הווארד לוטניק (רשתות)
הווארד לוטניק (רשתות)

טראמפ הכריז על הסכם עם סין - "בדרך לעסקת סחר עם 10 מדינות"

נחתם הסכם חלקי בין ארה"ב וסין; שר המסחר האמריקאי, הווארד לוטניק: "בקרוב נדע מי איתנו ומי ישלם את המחיר"; הודו הבאה בתור?

אדיר בן עמי | (7)

לאחר חודשים של חוסר ודאות, ויכוחים הדדיים והאשמות על הפרת הסכמות קודמות, נחתם הסכם סחר חלקי בין ארצות הברית וסין. לדברי שר המסחר האמריקאי, האוורד לוטניק, ההסכם מבסס את מה שנקבע בשיחות שנערכו בז'נבה מוקדם יותר השנה, ומרכיבו המרכזי הוא התחייבות סינית לחדש אספקת חומרים נדירים החיוניים לתעשיות מתקדמות כמו אנרגיה, תעופה ושבבים.

האמריקאים, בתמורה, יסירו אמצעי תגמול שהוטלו לאחרונה, אך רק לאחר שיגיעו המשלוחים בפועל. לפי ההבנות, מדובר בשחרור הדרגתי של חסמים כמו הגבלות על ייצוא אתאן, תוכנות שבבים ורכיבים לתעשיית התעופה שהיו חלק מהתגובה האמריקאית להפרות קודמות מצדה של סין.

מדובר בהסכם שמעיד על הפוגה מסוימת במתיחות, אך רחוק מלהיות מקיף. הוא אינו עוסק בסוגיות עמוקות כמו גישה של חברות אמריקאיות לשוק הסיני, סחר בפנטניל ומוקשים נוספים, אך נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ אמר אמש כי הוא מצפה שהסכם כולל עם סין ייחתם בזמן מאוד קרוב. 


הבית הלבן נערך לגל של הסכמים


במקביל להסכם עם סין, נערכת ארצות הברית לסבב חתימות עם עשר מדינות נוספות לקראת מועד היעד שנקבע לתשעה ביולי, אז תסתיים הקפאת המכסים עליה הכריז הנשיא דונלד טראמפ בתחילת אפריל. לוטניק הדגיש כי כל מדינה תקבל מכתב תנאים מהממשל, ואם לא תושג הסכמה, המכסים ייכנסו לתוקף מיידי ויוכלו להגיע עד חמישים אחוז.

לוטניק נמנע מלנקוב בשמות המדינות המדוברות, אך טראמפ עצמו רמז כי הודו קרובה להסכם, והסבירות גבוהה שגם מדינות אירופה, יפן ודרום קוריאה נכללות ברשימה. הממשל מצהיר כי החלוקה תיעשה לפי סלים ברורים, מדינות שסיכמו, מדינות שנמצאות במשא ומתן, ומדינות שיאלצו להתמודד עם מכסים מוגדלים.

מדובר במהלך חריג לפחות בקצב שבו הוא מתקדם. בניגוד למקובל בתחום הסחר הבינלאומי, שבו הסכמים מתגבשים במשך שנים, הבית הלבן דוחף לתוצאה מהירה תוך חודשים ספורים בלבד.


שאלות ותשובות על ההסכם עם סין

האם מדובר בהסכם סחר מלא בין ארצות הברית לסין?

לא. ההסכם נוגע רק לחלק מהנושאים שעלו במו"מ, ובמרכזו התחייבות סין לחדש את אספקת החומרים הנדירים. סוגיות כמו גישה לשוק הסיני או סחר בסמים עדיין לא נפתרו.

קיראו עוד ב"גלובל"

מהם אותם חומרים נדירים שסין מתחייבת לספק?

מדובר בקבוצת מינרלים החיוניים לייצור מתקנים כמו טורבינות רוח, שבבים, רכיבים צבאיים ומנועים למטוסים. סין שולטת ברוב הייצור העולמי שלהם.

מהם אמצעי התגובה שארצות הברית תסיר?

בעיקר מגבלות ייצוא שהוטלו לאחרונה, כולל על אתאן, חומר המשמש לייצור פלסטיק, וכן רכיבים לתעשיית האווירונאוטיקה ותוכנות מתקדמות לתעשיית השבבים.

מדוע נקבע דדליין לתשעה ביולי?

זהו המועד שבו פוקעת הארכה בת תשעים יום שניתנה על ידי טראמפ להקפאת העלאת המכסים. עד אז, הממשל שואף לחתום על
שורת הסכמים עם מדינות מפתח.

האם המדינות שיחתמו על הסכמים ייהנו מהקלות?

כן. מי שיחתום בזמן ייכנס לסל חיובי עם הקלות, בעוד מי שלא יעמוד בתנאים ייחשף למכסים מוגדלים. זו מדיניות של מקל וגזר.

כמה זמן נמשכים לרוב מו"מ לסחר בינלאומי?

לרוב שנים. הסכמים רחבים כוללים פרקים רבים כמו מכסים, תקינה, סובסידיות ורגולציה, ודורשים התאמה של חוקים מקומיים. המהירות של הממשל האמריקאי חריגה מאוד.

האם יש סיכוי לעיכוב נוסף במכסים?

כן. טראמפ עשוי להאריך את הדדליין למדינות מסוימות כדי לאפשר המשך מו"מ, אך טרם הודיע על כך רשמית.

מה המשמעות של אי חתימה על הסכם?

מדינות שלא יחתמו צפויות להיכנס למסלול של מכסים מוגדלים, מה שיקשה על יצואן לארצות הברית ועלול לפגוע בתחרותיות של חברות מתוכן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 27/06/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
    אני חייב תשואות 20% כל שנה בסנופי
  • 4.
    עושה חשבון 27/06/2025 10:20
    הגב לתגובה זו
    סין ואירופה לא יסכימו לתכנית של טרמפ לצמצם את גירעון הסחר של ארהב .ניראה עוד ניצוצות ומלחמות עד שיהיה הסכם .
  • 3.
    מניות ישראליות 27/06/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
    איך אבוגן שוב מתרסקת למה היא בכלל עלתה ולמה מתרסקת טבע. טאואר ירדו הרבה. כיל תקועה עשור . בריל בכלל מתהאופקו מרוסקת. גי סי טי צעד קדימה 4 אחורה . פשוט הכל מת בישראל
  • 2.
    סוף סוף מנהיג של המדינה החזקה בעולם שלא מתנהג בחולשה נוראית ראה ביידן אובמבה (ל"ת)
    משה ראשלצ 27/06/2025 08:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קראתם לו משוגע חחח עשה בית ספר לכל המומחים שלא שווים את הנייר שכתבו עליו (ל"ת)
    משה ראשלצ 27/06/2025 08:05
    הגב לתגובה זו
  • מנשה 27/06/2025 16:10
    הגב לתגובה זו
    אתה צודק בכל מילה.ככה שווה כל העיתונות והפרשנים.
  • אנונימי 27/06/2025 11:23
    הגב לתגובה זו
    תחשוב קצת
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.