הרובוטקסי של טסלה עלה על הכביש אבל לא לנתיב הנכון - המשקיעים סולחים
השקת שירות הרובוטקסי בתחילת השבוע גררה תגובות נלהבות אבל גם חששות: רכב אחד עקף את המהירות המותרת וגלש לנתיב הנגדי בפניה שמאלה - בתגובה הרשויות פתחו בחקירה, למרות זינוק של 10% במניה אתמול האנליסטים לא ממהרים לשדרג את ההמלצות - המשקיעים מקבלים את שגיאות בהבנה והמניה ממשיכה בתנופת העליות ועולה 2% בטרום
מניית טסלה פתחה את השבוע בזינוק של 8.2% והמשיכה לעלות ב-2% גם היום במסחר המוקדם, והגיעה ל-356 דולר. זאת, על רקע השקת שירות הרובוטקסי המוצלחת באוסטין, טקסס, ביום ראשון. עם זאת, המנייה עדיין נמצאת בירידה של 13% מתחילת השנה, למרות עלייה מרשימה של למעלה מ-90% ב-12 החודשים האחרונים. כל העיניים היו נשואות במשך החודשים האחרונים להשקת שירות הרובוטקסי ובראשון נרשמה התלהבות רבתית, התיעודים מציפים את הרשת על משתמשים שמתיישבים בנוחות ומתלהבים מהנסיעה העצמאית של הרכב, אבל היו גם את התיעודים המטרידים קצת יותר, דיווחים על בעיות בנהיגה האוטונומית כמו גלישה לנתיב נגדי ועבירה על המהירות גררו חקירה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (NHTSA) והם מעלים שאלות לגבי המשך הדרך.
השקת הרובו-טקסי: התלהבות אבל גם חששות
טסלה השיקה ביום ראשון שירות רובוטקסי באיזור מתוחם באוסטין,
טקסס, תוך פריסה של כ-12 כלי רכב אוטונומיים. השירות, התחיל עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה וגם זה רק מנוסעים שנבחרו מראש על ידי החברה, משפיעני הרשת שעלו לרכבים תיעדו את הנסיעה בהתלהבות ועוררו תגובות חיוביות רבות. סרטונים שהופצו ברשת X הציגו נוסעים שבעי רצון
שלא הפסיקו להלל את החוויה. עם זאת, הבעיות לא איחרו לבוא: באחד הסרטונים שפורסמו תועד רכב טסלה שנסע מעט מעל המהירות המותרת באזור של 35 מייל לשעה וגם התקשה בפנייה שמאלה, מה שהוביל אותו לעלות על הנתיב הנגדי לכמה רגעים. למרבה המזל, לא היו כלי רכב בנתיב ונחסכה תאונה.
ה-NHTSA, הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים, הודיעה כי היא מודעת לתקריות האלה ובוחנת את גם סרטונים נוספים המציגים רובוטקסי שעוקף במהירות רכב אוטונומי אחר בצורה שיכולה לסכן את הנוסעים בשני כלי הרכב. הסוכנות ציינה כי היא "נמצאת בקשר עם היצרנית כדי
לאסוף מידע נוסף". טסלה, מצידה, סירבה להגיב לדיווחים, והיא הודיעה ל-NHTSA כי התשובות שלה בנוגע לשאלות הבטיחות של הרובוטקסי הן מידע עסקי חסוי שלא מיועד לפרסום.
החקירה של ה-NHTSA לא מוגבלת רק לתקריות האחרונות של הרובוטקסי בטקסס. מסוף שנה שעברה, הסוכנות חוקרת כמה תאונות של כלי רכב של טסלה שמשתמשים בתוכנת הנהיגה העצמאית של טסלה (FSD) תאונות שאירעו בעיקר בגלל תנאי ראות. החקירה משפיעה על כ-2.4 מיליון כלי רכב של טסלה המצויידים בטכנולוגיית FSD של טסלה אחרי דיווחים על ארבע התנגשויות, כולל תאונה קטלנית שקרתה ב-2023. ה-NHTSA ציינה כי על פי החוק, היא לא מאשרת מראש טכנולוגיות או מערכות רכב חדשות, אלא היצרנים מצדם צריכים לאשר כי כל כלי רכב עומד בתקני הבטיחות המחמירים שלה.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסטים שבחנו את התיעודים מציינים כי שגיאות כמו אלה שנראו בסרטונים הן "טבעיות" לשלב זה, ומעריכים כי תאונה כלשהי צפויה להתרחש, בין אם באשמת טסלה ובין אם לאו. הם נמנעים מעדכון המלצות לטסלה כלפי מעלה, ומשאירים את דירוג המנייה כ"החזק" (Hold) ללא מחיר יעד. לעומת זאת, Waymo, חברת הרובוטקסי של גוגל, מבצעת כ-250,000 נסיעות אוטונומיות ביום ומדווחת על הפחתה של כ-80% בתאונות הגורמות לפציעות. נהיגה אוטונומית עדיין אינה בטוחה לחלוטין, והרובו-טקסי של טסלה צריכים להוכיח את עצמם.
בינתיים כך נראה, המשקיעים נותנים לרובוטקסי כמה ימים של חסד, הם מקבלים את השגיאות בהבנה ומאמינם בכוחו-קסמו של מאסק לעבור את המשוכות. המניה מוסיפה 2% בטרום זאת לאחר זינוק אתמול של כ-8%.
- 1.סם 24/06/2025 15:46הגב לתגובה זוצריך לחשב מסלול מחדש
- אנונימי 30/06/2025 22:36הגב לתגובה זוהבנאדם מוכר חלומות ולא תמיד דובר רק אמת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
