הרובוטקסי של טסלה עלה על הכביש אבל לא לנתיב הנכון - המשקיעים סולחים
השקת שירות הרובוטקסי בתחילת השבוע גררה תגובות נלהבות אבל גם חששות: רכב אחד עקף את המהירות המותרת וגלש לנתיב הנגדי בפניה שמאלה - בתגובה הרשויות פתחו בחקירה, למרות זינוק של 10% במניה אתמול האנליסטים לא ממהרים לשדרג את ההמלצות - המשקיעים מקבלים את שגיאות בהבנה והמניה ממשיכה בתנופת העליות ועולה 2% בטרום
מניית טסלה פתחה את השבוע בזינוק של 8.2% והמשיכה לעלות ב-2% גם היום במסחר המוקדם, והגיעה ל-356 דולר. זאת, על רקע השקת שירות הרובוטקסי המוצלחת באוסטין, טקסס, ביום ראשון. עם זאת, המנייה עדיין נמצאת בירידה של 13% מתחילת השנה, למרות עלייה מרשימה של למעלה מ-90% ב-12 החודשים האחרונים. כל העיניים היו נשואות במשך החודשים האחרונים להשקת שירות הרובוטקסי ובראשון נרשמה התלהבות רבתית, התיעודים מציפים את הרשת על משתמשים שמתיישבים בנוחות ומתלהבים מהנסיעה העצמאית של הרכב, אבל היו גם את התיעודים המטרידים קצת יותר, דיווחים על בעיות בנהיגה האוטונומית כמו גלישה לנתיב נגדי ועבירה על המהירות גררו חקירה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (NHTSA) והם מעלים שאלות לגבי המשך הדרך.
השקת הרובו-טקסי: התלהבות אבל גם חששות
טסלה השיקה ביום ראשון שירות רובוטקסי באיזור מתוחם באוסטין,
טקסס, תוך פריסה של כ-12 כלי רכב אוטונומיים. השירות, התחיל עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה וגם זה רק מנוסעים שנבחרו מראש על ידי החברה, משפיעני הרשת שעלו לרכבים תיעדו את הנסיעה בהתלהבות ועוררו תגובות חיוביות רבות. סרטונים שהופצו ברשת X הציגו נוסעים שבעי רצון
שלא הפסיקו להלל את החוויה. עם זאת, הבעיות לא איחרו לבוא: באחד הסרטונים שפורסמו תועד רכב טסלה שנסע מעט מעל המהירות המותרת באזור של 35 מייל לשעה וגם התקשה בפנייה שמאלה, מה שהוביל אותו לעלות על הנתיב הנגדי לכמה רגעים. למרבה המזל, לא היו כלי רכב בנתיב ונחסכה תאונה.
ה-NHTSA, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, הודיעה כי היא מודעת לתקריות האלה ובוחנת את גם סרטונים נוספים המציגים רובוטקסי שעוקף במהירות רכב אוטונומי אחר בצורה שיכולה לסכן את הנוסעים בשני כלי הרכב. הסוכנות ציינה כי היא "נמצאת בקשר עם היצרנית כדי
לאסוף מידע נוסף". טסלה, מצידה, סירבה להגיב לדיווחים, והיא הודיעה ל-NHTSA כי התשובות שלה בנוגע לשאלות הבטיחות של הרובוטקסי הן מידע עסקי חסוי שלא מיועד לפרסום.
החקירה של ה-NHTSA לא מוגבלת רק לתקריות האחרונות של הרובוטקסי בטקסס. מסוף שנה שעברה, הסוכנות חוקרת כמה תאונות של כלי רכב של טסלה שמשתמשים בתוכנת הנהיגה העצמאית של טסלה (FSD) תאונות שאירעו בעיקר בגלל תנאי ראות. החקירה משפיעה על כ-2.4 מיליון כלי רכב של טסלה המצויידים בטכנולוגיית FSD של טסלה אחרי דיווחים על ארבע התנגשויות, כולל תאונה קטלנית שקרתה ב-2023. ה-NHTSA ציינה כי על פי החוק, היא לא מאשרת מראש טכנולוגיות או מערכות רכב חדשות, אלא היצרנים מצדם צריכים לאשר כי כל כלי רכב עומד בתקני הבטיחות המחמירים שלה.
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- "לפעמים אני חושב מה לא בסדר איתי" - אילון מאסק על השימוש באות X ועל החזון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים שבחנו את התיעודים מציינים כי שגיאות כמו אלה שנראו בסרטונים הן "טבעיות" לשלב זה, ומעריכים כי תאונה כלשהי צפויה להתרחש, בין אם באשמת טסלה ובין אם לאו. הם נמנעים מעדכון המלצות לטסלה כלפי מעלה, ומשאירים את דירוג המנייה כ"החזק" (Hold) ללא מחיר יעד. לעומת זאת, Waymo, חברת הרובוטקסי של גוגל, מבצעת כ-250,000 נסיעות אוטונומיות ביום ומדווחת על הפחתה של כ-80% בתאונות הגורמות לפציעות. נהיגה אוטונומית עדיין אינה בטוחה לחלוטין, והרובו-טקסי של טסלה צריכים להוכיח את עצמם.
בינתיים כך נראה, המשקיעים נותנים לרובוטקסי כמה ימים של חסד, הם מקבלים את השגיאות בהבנה ומאמינם בכוחו-קסמו של מאסק לעבור את המשוכות. המניה מוסיפה 2% בטרום זאת לאחר זינוק אתמול של כ-8%.
- 1.סם 24/06/2025 15:46הגב לתגובה זוצריך לחשב מסלול מחדש
- אנונימי 30/06/2025 22:36הגב לתגובה זוהבנאדם מוכר חלומות ולא תמיד דובר רק אמת

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

10,000 עובדים עשויים לאבד את עבודתם ב-UBS עד 2027
הבנק השוויצרי הגדול ביותר ממשיך לשלם את המחיר הכבד של רכישת קרדיט סוויס, כאשר דיווחים חדשים מצביעים על תוכניות לקיצוץ משמעותי נוסף בכוח האדם. מדובר בגל שני של פיטורים מאסיביים שיערכבו את מערכת הבנקאות השוויצרית ויעמידו בסימן שאלה את עתיד אלפי משפחות.
בסוף השבוע נחשף כי בנק UBS השוויצרי מתכנן לפטר 10,000 עובדים עד שנת 2027. העיתון השוויצרי SonntagsBlick חשף כי הסיבה לכך היא הליך האינטגרציה המורכב עם בנק קרדיט סוויס שנרכש על ידי UBS במרץ 2023. הבנק לא אישר את המספר הספציפי, אך הודה כי תהליך הפיטורים ימשך ויתבצע בהדרגה לאורך מספר שנים.
אם הדיווחים יתממשו, המשמעות היא שכ־9% מכלל כוח העבודה הנוכחי של הבנק, שעומד על כ־110,000 עובדים, יאבדו את מקומות עבודתם. זאת, לאחר שכבר נרשם קיצוץ של כ־15,000 משרות מאז קיץ 2023, כך שמספר העובדים ירד מכ־120,000 לכ־104,000 עד אמצע 2025. אם התחזיות יתממשו, כוח העבודה הכולל יצנח לכ־95,000 משרות במשרה מלאה, צמצום דרמטי שמשקף את היקף האתגר שעומד בפני הבנק.

דובר מטעם UBS הדגיש כי הפיטורים יתבצעו באמצעות פרישה טבעית, פרישה מוקדמת, ניידות פנימית והפנמה של תפקידים חיצוניים, וכי הבנק מתכוון "לשמור על מספר קיצוצי המשרות בשוויץ ובעולם נמוך ככל הניתן". אולם המספרים מספרים סיפור אחר. מדובר בתהליך מתמשך ומסיבי שמעיד על העומק האמיתי של האתגרים שבהם נתקל הבנק בניסיון לאחד שתי ישויות בנקאיות ענקיות.
- ותודה לקרדיט סוויס: בנק UBS עוקף את הציפיות ברווחים ובהכנסות
- UBS נחקר בחשד שהפר את הסנקציות על רוסיה. המניה צונחת ב-4%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע לקיצוצים נעוץ בעסקה ההיסטורית שבה רכשה UBS את יריבתה הקלאסית, קרדיט סוויס, בעסקת חירום שתוזמרה על ידי הרשויות השוויצריות. העסקה, שבה שילמה UBS 3 מיליארד דולר בלבד עבור בנק ששוויו פעם הגיע ל־300 מיליארד דולר, הייתה נחוצה כדי למנוע קריסה פיננסית שעלולה הייתה לזעזע את השווקים העולמיים. קרדיט סוויס סבלה משורה של שערוריות ומשברים, כולל הפסדים כבדים הקשורים בקריסות ארצ'גוס קפיטל וגרינסיל קפיטל שהפסידו מיליארדים ב־2021, חתרו תחת אמון המשקיעים והובילו בסופו של דבר לנפילת הבנק.
