טסלה
צילום: דאלי

טסלה עם חדשות טובות, רגע לפני פרסום נתוני המכירות לרבעון השני

האם העלייה קלה במכירות בסין מרמזת על נתוני המכירות לרבעון השני של 2025? הציפיות נמוכות מהרגיל וקיים ספק לגבי המשך הצמיחה של החברה

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

טסלה Tesla 4.97%   תפרסם היום את נתוני המסירות לרבעון השני של 2025. אבל במקביל לפרסומים על תחזיות מאכזבות, מגיעה דווקא בשורה חיובית אחת: החברה הצליחה, לראשונה מאז אוקטובר 2024, לשבור את רצף הירידות במכירות בסין, עם עלייה שנתית של 0.8% ביוני ומכירת 71,599 כלי רכב מתוצרת מקומית.

הנתון הקל הזה עשוי להיתפס כסימן לעידוד – אך בהסתכלות רחבה, הוא מדגיש דווקא את חומרת האתגר. המתחרות הסיניות של טסלה רושמות באותה תקופה זינוקים משמעותיים הרבה יותר: BYD, הענקית המקומית, מסרה ביוני לא פחות מ־382,585 רכבים – עלייה של 10.5% לעומת השנה שעברה. Xpeng קפצה ב-224%, עם 34,611 מסירות, בעוד NIO רשמה עלייה של 17.5% עם כמעט 25 אלף מסירות.

גם באירופה לא נרשמות בשורות טובות לטסלה: לפי דיווחים מרויטרס, הרישומים של רכבי טסלה בדנמרק ובשוודיה צנחו ביותר מ־60% בחודש האחרון בלבד, נתון שמעיד על התכווצות מהירה בשווקים שבעבר נחשבו לבסיס איתן לחברה.

בשל כך, הציפייה לנתוני הרבעון מתרכזת בשאלה אחת עיקרית: עד כמה חמורה הירידה בפועל. בעוד התחזית הרשמית מדברת על כ־386,000 רכבים שנמסרו ברבעון (ירידה של 13% לעומת אשתקד), אנליסטים מציינים כי המספר האמיתי עלול להתקרב ל־355,000 ולהראות ירידה של כ־20%.


תחזיות הרווחים לרבעון אינן אופטימיות: לפי FactSet, הרווח למניה צפוי לעמוד על 44 סנט בלבד, ירידה חדה לעומת 52 סנט ברבעון המקביל, וקריסה של כמעט 50% מהתחזיות המקוריות לשנה. 

למרות המצב הרגיש, מניית טסלה עולה בכ־0.5% במסחר המוקדם, אולי על רקע ציפיות להצגת הדגם הבא של החברה, אותו טסלה התחייבה לשחרר עוד השנה, אם כי פרטים לגביו עדיין אינם ברורים. בינתיים, האנליסטים מזהירים כי הדו"ח הקרוב עשוי להיות "אסון", עם ירידה משמעותית בביצועים התפעוליים. 

כך או כך, טסלה ניצבת בפני רבעון קריטי: מצד אחד, ירידה חדה בביקושים בשווקים מרכזיים ומצבה המדרדר במאזני התחרות; מהצד השני החברה מחזיקה בתקווה להתחדשות תדמיתית, שחרור דגמים חדשים, ומעבר להתמקדות מחודשת בניהול, אולי גם מצד אילון מאסק עצמו. וכל זה מגיע לאחר שהסכסוך עם הנשיא טראמפ הוצת מחדש והגיע לקיצוניות חדשה, כשטראמפ מדבר על גירוש של מאסק ועל ביטול כל הסובסידיות לחברותיו של מאסק, ומאסק מצידו מעודד אותו לבטל את הסובסידיות ומתחיל במהלך של הקמת מפלגה חדשה, שתתחרה בשתי המפלגות שבפוליטיקה האמריקאית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הטנגו של טסלה - צעד קדימה ואז? 

ובתוך כל אלה, טסלה השיקה את שירות הרובוטקסי שלה בשבוע שעבר בטקסס, אמנם באיחור, אבל בכל זאת מדובר במימוש של הבטחה ישנה. ההשקה אמנם תוקשרה אבל ההתחלה היתה רצופה בבעיות, ובראשן העובדה שברכב, ליד "הנהג", ישבו מוניטורים אנושיים עם גישה למפסק חירום (Kill Switch). תוך ימים ספורים בלבד נצפו מספר כשלים בטיחותיים, בהם סטייה לקו הצהוב הכפול וכניסה לנתיב הנגדי, וכן בלימות פתאומיות במרכז הכביש ללא סיבה נראית לעין.

אז הרובוטקסי לא סיפק כותרות מהדהדהות אבל מה שכן תפס כותרות, ובצדק, היתה נסיעה אוטונומית לחלוטין, כולל על כביש מהיר, שסיפקה ללקוח רכב שרכש, היישר מהמפעל ועד ממש לפתח ביתו של הלקוח. 

שני המהלכים האלו הראו שטסלה אמנם מצליחה להפעיל רכב אוטונומי מלא על כביש מהיר, ללא מלווה בטיחות או שליטה מרחוק, וכך שמערכת ה־Full Self-Driving שלה מתקרבת להבטחה של מאסק ל"נהיגה בלתי מפוקחת". עם זאת, השקת הרובוטקסי הראתה שהחברה עדיין מהססת לאפשר את אותה אוטונומיה מלאה כאשר יש נוסעים ברכב. 

הנתונים המלאים לגבי המכירות יפורסמו במהלך היום, והדו"ח הכספי המלא צפוי בעוד מספר שבועות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה