הרובוטקסי של טסלה עלה על הכביש אבל לא לנתיב הנכון - המשקיעים סולחים

השקת שירות הרובוטקסי בתחילת השבוע גררה תגובות נלהבות אבל גם חששות: רכב אחד עקף את המהירות המותרת וגלש לנתיב הנגדי בפניה שמאלה - בתגובה הרשויות פתחו בחקירה, למרות זינוק של 10% במניה אתמול האנליסטים לא ממהרים לשדרג את ההמלצות - המשקיעים מקבלים את שגיאות בהבנה והמניה ממשיכה בתנופת העליות ועולה 2% בטרום

מנדי הניג | (2)

מניית טסלה פתחה את השבוע בזינוק של 8.2% והמשיכה לעלות ב-2% גם היום במסחר המוקדם, והגיעה ל-356 דולר. זאת, על רקע השקת שירות הרובוטקסי המוצלחת באוסטין, טקסס, ביום ראשון. עם זאת, המנייה עדיין נמצאת בירידה של 13% מתחילת השנה, למרות עלייה מרשימה של למעלה מ-90% ב-12 החודשים האחרונים. כל העיניים היו נשואות במשך החודשים האחרונים להשקת שירות הרובוטקסי ובראשון נרשמה התלהבות רבתית, התיעודים מציפים את הרשת על משתמשים שמתיישבים בנוחות ומתלהבים מהנסיעה העצמאית של הרכב, אבל היו גם את התיעודים המטרידים קצת יותר, דיווחים על בעיות בנהיגה האוטונומית כמו גלישה לנתיב נגדי ועבירה על המהירות גררו חקירה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (NHTSA) והם מעלים שאלות לגבי המשך הדרך.

השקת הרובו-טקסי: התלהבות אבל גם חששות

טסלה השיקה ביום ראשון שירות רובוטקסי באיזור מתוחם באוסטין, טקסס, תוך פריסה של כ-12 כלי רכב אוטונומיים. השירות, התחיל עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה וגם זה רק מנוסעים שנבחרו מראש על ידי החברה, משפיעני הרשת שעלו לרכבים תיעדו את הנסיעה בהתלהבות ועוררו תגובות חיוביות רבות. סרטונים שהופצו ברשת X הציגו נוסעים שבעי רצון שלא הפסיקו להלל את החוויה. עם זאת, הבעיות לא איחרו לבוא: באחד הסרטונים שפורסמו תועד רכב טסלה שנסע מעט מעל המהירות המותרת באזור של 35 מייל לשעה וגם התקשה בפנייה שמאלה, מה שהוביל אותו לעלות על הנתיב הנגדי לכמה רגעים. למרבה המזל, לא היו כלי רכב בנתיב ונחסכה תאונה.

ה-NHTSA, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, הודיעה כי היא מודעת לתקריות האלה ובוחנת את גם סרטונים נוספים המציגים רובוטקסי שעוקף במהירות רכב אוטונומי אחר בצורה שיכולה לסכן את הנוסעים בשני כלי הרכב. הסוכנות ציינה כי היא "נמצאת בקשר עם היצרנית כדי לאסוף מידע נוסף". טסלה, מצידה, סירבה להגיב לדיווחים, והיא הודיעה ל-NHTSA כי התשובות שלה בנוגע לשאלות הבטיחות של הרובוטקסי הן מידע עסקי חסוי שלא מיועד לפרסום.

החקירה של ה-NHTSA לא מוגבלת רק לתקריות האחרונות של הרובוטקסי בטקסס. מסוף שנה שעברה, הסוכנות חוקרת כמה תאונות של כלי רכב של טסלה שמשתמשים בתוכנת הנהיגה העצמאית של טסלה (FSD) תאונות שאירעו בעיקר בגלל תנאי ראות. החקירה משפיעה על כ-2.4 מיליון כלי רכב של טסלה המצויידים בטכנולוגיית FSD של טסלה אחרי דיווחים על ארבע התנגשויות, כולל תאונה קטלנית שקרתה ב-2023. ה-NHTSA ציינה כי על פי החוק, היא לא מאשרת מראש טכנולוגיות או מערכות רכב חדשות, אלא היצרנים מצדם צריכים לאשר כי כל כלי רכב עומד בתקני הבטיחות המחמירים שלה.

אנליסטים שבחנו את התיעודים מציינים כי שגיאות כמו אלה שנראו בסרטונים הן "טבעיות" לשלב זה, ומעריכים כי תאונה כלשהי צפויה להתרחש, בין אם באשמת טסלה ובין אם לאו. הם נמנעים מעדכון המלצות לטסלה כלפי מעלה, ומשאירים את דירוג המנייה כ"החזק" (Hold) ללא מחיר יעד. לעומת זאת, Waymo, חברת הרובוטקסי של גוגל, מבצעת כ-250,000 נסיעות אוטונומיות ביום ומדווחת על הפחתה של כ-80% בתאונות הגורמות לפציעות. נהיגה אוטונומית עדיין אינה בטוחה לחלוטין, והרובו-טקסי של טסלה צריכים להוכיח את עצמם.

בינתיים כך נראה, המשקיעים נותנים לרובוטקסי כמה ימים של חסד, הם מקבלים את השגיאות בהבנה ומאמינם בכוחו-קסמו של מאסק לעבור את המשוכות. המניה מוסיפה 2% בטרום זאת לאחר זינוק אתמול של כ-8%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סם 24/06/2025 15:46
    הגב לתגובה זו
    צריך לחשב מסלול מחדש
  • אנונימי 30/06/2025 22:36
    הגב לתגובה זו
    הבנאדם מוכר חלומות ולא תמיד דובר רק אמת
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)
סקירה

טאואר קופצת ב-4%, אנבידיה עם 2%; הנאסד״ק עולה ב-0.3%

צוות גלובל |

לאחר רצף עליות שהביא את וול סטריט סמוך לשיא כל הזמנים, האופטימיות סביב הורדות ריבית קרובות מהפדרל ריזרב נחלשה והשווקים נבלמו. נאומו של יו״ר הפד, ג'רום פאוול, בכנס ג'קסון הול חיזק את הציפיות להפחתת ריבית כבר בספטמבר, אך המשקיעים מפקפקים בקצב שבו יתרחשו ההקלות המוניטריות. ה־S&P 500 נסחר כמעט ללא שינוי, כאשר מאות מניות רשמו ירידות, בעוד אנבידיה הובילה את מניות הטכנולוגיה הגדולות לעליות מתונות.


הדילמה המרכזית של הפד נשארה בעינה: אינפלציה שמתעקשת להישאר מעל יעד ה־2% ובמקביל שוק עבודה שמתחיל להראות סימני חולשה. לפי ההערכות, מדד ה־PCE הליבה – מדד המחירים לצריכה פרטית בניכוי מזון ואנרגיה – עלה בקצב שנתי של 2.9% באוגוסט, הקצב הגבוה ביותר בחמשת החודשים האחרונים. המשקיעים חוששים כי נתוני אינפלציה חזקים עלולים לסתור את מגמת ההקלה שפאוול רמז עליה.


תשואות האג"ח הממשלתיות ל־10 שנים עולות ל־4.28%, בעוד ששווקי הכסף מתמחרים כיום סיכוי של כ־80% להפחתת ריבית בספטמבר ועוד הפחתה נוספת עד סוף השנה. השאלה המרכזית בקרב המשקיעים היא האם מדובר בהפחתה "יונית", שתאותת על רצף הפחתות, או בהפחתה "ניצית" שתשאיר את האפשרות לצעדים מוגבלים בלבד.


כהונתו של פאוול כיו״ר הפד תסתיים במאי, והערכות הן כי מחליפו עשוי להיות בעל גישה מרחיבה יותר. שילוב של נתוני תעסוקה מעורבים, אינפלציה עיקשת והנהגה חדשה בפד עשוי לעצב מחדש את המסלול של השווקים בחודשים הקרובים.


מאסק תובע את אפל ו־OpenAI: "חונקים את התחרות בבינה המלאכותית" - המיליארדר תובע את ענקית הטכנולוגיה ואת סטארט־אפ ה־AI, בטענה שהשילוב הבלעדי של ChatGPT באייפון יוצר נעילת שוק ופוגע בחופש הבחירה של הצרכנים.