטריט, FINRA, מצא שלא די בכך שהחברה לא סיפקה שירותים מהימנים ללקוחותיה, היא גם דחפה משקיעים לפוזיציות מסוכנות, מבלי להסביר להם שמדובר בסיכון עצום לכספם. שני אלה יחדיו הובילו לקנס של שבעים מיליון דולר על החברה, הגבוה ביותר בהיסטוריה של וול סטריט, שמתוכם שלוש עשרה מיליון יוחזרו למשקיעים.
במקביל, בשנה שעברה צעיר בארה"ב התאבד לאחר שחשב בטעות שהוא חייב למעלה משבע מאות אלף דולר, לאחר שסחר באופציות. רק לאחרונה החברה הגיעה להסכם פשרה מול משפחתו ותיקנה חלק מהליקויים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
