נתוני מסחר בורסה שוק ההון עליות ירידות
צילום: Istock

לחץ מכירות בשווקים: הדאקס איבד 2.2% ונסחר מתחת ל-12,000 הנק'

טראמפ:" קל לנצח במלחמת סחר", הדאקס משלים צניחה של יותר מ-4% ביומיים האחרונים
עמית טל | (10)
לחץ המכירות שהורגש אמש במדדים בוול סטריט נמשך גם הבוקר בשוקי אסיה ובבורסות אירופה. ברקע לירידות, החשש מהחרפת מלחמת הסחר עם ארה"ב על רק דבריו של הנשיא טראמפ אמש.(לכתבה המלאה). אם חשבתם שטראמפ יתקפל לנוכח התגובה בשווקים, טעיתם ובגדול. בציוץ טוויטר טען הנשיא: "כשמדינה (ארה"ב) מפסידה מיליארדי דולר בסחר מול כל מדינה אחרת שעמה היא עושה עסקים, מלחמות סחר הן טובות, וקל לנצח בהן. למשל, כשאנחנו בגירעון של 100 מיליארד דולר מול מדינה מסוימת והם מתחכמים - לא נסחור יותר וננצח. זה קל! הבורסה בטוקיו רשמה ירידות של 2.7%, כאשר גם התחזקות היין מול הדולר שפוגעת בחברות הייצוא במדינה מוסיפה ללחץ. היין ממשיך להתחזק הבוקר ונסחר ברמה של 105 יין לדולר. הבורסה בהונג קונג איבדה 1.5%, ובשנגחאי נרשמו ירידות של 0.6%. בורסות אירופה המשיכו היום את הירידות החדות מאמש: הדאקס הגרמני נסחר כעת סגר בירידה של 2.2%, הקאק הצרפתי ירד 2.2%. נציבות האיחוד האירופאי הבהירה כי לא תמתין בשילוב יידים בעקבות ההחלטה של טראמפ להטיל מכסים, ותעביר את הסוגייה לארגן הסחר העולמי.   בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) חזר לרדת בחדות בשעות האחרונות ברקע להחרפת הטונים מצד טראמפ. מלבד סוגיית המיסים של טראמפ, המשקיעים דרוכים הבוקר לראות כיצד השתנה המאזן של הפד', והאם עמד בהבטחותיו. נזכיר כי תחילת השבוע היו תאריכי הפדיונות הגדולים בשוקי האג"ח משכנתאות, וזו ההזדמנות של הפד' לצמצם את המאזן.  

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אלכס 02/03/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
    תוכל להסביר בבקשה, בהסבר לאנשים שלא מעורים בחומר, למה המאזן כל-כך חשוב?
  • הוא לא חשוב הכלל אם הוא מפוברק (ל"ת)
    טימוטי 02/03/2018 22:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ברידג'ווטר, קרן הגידור הענקית פתחה שורט ענק על אירופה (ל"ת)
    השורט בפעולה 02/03/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עופר קוהל 02/03/2018 13:14
    הגב לתגובה זו
    הדולר - שקל נסחר ביציבות? נכון לרגע זה הדולר נחלש בלמעלה מ 1% מול השקל.
  • 2.
    יום ראשון השחור (ל"ת)
    1929 02/03/2018 11:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נשיא טיפש. שם גול עצמי. לא ייבחר שוב. זה בטוח (ל"ת)
    מישהו 02/03/2018 10:33
    הגב לתגובה זו
  • יוסי 02/03/2018 15:23
    הגב לתגובה זו
    נשיא טיפש של עם טיפש עלול להיבחר שוב
  • זה לא הנשיא 02/03/2018 12:39
    הגב לתגובה זו
    היו עליות חזקות ועליית ריבית עליית תשואות אגח
  • היי אתה שם 02/03/2018 12:38
    הגב לתגובה זו
    הכל הולך בנקרוט
  • ו.....אתה מי/מה בדיוק ??? אתה כולך מקלדת בחשיכה -הבלחה (ל"ת)
    איציק מ 02/03/2018 11:09
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.