ניתוח מיוחד: איך תשפיע המתיחות באוקראינה על חברות האשלג הגדולות?
המתיחות בין אוקראינה לרוסיה שהלחיצה משקיעים בעולם בשבועות האחרונים לא הסתיימה, כשכעת נעשים צעדים פוליטיים במטרה ליישב את הסכסוך ולהשיב את השקט באיזור. מספר כלכלנים טענו בזמן האחרון שההשלכות של המתיחות הזו לא צפויות להשפיע יותר מדי על הכלכלה העולמית, אך מסתבר שעבור חברות מסוימות המשבר הזה משמעותי הרבה יותר.
מניתוח מיוחד שפרסמה חברת פוטאש הקנדית אתמול עולה כי המשבר הפוליטי בין המדינות "יצר חוסר וודאות רבה בשוק הסחורות החקלאיות בהתחשב בחשיבות של איזור זה למסחר הגלובלי". לפי הנתונים שמציגה פוטאש, אוקראינה היא יצואנית התירס השלישית בגודלה בעולם לאחר ארה"ב וברזיל, ואוקראינה ורוסיה יחד הן יצואניות חיטה משמעותיות עם 17% מהתפוקה העולמית. בנוסף, אוקראינה היא יצרנית זרעי החמניות הגדולה בעולם.
"נכון להיום, לא ידוע על הפרעות במסחר אבל סוחרים מודאגים לגבי הזמנות חדשות מהאיזור", נכתב בדוח המיוחד. יתכן שהחקלאים האוקראינים ידחו את מכירת התפוקה שלהם בגלל חוסר וודאות במטבע המקומי. כל הגורמים האלו עלולים להשפיע באופן ישיר על הביקוש לדשנים, מה שעוי לפגוע בשורה התחתונה בפוטאש, וכמובן בחברות דומות כמו כיל הישראלית.
בדוח השנתי שפרסמה כיל לפני כשבוע לא צוין כמה מההכנסות מגיעות מרוסיה ואוקראינה, אבל נכתב כי אירופה הינה השוק העיקרי אליו פונה החברה. הביקוש לדשנים בשוק זה נמצא בירידה מתמדת מאז שנות ה-90.
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- יורים ומנפיקים: קייבסטאר מביאה את אוקראינה לנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"פוטנציאל ענק ברוסיה ואוקראינה"
בעוד חלקה של אירופה בהכנסות כיל הוא הגדול ביותר, K+S הגרמנית היא יצרנית הדשנים הגדולה והמשמעותית ביותר ביבשת עם 55% מהשוק, כשבלארוסקלי ואורלקלי שולטות יחד בכ-40% משוק זה.
לצד ירידה אפשרית בביקוש לדשנים, המתיחות במזרח אירופה, יחד עם ירידה בתפוקה החזויה בחקלאות הברזילאית, גרמה לעליית מחירי הסחורות החקלאיות בזמן האחרון. לאורך השנים נרשם קשר חזק בין מחירי הסחורות החקלאיות למחירי הדשנים, כך שיש לצפות שמחיר האשלג יטפס בתקופה הקרובה.
בפוטאש מציינים שבשנה החולפת סופקו לחקלאים בעולם כ-53 מיליון טונות של אשלג, וב-2014 התחזית היא לעלייה של כ-5%, לטווח של 55 עד 57 מיליון טונות. המחצית הראשונה של השנה צפויה להראות ביקושים גבוהים יותר יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מצד שני, יכולות תפעוליות במגזר האשלג הגלובלי צפויות לרדת בשנה הקרובה, כך שבפוטאש מאמינים ששוק האשלג העולמי יהיה "יציב באופן יחסי ב-2014".
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הפוטנציאל לצמיחת שוק הדשנים במדינות ברית המועצות לשעבר גבוה מאוד, לפי הניתוח של פוטאש. "בשנים האחרונות, שיעור השימוש בדשנים גדל הדרגה כשהשקעה בחקלאות ובהפצת סחורות דחפו חקלאים לנצל את היתרונות של השוק המתעורר הזה. למרות זאת, יש עדיין פוטנציאל משמעותי להגדלת השימוש בדשנים באיזור".
בעוד שנתח השוק הזה נשלט ברובו על ידי אורלקלי ובלארוסקלי, איזור זה הוא אחד הבודדים בעולם בו עדיין אפשר למצוא אדמה באיכות טובה שניתן להסב לחקלאות, מה שנותן אפשרות לכניסת חברות נוספות. ברוסיה קיים הפוטנציאל הגדול ביותר לגידול הצריכת הדשנים, ואוקראינה נמצאת מיד אחריה. המגבלה העיקרית, לפי פוטאש, היא חוסר הוודאות הפוליטי שיכול להגביל את ההשקעה בתשתיות ובהון חקלאי שנדרש כדי לנצל את הפוטנציאל הגלום באיזור.
- 3.נועםדבורה 28/03/2014 11:26הגב לתגובה זושזה אמור לדרדר אותה לשפל נוסף למרות שאני נוטע ללכת עם גורביץ שאמר 2500 מכן רק עליות אני רק מפחד כי היא אחת הבודדות שלא עלו והשוק לדעתי בשיא כל הזמנים
- לנועם דבורה 28/03/2014 13:48הגב לתגובה זואל תתיחס מידי ברצינות למה שכותבים או אומרים האנליסטים או גורביץ. אם יחליטו בעולם שתור מניות הדשנים לעלות זה יעלה גם פה ולא יעזור שישנסקי ב ג ד הו. פשוט הכל אופנה. והאופנה הולכת על כיל. תקנה הרבה וחכה
- חסיד 28/03/2014 11:50הגב לתגובה זואתה נועם בחור או דבורה בחורה. אני לא יודע מה אתה או את נוטע בשדה של גורביץ. אבל, אם אתה מאמין בו ולו..לך עם זה ..ואם לא..שנה כיוון..הבנת?
- 2.המבין 28/03/2014 09:39הגב לתגובה זויחפשו כל דרך האתר זה במיוחד לעקוץ אתכם אחרת יהיה משעמם לכם יש לכבד כאן את האנליסטים שלא ישעממו את עצמם לדעתי האישית המחיר רק יעלה חזק
- 1.כתבה מבולבלת 28/03/2014 09:14הגב לתגובה זומה שברור הוא הכלל 2 רבים השלישי זוכה. שיריבו כל החיים מחיר הדשנים יעלה כיל תעלה!!!!!!!!!!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
